Gå til innhold

Middag for en

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er altså helt for meg selv i et par uker til, og er lei av kjøttdeig og spagetti.

Jeg er altså ute etter enkle og billige middagsretter for ett menneske. Kan jo godt lage større porsjoner og fryse ned, men gidder ikke bruke timevis på middag.

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lagde mye supper når jeg var alene.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kok en stor porsjon couscous, og bland den med stekte kyllingbiter, lettkokte grønnsaker (brokkoli og gulrøtter er godt), grønne linser eller kikerter. Krydre med urtekrydder (herbes de Provence), balsamicoeddik, salt, pepper og en dæsj olivenolje.

Jeg skal lage noe liknende i morgen:

Couscous

grønne linser

grillet paprika

hvitløk, bladpersille

soltørkede tomater

fetaost

Sånn cirka.

Ellers kan du lage store wokporsjoner, og koke ris så du har i flere dager.

Skrevet

Jeg bruker ofte blandet grønn salat (dvs med 2-3 ulike salattyper) som utgangspunkt for middag når jeg er alene:

- Salat med avokado og valnøttkjerner, og et ovnsstekt kyllingbryst marinert i sitron, olivenolje og hvitløk (legg i en pose før du går på jobb om morgenen). Eller du kan ha biter av stekt kylling i salaten istedet, selvsagt.

- Salat med tomater og omelett med fyll du liker, feks purre, sopp, bacon, squash, paprika... Jeg syns dessuten feta eller chèvre er bra i omelett til middag, det metter i tillegg til å smake godt. Resten av osten kan du bruke et par dager senere i

- gresk salat, som du kombinerer feks med kylling, en lakseskive eller en nakkekotelett krydret med oregano - og litt tzatziki.

- Eller du kan teste ut salaten jeg slumpet til å lage til middag i dag: Grønn salat, avokado, vårløk, feta, røkelaks og ristede pinjekjerner. :)

Skrevet (endret)

Jeg er glad i wok. Det er enkelt å lage til en person...

I dag woket jeg friske sjampinjonger, squash, paprika, brokkoli og bønnespirer. Krydret med salt, pepper og chili. Kan varieres i det uendelige, med laks (snadder), kylling eller svinekjøtt. Bare fantasien som setter grenser...

Endret av Brunhilde
Gjest Violetta
Skrevet
Jeg er glad i wok. Det er enkelt å lage til en person...

I dag woket jeg friske sjampinjonger, squash, paprika, brokkoli og bønnespirer. Krydret med salt, pepper og chili. Kan varieres i det uendelige, med laks (snadder), kylling eller svinekjøtt. Bare fantasien som setter grenser...

Ja men jeg har ikke wok. Kan jeg bruke vanlig stekepanne i stedet?

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan utmerket bruke en vanlig stekepanne til wok. En med litt høye kanter er best, men eksperimenter gjerne.

Skrevet (endret)

En kjempeenkel rett til 1 person er en halv pakke kyllingstrimler, et halvt glass Uncle Ben's Tikka Masala-saus og ris til. Så er det bare å fryse resten av kyllingpakken og sette resten av sausen i kjøleskapet, og ta det samme til middag etter noen dager igjen. :)

Hvis du kommer over de nye 1-porsjonsposene med Uncle Ben's Tikka Masala saus så er jo det vel så egnet.

Dette hadde jeg til middag hver dag i en hel uke når mannen var i nordsjøen og jeg las til eksamen. Det tar bare 10 min å lage. :-D

Endret av iselin22
Gjest gjest1
Skrevet

Å lage mat til en er noe forferdelig pes..

De siste ukene har jeg spist mye pastaretter. Pasta carbonara er lett å lage til en. Wok fungerer nokså bra (men umulig å kjøpe grønnsaker og liknende til én rett, så må lages flere ganger i uka..).

Porsjonspizza er også lurt (selv om det ofte ble mia på meg..)

Skrevet

Omelett er god mat når man er alene, og kan varieres i det uendelige.

Pasta med forskjellige sauser.

Lag en enkel gryterett og frys ned restene til senere.

Fisk er bra mat, særlig siden man i ferskvaredisken kan be om akkurat så mye man trenger til seg selv.

Pannekaker

Grøt

En god sandwich

Ferdig grillet kylling med det tilbehøret du ønsker

Skrevet

Her var det mange gode tips. Nå har jeg mye å leve på når mannen reiser offshore neste onsdag i to uker. :-D

Skrevet

En pose med wok-grønnsaker, evt kyllingbryst og baguetter ved siden av er kjempegodt. Ofte spiser jeg bare wok grønnsaker med soyasaus.

Skrevet

Jeg kom på en til "hjemme-alene"-middag som jeg tyr til en gang iblant: Masse kokt blomkål og brokkoli med stekt fiskepudding, eller et par fiskekaker (kjøpt i løs vekt, lurt ;) ), eller en lakseskive. Godt med en rømmeklatt til også.

Sommervarianten her kan jo forresten være en liten stekt makrell - perfekt til en. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...