Gå til innhold

Husdyreiere satt i samme bås som røykere..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når var det landet vårt ble så dyrefiendlig?

Her en sak fraaftenposten.no

Dette er et veldig stort problem for mange, spesielt her i oslo hvor prisene allerede er helt sinnsyke! Jeg som student og hundeeier er veeeldig bekymret for hvordan jeg skal greie meg når jeg skal flytte om noen mnd...

Men, det er fint det blir satt litt fokus på dette :)

Er det greit at utleierene gir beng i loven? Jeg syns nå det at hvis de ikke kan forholde seg til loven så skal de ikke få lov til å leie ut i det hele tatt!!

Jeg kommer IKKE til å opplyse om hunden min hvis det fører til at jeg hjelper utleieren med å bryte loven! Hvorfor gjøre det vanskelig for seg selv??

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryter de loven?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ha en røyker (som røyker ute av leiligheten) enn en med dyr. Er nok med å lese tråder under kjæledyr her på KG. Katter kan herpe inne og tisse. Kattetiss lukter pyton. Ikke søren om jeg hadde utsatt min leilighet for noe sånt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bryter de loven?

Nja, de gjør jo egentlig ikke det, de lar bare være å leie ut til de med dyr...og barn... Men det oppfordrer ikke akkurat meg til å være ærlig ang dyrene mine! Så jeg kommer IKKE til å opplyse om hunden, og hvis de da prøver å bli kvitt meg med hunden som begrunnelse så bryter de loven !

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ha en røyker (som røyker ute av leiligheten) enn en med dyr. Er nok med å lese tråder under kjæledyr her på KG. Katter kan herpe inne og tisse. Kattetiss lukter pyton. Ikke søren om jeg hadde utsatt min leilighet for noe sånt.

Hva hvis røykeren får seg en katt mens h*n bor der da??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når var det landet vårt ble så dyrefiendlig?

Her en sak fraaftenposten.no

Dette er et veldig stort problem for mange, spesielt her i oslo hvor prisene allerede er helt sinnsyke! Jeg som student og hundeeier er veeeldig bekymret for hvordan jeg skal greie meg når jeg skal flytte om noen mnd...

Men, det er fint det blir satt litt fokus på dette :)

Er det greit at utleierene gir beng i loven? Jeg syns nå det at hvis de ikke kan forholde seg til loven så skal de ikke få lov til å leie ut i det hele tatt!!

Jeg kommer IKKE til å opplyse om hunden min hvis det fører til at jeg hjelper utleieren med å bryte loven! Hvorfor gjøre det vanskelig for seg selv??

Og jeg kommer til å være den første til å si at boligen skal brukes til eget bruk for å få deg ut.

Hvor er respekten for den som leier ut og deres verdier (bolig). Respekten for avtalen man inngår? Hvorfor mener du at du som leietaker bare kan kjøre på? Tror du alle huseiere er hushajer som bare tjener på å leie ut?

• Liker 10
Skrevet

Nja, de gjør jo egentlig ikke det, de lar bare være å leie ut til de med dyr...og barn... Men det oppfordrer ikke akkurat meg til å være ærlig ang dyrene mine! Så jeg kommer IKKE til å opplyse om hunden, og hvis de da prøver å bli kvitt meg med hunden som begrunnelse så bryter de loven !

TS

Det er da en rimelig frekk ting å gjøre, er det ikke?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg kommer til å være den første til å si at boligen skal brukes til eget bruk for å få deg ut.

Hvor er respekten for den som leier ut og deres verdier (bolig). Respekten for avtalen man inngår? Hvorfor mener du at du som leietaker bare kan kjøre på? Tror du alle huseiere er hushajer som bare tjener på å leie ut?

...og da skal jeg love deg at da ville du blitt nødt til å faktisk bruke boligen selv også, om du skulle sluppet unna med det. Hvertfall hvis det er meg du møter på!

Hvis du har et problem med loven og ikke greier å forholde deg til den så må du jo bare la være å leie ut!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da en rimelig frekk ting å gjøre, er det ikke?

Hvorfor det, sånn egentlig?

Og du ser jo det at man faktisk må gjøre det sånn hvis man skal få tak i sted å bo?!?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg leide glatt ut til foreldre med barn. Til og med aleneforeldre. Jeg visste at de hadde jobb samt at leiligheten jeg leide ut var perfekt for barn. I tillegg så var jeg alenemor selv og derfor ikke skremt av gruppen alenemødre.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke et katteskinn skal inn i min leilighet, det er helt sikkert. De i artikkelen var da på toppen av det hele urimelig stygge :fnise:

Jeg er allergiker, og egoistiske dyreeiere er vel omtrent det verste jeg vet. Hvis du lyver for å få leid hos meg med dyr så vet jeg virkelig ikke hva jeg ville gjort..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide glatt ut til foreldre med barn. Til og med aleneforeldre. Jeg visste at de hadde jobb samt at leiligheten jeg leide ut var perfekt for barn. I tillegg så var jeg alenemor selv og derfor ikke skremt av gruppen alenemødre.

...til og med til aleneforeldre assa??? :hakeslepp: ... At du turte!!! Aleneforeldre er jo den værste sorten!!

AnonymBruker
Skrevet

...og da skal jeg love deg at da ville du blitt nødt til å faktisk bruke boligen selv også, om du skulle sluppet unna med det. Hvertfall hvis det er meg du møter på!

Hvis du har et problem med loven og ikke greier å forholde deg til den så må du jo bare la være å leie ut!

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg ikke skal bruke boligen selv. Det kan jeg gjøre noen måneder uten at det blir krøll.

Jeg vet godt om lover og regler for utleie. Jeg følger de. Et dyr hos leietaker hadde vært et avtalebrudd. Jeg har det veldig spesifisert i leiekontrakten.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor det, sånn egentlig?

Og du ser jo det at man faktisk må gjøre det sånn hvis man skal få tak i sted å bo?!?

Det er jo opp til utleier selv, hvem h*n ønsker å leie ut til. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å ha dyr i leiligheten, når de lett får leietagere som ikke har dyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

...til og med til aleneforeldre assa??? :hakeslepp: ... At du turte!!! Aleneforeldre er jo den værste sorten!!

Litt uklart om det er ironi eller ....

Uansett. Mine beste leietakere. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg ikke skal bruke boligen selv. Det kan jeg gjøre noen måneder uten at det blir krøll.

Jeg vet godt om lover og regler for utleie. Jeg følger de. Et dyr hos leietaker hadde vært et avtalebrudd. Jeg har det veldig spesifisert i leiekontrakten.

Et ugyldig punkt i kontrakten din ja...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

huff... det burde nesten vært obligatorisk får sånne utleiere å donere penger til dyrebeskyttelsen, så mennesker kan levere fra seg kattene sine der, siden de ikke får lov til å bo med dem....

Jeg har vært veldig mye hos dyrebeskyttelsen, og vil så gjerne hjelpe en katt eller to der med et nytt hjem... men det går ikke. Der jeg bodde før var det ikke lov med dyr, og ikke her jeg mest sannsynlig kommer til å bo fremover også....

Hjemme har vi hatt katt i 16 år, og to katter i rundt 6 år, og det eneste som er blitt veldig slitt er en sofa. Men det var fordi vi ikke hadde klorebrett i mange år... men de har ikke skrapa opp gulv, ikke tissa på seg inne eller bæsja inne...

bortsett fra da en av kattene pissa på seg etter han kom hjem fra operasjon.. men da tok vi forhåndsregler og la han på et håndkle med plastikk under, fordi vi visste at sånt kunne skje...

Som utleier kan man jo spørre om sånne ting, og heller ha en avtale om at hvis katten ødelegger noe, så er det leieren som skal erstatte det.... Jeg tviler uansett på at en katt klarer å ødelegge noe så til de grader at hele leiligheten omtrent må pusses opp.... så sånt skal vel gå greit.

skjønner heller ikke hva som er så farlig med røykere, hvis de røyker ute. Da jeg gikk på folkehøgskole hadde vi en avtale om at hvis noen røyka på rommet, så måtte de betale hvis det ble sjenerende lukt....

ikke så vanskelig å lage sånne avtaler vel?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo opp til utleier selv, hvem h*n ønsker å leie ut til. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker å ha dyr i leiligheten, når de lett får leietagere som ikke har dyr.

...nettopp... selv om dyret ikke gjør noe skade what so ever!

Og hva med store firmaer som leier ut? Ikke lett å finne sted å bo gjennom disse om man har dyr..

AnonymBruker
Skrevet

Et ugyldig punkt i kontrakten din ja...

Det er da virkelig ikke et ugyldig punkt, for du velger selv om du ønsker å gå med på avtalen eller ikke.

Kjenner flere som er allergiske, og for de hadde det vært mye ekstra arbeid for å rengjøre boligen før de selv kunne brukt den igjen.

Det handler om å respektere de reglene man har avtalt med huseier, og om jeg ikke ønsker dyr i min bolig så er det helt og holdent opp til meg, og enten aksepterer leietaker det eller ikke. Hadde noen tatt inn hund på et senere tidspunkt, ville jeg anmeldt de for brudd på avtalen.

Utleieren kan fastsette forbud mot dyrehold. Leieboeren kan likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det. En slik grunn kan være at leieboeren trenger førerhund eller tjenestehund. Også sosiale forhold kan være god grunn til å ha dyr.

Dyreholdet må ikke være til ulempe for utleieren eller øvrige beboere. Ulempene kan bestå i støy, lukt, dyrehår, allergi eller redsel for dyret. Om leieboeren skal få ha dyr, beror på en interesseavveining. Jo større behovet for å holde dyr er, desto større ulemper må det kreves før dyreholdet kan nektes. Jo større ulempene av dyreholdet oppleves for de øvrige beboerne, desto mer tungtveiende grunner må leieboeren ha. Hvis ulempene for de øvrige beboerne er ubetydelige, for eksempel fordi det er snakk om å holde et innedyr som marsvin eller fugl, kan utleieren ikke nekte leieboeren å ha slike selv om hun ikke har noen god grunn for å ha dyret, utover selve interessen for det. Anskaffer leieboeren dyr uten utleierens godkjenning, er det mislighold dersom det viser seg at leieboeren ikke har rett til å ha dyret.

Se husleieloven § 5-2, 2. ledd

--------------------------------------------------------------------------------

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...