Pingting Skrevet 9. januar 2014 #21 Skrevet 9. januar 2014 Jeg kan respektere noen som kjører old school også
Antoinette Skrevet 9. januar 2014 #22 Skrevet 9. januar 2014 Alt for mye hvitløk i forhold til egg og olje. Og bruk solsikkeolje, olivenolje skal ikke brukes i aioli.
Lea2 Skrevet 9. januar 2014 #23 Skrevet 9. januar 2014 Alt for mye hvitløk i forhold til egg og olje. Og bruk solsikkeolje, olivenolje skal ikke brukes i aioli. Hele Spania bruker olivenolje i aioli, så det kan ikke være SÅ feil å bruke. 5
debattanten Skrevet 9. januar 2014 #24 Skrevet 9. januar 2014 Det er forskjell på olivenolje, du har kaldpresset/uraffinert extra virgin olje som smaker mye, også har du varmpresset/raffinert som smaker mindre. Innenfor disse så har man jo igjen flere smaksforskjeller og styrke. Olivenolje kan være godt det også
Alina X Skrevet 9. januar 2014 #25 Skrevet 9. januar 2014 Alt for mye hvitløk i forhold til egg og olje. Og bruk solsikkeolje, olivenolje skal ikke brukes i aioli. Ehhhhhhhhhhhh? I spania bruker vi olivenolje som i så mye annet. Min bestemor har alltid lagt Aioli med egg,hvitløk,litt knust safran,litt salt og en god olivenolje. Solsikkeolje er bedre til steking. Olivenolje skal hovedsakelig brukes i salater,diper,ved tapas osv 1
venus_ Skrevet 9. januar 2014 #26 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Her er min oppskrift på aioli, solgte kilovis av den hver uke i min tid som ferskvarekokk. Lager alltid på slump, men dette er en omtrentlig oppskrift som jeg gir vekk når noen spør etter den. 1 egg 2 eggeplommer 2 ts dijonsennep 1 liten ts salt 2-4 fedd hvitløk (start med 2, og smak til) 1-2 ss eplecidereddik (evt hvitvinseddik) ca 1 ss sitronsaft ca 5 dl rapsolje (eller solsikkeolje) evt vann pepper smak evt til med mer salt Bruker stavmikser og kjører egg, eggeplommer, dijon, hvitløk og salt til en tykk masse før jeg sper med oljen. Om aiolien blir veldig tykk, spe med litt vann. Endret 9. januar 2014 av venus_ 2
kitty90 Skrevet 9. januar 2014 #27 Skrevet 9. januar 2014 Er olivenolje man bruker i alioli. Ekte alioli er egentlig bare laget med hvitløk og olje ikke noe annet men vansklig å lage så derfor har man oppi et egg. Skal egentlig ikke være. Sennep, sitron, eddik osv 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #28 Skrevet 9. januar 2014 Er olivenolje man bruker i alioli. Ekte alioli er egentlig bare laget med hvitløk og olje ikke noe annet men vansklig å lage så derfor har man oppi et egg. Skal egentlig ikke være. Sennep, sitron, eddik osv Aïolien du snakker om her en den katalanske. Aïoli fra Provence er en emulsjon med eggeplomme, hvitløk, olivenolje og sitron, tradisjonelt brukt til Le Grand aïoli. Såvidt jeg vet krangler Spania og Sør-Frankrike om hvem som fant opp aïolien. Anonymous poster hash: aa535...f0e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #29 Skrevet 9. januar 2014 Jeg lager alltid med rapsolje. Og jeg lager med stavmikser. Det tar ca 2 minutter, så har du perfekt aioli!Fluffy og kjempe god! Gordon Ramsay har en video på hvordan han lager majones på samme måte. Mengdene har bruker er nesten det samme som mine. Men jeg kan ramse opp hva jeg bruker, så kan dere prøve selv etter å ha sett hvordan. 3 dl rapsolje1 helt egg1 ts Dijon sennep1 fedd hvitløkLitt hvit pepperSaltEn liten skvis med sitron Det er super viktig at alle ingredienser er romtempererte!! Hvis ikke vil den skjære seg helt. Ha alt, bortsett fra egget, oppi sylinderen som følger med stavmiksern. Altså det lang "røret" med dl mål på. Viktig at det er denne som brukes.Miks dette sammen så hvitløken blir oppløst.Når dette er gjort, så tar du ut miksern og legger den fra deg. Knekk hele egget oppi beholdern og sett miksern oppi igjen.Det er nå moroa begynner!Sett miksern på høy hastighet, men ikke det høyeste.Begynn å miks mens du saaakte drar den oppover i sylinderen.Da vil du nå se at det blir majones under den, som vokser oppover i sylinderen mens du drar miksern oppover. Når du er kommet til toppen, så er du ferdig.Ta en skje og bland inn overflødig olje, for det hender at det legger seg litt på toppen.Smak til med evt mer salt om ønskelig. Denne metoden er helt rå! Og det smaker helt fantastisk. Har alltid et glass med aioli og majones i kjøleskapet. Holdbarheten er også ganske lang.Jeg bruker en stavmikser fra Braun, og hastigheten er på 9-10. Her er videoen for teknikken: http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A Anonymous poster hash: 4d8d6...5e3 Skjønner ikke hva jeg gjør galt. Når jeg fulgte denne oppskriften ble aiolien tynn som vann.... Brukte rapsolje... Da jeg brukte olivenolje tyknet den...(den første jeg laget)Anonymous poster hash: 94b08...32e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #30 Skrevet 9. januar 2014 Dere som bruker rapsolje i aiolien, hva slags rapsolje bruker dere? Jeg har aldri funnet en jeg liker, synes all rapsolje jeg har smakt har hatt en svak men ubehagelig bismak. Jeg har prøvd både billige og dyrere kaldpressede rapsoljer, blant annet Odelia, uten å finne noen jeg liker. Jeg har derfor helt sluttet å bruke rapsolje, og spesielt når det skal brukes så mye av den. Til gjengjeld elsker jeg olivenolje, og her i huset brukes det kun god kaldpresset olivenolje i aiolien. Jo mer olivenoljesmak jo bedre, etter vår mening. Den smaker kraftig og litt skarpt, men vi elsker det. Anonymous poster hash: 365a1...044
venus_ Skrevet 9. januar 2014 #31 Skrevet 9. januar 2014 Dere som bruker rapsolje i aiolien, hva slags rapsolje bruker dere? Jeg har aldri funnet en jeg liker, synes all rapsolje jeg har smakt har hatt en svak men ubehagelig bismak. Jeg har prøvd både billige og dyrere kaldpressede rapsoljer, blant annet Odelia, uten å finne noen jeg liker. Jeg har derfor helt sluttet å bruke rapsolje, og spesielt når det skal brukes så mye av den. Anonymous poster hash: 365a1...044 Jeg bruker bare den fra Eldorado, har aldri merket noen bismak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå