sofie777 Skrevet 5. juli 2014 #21 Skrevet 5. juli 2014 Rosiner skal da blandes i grøten før alt annet, gjerne mens den fremdeles står på platen, men er ikke noe krav, ellers kommer det for mange rosiner på én gang og ingenting til slutt. Etterpå skal smørøyet i midten (da jeg var liten, skulle den under grøten for at man ikke skulle spise smøret først), så sukkeret (med en ekstra dash i smørøyet), så kanel. Han man spekemat i huset, kan det spises ved siden av. Mine foreldre liker også kringle til. Vestlendinger... Ellers spises grøten som lunsj på lørdager (for min del ikke særlig ofte) og så har man "skikkelig" lørdagsmat som taco, pizza eller hamburger senere på kvelden, tilpasset et artig program man vil se på tv eller en film.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #22 Skrevet 5. juli 2014 Klokka? Høres helt utrolig ut, den skal spises klokka 17 uten rosiner! På lillejulaften! Med en mandel oppi! Mandel i grøten på LILLEjulaften?? For noe tullball! Det er jo lunsj på selve julaften, det! Og risengrynsgrøt skal selvsagt spises hver lørdag til lunsj også. Dersom julaften er en søndag skal man spise risengrynsgrøt både lørdag og søndag, altså to dager på rad.Anonymous poster hash: c2227...102 2
Antlers Skrevet 5. juli 2014 #23 Skrevet 5. juli 2014 Mandel i grøten på LILLEjulaften?? For noe tullball! Det er jo lunsj på selve julaften, det! Og risengrynsgrøt skal selvsagt spises hver lørdag til lunsj også. Dersom julaften er en søndag skal man spise risengrynsgrøt både lørdag og søndag, altså to dager på rad.Anonymous poster hash: c2227...102 Lunsj? Nei, nei, nei! Det er jo RISKREM med mandel i man skal ha på julaften. Til dessert. 4
Gjest The girl next door Skrevet 5. juli 2014 #24 Skrevet 5. juli 2014 Når jeg har rosiner på risgrøten bruker jeg å ha det oppi skåla til slutt. Oppå alt annet.
Tabris Skrevet 5. juli 2014 #25 Skrevet 5. juli 2014 Først kanel. Så sukker. Alt annet er en vederstyggelighet.
Gjest Ung tøff mann Skrevet 5. juli 2014 #26 Skrevet 5. juli 2014 Strør alltid rosinene sist på grøten
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #27 Skrevet 5. juli 2014 I risengrynsgrøt har jeg ikke rosiner,men når jeg har de i havegrøten blander jeg de inn i grøten mot slutten av koketiden. Anonymous poster hash: 70008...f18
pinar Skrevet 5. juli 2014 #28 Skrevet 5. juli 2014 Hvorfor har nordmenn denne faste tradisjonen om å spise lim (les:grøt) på lørdager? Anonymous poster hash: 765f2...55e Fordi det er dte beste som finnes! Men har ingen fast dag for det da. Og alltid uten rosiner.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. juli 2014 #29 Skrevet 5. juli 2014 Jeg pleier å ta sukker/kanel på først. Så rosiner, og deretter en klatt med smør.
Vindmølle Skrevet 5. juli 2014 #30 Skrevet 5. juli 2014 Smør - kanel - sukker - rosiner i den rekkefølgen. Er fra vestlandet. Gjerne noe salt spekemat til, evt fårepølse. Jeg er ikke vant med rosiner fra barndommen sv, men husker at jeg fikk det hjemme hos noen venner. Selv ble jeg vant med det pga fredsgsgrøten i studentkantinen hvor de alltid hadde rosiner stående. Nå er det nærmest et must for min del å ha rosiner til. Å koke rosinene inn med grøten har jeg aldri tenk på. Rart, for jeg gjør jo det med havregrøten. Tror jeg må prøvde et neste gang vi skal ha grøt. Grø spiser vi til lunch om lørdagene (ikke hver lørdag, maks en gang i mnd) og på lille julaften. 1
sofie777 Skrevet 5. juli 2014 #31 Skrevet 5. juli 2014 Grøt på julaften(!) skal være i form av risengrynssuppe og skal spises som tilbehør til lutefisken. Mandel er valgfritt, men vi har det ikke. (Lutefisk med bacon og annet tull er tull!! Poteter, godt smør og lutefiskvann holder i metervis, med suppen i egen skål).
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2014 #32 Skrevet 5. juli 2014 Grøt på julaften(!) skal være i form av risengrynssuppe og skal spises som tilbehør til lutefisken. Fisk på julaften!? Er du ikke riktig klok, menneske?Anonymous poster hash: c2227...102 4
sofie777 Skrevet 5. juli 2014 #33 Skrevet 5. juli 2014 Fisk på julaften!? Er du ikke riktig klok, menneske?Anonymous poster hash: c2227...102 OT halve vestlandet og halve nordnorge pluss en spredt del av resten av befolkningen spiser da torsk eller lutefisk på julaften... (hos oss er det bare lunsj, spiser pinnekjøtt til middag)
pinar Skrevet 7. juli 2014 #35 Skrevet 7. juli 2014 Aldri hatt rosiner på grøten. Aldri hørt om faktisk. I så fall må det bli over, men helst ikke i det hele tatt. Bruker heller ikke kanel eller smør. Smør er djevelens verk. Mvh Yvonne Vi ville blitt gode grøt partnere for jeg bruker kun kanel og smør
Anglofil Skrevet 7. juli 2014 #36 Skrevet 7. juli 2014 Vi ville blitt gode grøt partnere for jeg bruker kun kanel og smør Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #37 Skrevet 7. juli 2014 Rosiner i grøt? Jeg er fra Stavanger, og har aldri hørt om rosiner i grøt. Jeg vokste opp på 70 tallet med grøt hver lørdag i 13-14 tida, fortsatte tradisjonen da egne barn var små, men kuttet ut for endel år siden nå. Lager nå kun grøt til riskrem til julen. Anonymous poster hash: f195b...91a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #38 Skrevet 7. juli 2014 Oki. Illevarslende skulle da selvfølgelig være IKKE Komme ani smøret. Og jeg bruker brevet smør ani? brevet? Jeg skjønner ikke et kvekk. Men jeg er sterkt imot rosiner i risengrynsgrøt, bare så det er sagt. Rosiner i havregrøt er greit, men da må de koke med fra børjan av så de blir gode og myke. Anonymous poster hash: 899a9...e74 1
neon_sun Skrevet 7. juli 2014 #39 Skrevet 7. juli 2014 Jeg spiser rosiner til omtrent alt jeg. Kylling, nudler, salat ovs. Rosiner i grøten er obligatorisk, så viktig at jeg har et ekstra lager i hyllen min på jobb, der er det ofte tomt for rosiner på helgevaktene mine... og jeg rører rosinene inn i grøten først 1
Pepperbiff Skrevet 8. juli 2014 #40 Skrevet 8. juli 2014 ani? brevet? Jeg skjønner ikke et kvekk. Men jeg er sterkt imot rosiner i risengrynsgrøt, bare så det er sagt. Rosiner i havregrøt er greit, men da må de koke med fra børjan av så de blir gode og myke. Anonymous poster hash: 899a9...e74 Hvis du hadde lagt godviljen til så hadde du nok forstått det. Brelett...... Og har du aldri hørt ordet 'ani' før så kan jeg ikke hjelpe deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå