Rosenrød Skrevet 31. juli 2005 #1 Del Skrevet 31. juli 2005 Var nettopp inne på et annet forum som omhandler mote. Det virket som om gjennomsnittsalderen her var ganske lav, flere av brukerne var i 13-14årsalderen. En av dem hadde skrevet et innlegg om hvor "uvitende" de andre elevene på ungdomsskolen der hun gikk var, mange av dem hadde nemlig ikke hørt om merker som Fornarina og Lindeberg.... ( Hun hadde visst foretatt en undersøkelse eller noe sånn.) I tillegg var hun i sjokk over hvilke merker flere av elevene hadde satt som "populære" i undersøkelsen. Flere andre brukere var heeeelt enige med henne i at dette jo var "uhørt". Nå vet ikke jeg om dette forumets gjester gjenspeiler dagens ungdom, men de virket rett og slett som en gjeng med overfladiske og bortskjemte unger. (" Mamma kjøpte det og det dyre plagget til meg", "Jeg fikk så og så mange tusen til å kjøpe klær for..." osv.) Nå har ikke jeg barn enda, men må si jeg er litt sjokkert over dette... Fikk litt lyst til å riste litt i disse ungene og si at det er faktisk viktigere ting du kan lære på skolen enn " Læren om de riktige jeansmerkene". Noen innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 31. juli 2005 #2 Del Skrevet 31. juli 2005 Hvilket forum var dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 31. juli 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 31. juli 2005 Mote.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xerox Skrevet 31. juli 2005 #4 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg ler så jeg griner enda! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2005 #5 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg velger å tro at de som henger på et forum kalt mote.no kanskje IKKE gir et representativt bilde på dagens ungdom, men det er allikevel trist hvis det er mange som tenker slik du refererer til. Men jeg husker tilbake til da jeg selv gikk på ungdomsskolen, og da var det også enkelte som kun brydde seg om klær med de riktige merkene osv, så jeg tror ikke samfunnet har forandret seg såå mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 31. juli 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 31. juli 2005 Men hvordan får de råd til alt dette? Regner med at det i mange tilfeller er foreldre som betaler for herligheten... Jeg er kanskje litt godtroende nå, men jeg håper at jeg ikke utstyrer min 13-åring med flere tusenlapper til fritt å handle merkeklær for i fremtiden.... ( Og særlig ikke hvis det virker som om dyre klær er det eneste som betyr noe for henne.) Nå er det jo noen år siden jeg selv var ungdomsskoleelev, men selv om klær var viktig (til en viss grad i hvert fall), så kan jeg ikke huske slike "tilstander". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassiopeia Skrevet 31. juli 2005 #7 Del Skrevet 31. juli 2005 (endret) Vel, siden undersøkelsen eleven hadde gjort hadde vist at de andre elevene var så "uvitende" om mote tyder det vel på at gjenomsnittsbarna ikke er like opptatt av slikt. Men jeg synes jevnt over det virker som om yngre og yngre barn kjøper dyrere og dyrere klær.. Når jeg ser 11-12 åringer i fornarinarinabukser til over tusenlappen blir jeg litt betenkt. Om jeg hadde hatt en 13-åring som forlangte tusenvis til merkleklær skulle h*n få jobbet som barnearbeider på en fabrikk i india i feriene for å tjene det inn. Mote.no var forresten et vanvittig morsomt forum. :grine2: Endret 31. juli 2005 av Cassiopeia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest admin mote.no Skrevet 31. juli 2005 #8 Del Skrevet 31. juli 2005 Hei. Jeg er selv admin på mote.no, og at dere bare har bitt dere merke i denne ene tråden fant jeg litt merkelig. Forumet vårt er faktisk ganske koselig, og det er folk der i alderen 14-30 år (cirka). Og ja, det finnes noen av disse trådene om at det er "ut" og datten er "ut". Men sånn er vel dagens ungdommer? Jeg var i allefall sånn når jeg var på den alderen. Det er spesielt mange "vestkantungdom" der inne, så det er muligens derfor de har så mye penger? Selv har jeg ingen barn og vet ikke hva som er vanlig å få i den alderen som noen av de på forumet vårt er. Har reagert litt selv også, da noen får 5-7000 kr i lommepenger, men men... det er i grunn ikke min sak. En del av de jobber også har jeg sett inne på snikk-snakkforumet. Men, det