Gå til innhold

Grillet paprika?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gjør sånn:

Deler paprika i to, fjerner hinner og frø, legger på plate med bakepapir med snittflaten ned. Setter helt øverst i ovnen m/grillen på nesten maks varme, og lar dem stå til de er helt svarte. Legger så paprikaene i en bolle med plastfolie over, men bare i ca. 1 min. Så deler jeg hver halvdel i to og flår av det svarte skinnet. Jo varmere paprikaen er, dess lettere går den jobben. Skinnet er imidlertid verre å få av hvis man har smurt inn paprikaen med olje først, så det er helt unødvendig. Unngå dessuten å skylle paprikaen i vann for å fjerne brent skinn - det fjerner også mye smak. ;)

Skal paprikaen marineres har jeg marinaden klar slik at de kan legges varme rett i den - da absorberer de smaken best.

Grillet paprika er forøvrig anvendelig og kjempegod sommermat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tusen takk :) Jeg har tenkt å lage couscous-salat med kikerter, grillet paprika og fetaost til tapasmiddagen i morgen (som jeg omsider klarte å bestemme meg for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det ble helt ufattelig bra! Da jeg hadde flådd paprikaen, la jeg den i en blanding av god olivenolje, en dæsj balsamico og diverse urtekrydder, og lot det ligge over natta. Så kokte jeg couscous med samme krydder pluss litt salt, og blandet paprikaen inn i couscousblandingen med litt hvitløk pluss hakket persille. Krydret litt ekstra med salt. Tilsatte så ca 1/2 boks kikerter og 1/2 glass fetaost, pluss litt soltørket tomat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, det hørtes deilig ut også. :sikle:

Jeg pleier også alltid å ha grillet paprika i couscoussalat - det er knallgodt.

Og så lager jeg av og til en liten "tapastallerken" til hver som forrett der jeg bruker grillet paprika sammen med marinerte oliven, ovnstørkede tomater og feta i terninger. Veldig greit fordi to av ingrediensene kjøpes ferdige, og de andre to kan forberedes i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har kjøpt marinerte oliven og artisjokker i tillegg :wow:

Hele menyen er forresten:

couscoussalat som nevnt over

ruller av tortilla med fyll av snøfrisk/kesam, røkt laks og vårløk

kjøttboller med salsa

gratinerte sjampinjonger fylt med pesto, cheddar på toppen

tyrkisk avart av tzatziki, med frisk mynte

aïoli

godt brød, dvs bagett og brød med oliven og soltørkede tomater fra et bra bakeri i sentrum

ovnsbakte potetbåter

Nå gleder jeg meg bare til å spise :) Mens jeg venter på selskapet, tar jeg et glass hvitvin.

@Piaf: du burde registrere deg! Jeg setter umåte pris på alle innspillene dine i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...