Gjest Gjest Skrevet 5. september 2007 #1 Skrevet 5. september 2007 Jeg kommer tilbake til konkrete undersøkelser om vekt og stoffskifte og konkrete yogaøvelser mot slutten av innlegget. Først må jeg bare illustrere et poeng. Svært mange kvinner er ufruktbare og leter desperat etter noe som kan hjelpe dem å få egne barn. Hvis jeg sier at det finnes en enkel og naturlig mirakelkur med store positive bivirkninger som gjør 42% fruktbare er det få som tror på meg. Om jeg legger til at den samme mirakelkuren gjør at 91% av folk med søvnproblemer enten blir kvitt problemene helt eller i hvert fall kan redusere bruken av medisiner så er det vel ingen som tror meg Hvis jeg sier at menn kan lære seg å velte seg i fullkroppsmultiorgasmer uten utløsning blir folk meget skeptiske. Hvis jeg sier at det finnes en teknikk som gjør at du kan sove naken i snøen uten å fryse eller bli syk vil de fleste tro jeg har mistet forstanden fullstendig. All tvil om at jeg er fullstendig på bærtur vil forsvinne når jeg sier at det er den samme grunnleggende teknikken som er basisen for alle disse fire tingene og hvis man fortsetter med den i 20 år kan man forvente at aktiviteten i hjernens sentre for lykke er svært, svært mye høyere enn hos folk flest og hos de som virkelig praktiserer mye, 800% høyere. Alt dette er imidlertid helt reelt og hanlder om mediatsjon og avarter av det. Ved Harvard Universitys Benson-Henry Institute for Mind-Body Medicine har de blant annet dokumentert at meditasjon fører til at: Infertile women have a 42% conception rate, a 38% take-home baby rate, and decreased levels of depression, anxiety, and anger. Journal of American Medical Women's Association. Volume 54, pages 196-8, 1999 One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use. The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996 In the early 1980s, IONS sponsored an early research project on meditation headed by Herbert Benson of Harvard Medical School. Benson traveled to Tibet to study Buddhist monks practicing the tradition of "tum-ho." Such monks exhibit startling control over bodily functions, including production of enough heat to dry wet blankets on a cold winter day. Pioneering studies such as Benson’s illustrated the potential such non-ordinary states have for accessing exceptional bodily capacities. I vestlige medisinske bøker står det som regel altid at menn ikke kan få multiorgasmer. Det er helt feil, alle menn kan få det med litt øvelse og kan lære det via taoistisk eller tantriske pusteteknikker. Jeg har gjort det selv og får enromt sterke og flere minutter lange orgasmer, så mange ganger jeg vil, før jeg eventuelt velger å få utløsning. I boken Healing emotions så dokumenterer en av verdens fremste psykologiprofessorer, Daniel Goleman, undersøkelser som viser at hjerneaktiviteten til svært aktive langtidsmeditører er høyere i sentre forbundet med lykke enn hos noen annen gruppe som er målt, og opp til 800% høyere hos ekstremt aktive meditører. På 2 måneder snur aktiviteten i hjernen hos de som er litt under snittet i aktivitet i disse områdene til å bli litt over snittet. Goleman dokumenterer også at folk med svært langvarig og intensiv meditasjonspraksis har en nærmest perfekt evne til å lese følelser i folks annsikter og er like gode som CIAs spesialutvalgte og spesialtrente eksperter i å avsløre løgn. Over og undervekt er i stor grad styrt av skjoldbruskkjertelen ( thyroid gland). Her er et eksempel som dokumenterer evnen yoga har til å regulere og normalisere aktiviteten til skjoldbruskkjertelen: When the thyroid gland loses its balance and becomes overactive, the condition is known as thyrotoxicosis. The person becomes thin, tremulous, overactive, anxious, and experiences widespread symptoms ranging from bulging of the eyes to disruption of the menstrual cycle. The yogis have always recommended sarvangasana (shoulderstand) and have claimed that if the posture is practised correctly each day, it will balance thyroid function. This means that the overacting thyroid will decrease its activity and become normal, and an under acting thyroid will increase its activity and become normal. Strange as this sounds, there is good evidence and experience to support it. If yoga can balance the thyroid, it is very important because the usual medical treatment, though effective, leaves a lot to be desired. Thyrotoxicosis is usually treated in one of three ways: surgery, radiation (X-rays or swallowing radioactive iodine) or drugs (which have a toxic effect on the thyroid and thus suppress its action). It is not surprising that many people including the doctors are not happy with these alternatives. Under acting thyroid is usually treated by hormone tablets. This would seem to be a logical procedure, but actually it has an important disadvantage. The hormone suppresses any remaining ability of the thyroid gland to produce hormone for itself, and ultimately destroys any hormone secreting cells which were still functioning. Obviously, once a person starts taking thyroid hormone he must do so for the rest of his life. The yogis claim that sarvangasana will reactivate the dormant cells in the thyroid and the gland will once again function for itself. Dr. K.N. Udupa, director of the Institute of Medical Sciences at Benares Hindu University in India, taught yoga postures (including sarvangasana), breathing techniques and relaxation to thirty people with thyrotoxicosis. At the time of reporting, eight people had recovered completely and the rest were still improving and reducing their drugs. He estimated that the latter, because of the progress they were making, would eventually become normal also. It is possible that they may need to continue with the practices (probably only sarvangasana) for many years. However, this natural therapy seems preferable to taking drugs for life. http://www.yogamag.net/archives/1981/3mar81/opfor.shtml Her følger litt mer info om mekanismene bak effekten av yoga og meditasjon og eksempler på gode stillinger. Hvis man skal praktisere yoga gjevnlig så er man imidlertid nødt til å ha en lærer ellers kan man lett gjøre skadelige feil. Asanas like shoulder stand and the bow posture are particular for the thyroid gland. These asanas increase fat metabolism thereby converting fat to muscle and energy. Moving quickly between a series of poses can accelerate the process. This is like killing two birds by a single stone. You will not only loose fat but also have a better muscle tone and vitality. Practicing yoga will increase your metabolism. An increased metabolism leads to an increase in the calorie burning process, so combining yoga with a calorie burning program may bring you excellent results. Yoga deep breathing helps in increasing the oxygen intake to the body cells, including the fat cells. This results into burning up of fat cells. Another amazing aspect of Yoga is that it reduces anxiety which, in turn, reduces anxious eating. It is human tendency that whenever we are tensed we tend to swallow our food without deriving much satisfaction and pleasure. In the process we end up eating more. On the other hand, if we approach our meals with better mood, we tend to be less likely to overeat in a worried effort to calm our anxieties. Yoga plays an important role in making us more calm and cool. Good poses are the camel, rabbit, plow, bridge and shoulder stand To stimulate metabolism, various back bends and forward bends are used. Poses that affect the neck area, where the thyroid gland is situated, are particularly helpful if the weight problem is caused by a hormonal imbalance http://www.shardsofconsciousness.com/2007/...rmalize-weight/ http://www.lifedynamix.com/articles/Weight...eight_Loss.html http://www.theholisticcare.com/cure%20diseases/Obesity.htm Her er det endokrine systemet: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Illu_endocrine_system.jpg Alle disse kjertlene kan må påvirke sterkt og tildels ta fullstendig kontroll over gjennom yoga som i eksempelet om skjoldbruskkjertelen. Det sentrale når det gjelder yoga og vektregulering er ikke at du oppnår svært gode, men relativt normale resultater innenfor den typiske tidshorisonten til studier av vekttap ved ulike treningsformer som gjerne er rundt tre måneder. Det sentrale er at ved å gjøre akkurat den eller de viktigste stillingene for å få kontroll over stoffskiftet så får man til dels på kort sikt, men i veldig stor grad på ordentlig lang sikt normalisert dennes aktivitet. Hvis man skal velge treningsform så vil det å ta gjevnlige yogatimer og gjøre de viktigste stillingene hver morgen føre til at du går ned ca like mye som ved annen trening i begynnelsen, men at du etter et par tre år har gått ned mere enn du ville med noen annen treningsfrom. For å oppnå dette må man imildertid bruke 5-6 min de fleste dager hvor man fokuserer på de avgjørende stillingene. De fleste som gjør yoga er faktisk ikke klar over den muligheten, eller er ikke interesert i å jobbe aktivt med det på den måten, og kan derfor ha opplevd langt lavere vektnedgang enn de kunne i forhold til hvor lenge de har praktisert. I tillegg til å oppnå vektnedgang så vil yoga og meditasjon lede til høyere IQ (9 poeng etter 5 år), bedre psykisk helse enn via annen trening, bedre fysisk helse enn annen trening, bedre sexliv osv. Jeg forstår skepsisen tilmirakelkurer, men her er det nok dokumentasjon og indikasjoner til å tro at slike resultater er mulige.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Jeg har aldri betvilt at mental trening har en gunstig effekt når det gjelder å påvirke egen mestring. Yoga er også god trening i seg selv. At avslappingsteknikker hjelper på søvn er vel heller ingen nyhet og at kroppskontroll kan gi øket seksuell nytelse er vel heller ikke så ukjent som det du henviste til lar det virke som. ALLE kan lære å lese andres følelser, ansiktsuttrykk og mimikk - det trenger man verken ekstrem-yoga til eller spesielle psykiske evner. Løgnere som ikke er spesielt drevne eller spesielt flinke har helt bestemte bevegelsesmønster for øynene, etc. Likeens kan man - hvis man vet om det - se om en person tenker tilbake på en faktisk hendelse (øynene bevegers seg opp mot venstre) eller bruker den kreative delen av hjernen (ser ned eller ned eller ned og til høyre). Dette er ikke yoga-triks. Når det gjelder å ta kontroll over kroppens automatiske funksjoner slik som skjoldbrukskjertelens produksjon av hormoner er jeg langt mer i tvil. Og en av grunnene til at jeg sier det er at ofte er det slik at en person som er ganske overvektig og har problemer med stoffskiftet ofte kan gjøre svært drastiske endringer i sitt liv som også gir drastiske endringer i kroppens hormonproduksjon. La oss si at Linda (en tenkt person) endelig bestemmer seg for å gjøre noe med overvekten sin, så hun blir undersøkt og hennes skjoldsbrukskjertel er på den lave siden av produksjon av hormoner. Likevel går Linda i gang: Nytt kosthold, ny trening, og hun gir dette sitt et og alt så hun går også inn for mental trening. I løpet av 1,5 år går Linda ned all sin overvekt. I denne tiden har blodtrykket hennes gått ned, hun har mye mer overskudd til å ta seg av sine barn, og hun har faktisk fått seg ny jobb også. Linda takker yogaen for alle disse tingene, for det var den som fikk henne til å tenke nytt. Men hun glemmer å fortelle at bildet er mer sammensatt enn som så. Det var Grethe Roehde kursene som lærte henne om kostholdet og den personlige treneren som også var fantastisk på mental trening. Linda pleide å nye snop i sofaen, favorittbrødet var nystekt kneip - nå spiser hun det hun før ville kalt "grus". Så er det da Yogaen som har gjort denne mirakelendringen eller er det summen av hele livsstilsendringen? Jeg er forsåvidt enig i at mental trening kan være en igangsetter, men jeg vil ikke gi yoga en plass der det er mirakelet som er overordnet alt annet.
Brukernavn Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Jeg har aldri betvilt at mental trening har en gunstig effekt når det gjelder å påvirke egen mestring. Yoga er også god trening i seg selv. At avslappingsteknikker hjelper på søvn er vel heller ingen nyhet og at kroppskontroll kan gi øket seksuell nytelse er vel heller ikke så ukjent som det du henviste til lar det virke som. ALLE kan lære å lese andres følelser, ansiktsuttrykk og mimikk - det trenger man verken ekstrem-yoga til eller spesielle psykiske evner. Løgnere som ikke er spesielt drevne eller spesielt flinke har helt bestemte bevegelsesmønster for øynene, etc. Likeens kan man - hvis man vet om det - se om en person tenker tilbake på en faktisk hendelse (øynene bevegers seg opp mot venstre) eller bruker den kreative delen av hjernen (ser ned eller ned eller ned og til høyre). Dette er ikke yoga-triks. Når det gjelder å ta kontroll over kroppens automatiske funksjoner slik som skjoldbrukskjertelens produksjon av hormoner er jeg langt mer i tvil. Og en av grunnene til at jeg sier det er at ofte er det slik at en person som er ganske overvektig og har problemer med stoffskiftet ofte kan gjøre svært drastiske endringer i sitt liv som også gir drastiske endringer i kroppens hormonproduksjon. La oss si at Linda (en tenkt person) endelig bestemmer seg for å gjøre noe med overvekten sin, så hun blir undersøkt og hennes skjoldsbrukskjertel er på den lave siden av produksjon av hormoner. Likevel går Linda i gang: Nytt kosthold, ny trening, og hun gir dette sitt et og alt så hun går også inn for mental trening. I løpet av 1,5 år går Linda ned all sin overvekt. I denne tiden har blodtrykket hennes gått ned, hun har mye mer overskudd til å ta seg av sine barn, og hun har faktisk fått seg ny jobb også. Linda takker yogaen for alle disse tingene, for det var den som fikk henne til å tenke nytt. Men hun glemmer å fortelle at bildet er mer sammensatt enn som så. Det var Grethe Roehde kursene som lærte henne om kostholdet og den personlige treneren som også var fantastisk på mental trening. Linda pleide å nye snop i sofaen, favorittbrødet var nystekt kneip - nå spiser hun det hun før ville kalt "grus". Så er det da Yogaen som har gjort denne mirakelendringen eller er det summen av hele livsstilsendringen? Jeg er forsåvidt enig i at mental trening kan være en igangsetter, men jeg vil ikke gi yoga en plass der det er mirakelet som er overordnet alt annet.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Du hoppet glatt over at 42% av ufruktbare kvinner blir fruktbare. DET er en revolusjonerende effekt via en oppsiktsvekkende kanal. Det interesante i forhold til å lese følelser er at meditasjon leder til at man blir en mester i det uten at man prøver å jobbe direkte med det. Man har testet folks evne til å lese løgn og den er nesten ikke eksisterende. Selv psykologer og en rekke andre er ekstremt dårlige. Det er kunn noen svært få spesielt begavete individer som har en høy treffprosent. Når disse så får spesialtrening og jobber med det proffesjonelt over mange år blir de alikevel ikke bedre enn folk som har meditert i en del år og ikke hadde noen anelse om at de samtidig trente evnen til å lese annsikter og løgn til et helt ekstraordinært presisjonsnivå. Det som er spesielt med meditasjonen er at måten den øver opp denne evene ikke i nevneverdig grad baserer seg på den typen grove lesningsmekanismer som å se opp til høyre. Fremskrittet skjer først og fremst i forhold til at man blir flink til å registrere det som kalles mikrofølelser. Når folk opplever noe og prøver å holde tilbake reaksjonen sin (også ubevist) så vil alle alikevel ha en respons i de mer finmaskede musklene i annsiktet og dette kalles mikrofølelser og gir grunnlag for den mest presise måten å lese folk på. Evnen til å lese mikrofølelser presist er svært, svært sjelden. At kroppskontroll kan gi en eller annen form for sekeull nytelse er selvfølgelig ingen nyhet. Når det derimot er etablert kunnskap blant de fleste vestlige sexologer, leger og den brede befolkning at menn kunn kan få en orgasme av gangen, mens de i realiteten kan bli multiorgasmiske, så er det definitivt en nyhet. Poenget mitt er at for alle menn er dette en ønskedrøm og noe alle gjerne ville gjort hvis de viste hvordan de skulle gjøre det. Akkurat som den revolusjonerende effekten av visse yogastillinger for vektkontroll er dette en revolusjonerende teknikk de færreste vet om. Når noen sier om yoga for radikal vektnedgang at hvis dette faktisk fungerte ville det allerede være utbredt, kan jeg peke på at man skulle tro det samme gjaldt teknikken for multiorgasme, men både den og en rekke andre revolusjonerende yogiske teknikker er ukjente for 99,99% av den vestlige befolkningen. Og dette ER en yogisk teknikk. Selvfølgelig vet alle at avslapningsteknikker hjelper på søvn. Det de ikke vet er hvor radikalt mye bedre effekt meditasjon har en andre avslapningsteknikker (det er det en rekke studier på) til å bedre søvn og en rekke andre faktorer. Hvis graden av suksess hadde vært utbredt kunnskap ville det vært den foretrukne metoden for de fleste. Det studien heller ikke får med er meditasjonens effekt på lang sikt. Siden jeg kjenner voldsomt mange folk som har praktisert over flere år (jeg har vært på mange retreats) så kan jeg si med sikkerhet at yoga og meditasjon knekker søvnproblemer 100% i nesten 100% av tilfellene over lang nok tid. Forskere som undersøker effekten av yoga på disse tingene er ikke dumme og de korrigerer selvfølgelig for effekten av kosthold og andre ting som kan påvirke vekt. Den typen alvorlige problemer med skjoldbruskkjertelen som menneskene i eksemplet mitt over har, regnes i vesten som uhelbredbart. Det ansees som en tilstand man kan håndtere med medinsiner, men som man må leve med resten av livet. At 8 av 30 allerede er blitt 100% friske er en medisinsk revolusjon. At de andre er på god vei mot å bli det gjør den revolusjonen enda større. Du hoppet også over de oppsiktsvekkende resultatene med å scane folks hjerner. 800% høyere aktivitet enn smittet er et vitenskapelig mirakel. På en rekke områder har scanning av hjernen til folk som driver med yoga og meditasjon sprengt grensene for hva man trodde var mulig av endringer i hjernen. Det har også totalt sprengt grensene for hvilke kroppslige prosesser man trodde var mulige å kontrolere. For eksempel sees det på som helt revolusjonerende at man gjennom meditasjon selv kan regulere kroppstemperaturen i så stor grad at den blir uavhengig av de fysiske omgivelsene. Det er rett og slett helt ubegripelig ut fra den kunnskapen man hadde om kroppen før. For å regulere kroppens funksjoner i slik grad at man får total kontroll over kroppstemperaturen så må du på en eller annen måte få kontroll over funksjoner som i utgangspunktet er minst like vanskelige å kontrolere som skjoldbruskkjertelen. Å dermed kunne bruke skjoldbrukskjertelen til vektkontroll er i lys av det ikke oppsiktsvekkende. Man har også direkte bevist en så revolsujonerende kontroll over skjoldbruskkjertelen at man kan få den til å stoppe såpass dramatisk over eller underproduskjon at den leder til livstruende og kronsike sykdommer. Da har man demonstrert at man kan få nok kontroll over den til å regulere vekt også. Alskens mulige andre kostholds og livsstilsendringer foretas jo også av de tusenvis av mennesker som har denne typen sykdom, men ingen av dem har hittill blitt 100% friske. Da må forsøket vise at det er yogaen som fører til endringene i skjoldbruskkjertelen. Hvis du leser bøkene Healing Emotions og Destructive Emotions av Daniel Goleman så vil du få en grundig dokumentasjon av hvor revolusjonerende de absolutt ypperste vestlige vitenskapsmenn mener meditasjon og yoga er i forhold til helse og kroppslige prosesser. Bøkene har bidrag fra flere av de fremste vitenskapsmennene ved universiteter som Standford, Harvard og Berkley. De ser på disse teknikkene som noe som vil snu vestlig forsåelse av kroppen og av psyken fullstendig på hodet og de har selv utført en rekke eksperimenter som viser revolussjonerende effekter. Var jeg deg ville jeg brukt litt tid på å søke på nettet rundt effektene av yoga og meditasjon. Det er en enorm mengde litteratur som dokumenterer den typen effekter jeg snakker. Du vil også kunne lese mere om vanvittig kontroll over kroppslige prosesser som en rekke yogaier demonsterer i praksis, men som man enda ikke har gjort eksperimenter på. Begge deler burde være i stand til å overtale deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #5 Skrevet 6. september 2007 "Når det gjelder å ta kontroll over kroppens automatiske funksjoner slik som skjoldbrukskjertelens produksjon av hormoner er jeg langt mer i tvil." Kroppstemperatur er en automatisk kroppslig funksjon. Kroppstemperatur er beviselig demonstrert å kunne kontroleres i bemerkelsesverdig grad via yoga. Yoga kan derfor ta kontroll over kroppslige prosesser, spørsmålet er hvilke. 8 av 30 mennesker ble helt friske fra en sykdom som forårsakes av over eller underproduksjon i skjoldbruskkjertelen. Deres skjoldbruskkjerteler har i dag normal aktivitet. Ingen andre med denne forstyrrelsen i skjoldbruskkjertelen har blitt friske. Ergo kan yoga kontrolere skjoldbruskkjertelen også.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #6 Skrevet 6. september 2007 Mirakler er ikke vitenskapelige. Så vitenskapelige mirakler finnes ikke. Det kan være mange grunner - i tillegg til yogaen - som gjør at folk som er barnløse plutselig blir fruktbare. Overvekt er en kjent faktor i barnløshet, likeens er stress og for mye fokus på det. Så at yoga hjelper mot dette er vel heller ikke noe mirakel.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 Mirakler er ikke vitenskapelige. Så vitenskapelige mirakler finnes ikke. For en idiotisk ting å si. Det er helt vanlig, også blant vitenskapsmenn, å kalle noe en mirakuløs effekt selv om de vet at det finnes en vitenskapelig forklaring. Poenget er bare at man illustrerer. Jeg kunne like gjerne sagt grensesprengende. Det er selvfølgelig ingen, hverken jeg eller forskere, som mener at forklaringen på disse resultatene er guddomelige mirakler i reel forstand. Det kan være mange grunner - i tillegg til yogaen - som gjør at folk som er barnløse plutselig blir fruktbare. Overvekt er en kjent faktor i barnløshet, likeens er stress og for mye fokus på det. Så at yoga hjelper mot dette er vel heller ikke noe mirakel. Nå var det meditasjon og ikke yoga som førte til at kvinnene ble fruktbare. Og med mindre du går med på at meditasjon påvirker vekt så er det helt ute av bildet. Om det er via redusert stress eller andre kanaler at man oppnår suksess via meditasjon er ikke poenget. Det som er relativt mirakuløst er at fruktbarheten går fra 0% til 42% via en enkel 100% trygg teknikk. Dette er en bedre suksessrate en man oppnår ved dyre og til dels risikable behandlinger ved fruktbarhetsklinikker: http://www.lfc.org.uk/successrates.php http://www.craftivf.com/Results.htm I stedenfor å bare hakke på de tingene jeg kom med som du forsatt klarer å argumentere for at ikke er grensesprengende effekter, burde du forholde deg til de tingene hvor du ikke lenger klarer å argumentere mot. De demonstrerer jo nettopp poenget mitt. Om det skulle være noen av eksemplene mine som ikke er like oppsiktsvekkende som jeg opprinnelig mente har det ingen ting å si for argumentasjonen om effekten av yoga og meditasjon så lenge det er nok andre eksempler som demonstrerer effekter som sprenger grensene for hva man trodde var mulig. Er ikke det å kontrolere kroppstemperaturen slik at man kan sove naken i snø et slikt eksempel? Er det ikke et eksempel på at man kontrolrerer en automatisk kroppslig prosess ingen trodde kunne styres? Er det ikke minst like radikalt som å kontrolere skjoldbruskkjertelen? At de eneste som har blitt helt friske av en sykdom ved skjoldbruskkjertelen som ble ansett for 100% kronisk, er blitt friske gjennom yoga, viser ikke det at man kan kontrolere skjoldbruskkjertelen? Og er det ikke et eksempel på det man kan kalle helt oppsiktsvekkende og banebrytende resultater i å kontrolere en vital kroppslig funksjon? At hjerneneaktiviteten kan kontroleres slik at den blir 800% høyere en man tidligere har målt i sentrene som aktivires i forbindelse med tilstander av lykke og velvære, er ikke det relativt revolusjonerende? Forskerne som utførte eksperimente mente i hvert fall at det var det. Som du ser i noen av linkene nedenfor så sier ledende forskere innen en rekke felt at de senere års studier av meditasjon og yoga har snudd deres forestillinger om kroppens og hjernens potensiale på hodet. Her har du litt mere å tygge på: In one particular study it showed that people who had been regularly practicing meditation for in excess of five years had bodies that were twelve biological years younger than their chronological age. (Biological age means the physical age of the body. Chronological age means actual age.) The same study showed that people practicing regular meditation for a short term were biologically five years younger. http://www.articles3000.com/Aging/75978/Sc...ng-Process.html http://www.tm.org/book/chap_3c.html http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/artic...6-2005Jan2.html http://www.mindroads.com/documents/meditation.pdf http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html...75AC0A9659C8B63 http://www.self-realization.com/articles/y...ion_science.htm
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 I siste innlegg så har jeg skrevet mye av det som ser ut som sitat av Blondie65. Jeg tordde det ville bli forskjellig farge på skriften.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #9 Skrevet 6. september 2007 Er ikke det å kontrolere kroppstemperaturen slik at man kan sove naken i snø et slikt eksempel? Hvor lenge kan du sove naken i snø med meditasjonsteknikk og hvor er dette dokumentert? Jeg kan selv - uten mange års yoga eller meditasjon - kontrollere mine reaksjoner på frost. Det vanlige er at man rister og skjelver når man fryser. Ved å tenke gjennom at man gjør det kan man stoppe denne reaksjonen. Dermed slapper man av og det har også en effekt på hvordan man opplever situasjonen. Å sove naken i snø i fem minutter er vel en sak man kan løse, men å sove en hel natt tror jeg ikke går an. I så fall vil jeg gjerne se dokumentasjonen på dette. Forstår du ikke at med all den lidelsen og overvekten som skyldes f.eks. svikt i skjoldbrukskjertelen så ville "enkle" yoga og meditiasjonsteknikker som alle kan lære seg som regulerte dette vært så revolusjonerende at de ville øyeblikkelig vært allmennkjent? Det er en alvorlig sykdom vi snakker om for når man har dette problemet sliter man med å gå ned i vekt og har man da så høy overvekt at det går utover hjerte- og karsystemet og kan dermed medføre sykdom og død. Du får meditasjon til å fremstå som løsningen på alle problemer og til å være den bakenforliggende utløseren av en rekke problemer, men du har ikke vist på noen måte at dette er vitenskapelig testet.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #10 Skrevet 6. september 2007 (endret) "Hvor lenge kan du sove naken i snø med meditasjonsteknikk og hvor er dette dokumentert?" En hel natt og det er dokumentert her: In 1985, the meditation team made a video of monks drying cold, wet sheets with body heat. They also documented monks spending a winter night on a rocky ledge 15,000 feet high in the Himalayas. The sleep-out took place in February on the night of the winter full moon when temperatures reached zero degrees F. Wearing only woolen or cotton shawls, the monks promptly fell asleep on the rocky ledge, They did not huddle together and the video shows no evidence of shivering. They slept until dawn then walked back to their monastery http://www.hno.harvard.edu/gazette/2002/04.18/09-tummo.html I dette tilfellet hadde de noen enkle sjal på seg, men de gjør det også nakne. "Jeg kan selv - uten mange års yoga eller meditasjon - kontrollere mine reaksjoner på frost. Det vanlige er at man rister og skjelver når man fryser. Ved å tenke gjennom at man gjør det kan man stoppe denne reaksjonen. Dermed slapper man av og det har også en effekt på hvordan man opplever situasjonen." Klart du kan det, men du kan ikke gjøre det munkene klarte å sove ute i snøen i HIMMALYA, og du kan ikke som dem øke kroppstemperaturen din med 17 grader i hender og føtter. "Å sove naken i snø i fem minutter er vel en sak man kan løse, men å sove en hel natt tror jeg ikke går an. I så fall vil jeg gjerne se dokumentasjonen på dette." Det har du nå fått. "Forstår du ikke at med all den lidelsen og overvekten som skyldes f.eks. svikt i skjoldbrukskjertelen så ville "enkle" yoga og meditiasjonsteknikker som alle kan lære seg som regulerte dette vært så revolusjonerende at de ville øyeblikkelig vært allmennkjent? " Forstår du ikke at med all den lidelsen som skuldes for tidlig sædavgang, noe som rammer titals millioner menn i den vestlige verden, så ville en teknikk som gjorde det mulig å ha multiorgasmer i timesvis øyeblikkelig vært almennkjent? Det er det samme resonementet, men som du ser er dette ikke alment kjent selv om det er helt reelt. "Det er en alvorlig sykdom vi snakker om for når man har dette problemet sliter man med å gå ned i vekt og har man da så høy overvekt at det går utover hjerte- og karsystemet og kan dermed medføre sykdom og død. " Dette kan man også på glimrende hvis forhindre med yoga og meditasjon: http://www.medicalnewstoday.com/articles/45098.php "Du får meditasjon til å fremstå som løsningen på alle problemer og til å være den bakenforliggende utløseren av en rekke problemer, men du har ikke vist på noen måte at dette er vitenskapelig testet." Har jeg ikke vist at det er vitenskapelig testet sier du? Hva var det jeg gjorde i denne linken her: http://www.yogamag.net/archives/1981/3mar81/opfor.shtml Dette er en høyst vitenskapelig studi og den viser de eneste kjente eksemplene på folk som har blitt kurert for denne typensykdom i skjoldbruskkjertelen. Her har du et annet eksempel: Broader Comprehension and Improved Ability to Focus Field independence has been associated with a greater ability to assimilate and structure experience, greater organization of mind and cognitive clarity, improved memory, greater creative expression, and a stable internal frame of reference. The results show that practice of meditation techniques develop greater field independence. This improvement in meditators is REMARKABLE (min forstørring) because it was previously thought that these basic perceptual abilities do not improve beyond early adulthood. Perceptual Motor Skills 39: 1031-1034, 1974, and 62: 731-738, 1986. Her har du flere fra Harvard, verdens mest prestisjetunge universitet. Om ikke andre har forstått hvordan man skiller ut det som er den reele bakenforliggende faktoren ved en helsegevinst så er det heller ingen andre som har skjønt. Chronic pain patients reduce their physician visits by 36%. The Clinical Journal of Pain, Volume 2, pages 305-310, 1991 There is approximately a 50% reduction in visits to a HMO after a relaxation-response based intervention which resulted in estimated significant cost savings. Behavioral Medicine, Volume 16, pages 165-173, 1990 Eighty percent of hypertensive patients have lowered blood pressure and decreased medications - 16% are able to discontinue all of their medications. These results lasted at least three years. Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation, Volume 9, pages 316-324, 1989 Open heart surgery patients have fewer post-operative complications. Behavioral Medicine, Volume 5, pages 111-117, 1989 One-hundred percent of insomnia patients reported improved sleep and 91% either eliminated or reduced sleeping medication use. The American Journal of Medicine, Volume 100, pages 212-216, 1996 Infertile women have a 42% conception rate, a 38% take-home baby rate, and decreased levels of depression, anxiety, and anger. Journal of American Medical Women's Association. Volume 54, pages 196-8, 1999 Women with severe PMS have a 57% reduction in physical and psychological symptoms. Obstetrics and Gynecology, Volume 75, pages 649-655, April, 1990 High school students exposed to a relaxation response-based curriculum had significantly increased their self-esteem. The Journal of Research and Development in Education, Volume 27, pages 226-231, 1994 Inner city middle school students improved grade score, work habits and cooperation and decreased absences. Journal of Research and Development in Education, Volume 33, pages 156-165, Spring 2000 Her har du flere fra andre universiteter: Greater Orderliness of Brain Functioning EEG coherence increases between and within the cerebral hemispheres during meditation. EEG coherence is quantitative index of the degree of long-range spatial ordering of the brain waves. In a new meditator, the EEG coherence increased during the period of meditation. In a person who had been meditating for 2 years, spreading of coherence occurred even before meditation began, spreading of coherence to high and lower frequencies about half way through the meditation period, and continuing high coherence even into the eyes-opened period after meditation. Psychosomatic Medicine 