Annie Skrevet 20. november 2007 #1 Del Skrevet 20. november 2007 Da jeg gikk på skolen for, OK lenge siden, lærte vi at det var 5 verdensdeler. Europa Afrika Amerika Asia Australia Poden i huset går i 7 klasse og de lærer det er 7 Europa Afrika Sør-Amerika Nord-Amerika Asia Oceania Antarktis Klippet dette fra Caplex: verdensdeler, sju områder på jorden som er avgrenset geografisk og til dels kulturelt; Europa, Asia, Afrika, N-Amerika, S-Amerika, Oseania og Antarktis. Oseania består av Australkontinentet og øyene i Stillehavet. Europa og Asia betraktes i noen sammenhenger som én verdensdel, kalt Eurasia. Spørsmålet mitt er egentlig, når ble dette endret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. november 2007 #2 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Helt unødvendig innlegg. Vet ikke svaret. Beklager. Endret 20. november 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 20. november 2007 #3 Del Skrevet 20. november 2007 Unødvendig innlegg fra meg også, men da jeg gikk på skolen lærte vi at det var 6 verdensdeler Europa Asia S-amerika N-amerika Afrika Australia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 20. november 2007 #4 Del Skrevet 20. november 2007 Da jeg gikk på skolen for, OK lenge siden, lærte vi at det var 5 verdensdeler. Europa Afrika Amerika Asia Australia Poden i huset går i 7 klasse og de lærer det er 7 Europa Afrika Sør-Amerika Nord-Amerika Asia Oceania Antarktis Klippet dette fra Caplex: verdensdeler, sju områder på jorden som er avgrenset geografisk og til dels kulturelt; Europa, Asia, Afrika, N-Amerika, S-Amerika, Oseania og Antarktis. Oseania består av Australkontinentet og øyene i Stillehavet. Europa og Asia betraktes i noen sammenhenger som én verdensdel, kalt Eurasia. Spørsmålet mitt er egentlig, når ble dette endret? Vi lærte at det var 5 verdensdeler; Afrika, Amerika, Europa, ASia og Osenaia. Vi klærte også at Europa og Asia var to verdensdeler, men at Euraisa var ett kontinent. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #5 Del Skrevet 20. november 2007 Da jeg gikk på skolen lærte vi at det var seks verdensdeler. I tillegg til de fem vanlige, lærte vi at Sovjetunionen for alle praktiske formål ble regnet som eget kontinent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Del Skrevet 20. november 2007 Da jeg gikk på skolen lærte vi at det var seks verdensdeler. I tillegg til de fem vanlige, lærte vi at Sovjetunionen for alle praktiske formål ble regnet som eget kontinent. Egen verdensdel, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 20. november 2007 #7 Del Skrevet 20. november 2007 Var 5 i min skoletid også, og har fått med meg at det har steget til 7 ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #8 Del Skrevet 20. november 2007 Synes de sier at verden bare blir mindre og mindre, jeg. Stemmer jo ikke det, da. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #9 Del Skrevet 20. november 2007 Poenget er vel at det egentlig ikke finnes noen riktig måte å telle på, det kommer an på hva man mener med "verdensdel". "The 7-continent model is usually taught in Western Europe, Northern Europe, Central Europe, Southeastern Europe, China and most English-speaking countries. The 6-continent combined-Eurasia model is preferred by the geographic community, Russia, Eastern Europe, and Japan. The 6-continent combined-America model is taught in Latin America, the Iberian Peninsula, Italy, Iran, Greece and some other parts of Europe; this model may be taught to include only the 5 inhabited continents (excluding Antarctica).[19] Oceania or Australasia may be used in place of Australia. For example, the Atlas of Canada names Oceania,[10] as does the model taught in Latin America and Iberia" Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Continents Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest javac Skrevet 20. november 2007 #10 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) I min O-fagtime var det følgende verdensdeler man opererte med: Europa, Asia, Amerika, Afrika og Oceania. Nå er jo dette egentlig bare en konseptuell konstruksjon av verden som sikkert gir rom for utvidelser. Skal man først dele verden i geografisk avgrensede deler, så synes jeg egentlig at det er mer hensiktsmessig å ta utgangspunkt i de store tektoniske platene. Platene med landmasse stemmer faktisk rimelig godt overens med hva poden til trådstarter lærer (et annet bilde her). Endret 20. november 2007 av javac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #11 Del Skrevet 20. november 2007 Spørsmålet mitt er egentlig, når ble dette endret? Jeg visste at det var 7 men vet ikke når det ble 7. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuerza Skrevet 20. november 2007 #12 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg lært også bare at det var 5. og det er ikke sååå lenge siden jeg gikk på barneskolen. (er 21) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 20. november 2007 #13 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Jeg ble obs på dette en gang i sommer da en gjeng av oss spilte TP. Spørsmålet lød ca sånn: "hvilken verdensdel kan ikke griser overleve i fri natur?" Svaret var da Antarktis!!!!!!! :klø: Når ble det en verdensdel liksom... Hmm, vi ble litt satt ut alle som var der, og sjekket dette opp og det stemte at det nå var 7 verdensdeler. Vi alle trodde det var 5. Det TP spillet er fra 2005. Endret 20. november 2007 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillebøll Skrevet 20. november 2007 #14 Del Skrevet 20. november 2007 Oceania?? Aldri hørt om, men så kan jeg ikke peke ut tyskland på et kart heller jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. november 2007 #15 Del Skrevet 21. november 2007 Oceania?? Aldri hørt om, men så kan jeg ikke peke ut tyskland på et kart heller jeg da. Oceania er den verdensdelen som tidligere het Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuerza Skrevet 21. november 2007 #16 Del Skrevet 21. november 2007 Oceania er den verdensdelen som tidligere het Australia. Er det ikke omvendt da? At det før het Oceania og nå heter det Australia? Var det vi lærte mener jeg å huske.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2007 #17 Del Skrevet 21. november 2007 Er det ikke omvendt da? At det før het Oceania og nå heter det Australia? Var det vi lærte mener jeg å huske.. Nei, når jeg gikk på skolen på tredvetallet..eller det føles nesten sånn.., men på sekstitallet, da var det ikke Oceania men Australia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #18 Del Skrevet 22. november 2007 Australia er en stat i Oseania beliggende sør for Indonesia og Papua Ny Guinea. Canberra er hovedstaden i Australia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. desember 2007 #19 Del Skrevet 2. desember 2007 Vi lærte Europa, Asia, Afrika, Amerika og Australia. Australia ble endret til Oceania mens jeg gikk på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 2. desember 2007 #20 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå