Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spiste avocado, og steinen var så fin at vi måtte vaske den og se litt nærmere på den. Da kom vi på at den sikkert kan plantes. Jeg søkte litt på google og fant ut at det går fint an, men i diskusjonsgruppen jeg fant var det litt uenighet om man bør legge den i vann til den spirer eller plante den direkte i jord.

Så da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere. Noen tips til avocadoplanting?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hei Plonkis!

Jeg la min stein i vann en god stund. Etterhvert sprakk den. Da la jeg den i jord, og opp kom planten. Tålmodighet er viktig, det tar lang tid.

Om det beste er å legge den i vann eller ei vet jeg ikke. Men det funket i hvert fall å begynne med vann.

(Men sånn btw så blir det en trøtt plante. Da min nærmet seg en halvmeter kastet jeg den. En rett stengel med to blader på.)

Skrevet

Hei Matahari, så stas å få svar fra deg :)

Kanskje vi ikke skal plante avocadostein og bruke månedsvis på å få opp en treig plante som ikke er fin... så et bilde av den da jeg googlet, og den så litt artig ut, men kanskje den er vanskelig å få til.

Men jeg fikk litt lyst på en litt-utenom-det-vanlige-plante. Er det noen andre eksotiske frukter som det går an å ta steiner fra og få gøye planter? Jeg har chiliplanter som har stått fra i fjor, men det ser ikke ut som det kommer chilier på dem...

Gjest ATA ii
Skrevet

Plant citrus-steiner! Appelsin, klementin, grapefrukt eller sitron...

Det blir flotte planter med nydelig skinnende grønne, litt læraktige blader, og kan klippes ved behov for å få tettere vekst. Har selv et snart 40-år gammelt tre sådd av appelsinsteiner!

Sitrusplanter tåler sol, tørr luft og varm stue om vinteren selv om den foretrekker kjølige rom om vinteren. Den tåler litt tørke også bare man husker å redde den før komplett tørkedød (men finest blir den ved jevn vanning).

LYKKE TIL!

Skrevet

Jeg la den i vann først. Det vil si, jeg stakk tre fyrstikker inn og lot den balansere på toppen av et glass slik at bare halve avocadosteinen var i vannet. Når røttene hadde kommet ut plantet jeg den i jord og den har blitt høy og fin.

Gjest Étoile
Skrevet

Avocadoer vokser på svære trær da, så jeg skjønner godt at den kanskje ikke ser så bra ut som liten.

Gjest bananas
Skrevet

Vet ikke noe om avocado da, men jeg satte "skalpen" av en ananas i jord (bladene og den nederste kjøttdelen). Etterhvert slo den rot og nye skudd kom. I dag, 3 år etter, er den vokst til en enorm ananas plante!!

Gjest Gartneren
Skrevet

Hei.

Jeg puttet en gang en avocadostein oppi en potte med en annen plante i. Glemte at jeg hadde gjort det og plutselig vokste det opp en fin grønn plante.

Glem det med å putte den i vann med tre fyrstikker osv.

bare putt steinen i en potte med jord.

Lykke til med planten.

Skrevet

Jeg puttet også bare steinen rett ned i litt jord - og opp kom det en plante ja! men husker ikke hvor lang tid det tok :wink:

Gjest Pjusk
Skrevet
(Men sånn btw så blir det en trøtt plante. Da min nærmet seg en halvmeter kastet jeg den. En rett stengel med to blader på.)

Du må toppe den når den har et par bladpar. Da forgreiner den seg.

Jeg la min bare i jord og ventet leeeeenge, til slutt spirte den.

Skrevet

ATA ii, skal sitrussteinene legges i vann før de plantes, eller plantet du dem rett i jorda? Hørtes jo innmari stilig ut da. Trenger flere planter på stua mi nemlig...

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Kamilla_*
Skrevet

skal man da legge den i vann først, eller rett i jorda?

• 10 måneder senere...
Gjest Plantepiken
Skrevet

Om det er så eksotisk vet jeg ikke, men jeg lider av plantegalskap og planter det meste av frø som er til overs i maten min :)

Men over til noe ganske annet, jeg kjøpte en gang et bittelite plastdrivhus for barn, som inneholdt blant annet bomullsplantefrø, og det ble en veldig artig plante med gule flotte blomster som ble til bomull. Lettstelt også.

Holder også på med en avokadostein nå, men har prøvd det før og aldri hatt tålmodighet til å vente...Jeg bruker for øvrig å legge de i vann først, men kanskje jeg bare skal stappe den oppi jorden til en annen.

Skal prøve ananastrikset!

Skrevet

Jeg har plantet mange avocadosteiner, men har enda ikke klart å få et bra resultat ut av dem. Dytt steinen ned i en potte med jord, med den spisse/smale enden opp. Vent tålmodig :).

Som andre har nevnt må den knipes av så snart den får to-tre blad, hvis ikke blir det bare en laaaang stilk med to-tre blad på. Bare knip av det ene bladet, så vil det komme et par nye greiner der.

Det beste resultatet vi har oppnådd var en plante som veslejenta satte seg på, og knakk rett av - etter en stund kom det flere forgreininger der hvor den var kuttet av.

Har ellers aldri klart å få noen fin plante. Bladene blir veldig store i forhold til planten, og blir lett stygge i kantene. Nå skal det sies at jeg IKKE har grønne fingre i det hele tatt.

Skrevet

Det sitrusplante kan jeg støtte. Husker mamma gjorde det en gang da jeg var liten og planten vokste og vokste. Planten blir dekorativ og er hardfør. Faren min har den digre planten ennå og det er nok ca. 20 år siden det ble plantet.

Tror steinene ble puttet direkte i jorden.

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet
Spiste avocado, og steinen var så fin at vi måtte vaske den og se litt nærmere på den. Da kom vi på at den sikkert kan plantes. Jeg søkte litt på google og fant ut at det går fint an, men i diskusjonsgruppen jeg fant var det litt uenighet om man bør legge den i vann til den spirer eller plante den direkte i jord.

Så da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere. Noen tips til avocadoplanting?

Jeg planta min rett i jord og etter nermere 2 mnd begynte den å vokse. når den først har begynt å spire, våkser den fort!

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar opp denne gamle tråden i håp om at noen kan legge ut bilder av plantene de har fått fra fruktsteinene sine. :)

Anonym poster: 56b0abc6676d0ed6068ec836a7be5122

• Liker 2
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg så et flott tre på google bilder. :)

Hvor stort har dere her inne fått deres avocadotre? Jeg har to stener som har ligget 3 uker og blitt tørre. Kan de plantes eller er det for sent ? :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen her med grønne fingre som har klart å få planter som bærer frukt? :)

Anonymous poster hash: 23779...7c1
Skrevet

Har jeg skjønt det riktig? Så planten vokser. To skudd. Jeg kniper av det øverste for å lage forgrening. Planten vokser videre. Når kniper jeg av neste gang? :) Spennende tråd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...