46: 267-276, 1984. Increased Creativity This study used the Torrance Test of Creative Thinking to measure figural and verbal creativity in a control group and in a group that subsequently learned meditation. On the post test five months later, the meditation group scored significantly higher on figural originality and flexibility and on verbal fluency. Journal of Creative Behavior, 13: 169-190, 1979, and Dissertations Abstracts International, 38: 3372-3373, 1978. Deeper Level of Relaxation A comprehensive statistical "meta-analysis" was conducted that compared the findings of 31 physiological studies on meditation and on resting with eyes closed. (A meta-analysis is the preferred scientific procedure for drawing definitive conclusions from large bodies of research). The study evaluated three key indicators of relaxation and found that meditation provides a far deeper state of relaxation than does simple eyes-closed rest. The research showed that breath rate and plasma lactate decrease, the basal skin resistance increases, significantly more during meditation than during eyes-closed rest. Interestingly, immediately prior to the meditation sessions, meditating subjects had lower levels of breath rate, plasma lactate, spontaneous skin conductance, and heart rate than did the controls. This deeper level of relaxation before starting the practice suggests that reduced physiological stress through meditation is cumulative. American Psychologist, 42: 879-881, 1987. Improved Perception and Memory College students instructed in meditation displayed significant improvements in performance over a two-week period on a perceptual and short-term memory test involving the identification of familiar letter sequences presented rapidly. They were compared with subjects randomly assigned to a routine of twice-daily rest with eyes closed, and with subjects who made o change in their daily routine. Memory and Cognition, 10: 207-215, 1982. Development of Intelligence University students who regularly practiced meditation increased significantly in intelligences over a two-year period, compared to control subjects. The finding corroborates the results of two other studies showing increased IQ in meditation students. Personality and Individual Differences, 12:1105-1116, 1991, and Perceptual and Motor Skills, 62: 731-738, 1986. Natural Change in Breathing Subjects were measured for changes in breathing rate during the practice of meditation. Breath rate fell from 14 breaths per minute to about 11 breaths per minute, indicating meditation produces a state of rest and relaxation. The change in breath rate is natural, effortless, and comfortable. American Journal of Physiology, 22: 795-799, 1971. Decrease in Stress Hormone Plasma cortisol is a stress hormone. The study shows that plasma cortisol decreased during meditation, whereas it did not change significantly in controlled subjects during ordinary relaxation. Hormones and Behavior, 10: 54-60, 1978. Lower Blood Pressure In a clinical experiment with elderly African American (mean age 66) dwelling in an inner-city community, meditation was compared with the most widely used method of producing physiological relaxation. Subjects who had moderately elevated blood pressure levels were randomly assigned meditation, Progressive Muscle Relaxation (PMR), or usual care. Over a three-month interval, systolic and diastolic blood pressure dropped by 10.6 and 5.9 mm Hg, respectively, in the meditation group, and 4.0 and 2.1 mm Hg in the PMR group, with virtually no change in the usual care group. A second random assignment study with the elderly conducted at Harvard found similar blood pressure changes produced by meditation over three-months (11 mm Hg for systolic blood pressure). Journal of Personality and Social Psychology, 57: 950-964, 1989. Reversal of Aging Process Biological age measures how old a person is physiologically. As a group, long-term meditators who had been practicing meditation for more than five years were physiologically twelve years younger than their chronological age, as measured by reduction of blood pressure, and better near-point version and auditory discrimination. Short-term meditators were physiologically five years younger than their chronological age. The study controlled for the effects of diet and exercise. International Journal of Neuroscience, 16: 53-58, 1982. Reduced Need for Medical Care A study of health insurance statistics on over 2,000 people practicing meditation over a five-year period found that meditators consistently had less than half the hospitalization than did other groups with comparable age, gender, profession, and insurance terms. The difference between the meditation and non-meditation groups increased in older-age brackets. In addition, the meditators had fewer incidents of illness in seventeen medical treatment categories, including 87% less hospitalization for heart disease and 55% less for cancer. The meditators consistently had more than 50% fewer doctor visits than did other groups. Psychosomatic Medicine, 49: 493-507, 1987. Cholesterol A longitudinal study showed that cholesterol levels significantly decreased through meditation in hypercholsteolemic patients, compared to matched controls, over an eleven-month period. Journal of Human Stress, 5: 24-27, 1979. Increased Self-Actualization Self-actualization refers to realizing more of one's inner potential, expressed in every area of life. A statistical meta-analysis of 42 independent studies indicated the effect of meditation on increasing self-actualization is markedly greater than that of other forms of relaxation. This analysis statistically controlled the length of treatment and quality of research design. Journal of Social Behavior and Personality, 6: 189-248, 1991. Increased Strength of Self-Concept One month after beginning meditation, subjects experienced an improved self-concept in comparison to before learning meditation. Meditation participants developed a more strongly defined self-concept and also came to perceive their "actual self" as significantly closer to their "ideal self." No similar changes were observed for matched controls. Journal of Psychology, 4: 206-218, 1976. Decreased Cigarette, Alcohol, and Drug Abuse A statistical meta-analysis of 198 independent treatment outcomes found that meditation produced a significantly larger reduction in tobacco, alcohol, and illicit drug use than either standard substance abuse treatments (including counseling, pharmacological treatments, relaxation training, and Twelve-Step programs) or prevention programs (such as programs to counteract peer-pressure and promote personal development). This meta-analysis controlled for strength of study design and included both heavy and casual users. Whereas, the effects of conventional programs typically decrease sharply by three months, effects of meditation on total abstinence from tobacco, alcohol, and illicit drug ranged from 50% to 89% over a 18 to 22 month period of study. Alcoholism Treatment Quarterly, 11: 13-87, and International Journal of the Addictions, 26: 293-325, 1991. Increased Productivity In this study subjects practicing meditation showed significant improvements at work, compared with members of a control group. Job performance and job satisfaction increased while desire to change jobs decreased. People at every level of the organization benefited from practicing meditation. Academy of Management Journal, 17: 362-368, 1974. Improved Relations at Work This study found significant improvements in relations with supervisors and co-workers after an average of eleven months practicing meditation, in comparison to control subjects. And while meditators reported that they felt less anxiety about promotion (shown by reduced climb orientation), their fellow employees saw them as moving ahead quickly. People at every level of the organization benefited from practicing meditation. Academy of Management Journal, 17: 362-368, 1974. Increased Relaxation and Decreased Stress This three-month study of managers and employees who regularly practiced meditation in a Fortune 100 manufacturing company (Puritan-Bennett Corporation) and a smaller distribution-sales company in Philadelphia showed that meditation practitioners displayed more relaxed physiological functioning, greater reduction in anxiety, and reduced tension on the job, when compared to control subjects with similar job positions in the same companies. Anxiety, Stress and Coping International Journal, 6: 245-262, 1993. Improved Health and More Positive Health Habits In two companies that introduced meditation, managers and employees who regularly practiced meditation improved significantly in overall physical health, mental well-being, and vitality when compared to control subjects with similar jobs in the same companies. Meditation practitioners also reported significant reductions in health problems such as headaches and backaches, improved quality of sleep, and a significant reduction in the use of hard liquor and cigarettes, compared to personnel in the control groups. Anxiety, Stress and Coping International Journal, 6: 245-262, 1993. I boken Healing emotions så finner du en rekke vitenskapelig studier om effekten av meditasjon . Jeg kan ikke skrive inn hele boken for deg her, men det er en KILDEHENVISNING som dokumenterer det jeg sier. I de forskjellige linkene jeg ga deg er det en rekke vitenskapelig studier som viser oppsiktsvekkende resultater i forhold til fysisk og psykisk helse. Dettte er ytterligere kildehenvisninger som dokumenterer det jeg sier. SJEKK LINKENE. Jeg kan ikke lage sammendrag av alle sammen her, det orker jeg ikke. Endret 6. september 2007 av vimse
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #11 Skrevet 6. september 2007 Et annet morsomt eksempel på kunnskap man skulle trodd ville spred seg som ild i tørt gress er kjennskapen til a og g punktet. G-punktet ble kjent i vesten på begynnelsen av 80tallet da Grafenberg "oppdaget" det. Imidlertid så hadde folk fra vesten med interesse for tantrisk sex (mange av hippiene gra 60-tallet, men også flere før det), vist om dette i årevis. Det var bare å lese en bok så ville man vist hvor det var. 20 år senere oppdager en gynekolog enda et punkt og døper det a-punktet. Dette punktet hadde imidlertid også altid vært kjent for folk med interesse for tantra og taoistisk sex. Epicenteret kalle det innen Taoismen. Dette er bare 2 av en haug med ting som du finner presis kunnskap om i litteratur forbundet med yogatradisjonen som vestlige vitenskapsmenn enda ikke har oppdaget eller kunn oppdaget i det siste.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #12 Skrevet 6. september 2007 Er det din påstand at du kunne lært et hvilket som helst menneske yoga i mange år og så plassert det på en 15.000 ft fjellhylle og latt dem sove over natten? Eller forstår du ikke at disse munkene allerede er vant til å være ute i ekstrem kulde og ekstrem HØYDE ikke minst og at det at de har lært yoga og meditasjon er en del av bildet, men ikke alt? Du trenger ikke skrive inn hele/halve bøker. Linker ELLER kildehenvisninger holder i massevis. Så kan de som er interessert følge linkene eller låne bøkene på biblioteket.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2007 #13 Skrevet 6. september 2007 Et annet morsomt eksempel på kunnskap man skulle trodd ville spred seg som ild i tørt gress er kjennskapen til a og g punktet. G-punktet ble kjent i vesten på begynnelsen av 80tallet da Grafenberg "oppdaget" det. Imidlertid så hadde folk fra vesten med interesse for tantrisk sex (mange av hippiene gra 60-tallet, men også flere før det), vist om dette i årevis. Det var bare å lese en bok så ville man vist hvor det var. 20 år senere oppdager en gynekolog enda et punkt og døper det a-punktet. Dette punktet hadde imidlertid også altid vært kjent for folk med interesse for tantra og taoistisk sex. Epicenteret kalle det innen Taoismen. Dette er bare 2 av en haug med ting som du finner presis kunnskap om i litteratur forbundet med yogatradisjonen som vestlige vitenskapsmenn enda ikke har oppdaget eller kunn oppdaget i det siste. Men det er da ikke det minste rart at vestens "folk" ikke visste om seksuell nytelse utover at lyset skal være av og at man skal ligge på rygg med mannen oppå? Igjen er spørsmålet hva kom først: Yoga eller seksuell nysgjerrighet? Visste du at misjonærene i Afrika forbød doggystyle fordi det var "ukristelig"? I andre kulturer - også der Yoga ikke nødvendigvis har så sterke røtter har man funnet de fleste punktene og veien til god nytelse for lenge siden fordi de har vært fri for våre vestlige fordommer og moralisme. Yoga og andre former for meditasjon er GODE TING - men det er ikke årsaken og løsningen på ALT som er bra i verden.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #14 Skrevet 6. september 2007 (endret) "Er det din påstand at du kunne lært et hvilket som helst menneske yoga i mange år og så plassert det på en 15.000 ft fjellhylle og latt dem sove over natten? Eller forstår du ikke at disse munkene allerede er vant til å være ute i ekstrem kulde og ekstrem HØYDE ikke minst og at det at de har lært yoga og meditasjon er en del av bildet, men ikke alt?" Ingen andre som lever i denne høyden klarer det samme. Ingen av de lokale landsbyinnvånerne som har levd under akkurat samme forhold i samme klima. Heller ingen av de monkene som har meditert i årevis klarer dette med mindre de praktiserer akkurat den spesifikke teknikken som brukes for å oppnå dette og som kalles g Tum-mo. "Du trenger ikke skrive inn hele/halve bøker. Linker ELLER kildehenvisninger holder i massevis. Så kan de som er interessert følge linkene eller låne bøkene på biblioteket." Jeg startet med kildehenvisninger og linker pluss noen få sitater. Det holdt tydeligvis ikke for deg så etter gjentatte forsøk ble jeg nødt til å virkelig dra frem dokumentasjon du kan innta med teskje. Linkene jeg opprinnelig la ved ga mer enn nok vitenskapelig bellegg, men det holdt åpenbart ikke for deg. Endret 6. september 2007 av vimse
Gjest vimse Skrevet 6. september 2007 #15 Skrevet 6. september 2007 Tråden er ryddet, reglene. vimse-mod
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2007 #16 Skrevet 6. september 2007 "Men det er da ikke det minste rart at vestens "folk" ikke visste om seksuell nytelse utover at lyset skal være av og at man skal ligge på rygg med mannen oppå? Igjen er spørsmålet hva kom først: Yoga eller seksuell nysgjerrighet? Visste du at misjonærene i Afrika forbød doggystyle fordi det var "ukristelig"? I andre kulturer - også der Yoga ikke nødvendigvis har så sterke røtter har man funnet de fleste punktene og veien til god nytelse for lenge siden fordi de har vært fri for våre vestlige fordommer og moralisme." Poenget er at kunnskapen om hvor g og a punktene lå fantes i bokhandler og bibliotek i over 30 år før en vestlig forsker "oppdaget" g punktet og 50 år før en annen vitenskapsmann "oppdaget" a punktet. Denne kunnskapen kunne disse forskerene ha lest seg til fra det øyeblikket de lærte seg å lese. Det var også en rekke mennesker som var interesert i tantra og som fant ut av dette og praktiserte det i flere tiår før det ble "oppdaget". Poenget er da at når du har en såpass god tilgang til informasjon så skulle en jo tro ting sprede seg fortere. Selv på 70 tallet var det mange som ikke viste hva klitoris var, men det har vært en voldsom opplysningsvirksonhet siden da. At g og a punktet ikke ble en del av denne virksomheten før først 1980 så rundt 2000 er et eksempel på at det finnes masse banebrytende kunnskap som ikke sprer seg før lenge etter at den er blitt gjort kjent. Du kan her heller ikke skylde på sjenanse fordi folkeopplysningen rundt klitoris og andre ting har vært så omfattende. Poenget er som sagt i dette tilfellet ikke at yoga er en betingelse for å oppdage g og a punktet, men at mye banebrytende kunnskap ikke blir formidlet så fort som du hevder at den vil. "Yoga og andre former for meditasjon er GODE TING - men det er ikke årsaken og løsningen på ALT som er bra i verden." Det er helt riktig, MEN det er som jeg har dokumentert suverent til: søvnproblemer, smertelindring, revmatisme, lavt og høyt blodtrykk, lavt og høyt kolestrol, forsinkelse av alle aspekter av aldringsprosessen, fremme intelektuell kapasitet og konsentrasjon, redusere farene for hjertesykdommer og kreft, redusere og øke vekt, gjøre ufruktbare kvinner fruktbare, bedre selfølelse, bedre skoleresultater, endre vaner i sunnere retning, fremme kreativitet, grunnleggende positiv personlighetsendring, gi avspenning, øke lykke og velvære, redusere stress, bedre fordøyelse, reduserer mengden sykehusinnleggelser med 50% og legebesøk med 50% innleggelser for hjerte og karsykdommer med 87% og kreft med 55%, fullstendig snu utviklingen av hukkommesestap på grunn av alder, redusere plagene ved og utviklingen av alzheimer, øke produktivitet, bedre menneskelige relasjoner, oppøve empati, forbedre sosiale evner som å lese folks følelser, virker like bra som Ritalin mot ADHD på kort sikt og antatt langt bedre på lang sikt, virker like bra som medisiner mot angst og depresjon på kort sikt og antatt mye bedre på lang sikt og en rekke andre ting. Ikke bare virker yoga og meditasjon mot slike ting. Det virker på de fleste meget sterkt og som oftest bedre enn andre alternativer. De finner du dokumentasjon på i den forskingen jeg har lagt ved og linket til.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #17 Skrevet 7. september 2007 Both groups showed a comparable and significant reduction in body weight ranging from 4.2 to 5.1% BREATHING THROUGH A PARTICULAR NOSTRIL CAN ALTER METABOLISM AND AUTONOMIC ACTIVITIES Shirley Telles,* Nagarathna R., and Nagendra H. R. Vivekananda Kendra Yoga Research Foundation, No. 9 Appajappa Agrahara. Chamarajpet, Bangalore - 560 018 http://www.healthandyoga.com/html/research_papers/btp/om.asp Denne reduksjonen kom av å sitte helt stille og å puste gjennom nesen i et spesielt mønster. En person som veier 70 kg vil derfor gå ned mellom 2,94 og 3,57 kg ved å benytte en enkel pusteteknikk i en måned. Det er en meget god indikasjon på at man når forbrenning og stoffskifte på en fundamentalt annerledes måte enn ved vanlig trening.
honey21 Skrevet 7. september 2007 #19 Skrevet 7. september 2007 Jeg har troen på at yoga kan ha en meget dramatisk positiv effekt på helsen. For noen år siden hadde jeg sterk sosial angst og jeg slet med det hver eneste dag på skolen (vgs). Så begynte jeg å ta yoga en gang i uken og etter en stund forsvant angsten 100%. Helt seriøst, det forsvant helt etter noen uker. Da jeg sluttet med yogaen kom angsten tilbake, men jeg har vokst den av meg nå, heldigvis. Det er mulig at angsten forsvant av en helt annen årsak enn yoga, men personlig tror jeg egentlig ikke det. For meg var det yogaen som tok knekken på angsten.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #20 Skrevet 7. september 2007 Jeg har troen på at yoga kan ha en meget dramatisk positiv effekt på helsen. For noen år siden hadde jeg sterk sosial angst og jeg slet med det hver eneste dag på skolen (vgs). Så begynte jeg å ta yoga en gang i uken og etter en stund forsvant angsten 100%. Helt seriøst, det forsvant helt etter noen uker. Da jeg sluttet med yogaen kom angsten tilbake, men jeg har vokst den av meg nå, heldigvis. Det er mulig at angsten forsvant av en helt annen årsak enn yoga, men personlig tror jeg egentlig ikke det. For meg var det yogaen som tok knekken på angsten. Så fint! Et generelt yogaprogram hjlper stort sett altid mot angst, men det er visse stillinger som hjelper spesielt bra. Den virkelig store effekten får man derfor hvis man går på yoga en gang eller 2 i uken og bruker 5-15 minutter hver dag på selv å gjøre de målrettede stillingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå