Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Tyrkia og Kypros, ligger de to landene geografisk kartmessig sett i Europa? Hvis ikke, hvorfor er de da EU-medlemmer?
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Fordi de ble enige med EU om at de skulle være medlemmer? Men Tyrkia er da ikke med i EU?
LilleBille Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Tyrkia har en del i Europa og en del i Asia (deles vel av Bosporos-stredet - om det skrives sånn). Kypros har da vel alltid hørt til i Europa - har jo vært delt mellom Hellas og Tyrkia tidligere.
Superlammet Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Tyrkia ligger delvis i Europa (Istanbul) og ser på seg selv som et Europeisk land. Det samme gjør Kypros.
Leo Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 (endret) Ny Tyrkia-tråd! (Originalen er som regel best, men en nyinnspilling er heller ikke å forakte...) *finner frem popcorn* Endret 8. august 2006 av Leo
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Men er det noe i EU sitt regelverk som sier at land utenfor Europa ikke kan være medlem?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Men er det noe i EU sitt regelverk som sier at land utenfor Europa ikke kan være medlem? ← Man kan kanskje tenke seg til det, i og med at unionen kaller seg "Den Europeiske Union"? Skyt meg gjerne, men det var bare en tanke som slo meg.
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision. ← Ja, veldig fint om du har noen fakta her...har du det? Det blir nok ikke helt det samme dette med Grand Prix og EU.
Far til 2 Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision. ← Hvorfor ikke ta Libanon inn i EU. EU snakker om en alternativ militær styrke til Nato, og jeg tviler på at Israel da vil angripe Libanon. Vi vi legger til Palestina i samme slengen kan vi la Israelerene synge sin avskjedsang i Eurovision alene
punktom Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision. ← Jeg regner med at EU og European Broadcasting Union har forskjellige krav de stiller til sine medlemsland.
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Ja, det får jeg da håpe! Men det var ikke spørsmålet, spørsmålet var om det er lov for land utenfor Europa å bli medlem i EU, sånn hvis vi ser bort i fra Tyrkia.
Gjest LilSweetie Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Så vidt jeg vet er det traktatfestet at landet skal ligge i Europa. Men hva som er Europa er ikke lett å definere, heller ikke geografisk. Ellers er det flere som sier at Canada ville vært det mest naturlige neste medlemslandet, siden det er såpass likt EU-landene kulturelt og økonomisk. Men det er neppe aktuelt pga geografien.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 Men det er neppe aktuelt pga geografien. ← Det er nok ikke det. Mange tenker kanskje at det er naturlig at USA blir EU-medlem, de er jo ganske vestlige av seg. Men det er nok ikek aktuelt, USA ligger jo ikke, geografisk og kartmessig sett, i Europa.
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Så vidt jeg vet er det traktatfestet at landet skal ligge i Europa. Men hva som er Europa er ikke lett å definere, heller ikke geografisk. ← Om Europa: http://no.wikipedia.org/wiki/Europa
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Jeg regner med at EU og European Broadcasting Union har forskjellige krav de stiller til sine medlemsland. ← Jeg vet ikke helt, det er mange som tar avstand fra EBUs pengepolitikk og den generelt frie flyten.
Gjest BagLady Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 Nå planlegges jo et globalt Melodi Grand Prix også. Hvordan skal det gå med EU da? Aftenposten: Planlegger global Grand Prix
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #19 Skrevet 8. august 2006 10% av Tyrkia ligger i Europa. De hevder seg europeisk, men det er nok en vinkling av økonomiske hensyn. 90% er veldig arabisk og ligger i midt-østen.. Den delen av Tyrkia som ligger i europa er vel ganske europeisk. Kypros ligger jo i Middelhavet, og er da like europeisk som f.eks Sardinia? De som bor der er ivertfall mer middelhavsfolk enn afrikanere eller arabere.
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #20 Skrevet 8. august 2006 Nå planlegges jo et globalt Melodi Grand Prix også. Hvordan skal det gå med EU da? Aftenposten: Planlegger global Grand Prix ← Jeg tror EU vil komme ganske langt ned på resultatlisten, for jeg vedder på at både den arabiske liga og organisasjonen av afrikanske stater kommer til å stemme taktisk. Mitt tips er at beste EU-land (Malta) blir nummer 13, hårfint bak Brunei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå