Gå til innhold

Hvordan se lysere på livet?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet

Jeg er nå 25år og har ihvertfall de ti siste årene følt meg periodevis nedfor.I årene på videregående slet jeg mye med selvmordstanker fordi jeg var rådvill på hva jeg ønsket med livet mitt og trodde at jeg ikke kom til å få det bra igjen.Det var først da jeg var 19jeg tok tak i problemene og ville få livet på rett kjøl igjen.jeg begynte hos fastlege(som satte meg på antidepressiva),psykolog,og senere psykiater.Tankene mine var at dette var min redning til å få et nytt syn på livet,pratet igjennom ting jeg har opplevd som vanskelig og gi meg lyst til å fortsette.Det gikk ikke helt som planlagt.Nå sitter jeg igjen her,trist og lei.Av hensyn til familien ville jeg aldri utsette dem for å miste meg,men jeg synes det er så fælt å tenke på at jeg skal fortsette livet uten å føle noen glede.Jeg setter ekstremt høye forventninger til meg selv(noe jeg sjelden klarer å innleve),og setter lite pris på folk rundt meg.Det har også blitt vanskelig for meg å skape relasjoner til mennesker,noe som har gjort meg mer ensom i tillegg til mer trist.Jeg er åpen for råd om hva jeg skal gjøre nå.Nå må ting snart bli bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å begynne med yoga, kanskje også meditasjon og qiong. Yoga har gjort meg utrolig mye mere happy. Det er helt særegent i forhold til å påvrike psyken positivt når man gjør det gjevnlig over tid. Det er også forsket en god del på det og resultatene derfra bekrefter det folk sier. Meditasjon er i enda større grad dokumentert som noe av det mest potente i forhold til å påvirke lykkenivå. Effekten etter 2-3 måneder med meditasjon er statistisk sett et hopp på 20 poeng når folk blir bedt om å rangere sitt eget lykkenivå på en skala fra 1 til 100. Studier hvor man har skannet hjernen til folk som har meditert i flere år viser at de har en aktivitet i hjernens lykkesentre som er enorm i forhold til folk flest, og de kan kontrolere det ved å bevist gå inn i happy meditative tilstander.

Som et supplement til meditasjon og yoga så egner mindfulness based cognitive therapy og acceptance and comitment therapy seg veldig bra. Det bygger på psykologien rundt meditasjon og er de sterkest voksende terapiformene i USA fordi resultatene i de studiene som har vært gjort har vært langt bedre enn for annen terapi. Om dette ikke appelerer kan du selv begynne å arbeide systematisk med en selvhjelpsbok innen kognitiv terapi som er en terapi som handler om å bruke fornuft til å bytte ut destruktive med konstruktive tanker. Boken tenk deg glad har faktisk dokumentert effekt når den brukes av folk på egen hånd uten hjelp av psykolog såfremt folk gjør øvelsene i boken. Boken er enorm, men det er bare de delene som er aktuelle for dine problemer du trenger å lese.

Generelt så har trening, spesielt slik som gir endorfinkick, stor effekt på psyken. Om du gjør yoga vil det dekke det behovet og gi noe annet i tillegg, men uansett er all trening bra.

Du kan også vurdere kroppslige terapiformer som cranio sacral terapi som søker å få kroppens struktur i balanse. Når kroppens struktur er koorekt blir psyken også langt bedre.

Kampsport har gjevnt over en mye større positiv effekt på psyken en annen trening pga oppøving av selvtillitt og fokus på mental disiplin, mestring og bryting av barierer etc.

Meditasjon kan du lære på egenhånd. Jeg annbefaller at du starter med enkel meditasjon som fokus på pusten (mindfullness/Vipassana/shamatha/zen) eller med mantra slik som du kan lære hos ACEM (acem.no). For noen er det ene vanskelig og det andre lett og for andre er det omvendt. Gå med det som fungerer, men regn med at det kan være vanskelig de første ukene.

Når du har kommet litt i gang med en av disse meditasjonene eller hvis du ikke synes du får dem til så kan du prøve inner smile og secret smile meditasjon. Secret smile finner du her:

http://www.thetaobums.com/index.php?showtopic=9719

Inner smile finner du ved å søke etter det på nettet kombinert med michael winn som har en god video med det.

Det ingenting som gjør meg så happy som å gjøre inner og secret smile. Det er som å skru på en lykke og selvtillittsknapp. Å komme ditt har tatt en del arbeid men om man gjør jobben så kommer resultatet garantert.

Six healing sounds er en annen beslektet øvelse som gir følelsesmessig balanse. Den er brukt i kinesisk medisin i flere tusen år som kanskje den viktigste måten å hjelpe folk flest å styrke psyken. Kan virke rar, men fungerer sinnsykt bra. I begynnelsen start kanskje bare med lydene og legg så til mere og mere suggesjoner og eventuelt farger.

Qigong har tilsvarende effekter som yoga. Synes du ikke at yoga funker for deg så prøv qigong for det er veldig anerledes men gir samme effekt.

Skrevet

Om du trenger hjelp til å bli mere sosial og få flere venner og eventuelt sjekking så er denne siden genial enten du er kvinne eller man:

charismaarts.com

Den er i utgangspunktet ment for menn, men det fungerer like bra for kvinner og folka på forumet der kan gi deg masse gode råd.

Charismaatips.com er omtrent det samme men mere rettet mot jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...