er som sagt alt mulig av ungdom/voksne der. Noen får 200 kr i mnd, mens andre får 7000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #9 Del Skrevet 31. juli 2005 Gikk inn på forumet (og registrerte meg og har skrevet et par innlegg, ). Later til at det kun er fjortiser der. Ser sånn ut både på brukernavnene (mye dårlige engelskkunnskaper der) og innleggene som bare preg av mye "liksom" "fordi mamma sa det liksom" og sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. august 2005 #10 Del Skrevet 1. august 2005 Vel, siden undersøkelsen eleven hadde gjort hadde vist at de andre elevene var så "uvitende" om mote tyder det vel på at gjenomsnittsbarna ikke er like opptatt av slikt. Men jeg synes jevnt over det virker som om yngre og yngre barn kjøper dyrere og dyrere klær.. Når jeg ser 11-12 åringer i fornarinarinabukser til over tusenlappen blir jeg litt betenkt. Om jeg hadde hatt en 13-åring som forlangte tusenvis til merkleklær skulle h*n få jobbet som barnearbeider på en fabrikk i india i feriene for å tjene det inn. Mote.no var forresten et vanvittig morsomt forum. :grine2: ← Du har i det minste sans for humor Jeg grøsser og gremmes, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 1. august 2005 #11 Del Skrevet 1. august 2005 hilarious! dette mote.no - forumet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. august 2005 #12 Del Skrevet 1. august 2005 vi brukte levis, ball, pocoloco og masse andre "dyre" merker. en levisbukse til 700,- for 17 år siden (dæven det er lenge siden jeg var fjortis.... ) var faktisk ganske mye penger! vi brukte det stort sett alle mann, søs og jeg fikk ikke mye, men akkurat det MÅTTE vi ha!! og mamma blakka oss for at vi skulle få det en gang i blant. tror ikke ungdom generellt er blitt så mye værre idag en før, tror ikke alt var så mye bedre "da jeg var ung". det er mer penger i omløp nå en da, og det preger ikke bare barna men også deres foreldre som stort sett kjøper mer og dyrere en de gjorde før. og ærlig talt, de er fjortiser!! all den fornuftige læren får de selv om de er fjortis når de faktisk er det. de er fremdeles barn, og klær, venner og å passe inn er mer interessant en barbi. å bli voksne og fornuftige kan de godt vente noen år med uten at det er noe skadelig for verken dem eller samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 1. august 2005 #13 Del Skrevet 1. august 2005 (endret) Jeg husker selv når jeg var yngre at jeg bruke levis, adidas og andre merkeklær. Det gjorde ikke dere som har skrevet i denne tråden? her har vi glemt at vi har vært kalv selv ser jeg. Ps: aline... leste nå at jeg har skrevet noe du har skrevet. Håper virkelig at jeg er unnskyldt. Endret 1. august 2005 av *Sexy*Cat* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mote.no Skrevet 1. august 2005 #14 Del Skrevet 1. august 2005 Dere på kvinneguiden blir også diskutert: http://www.mote.no/viewtopic.php?p=85071#85071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #15 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg aner mye bitterhet her... Men hvis dere vil overbevise dere selv om at dette er ett forum for kun bortskjemte 14 åringer så kan dere kose dere med en god latter. Ellers kan jeg opplyse at det er folk i alle aldre som frekventerer mote.no om de så jobber som klesdesignere, busssjåfører, modeller eller går på ungdomsskolen. Don't hate us cause we're beautiful... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #16 Del Skrevet 1. august 2005 Hei Aline og *sexy*cat*. Jeg er (tydeligvis) rett i underkant av Aline i alder og i min ungdommskoletid var det selvfølgelig enkelte som hadde enkelte dyre plagg, men i gjennomsnitt var det ellos og H&M klær. Mener å huske at det var to i klassen som hadde BALL-genser på slutten av barneskolen, men det var absolutt ikke normen. Jeg har aldri fått dyre klær eller store summer lommepenger (og ingen lommepenger i det hele tatt etter jeg fylte 16.. for da jobbet jeg om sommeren) og jeg følte at det var "normalt".. der jeg bodde i alle fall (IKKE på vestkanten!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #17 Del Skrevet 1. august 2005 Sexy Cat: Er ikke bruken av merkeklær som er verst... Det er den overlegne holdningen endel av disse barna har, jeg leste i natt en tråd om vestkant/øbtkant som rett og slett var usmaklig. Er selv fra et såkalt "finere" sted, men det går da an å oppføre seg som folk da... Avogtil er en snev av personlighet bedre enn et nytt Diorbelte liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 1. august 2005 #18 Del Skrevet 1. august 2005 Hei Aline og *sexy*cat*. Jeg er (tydeligvis) rett i underkant av Aline i alder og i min ungdommskoletid var det selvfølgelig enkelte som hadde enkelte dyre plagg, men i gjennomsnitt var det ellos og H&M klær. Mener å huske at det var to i klassen som hadde BALL-genser på slutten av barneskolen, men det var absolutt ikke normen. Jeg har aldri fått dyre klær eller store summer lommepenger (og ingen lommepenger i det hele tatt etter jeg fylte 16.. for da jobbet jeg om sommeren) og jeg følte at det var "normalt".. der jeg bodde i alle fall (IKKE på vestkanten!) ← vel, jeg var en av de som hadde minst slikt der jeg bodde, men hadde da ett par levis-bukser, mange som hadde ball-gensere også, ikke akkurat bare de bortskjemte. jeg fikk ALDRI store summer i lommepenger, vi hadde lite penger, så det var ikke det det sto på. og jeg var helt normal jeg også, der jeg bodde (ikke oslo i det hele tatt, tønsberg faktisk.) det var sikkert forskjell før, som det helt sikkert er forskjell nå. når man går inn på en internettside som heter mote.no, så BØR man vel igrunnen regne med at det er de som er litt opptatt av mote som vanker der inne, uansett alder? går man på en bilside og blir sjokkert over hvor mange som snakker om bil og synes bil er en selvfølge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #19 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg er selv 17 år og en ivrig bruker av mote.no. På mote.no diskuterer jeg aktuelle trender med alt fra 14-åringer til menn/kvinner godt over 30. Hovedtyngden av brukerene befinner seg dog i sjiktet 15-20 år, og dette gir forumet en veldig "ung stemme". Det er leit at du som opprettet tråden kun tok deg tid til å lese den aktuelle posten som omhandlet en spørreundersøkelse på en skole. Den posten finner jeg selv ikke interessant og den er dessuten meget lite representativ for det som diskuteres av brukerene på forumet vårt. Allikevel, jeg har stor forståelse for at de som ikke ønsker å bruke sparepengene sine på klær og følge trender, synes dette er latterlig og lite givende, men for mange av oss er det faktisk en hobby. En særdeles morsom én ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #20 Del Skrevet 1. august 2005 vi brukte levis, ball, pocoloco og masse andre "dyre" merker. en levisbukse til 700,- for 17 år siden (dæven det er lenge siden jeg var fjortis.... ) var faktisk ganske mye penger! vi brukte det stort sett alle mann, søs og jeg fikk ikke mye, men akkurat det MÅTTE vi ha!! og mamma blakka oss for at vi skulle få det en gang i blant. tror ikke ungdom generellt er blitt så mye værre idag en før, tror ikke alt var så mye bedre "da jeg var ung". det er mer penger i omløp nå en da, og det preger ikke bare barna men også deres foreldre som stort sett kjøper mer og dyrere en de gjorde før. og ærlig talt, de er fjortiser!! all den fornuftige læren får de selv om de er fjortis når de faktisk er det. de er fremdeles barn, og klær, venner og å passe inn er mer interessant en barbi. å bli voksne og fornuftige kan de godt vente noen år med uten at det er noe skadelig for verken dem eller samfunnet. ← Så enig! Da jeg var fjortiss, var det da også merker vi måtte ha, og ting vi ikke ville bli sett død i Husker jeg hørte om en alenemor som så skikkelig syk&sliten ut hver vår/høst. Hun fortalte at hun tok på seg ekstra jobb hver vår/høst for å få råd til datterens nye vår/høst garderobe, som selvfølgelig skulle bestå av kun det beste&dyreste Men uansett om det var dyre moteklær også da vi var unge, tror jeg presset er større nå. Da jeg var fjortiss, var det greit om man hadde en pocoloco-joggedress og en Levis 501 (og disse vinterskoene med syltetøystrikk.. ISBA!!) hadde du litt av dette, kunne det passere at man gikk med billigere tøy når 501'en var til vask.. Sånn tror jeg ikke det er nå Er litt betenkt over at så mange unge har et så utrolig høyt lommepenge/kles-budsjett. Tror det skal bli tøft for de å opprettholde dette når de kommer ut i det virkelige liv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå