Gjest FrøkenMeg Skrevet 1. september 2009 #1 Skrevet 1. september 2009 Da jeg gikk på barneskolen ble jeg mobbet, tilsynelatende fordi jeg var for stygg. Alt jeg gjorde var galt, alt fra måten jeg gikk på til måten jeg spiste yoghurt på. Den gang forsto jeg ikke hva som ble ment med "det er mobberen det er mest synd på, han er nok utrolig usikker på seg selv". Jeg har forståelse for dette nå, og jeg ser at alle som har et behov for å heve seg over andre nok ikke har den beste selvtillitten selv. Nå sitter jeg her, 10 år senere. Jeg er 20 år, i gang med utdanning på høyskole, mange venner, jeg ser ok ut, har hatt kjæreste i 1,5 år og alt går tilsynelatende bra. Men inni meg kjenner jeg allikevel mangler. Jeg har slitt en del med sjalusi, noe jeg absolutt ikke er stolt av. Kjæresten min er veldig selvstendig, og var ikke redd for å ta dette opp med meg for ca. 1 år siden. Etter dette søkte jeg litt på internett for å finne ut "hvordan" jeg kunne mestre sjalusien... Ignorering var visstnok svaret. Stole på kjæresten og la det gå, slik får jeg se f.eks at hver gang han går på fest uten meg så er han like plettfri og glad i meg etterpå. Og dette ser jeg gang på gang, og jeg nekter ham aldri å gå ut uten meg. Men det stikker alltid i hjertet den kvelden han er ute, og denne sjalusien ser jeg ikke ut til å bli kvitt. Tårene kommer, jeg er redd, og jeg er helt alene om det. Jeg fatter ikke hvorfor det er slik! Har ventet og ventet på den dagen der jeg skal være selvsikker nok til å vite at INGENTING kommer til å skje. Jeg er ikke redd for utroskap, han er for god for det, men heller det at han skal "miste interessen" og ønske seg tilbake til singellivet der man festet hver dag og bare drakk øl med kompisene.. Føler liksom at jeg ikke kan tilby ham "alt en mann vil ha". Jeg blir gal av meg selv på disse punktene og syns det er skikkelig flaut. Jeg er en typisk "lettrørt" person som gråter av film og bøker;) og følelsene sitter ganske løst. Jeg skulle så gjerne vært litt "kaldere". Er det noen her ute som har slitt med det samme, og kanskje har noen tips til "metoder" som kan fungere for å bedre selvtillitten? Jeg har konkludert med at det er selvtillitten som er det underordnede problemet mitt, jeg har ikke følt meg selvsikker siden barneskolen, før mobbingen begynte. Jeg har heller ikke hatt det så bra som jeg har det nå før, og derfor er jeg ekstra manisk akkurat nå. "Hva om jeg øderlegger dette nå, nå som alt er så bra?".. Jeg klarer fint å være fornuftig og forstå hvor følelsene kommer fra, og at det ofte er bare tull alt det jeg tenker på. Men jeg har aldri greid å ta det neste steget - å gå videre og leve i nuet.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Min erfaring er at meditasjon er det som funker på "enklest" måte fordi det frigjør deg gradvis for dine egne vurderende og negative tanker. Det kan kanskje virke litt fremmed for noen, jeg tenkte faktisk ikke over muligheten en gang før jeg prøvde i desperasjon under en "krise".
Gjest TS Skrevet 2. september 2009 #3 Skrevet 2. september 2009 Min erfaring er at meditasjon er det som funker på "enklest" måte fordi det frigjør deg gradvis for dine egne vurderende og negative tanker. Det kan kanskje virke litt fremmed for noen, jeg tenkte faktisk ikke over muligheten en gang før jeg prøvde i desperasjon under en "krise". Hmmm, hvor kan jeg lære om meditasjon? Er villig til å prøve alt!
Gjest Nefer Skrevet 3. september 2009 #4 Skrevet 3. september 2009 Kan kjenne meg godt igjen i situasjonen din, da den er helt lik min for bare 5 år tilbake. Jeg ble mobbet siden barneskolen, ble også kalt stygg, og dermed når jeg ble voksen og gikk på høyskole og hadde samboer, så kom også sjalusien, og det var skikkelig sykelig sjalusi. Har også slitt med selvtillitten i årevis, selv om jeg er helt normal og er realtivt fornøyd med meg selv utseendemessig. Å bli stemplet som udugelig i så mange år i ungdommen setter store arr. Sjalusien ble jeg nesten helt kvitt, og har i dag bedre selvtilitt enn jeg noen gang har hatt før. Det som hjalp meg mest er en selvhjelpsbok; Feel the fear - and do it anyway, av Susan Jeffers. Så den anbefaler jeg virkelig. Er desverre bare på engelsk, men den er helt fantastisk. Ellers er å oppnå ting veldig effektivt. F.eks trening for å føle deg mer vel med seg selv + et sunt kosthold. Begynne med forskjellige hobbyer som du mestrer, jeg begynte med kick-boxing som er utrolig givende. Men det meste arbeidet er helt klart å endre tankegangen, mental jobbing. Boka hjalp meg virkelig der. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2009 #5 Skrevet 4. september 2009 Jeg synes du skal legge planer, du også, de kveldene han drar på fest! Inviter noen på besøk eller gå ut og finn på noe, du også. Da blir du så opptatt av andre mennesker og aktiviteter at du nesten ikke merker at han er borte... I det lange løp er det bra at man finner på ting hver for seg, det er med på å holde interessen og spenningen ved like. Fortsett å jobbe med selvtilliten, du er ennå ung og har noen år igjen å bli skikkelig trygg på deg selv... :-)
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #6 Skrevet 5. september 2009 først og fremst, du er en flott person. Det skal du begynne å tenke hver eneste dag, og tro på det.Det er en grunn til at du har en kjæreste som er glad i deg og at du har flere venner. Sjalusi er en helt naturlig følelse som vi alle har. Aldri ha dårlig samvittighet på grunn av følelser som du får. Kansje det hjelper om du blir med din kjæreste ut på fest? Du vet det finnest selvutviklingskurs hvor man i selskap med flere får bygget opp selvfølelse? Jeg anbefaler boken Våg mer..det er terapi å lese slike bøker.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #7 Skrevet 5. september 2009 Personlig skiller jeg mellom selvfølelse/følelse av verdi/kjærlighet til en selv og selvtillitt som jeg kobler mere til mestring og å tro på egne evner. De henger en god del sammen, men man kan fortsatt ha en mere generell følelse av at "jeg er bra/ok" og liten tillitt til egen mestringsevne eller ha en følelse av å være veldig flink og kompetent, men alikevel føle seg mindre verdt. Psykologisk forskning har vist svært grundig at det som kalles kognitiv terapi gir gode resultater. I kognitiv terapi ser man på hvilke tanker som ligger under og styrrer føelsene man har og jobber så med å endre disse tankemønstrene til mere konstruktive tanker slik at følelseslivet blir bedre. Man bruker fornuften til å se veldig nøye på om slutnignene man gjør egentlig er logiske og om de stemmer med virkeligheten. Er jeg virkelig udugelig? Er det sannsynlig at jeg driter meg ut i kveld? Hvis jeg driter meg ut betyr det da at jeg er verdiløs og at ingen vil være venner med meg? Hva er jeg flink til? Hva er positivt med meg etc.? Kjernen i suksess med kognitiv terapi er å jobbe konsekvent og systematisk. Boken Tenk deg glad er skrevet av en annerkjent kognitiv psykolog og det er gjort studier som viser at om man leser den og jobber systematisk med øvelsene i den så får man gode resultater. Boken er veldig stor, men det er bare meningen at man skal lese de kapitlene som passer for ens situasjon. I de senere år så har terapiformene mindfulness based cognitive therapy og acceptance and commitment therapy vist enda bedre resultater enn kognitiv terapi. Disse terapiene er basert på psykologien man finner innen meditasjon. Meditasjon i seg selv er et suverent verktøy for å jobbe med psyken og mye forskning i de senere år har vist at det har enormt gode psykologiske virkninger. Et kurs på et par måneder leder til en stor økning i egen opplevelse av lykke og markante endringer i de delene av hjernen som er knyttet til positive følelser. Folk som har meditert over lang tid har eksepsjonelt store og aktive sentre i hjernen for positive følelser. Meditasjon lærer deg å både å bli mere happy på mange måter og å leve med det som er vondt uten at det egentlig plager en så mye. Når man kommer dypt så har også vonde ting fra fortiden en tendens til å bare løsne av seg selv fordi disse gjerne har satt seg som spenninger i kroppen som løses opp av meditasjonen. Det finnes uendelig mange former for meditasjon. For en nybegynner er meditasjon på pusten slik man gjerne gjør i mindfulness/Zen/Vipasana bra. MEditasjon med et enkelt mantra kan også være gunstig. I begynnelsen kan det være vanskelig å lære, men etter en stund så for man dreis på det og får noen nydelige oppleveser hver dag som styrker en hele dagen. Yoga og qigong er også svært gunstig for psyken. Enkel meditasjon på pusten eller mantra vil gjerne være en basis for å mestre andre meditasjoner fordi disse oppøver avspenning, konsentrasjon og sensitivitet som gjør at visse andre meditasjoner faktisk fungerer. de to meditasjonene inner smil og secret smile er begge spesifikt rettet inn mot å bygge selvfølelse og selvtillitt og lykke og å harmonisere hele følelseslivet i tillegg til å helbrede kroppen. Å starte med en av disse paralelt med eller litt etter at du begynner med pust eller mantra meditasjon vil gi svært gode resultater. Begge kan gjøres rett før eller rett etter annen meditasjon eller når som helst på dagen. Når man får dreis på dem trenger man bare sette seg ned i to minutter så kan man hente frem de positive følelsene og roen man har trent opp i lengre meditasjonsøvelser. Er man kommet litt inn i det så begynner man å ta små meditasjonspauser i løpet av dagen, 5 minutter på do eller 3 minutter på trikken etc. hvor man kjører igjennom disse og får dermed inn masse meditasjon uten å egentlig bruke av annen tid. Man bare bruker dagens tomme hull. Alikevel er det hele tiden sentralt å bruke minst 15 min hver dag fast til å sette seg ned og meditere ordentlig for at det skal fungere. Det er også en øvelse som heter six healing sounds som er sinnsykt bra som en regulator av føelseslivet. Den kommer fra kinesisk medisin og er blitt brukt i flere tusen år. Et element er de seks lydene som man lager. Disse vibrerer i de forksjellige organene og renser og balanserer dem. Alle merker jo at hjertet er knyttet til kjærlighet og at føelser har en hvis systematikk i hvor i kroppen de oppstår og setter seg, selvfølelsen opplever de fleste gjerne er knyttet mye til solar plexus området og til dels midten av brystet, mange merker enn kobling mellom lungene/brystkassen og selvsikkerhet og styrke. Fra vestlig medisin vet man at nyrene og adrenalkjertlene er knyttet til angst og drive og vilje og kampvilje, man vet også at leveren rammes sterkere enn noe annet organ av sinne. Kineserene har studert akkurat dett aspeketet av menneskets psykologi mye nærmere og nøyaktig kartlagt hvor følelser produseres og koblet dette dels til organene og dels til kjertlene i det endokrine systemet. Six healing sounds jobber med organdelen av følelseslivet og når denne delen er i balanse så følger i hovedsak den endokrine delen med på kjøpet og blir balansert. Hjertet knyttes som nevnt til kjærlighet og lykke, men også hat og arroganse og utålmodighet, nyrene til angst, men også ro, avspening, konsentrasjon, vilje, seksualitet etc., leveren til aggresjon og snillhet, milten til bekymring, tillitt, og åpenhet, lungene til selvsikkerhet, mot rettferdighetssans etc. Når man gjør healing sounds så føler man at vibrasjonen i organene renser organene og følesene som sitter i dem. hvis jeg gjør 12 leverlyder så er jeg nesten ikke i stand til å føle mere agresjon uansett hvor sint jeg var i utgangspunktet. Så tar man å forestiller seg at man kjenner de positive føelsesmessige kvalitetene knyttet til organenet og prøver å kjenne dem i organet. Over tid så vil denne øvelsen sørge for at masse vonde følelser fra fortiden kommer til overflaten fordi man renser seg nedover og nedover i kroppens lag av spenninger. Men, fordelen er at nå har man en veldig enkel måte å rense ut de føelsene som kommer opp. Etter å ha gjort denne øvelsen over lang tid har jeg begynt å føle meg bedre på utrolig mange plan. Mere lykkelig og selvsikker og avspennt etc., men også rett og slett mere balansert på en helhetlig måte. Meditasjon kan du lære på kurs hos ACEM (mantra). Av noen yogalærere, hvis du søker på mindfulness vil du nok finne noe, eller du kan lære i en budhistforening, eller du kan lære fra en cd eller bok eller du kan lære over nettet. Shinzen Young er en sinnsykt flink meditasjonslærer som guider folk over nett, telefon, skype etc. og har glitrende cder. Blant annet cden break through difficult emotions er et mesterverk. Du finner ham om du googler ham. Siden hans er full av artikler som forklarer utrolig godt hva meditasjon handler om. Inner smile kan du lære av en cd/bok fra michael winn. Secret smile kan du lære her: http://www.thetaobums.com/index.php?showtopic=9719 Det nettforumet er også et veldig bra sted å spørre om råd i forhold til meditasjon, yoga og lignende. Start med en overkommelig mengde meditasjon/øvelser i starten og bygg så opp til en større mengde etterhvert. Ikke start med alle tingene på en gang. Selv om du ikke får til meditasjon kan du fint få til healing sounds fordi det ikke gjør så mye om du er distrahert mens du gjør den. Om du har problemer med å kjenne føelsene, se for deg fargene eller å kombinere alt dette med smilingen i healing sounds så kutter du bare ned til å gjøre bare lydene eller bare lydene og en av de andre tingene og så legger du til elementer etter vhert som du har lyst. Å bruke alle elementene i starten er helt håpløst komplisert, mens bare lyd og føelse er enkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå