Gå til innhold

Lærere/barnehageansatte og tilgjengelighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva forventer dere foreldre (og andre for den saks skyld) av lærerne til barna deres og de ansatte i barnehagen med tanke på tilgjengelighet utenom arbeidstid?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Emo Fisk
Skrevet

De skal ikke behøve å være tilgjengelige etter arbeidstid. De har da like mye rett på fritid som alle andre. Syns kontaktlærere skal oppgi en mailadresse, så man kan sende mail som leses påfølgende morgen. Og at de eller ansatte i barnehagen svarer på henvendelser i løpet av dagen. Eksempel; man ringer for å gi en beskjed, men får ikke tak i riktige vedkommende. Da syns jeg man skal kunne legge igjen hvem som har ringt, og at riktige person skal ta kontakt i løpet av dagen.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg forventer ikke at de skal være tilgjengelige utenom arbeidstiden. De skal selvsagt få nyte fritiden sin uten at hysteriske foreldre skal ringe dem når de føler for det.

Endret av Berentsens
  • Liker 6
Skrevet

Jeg forventer IKKE at de skal være tilgjengelig utenom arbeidstida.

• Liker 6
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Kun arbeidstida... men ingen regel uten unntak. Skjer det noe spesielt (dødsfall/ulykke eller andre ting det er en fordel for lærerne å vite om) så synes jeg det er greit å ringe ellers.

• Liker 5
Skrevet

Kun arbeidstida. Noen ganger kan det være greit utenom også, som for eksempel når det arrangeres klasseturer, skidager eller lignende. Men da ville jeg foretrukket å få en mail eller sms, slik at jeg selv (som lærer) kan velge å ringe opp igjen når det passer.

Ulykker og dødsfall går innunder nødstilfeller, og er selvsagt greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva forventer dere foreldre (og andre for den saks skyld) av lærerne til barna deres og de ansatte i barnehagen med tanke på tilgjengelighet utenom arbeidstid?

Forventer at de er tilgjengelig om kvelder på sms eller telefon, fordi det kan skje ting med barnet kvelden før som gjør at en må ta kontakt, eller det kan være at barnet forteller om noe hårreisende som gjør at en bare må ta kontakt. Læreren / barnehagetanten kan være den personen som barnet frykter og plages av.

I realiteten er ikke lærere og barnehagetanter tilgjengelige etter kl. 14, og de er ikke tilgjengelige i arbeidstiden heller, så ofte må foreldre ta seg fri jobben for å avlegge skolen/barnehagen et besøk. Fryktelig tungvint.

Skrevet

Jeg er ungdomsskolelærer, og jeg forventer egentlig å få telefoner (helst sms) når som helst. Jeg har 11 kontaktelever. En av foreldrene sender melding om noe nesten hver kveld, andre ukentlig, men de fleste har aldri kontaktet meg på kveldstid. Det kommer helt ann på hvor mye ekstra det er med eleven.

Jeg hadde neppe blitt glad for unødvendig kontakt, men jeg svarer på spørsmål som angår neste skoledag, feks spørsmål om ei innleveringsfrist, en aktivitetsdag etc. Fravær osv vil jeg ikke bli kontaktet om, da dette er noe jeg faktisk kommer til å se neste morgen, samt motta melding om i meldingsboka når eleven kommer tilbake.

Mitt barns barnehageansatte har jeg aldri kontaktet på kveldstid, og jeg kan heller ikke se hva det er som haster så veldig at det skal være nødvendig?

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Jeg forventer tilgjenglighet i arbeidstiden som her er 07-17 i barnehagen og 08-16 på skole. Utover dette kan ikke jeg se nødvendigheten i å kontakte de;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ungdomsskolelærer, og jeg forventer egentlig å få telefoner (helst sms) når som helst. Jeg har 11 kontaktelever. En av foreldrene sender melding om noe nesten hver kveld, andre ukentlig, men de fleste har aldri kontaktet meg på kveldstid. Det kommer helt ann på hvor mye ekstra det er med eleven.

Jeg hadde neppe blitt glad for unødvendig kontakt, men jeg svarer på spørsmål som angår neste skoledag, feks spørsmål om ei innleveringsfrist, en aktivitetsdag etc. Fravær osv vil jeg ikke bli kontaktet om, da dette er noe jeg faktisk kommer til å se neste morgen, samt motta melding om i meldingsboka når eleven kommer tilbake.

Mitt barns barnehageansatte har jeg aldri kontaktet på kveldstid, og jeg kan heller ikke se hva det er som haster så veldig at det skal være nødvendig?

Men hvorfor haster det å kontakte en lærer, men en barnehageansatt vil man ikke plage før neste dag? Kan du gi eksempler på ting man må ringe deg på kveldstid om som de ikke kunne skrevet i en mail?

AnonymBruker
Skrevet

Forventer at de er tilgjengelig om kvelder på sms eller telefon, fordi det kan skje ting med barnet kvelden før som gjør at en må ta kontakt, eller det kan være at barnet forteller om noe hårreisende som gjør at en bare må ta kontakt. Læreren / barnehagetanten kan være den personen som barnet frykter og plages av.

I realiteten er ikke lærere og barnehagetanter tilgjengelige etter kl. 14, og de er ikke tilgjengelige i arbeidstiden heller, så ofte må foreldre ta seg fri jobben for å avlegge skolen/barnehagen et besøk. Fryktelig tungvint.

Kan du gi eksempler på hva som ikke kan vente til neste dag, eller hva man ikke kan ta på mail?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer tilgjenglighet i arbeidstiden som her er 07-17 i barnehagen og 08-16 på skole. Utover dette kan ikke jeg se nødvendigheten i å kontakte de;)

Fra 08-14 er ikke jeg som lærer tilgjengelig på telefon for foreldrene. Dette av den enkle grunn at mobilen min ligger nedlåst i skuffen på lysløs mens jeg har undervisning og er vakt i friminuttene. Mail svarer jeg på i løpet av dagen om jeg har en undervisningsfri time, ellers svarer jeg etter siste time.

Skolens kontor kan selvsagt nås på telefon fram til sekretæren går kl. 15, og hun tar gjerne mot beskjeder.

Fravær melder de fleste foreldre på telefon til oss, gjerne med en sms. Hvis vi ikke har hørt noe og eleven er borte, må vi i første friminutt forsøke å få kontakt med de foresatte. Slik forhindres skulk og det er i tillegg en trygghet for de foresatte å vite at det blir oppdaget om det skulle skje noe med barna deres på vei til skolen.

Det er nok ganske store forskjeller mellom skolene når det gjelder hvordan dette organiseres.

Skrevet

Jeg er lærer i småtrinn, og oppgir mobiltelefonnummer og mailadresse til heimene som har elever jeg er kontaktlærer for. Det er få som kontakter meg på kveldstid, men når det skjer er det samtale eller SMS om f.eks. fravær, episoder eleven har fortalt om hjemme, spm ift utflukt neste dag o.l.

Jeg tar alltid telefonen når det ringer, og svarer alltid på sms. Og har noen ringt uten at jeg har sett det, så ringer jeg opp.

Totalt dreier det seg kanskje om 20 samtaler i løpet av året, og kanskje 20 sms. Det syns jeg er helt greit, særlig med tanke på at vi har fleksibel arbeidstid ved skolen jeg jobber på, noe som gjør at jeg ikke nødvendigvis er der når klokka har passert 14.30.

Skrevet

Men hvorfor haster det å kontakte en lærer, men en barnehageansatt vil man ikke plage før neste dag? Kan du gi eksempler på ting man må ringe deg på kveldstid om som de ikke kunne skrevet i en mail?

I barnehagen er det jeg som henter og leverer ungen, og det er jeg som tar imot alle skriv. Den kontakten jeg har behov for å ha med de ansatte i barnehagen, får jeg med andre ord dekket i det jeg møter dem ansikt til ansikt, og leser informasjonen som jeg får med hjem.

Foreldrene til mine elever møter jeg kun på konferansetimer, og informasjonsskrivene jeg sender med elevene, ender ikke alltid opp hos foreldrene. Ergo har ikke foreldrene til elevene like mange kanaler å treffe meg på, som det jeg har med de ansatte i barnehagen til barnet mitt.

Ting foreldrene kontaker meg for er feks at en veldig nervøs elev lurer på hva vi skal gjøre dagen etter, hvis han har vært hjemme fra skolen, eller at foreldrene lurer på hvor eleven skal gå på bussen hvis vi skal på utflukt osv.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er pedagogisk leder i barnehage, og forventer at foreldrene respekterer min fritid, og dermed ikke kontakter meg utenom barnehagens åpningstid. Da må det i så fall være noe helt spesielt, hvis jeg skulle synes det var greit å bli kontaktet.

Hvorfor skal jeg være tilgjengelig for foreldrene på fritiden? Det får klare seg at ungene tror jeg bor i barnehagen, om ikke foreldrene også skulle tro det.

• Liker 7
Skrevet

Jeg er lærer selv og har to barn i barneskolen. Selv oppgir jeg ikke mitt mobilnummer til foreldrene. Det er min private telefon og jeg ønsker ikke å bruke den til foreldrekontakt annet enn i helt spesielle tilfeller. E-posten min derimot sjekker jeg mange ganger daglig og også om kvelden. Så jeg kan nås store deler av dagen ved at jeg får en e-post med beskjed om å ringe. Jeg er også til stede på jobb mellom kl. 8 og 16 alle dager, og fram til kl. 15.30 er det bare å ringe sentralbordet så blir telefonen satt over til meg eller jeg får en beskjed om å ringe.

Grunnen til at jeg ønsker at mitt privatnummer er mitt privatnummer er dårlige erfaringer. Mens vi enda hadde fasttelefon oppga jeg nummeret i en klasse. Det endte med at det første jeg sjekket når jeg kom hjem var tapte anrop/telefonsvareren for å sjekke om jeg kom til å få noen ekle telefoner samme kveld. Det var ikke ok. I tillegg har jeg også fritid. Dersom det er noe akutt som alvorlig sykdom/dødsfall er det som regel rektor som først varsles før jeg får beskjed. Hvis ikke så har jeg ikke hemmelig nummer, jeg velger bare ikke å oppgi det.

Selv har vi hatt behov for å kontakte lærer privat en eneste gang i løpet av snart 6 år som skoleforeldre. Sønnen vår hadde vært syk og de skulle på tur neste dag. Siden vi manglet de siste beskjedene ringte jeg henne. Ellers foregår all kontakt stort sett på e-post (og det har vært en del kontakt).

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet

Har en gang måttet dra til barnehagen en fredagskveld, fordi foreldrene til et barn hadde glemt igjen kosebamsen i barnehagen...... Det var ramaskrik hjemme og foreldrene viste ikke sin arme råd.

Jeg bodde nermest barnehagen, så de hadde kontaktet meg for å høre om jeg var villig til å låse opp........

DET forventer jeg faktisk ikke :(

Jeg gjorde det, og de takket og bukket i lange baner, men totalt unødvendig. Og veldig kjedelig siden det var midt i fredagskosen med familien.

Ellers så syns jeg man ringer om noe er så viktig at det ikke kan vente til neste dag. Ellers lar man folk få ha fri ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du gi eksempler på hva som ikke kan vente til neste dag, eller hva man ikke kan ta på mail?

Dødsfall

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dødsfall

Det skjer heldigvis ikke så ofte, og er helt klart et unntak.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer heldigvis ikke så ofte, og er helt klart et unntak.

Glemte å legge til veldig alvorlige ulykker(der man ikke vet om vedkommende overlever) eller evt en har blitt kidnappet. Skjer ikke ofte helldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...