Gå til innhold

Mammahjertet blør..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, selvsagt er det et råd. Det er jo råd TS ber om.

Det er jo nettopp i skolesammenheng at det er kjekt å bo i et område hvor det er mange barn fra før av. Da vil man knytte vennskap med framtidige skolekamerater tidlig. Man finner som regel noen barn som er like gamle og skal begynne i samme klasse. Om ikke så blir man kjent med barn som et et år eldre eller et år yngre .. som også kan bli fine skolevenner.

Når det gjelder å bosette seg et sted hvor hverken barn eller voksne har noen som helst omgangskrets så er jo det greit hvis det er slik man ønsker å leve ... men som jeg forstod på TS så har barnet et problem ved at hun ikke har noen venner. De fleste jeg kjenner gjør alt som står i deres makt for at et barn skal komme utav en uheldig situasjon. Det å bytte bolig innen samme kommune er vel ikke akkurat et stort grep dersom det fører til at barnet trives bedre?

Det er ikke så lett å diskutere med deg når du først sier du ikke gir råd, og så plutselig gir du råd likevel. :klo: Men ok. Basert på min egen erfaring med barndomsvenner, så kjente jeg ingen av de jeg begynte i klasse med på barneskolen og de som så ble gode venner, bodde ikke i umiddelbar gåavstand. Men vi lærte fort å gå og sykle til hverandre likevel. I starten var det nok sånn at vi var med hverandre hjem etterskolen og så ble hentet av foreldre senere, men det tok ikke lang tid før det var vanlig å komme seg hjem selv. Nå har vel foreldre et annet servicenivå i dag, men akkurat det er jo mye opp til foreldrene selv også.
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke så lett å diskutere med deg når du først sier du ikke gir råd, og så plutselig gir du råd likevel. :klo: Men ok. Basert på min egen erfaring med barndomsvenner, så kjente jeg ingen av de jeg begynte i klasse med på barneskolen og de som så ble gode venner, bodde ikke i umiddelbar gåavstand. Men vi lærte fort å gå og sykle til hverandre likevel. I starten var det nok sånn at vi var med hverandre hjem etterskolen og så ble hentet av foreldre senere, men det tok ikke lang tid før det var vanlig å komme seg hjem selv. Nå har vel foreldre et annet servicenivå i dag, men akkurat det er jo mye opp til foreldrene selv også.

Hjelpe trøste.

Du er virkelig vanskelig å diskutere med. Har jeg sagt at jeg IKKE har gitt TS råd? Du påstod at jeg hadde sagt at det ikke blir mennesker av barn som ikke bor i gangavstand til jevnaldrende. Det har jeg aldri skrevet!

Jeg sa at JEG selv er oppvokst med barn rundt meg på alle kanter og har vektlagt det samme for mine barn. For MEG har det vært svært positivt at barna kunne våkne opp på fridager og stikke rett til venner - fordi de bodde i nabolaget. Da får man venner på en naturlig måte .. noe jeg mener det ikke blir når mor må avtale med andre foreldre at de skal kjøre barnet til en barnehagevenn.

Så ja - jeg gir råd og har aldri nektet for det ...

Tror det er best at du og jeg holder oss borte fra hverandre i diskusjoner for dette er så lavmål som det kan bli.

Endret av Yrsa
Skrevet

Hjelpe trøste.

Du er virkelig vanskelig å diskutere med. Har jeg sagt at jeg IKKE har gitt TS råd? Du påstod at jeg hadde sagt at det ikke blir mennesker av barn som ikke bor i gangavstand til jevnaldrende. Det har jeg aldri skrevet!

Jeg sa at JEG selv er oppvokst med barn rundt meg på alle kanter og har vektlagt det samme for mine barn. For MEG har det vært svært positivt at barna kunne våkne opp på fridager og stikke rett til venner - fordi de bodde i nabolaget. Da får man venner på en naturlig måte .. noe jeg mener det ikke blir når mor må avtale med andre foreldre at de skal kjøre barnet til en barnehagevenn.

Så ja - jeg gir råd og har aldri nektet for det ...

Tror det er best at du og jeg holder oss borte fra hverandre i diskusjoner for dette er så lavmål som det kan bli.

Greit, da har jeg misforstått deg. Dette ble mye fram og tilbake som ikke er så relevant for tråden. Poenget mitt var hvertfall at jeg skjønner hva du mener og at det er det ideelle. Men at det er mye annet som skal vektlegges i valg av bolig, og at det kan føles litt voldsomt å selge og kjøpe nytt og alt dette medfører, dersom alt annet ved boligen er bra. Og at det på ingen måte er avgjørende fot at barnet skal få venner.
  • Liker 1
Skrevet

Hva med å spørre om hun vil ha med noen fra barnehagen hjem en kveld eller tilogmed overnatte i helgen? Det synes jo de små er suuuuperstas :)

Skrevet

Dere foreldre må jo savne andre familier å være med også. Prøv å bli kjent med andre gjennom jobb eller annet, meld dere på familieaktiviteter på fritiden osv. Flytt til boligfelt med barn.

AnonymBruker
Skrevet

Når de har blitt fire år har alle barn sluttet med bleie. Så da er det bare å begynne å invitere med hjem etter barnehagen. Spør hvem datteren din har lyst til å leke med, så ringer du mammaen til barnet og spør om det kan være med dere hjem etter barnehagen imorgen. Det er lettere å etablere vennskap når man er med noen hjem. Spør noen nye hver uke, selv om du synes det er vanskelig å forholde seg til andre foreldre (?) så bare ring dem og spør, eller spør når dere møtes i barnehagen. Dette løser seg men det krever litt innsats fra din/mannen sin side. Barnet blir med hjem når det hentes for dagen, leker hos dere og spiser middag, ser kanskje barnetv og blir hentet halv 7. Slik gjør vi stadig vekk i vår barnehage, 'bytting' av unger skjer i alle retninger etterhvert som man blir bedre kjent. Lykke til. :)

PS: i neste barnebursdag kan du jo høre om du kan være tilstede underveis, en 4-årsdag er utrolig slitsomt for de som arrangerer, så de setter sikkert pris på en ekstra voksen som kan være med å servere pølser og tørke romper... ;) Så kan du også hjelpe litt til i lek, se til at ikke noen blir holdt utenfor.

Anonymous poster hash: 8de2d...119
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje hum må trenes opp i å bli mer sosial og å lære seg barnas uskrevne regler i lek. kanskje de andre barna opplever henne som vanskelig å leke med, nå baserer jeg kun dette på det som skjedde på trampolinen i bursdagsselskapet, TS. At hun ikke ville at noen andre barn skulle hoppe samtidig som henne. Selv om hun kanskje ikke sa det for å være egoistisk, men for at det var skummelt?

TS, jeg ville tenkt framover mot skolestart. Er det andre i barnehagen som skal begynne på samme skole om ett år? I så fall: Det er GULL verdt å kjenne flere i klassen hvis hun er sosialt usikker. Etter sommeren bør dere begynne å sosialisere henne med barn i samme skolekrets. Inviter med hjem fra barnehagen, inviter på kino en lørdag. Når har fireåringen deres bursdag? Inviter til en bursdagsfeiring med nabobarn el barnehagebarn der du gjør alt for at barna skal ha det gøy.

Vi har også en sjenert fireåring, og inviterer på overnatting og hjemmebesøk etc innimellom. Spesielt en jevngammel jente som finner tonen med min. Det er litt pes, ja (i forhold til andre planer vi har, de andre barna våre som vi må tilpasse hverdagen til), men absolutt verdt det!

Anonymous poster hash: d5044...aee
AnonymBruker
Skrevet

Må bare påpeke at jeg synes det bikker litt over for meg når så mange skriver "Mammahjertet blør" ol ... Hva er et mammahjerte? Også et mammahjerte som blør - det høres jo helt sprøtt ut. Og den skrivemåten kan faktisk vitne om at man oppdrar et barn på en litt feil og overbeskyttende måte .. og at det er derfor andre barn ser på henne som litt rar?

Jeg vet ikke - men det er mange foreldre som selv ødelegger for barna sine ved å overbeskytte dem og overanalysere hver minste sak.

Anonymous poster hash: cddeb...d56
  • Liker 4
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg har alltid lagt vekt på at ungene skal ha venner i nærområdet som de kan gå til selv og ikke måtte avtale og bli kjørt til og fra.

Det er ganske mange som bor slik til at de ikke vil slippe en 4-åring ut i gaten alene.

Skrevet

Det er ganske mange som bor slik til at de ikke vil slippe en 4-åring ut i gaten alene.

Det var jo nettopp det jeg var så "frekk" å skrive. At dersom datteren sliter og ikke har venner så er det kanskje en idè å flytte til et mer barnevennlig område? Et sted hvor det bor masse barn i forskjellig alder og hvor barna faktisk kan være ute å leke uten voksne hengende over seg.

Jeg hadde i hvert fall gjort alt som stod i min makt dersom mine barn hadde følt seg alene og venneløse.

Gjest gurimalla
Skrevet

Barn på 4 år er vanligvis lite mobile, stor forskjell på 4 og 6 år. I vårt nabolag er det mange barn, men ingen 4 åringer som reker gatelangs alene...

Skrevet

Barn på 4 år er vanligvis lite mobile, stor forskjell på 4 og 6 år. I vårt nabolag er det mange barn, men ingen 4 åringer som reker gatelangs alene...

Man reker ikke akkurat gatelangs om man går på besøk til venner i nabolaget.

Hvis man bor på et rolig og trygt sted så kan små barn fint være ute alene. Mine var ute alene lenge før de var 4.

Gjest gurimalla
Skrevet

Man reker ikke akkurat gatelangs om man går på besøk til venner i nabolaget.

Hvis man bor på et rolig og trygt sted så kan små barn fint være ute alene. Mine var ute alene lenge før de var 4.

Greit det, men det er slett ikke unormalt at barn på 4 år ikke løper rundt alene på ettermiddagene, man er ikke en dårlig forelder selv om barna ikke bor i "bakkebygrenda". Det at de ikke har et utsvevende sosialt liv på ettermiddagen er ikke grunn til bekymring...

Ellers er jeg også enig med de som sier at TS bør ta en prat med bhg, det er slett ikke sikkert det er så ille som du tror.

• Liker 1
Skrevet

Greit det, men det er slett ikke unormalt at barn på 4 år ikke løper rundt alene på ettermiddagene, man er ikke en dårlig forelder selv om barna ikke bor i "bakkebygrenda". Det at de ikke har et utsvevende sosialt liv på ettermiddagen er ikke grunn til bekymring...

Ellers er jeg også enig med de som sier at TS bør ta en prat med bhg, det er slett ikke sikkert det er så ille som du tror.

Jeg kom med forslaget fordi TS beskriver en jente som har det vondt og som er lei seg for å være så mye alene og ikke ha venner. For meg er det en veldig alvorlig sak og jeg hadde som sagt gjort alt som stod i min makt for å gjøre livet lettere og bedre for henne. Det å flytte til et annet sted innen samme kommunegrense er for meg et lite offer for meg i forhold til hvor mye bedre det kan gjøre barnets trivsel.

Det er ikke bare det å "stikke ut på ettermiddagen" som du skriver, det gjelder helger og feriedager også .. det er jo kjempedeilig for barna å kunne stikke rett over gaten til kompisen i nabohuset i stedet for å være inne med mamma og pappa fra morgen til kveld eller være avhengig at foreldrene skal avtale med noen andre foreldre i barnehagen og så måtte kjøre og hente .. Men, men - det er sånn jeg tenker ...

Skrevet

Hei du med et blødende mammahjerte.

Jeg ville spurt om en liten samtale med pedagogisk leder på avdelingen der fireåringen din går. Spør om det kan bli satt av ti minutter en dag ved bringig/henting i løpet av uka, og ta opp bekymringene dine. Fortell hvordan du opplever situasjonen for datteren din, og spør hvordan pedagog opplever datteren din i situasjoner i bhg, hvem hun leker med og hvilken rolle hun har i lekesituasjoner med andre barn. Ped skal ha innsikt i dette og vil kunne komme med råd/tips til hvilken støtte hun eventuelt trenger i omgang med andre barn. Se på barnehagen som en ressurs. Er det barn hun kommer mer overens med, prøv å ta kontakt med dette/de barnas foreldre og inviter på aktivitet sammen. (Tur i skogen, parken, eller rett og slett inviter mor og barn på kakebaking en ettermiddag)

Dessuten vil jeg tro at om du tar opp bekymringene dine vil barnehagen bli mer observant på å følge opp videre.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg kom med forslaget fordi TS beskriver en jente som har det vondt og som er lei seg for å være så mye alene og ikke ha venner. For meg er det en veldig alvorlig sak og jeg hadde som sagt gjort alt som stod i min makt for å gjøre livet lettere og bedre for henne. Det å flytte til et annet sted innen samme kommunegrense er for meg et lite offer for meg i forhold til hvor mye bedre det kan gjøre barnets trivsel.

Det er ikke bare det å "stikke ut på ettermiddagen" som du skriver, det gjelder helger og feriedager også .. det er jo kjempedeilig for barna å kunne stikke rett over gaten til kompisen i nabohuset i stedet for å være inne med mamma og pappa fra morgen til kveld eller være avhengig at foreldrene skal avtale med noen andre foreldre i barnehagen og så måtte kjøre og hente .. Men, men - det er sånn jeg tenker ...

Jeg kjenner ingen 4 åringer som stikker ut med venner alene og jeg mener det er i overkant dramatisk å flytte hvis det ikke er 4 åringer i nabohuset. Man er ikke en dårlig forelder hvis man flytter i ts sin situasjon. Det er andre måter å få venner på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen 4 åringer som stikker ut med venner alene og jeg mener det er i overkant dramatisk å flytte hvis det ikke er 4 åringer i nabohuset. Man er ikke en dårlig forelder hvis man flytter i ts sin situasjon. Det er andre måter å få venner på.

Jeg har ikke sagt hun er en dårlig mor, og jeg har ikke sagt at det må bo 4-åringer i nabohuset. Men jeg mener at hun svikter litt når hun har en 4-åring som aldri leker med noen utenom barnehagen - som ikke har noen venner hjemme - og når foreldrene ikke gjør noe aktivt for å endre på dette. Dersom jenta hadde hatt barn å leke med i nabolaget så hadde hun på en naturlig måte lært hvordan barn omgås hverandre i lek. Det er ikke lenge før hun skal starte på skolen og da er det greit å ha litt sosiale antenner overfor andre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Jeg tipper kanskje at det er en stund siden Yrsa selv hadde små barn?

Anonymous poster hash: ff674...e55

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg fra Krs men bor der ikke akkurat nå, kjenner uansett til endel aktiviteter og barnevennlige strøk.

Kan jeg spørre hvor dere bor?

Ellers ville jeg meldt henne på en aktivitet på fritiden, sjekk Krs Røde Kors(barnas røde kors, usikker på nedre aldersgrense), samt type turn/barnegym osv.

Av områder jeg vet er veldig barnevennlig med mange barn vil jeg trekke frem Hellemyr, Vågsbygd, Grim, Søm, ja, egentlig alle de typiske bydelene fremfor sentrum/lund hvor det jo bor endel med barn-men de er kanskje mer spredt mellom endel studenter/folk uten barn osv i boligene.

Anonymous poster hash: cdf66...5bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...