Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger veldig hjelp fra dere her inne. Jeg har nettopp kommet opp i muntelig eksamen (bare prøve). Jeg kom opp i samfunnsfag, noe jeg egentlig ble litt glad for, men emnet er utrolig vanskelig! Jeg skal ha om den kalde krigen, som er på rundt 6 kapitler.

Og jeg aner ikke hvordan jeg skal starte..fremføringen er på fredag. Og jeg har ikke skrevet ett ord. Fikk jo hjelp av læreren på skolen (fag lærer) som er veldig flink! Hun forklarte meg gang på gang hva jeg skulle gjøre, men alikavel, jeg forsto ikke.

Det andre som er, er at det er et sinnsykt stort karakterpress! Jeg er virkelig nødt til å få 5 på dette, og når jeg ikke engang har startet.. :trist:

Jeg har sittet her jeg sitter siden klokka 4 idag, skjelver og gråter om hverandre. Jeg er rett og slett frustrert. Hva er galt med meg? alle andre får det jo til? :tristbla::trist:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem som helst kan få det til hvis de jobber, og du er en av dem! jeg sier ikke det for å trøste deg, jeg sier det fordi det er sant.

Jeg slet med matematikk vansker i flere år, jeg følte meg alltid "svak" i forhold til andre, gråt ofte og var lei meg, skjelvet, hadde dårlige dager, spiste lite osv. Det var fordi jeg så gjerne ville gjøre noe bra, men kunne ikke. Til slutt sa jeg til meg selv at dette skal jeg klare, jeg må få hjelp og må komme meg videre. Jeg fikk den hjelpen jeg trengte, og har kommet meg videre nå, og går på universitet selv uten mattekarakter.

Det jeg prøver å si til deg er at du må ikke tenke negativt, det er ikke alltid man får det til, noen ganger kan det gå galt, andre ganger helt topp! Sist gang jeg fikk eksamen min fikk jeg en A som tisvarer en 6, og for noen dager siden fikk jeg en E som tilsvarer en 2. Men jeg skal ikke være lei meg, jeg skal ta den på nytt og få en bedre karakter. og det kan du også, gjør du det dårlig, kan du senre ta den på nytt.

Det hjelper ikke å være redd å skjelven, dette vil ordne seg for deg, og det kommer til å gå bedre enn du tror. Dersom det ikke går bra, synd, du har prøvd men klarte ikke. Du er jo flink som vil få 5, du setter mål og er en flink jente/gutt.

Tenk positivt, dette klarer du. Dra til rødekors de er kjempedyktige, spør læreren din, mor og far eller kanskje andre familiemedlemmer?? Ellers så må du bare lese historie, den kalde krigen er ikke så verst:) Bare man setter seg i den...

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke verdens undergang om du ikke får 5. :)

Du må ikke presse deg selv for hardt. Jo mer du stresser jo vanskeligere blir det å øve! Jeg kjenner til akkurat det der. ;)

Nei, sitt deg ned med en god kopp kakao, og øv så godt du får til. Merk deg de viktigste argumentene i teksten og lag deg et notatark som du pugger før du legger deg og før du går inn til prøven. Om du gjør så godt du kan ja da kan du jo ikke gjøre noe bedre? :)

Målet ditt bør være å komme igjennom prøven og å gjøre ditt aller beste. Om du ikke får 5 så er det jo ikke noe problem å ta det opp på nytt hvis det blir krise?

Når du skriver notater, prøv å få inn en presentasjon (hei jeg heter.... og dette skal jeg prate om i dag). En innledning (den kalde krigen begynte i xxxxår som følge av...). De viktigste hovedhendelsene/argumentene (dette skjedde, hvorfor skjedde det, hva var konsekvensene?). Og gjerne sett fra flere sider enn en (russland vs usa vs resten av verden?). Og en avslutning: konklusjon, gjerne en '..og slik har den kalde krigen påvirket (og fortsatt påvirker) verden en dag i dag'.

Lenge siden jeg har hatt samfunnsfag, men håper det var litt til hjelp allikevel. :)

Skrevet

Ps, hvis du sitter fast og ikke vet hvor du skal begynne: les. Les kapittlene om og om igjen så mye du klarer og har tid til. Man er nesten nødt til å lese teksten flere ganger for å forstå de viktigste detaljene og de "usynlige" sammenhengene. Da begynner hjerneteppet å løsne skal du se... :)

Dette får du til! :)

Skrevet

Så du "rar" ut, så læreren så det? :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Så du "rar" ut, så læreren så det? :popcorn:

ikke diss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...