Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 23. februar 2005 #1 Skrevet 23. februar 2005 Jeg fikk herpes munnsår igår. (det var først igår jeg kjente/la merke til det.) Idag er det som små blemer tett i tett og hele leppen min kjennest opphovnet. Er det noe som hjelper mot herpes munnsår? Som ikke er så dyrt?(har litt dårlig økonomi for tiden.)
Shoegal Skrevet 23. februar 2005 #2 Skrevet 23. februar 2005 ZOVIRAX!! Ei bittelita tube(men den varer lenge), fås på resept, men for meg er det det eneste som fungerer! Koster rundt 70 kr.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 23. februar 2005 #3 Skrevet 23. februar 2005 ZOVIRAX!! Ei bittelita tube(men den varer lenge)' date=' fås på resept, men for meg er det det eneste som fungerer! Koster rundt 70 kr.[/quote'] Den kan ikke jeg bruke fordi jeg er gravid.
Lita84 Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Jeg bruker HERSTAT. Kjempe flott salve, kjøpe den på Helsekosten, husker ikke prisen, rundt 50 lappen kanskje? Bruker den for det meste når jeg kjenner jeg får det (begynner med å kjenne en "kul" på leppen, slik som når du slår deg på leppen). I løpet av timer kan det da klø og bli blemmer. Men salven synes jeg hjelper, og noen ganger har det trukket seg tilbake. Men noen tips da, du vil sikkert ha d fort bort igjen.. - Ikke klø (det klør når det blir blemmer) - IKKE pill, om du tar bort "ruen" tar det dobbelt så lang tid før det forsvinner (vertfall hos meg). Ser ikke noe delikat ut, men heller det enn å ha det en uke lengre for min del). - Pass på å bruke salven når du kjenner det er noe på gang, med en gang. - Når det gjelder det som er inni blemmene er dette SMITTSOMT, både mtp din mann, og deg selv. Smitter gjerne til et annet sted av munnen :-? Urk, lenge siden jeg har hatt det, og vil ikke ha det Håper det ikke ble mye, du spurte jo bare etter salven da, har sikkert funnet dine egne råd da.. :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Har prøvd mye rart jeg også, men faktisk det som hjelper meg best er Vademecum munnvann!! Ja, tro det eller ei, men det tørker det ut og får det til å stoppe opp og ikke bli større. Og det finnes jo ikke farlig akkurat. Lykke til hvertfall! Klem fra meg
Gjest Bringebær Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Jeg har i mange år vært plaget med herpes munnsår, og jeg kan skrive under på at det er grusomt. Jeg husker at da jeg var en del yngre brukte jeg Tea Tree Oil for å tørke ut vannblemmen og syntes det fungerte greit. Har prøvd denne Zovirax, men synes ikke den hjalp så mye. Jeg prøver også å la blemmen være i fred. Ikke fukte leppene eller plukke. Virker som om prosessen går litt fortere da..
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 Dere sier at jeg helst ikke skal pirke borti eller fukte leppene. Det er UTROLIG vanskelig for meg. Jeg prøver så godt jeg kan selvfølegli!!! Men det er veldig vanskelig. Å jeg er syk i tillegg, innfluensa, så jeg må snyte meg VELDIG ofte. Å noen av gangene kommer jeg borti blemmene, å sist jeg kom borti så kjentest det ut som jeg reiv vekk en liten skorpe..
Gjest jo Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Hallo! jeg har en datter som er utrolig plaget med herpesutbrudd, skaff dere homeopatmedisinen HEPAR SULFUR D30, ta 10 x 3 pr dag. Dette hjelper, når hun er flink til å ta disse "sukkerkulene" hver dag har hun enten bare små utbrudd elller ingen i det hele tatt. Spesielt nå når våren kommer er det ille når sola begynner å "ta", skader ikke å prøve.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Hallo! jeg har en datter som er utrolig plaget med herpesutbrudd, skaff dere homeopatmedisinen HEPAR SULFUR D30, ta 10 x 3 pr dag. Dette hjelper, når hun er flink til å ta disse "sukkerkulene" hver dag har hun enten bare små utbrudd elller ingen i det hele tatt. Spesielt nå når våren kommer er det ille når sola begynner å "ta", skader ikke å prøve. Er det medisin som er på resept? Hva koster det?
Suzy Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Før jeg fikk zovirax så brukte jeg Myrratinktur på munnsåret (du får det på apoteket). Jeg stakk hull på blemmene så væsken rant ut, renset med Pyrisept (e.l.) og tok på Myrratinktur - det svir. Så smurte jeg på sårsalve og passet på at det holdt seg fuktig. Det dannet seg skorpe og dermed grodde det og gikk raskere over. pass på å ha på krem, leppepomade e.l. så leppene ikke sprekker og blør - da tar det lenger tid før det blir bra.
Gjest jo Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Homeopat medisin er ikke på resept, bare å gå på et apotek som fører homeopatmidler. En flaske med kuler koster 102,- kr. Min datter har veldig bra effekt av dette når hun bruker det jevnt. Passer du på å ta feks 3x5 pr dag som forebyggende, skal du greie å holde det i sjakk. Ser på min datter når hun slurver med å ta "kulene" så får hun store utbrudd, disse er stygge. Zoviraks skal man være forsiktig med å bruke for mye av, dette er sterke greier, skjønner vel det når man ser hvor lite som skal til. Samtidig har min datter fått råd om å ta 3x5 dråper grapefruktkjerneekstrakt utblandet i litt vann pr dag. bare prøv ingenting av dette er skadelig, men man må ha tålmodighet å være flink til å ta "kulene" selv i gode perioder. Nå som vårsolen kommer vil herpesen blomstre opp.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. februar 2005 #12 Skrevet 23. februar 2005 Hvis det er første gang du har det, er det nok kjempevanskelig å holde seg unna å klø og pille skorpe. Når du har hatt det et tjuetalls ganger, blir det null problem å holde fingra av fatet. Tro meg!! Forskjellen på hvor lenge du har det om du piller/ikke piller kan være 7 dager om du ikke piller, eller opp til 20-30 dager om du piller. Det som kan utløse munnsår er: *sterk sol (bruk leppepomade med solfaktor) *kulde (dekk til munnen så du ikke blir kald) *friksjon (som i oralsex) *skader (som i en stk. hundepote raspende over leppa, eller at du støter borti noe med leppa) *mensen *stress *forkjølelse Når du først har fått det en gang, kan du være heldig å slippe å få det mer. Sannsynligvis vil det ikke bli siste gang du får det, og som en annen skriver: det er svæææært smittsomt. Nå er du syk, men dersom du var frisk og fikk lyst til å kysse din kjære, eller barnet ditt, eller hvem det nå måtte være, husk at HERPES SMITTER!!! Og det gjør vondt!! Utbruddene kan variere i størrelse fra gang til gang. Når du ikke er gravid lenger, hjelper zovirax godt. Den kan få det hele overstått i løpet av fem dager. Det finnes også tabletter man kan ta, men de er dyre. Salven lindrer, og tørker ut blemmene. Kjenner du noen som skal til Tyskland, få dem til å kjøpe til deg.
Gjest gjesten Skrevet 23. februar 2005 #13 Skrevet 23. februar 2005 Et tips som er meget billig og enkelt er å smøre på mentholatum. Du får den på apoteket både som salve på tube og som lypsyl. Smør på hele dagen med lypsylen og klin på en stor"dæsj" om natta. Jeg synes den hjelper godt på meg. Holder selve munnsåret mykt slik at det ikke sprekker. I tillegg er mentholatum "rensende" slik at den holder såret rent.
Cobra Skrevet 24. februar 2005 #14 Skrevet 24. februar 2005 Bruker Herstat som fås kjøpt på apoteket.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #15 Skrevet 25. februar 2005 Det har kommet noe nytt som heter prolip, er reseptfritt. En venninne av meg mener det har hatt en god effekt.
ninuska_ Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Tråden er ryddet for reklame, ninuska_, moderator
Gjest engasjert Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Veldig leit at du har fått herpes 1. Alle vi som har det vet jo godt hvor slitsomt det er. Er det første gang du har utbrudd? Jeg ble smittet av herpes 1 for mange år siden av en type jeg kysset. Jeg ante jo ikke at de røde prikkene han hadde ved munnen var smittsomme før noen dager etter da jeg fikk et kjempeutbrudd (de første er oftest verst). Jeg var så rasende over at noen kunne være så hensynsløse at de nærmest med overlegg smitter andre (nei, det viste seg å ikke være første gangen han hadde munnsår ), og derfor skrives nok dette innlegget med stort engasjement. Men det er søren meg viktig å informere folk har jeg skjønt. Det er veldig viktig å vaske hendene godt og ofte når man har utbrudd. Herpes er veldig smittsomt under utbrudd, særlig når blemmene sprekker og væsker. Det er lett å smitte seg selv et annet sted på kroppen, f.eks. rundt munnen, i nesen, i øynene, eller i underlivet (steder som har tynne slimhinner og er ekstra mottakelige for viruset). Jeg klarte å smitte meg selv i nesen før jeg skjønte helt hvor smittsomt det var. Heldigvis kommer det sjeldent utbrudd der. Og like lett kan man smitte andre, så ikke kyss noen eller del kopp med noen når du har munnsår. Bruk også alltid eget håndkle. Her er det som hjelper best for meg: Compeed munnsårplaster (kjøpes på apotek). Koster ca 140 kr for 15 plaster. Det er litt dyrt, men for meg har det blitt billigst i lengden siden det virker så godt. Nå har det også kommet en spesiell type nattplaster, men de er 30 kroner dyrere og jeg synes ikke det har vært verdt pengene å prøve det så lenge de vanlige plasterne fungerer så bra som de gjør. Jeg plaster morgen og kveld (etter mat og tannpuss). Jeg tar på et plaster så fort jeg kjenner at det begynner å klø på leppa, da forsvinner de raskest, men jeg har også våknet opp med skikkelige kuler, og det funker bra da også. Det viktigste er å vaske forsiktig med en bomullsdott fuktet med pyrisept o.l. først, for å fjerne smuss/fett fra huden, ellers kan plasteret ha lett for å løsne. Fordelene med plasteret er store, ikke minst i forhold til det å unngå smitte. Herpesblemmene/-sårene blir dekket, så man slipper å hele tiden være redd for at man har kommet bort i blemmene. Plasteret er omtrent usynlig på huden. Man kan sminke seg oppå plasteret, men vær obs på at hvis du bruker fete kremer, leppestift, eller spiser fet mat (f.eks. dressing/olje/fløtesaus), så vil plasteret løsne, så unngå det så mye som mulig om du ikke vil skifte plaster hele tiden. Da blir det unødvendig dyrt. Plasteret inneholder Hydrocolloid-075 partikler ifølge innholdsfortegnelsen. Jeg har prøvd å søke på dette, men det var ikke lett å finne tydelig info. Såvidt jeg har skjønt er det basert på nanoteknologi, altså det er et stoff med så små molekyler at væsken i blemmene trekkes inn i plasteret, som siden det er luftgjennomtrengelig slipper inn luft og ut fuktighet, mens viruset forblir innenfor plasteret (sikkert teit forklart, om noen har bedre info tar jeg gjerne i mot). Fabrikanten sier at dette har en gunstig effekt på tilhelingsprosessen, slik at blemmene ikke blir så store (og kløe/smerter blir følgelig mindre), de gror raskere og man slipper arr etter skorper. Nå er jeg ganske skeptisk til slike fagre ord fra selgers side uten lett tilgjengelig offentlig dokumentasjon, men akkurat i dette tilfellet så har jeg prøvd selv, og jeg synes jo det virker. Jeg håper ikke dette blir oppfattet som reklame siden jeg er så positiv, men for meg har dette virket veldig bra, og jeg har ikke brukt noe annet på mine munnsår de siste årene. Det er bare så deilig å slippe å føle seg som en vandrende smittebombe under utbruddet. Jeg deler jo uansett ikke håndkle eller drikkeflaske med andre, og jeg er like nøye med håndvask, men jeg føler meg mye bedre. Munnsårene kan nesten ikke synes, de går alltid over på under en uke, jeg slipper hvite kremflekker på leppene om dagen, og jeg slipper å grise til putevaret om natten. Jeg klør nesten ikke og har ikke vondt. En gang hadde jeg et stort utbrudd, da tok jeg to plaster ved siden av hverandre med litt overlapp, og det fungerte fint. Bare pass på at huden er fettfri før du setter plasteret på. Tidligere brukte jeg både Vectavir og Zovirax krem (som virket litt, men som var mye klin med), og jeg har prøvd Prolip, mentholatum, tannkrem, tinkturer og gudene vet hva (som ikke virket på meg i det hele tatt). Uansett hva jeg brukte før, var det alltid kløe, svie, opphovning og (smittsom) væsking fra blemmene når det sto på som verst. Og det ble skorper som alltid blødde om man såvidt kom bort i dem. Alt dette slipper jeg med munnsårplasteret. Siden det ikke inneholder noen antivirale midler, så kan det brukes under både graviditet, og i fasen hvor man kanskje prøver å bli gravid. (Ref. Lommelegen og andre sider på nettet.) Det eneste jeg kan tenke meg er at det kan være vanskelig å få plasteret til å sitte skikkelig hvis man får sår innerst i munnviken, så der må man vel bare prøve seg fram. Jeg vet at det finnes antivirale tabletter også, men det er vel kraftig kost for kroppen, jeg tror de er veldig dyre og man får ikke refusjon, så man skal vel være veldig plaget før fordelene veier opp for ulempene. Ellers har jeg samme erfaring som flere over her, jeg får ofte utbrudd hvis jeg er syk/sliten, hvis jeg peller på leppa (ikke lurt å klemme hudormer rundt det området gitt ), eller hvis jeg er i sola uten høy solfaktor på leppomaden. Og kan bare skrive under på Bhsiltsks innlegg om at du ganske raskt kommer til å lære deg automatisk å ikke pelle/klø, og det også utenom utbrudd fordi du ikke vil trigge et nytt utbrudd. Hvis du orket å lese deg gjennom alt dette var du god. God bedring og lykke til med å finne noe som virker for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå