Gå til innhold

Nordlendinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo et interessant spørsmål, det. Fra hvilke områder i Nord-Norge mener du man må være fra for å ikke bli regna som nordlending?

Tjaaa, Troms eller Finnmark? :P Nordland strekker seg ikke over hele Nord-Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjaaa, Troms eller Finnmark? :P Nordland strekker seg ikke over hele Nord-Norge...

Tja, i følge Wikipedia så er begrepet fra før fylkesgrensene ble etablert - altså fra den tida man regna Troms og Nordland som "Nordlandene". Samboeren min er fra Tromsø, og hun regner seg selv som nordlending - og det gjør visstnok andre også. I ordboka står forklaringa "en person fra Nord-Norge".

Men på en annen side er det verdt å nevne at jeg møtte en finnmarking som sa han ikke regna seg selv som nordlending - og sånt sett (også ifølge wikipedia) er det kanskje det å regne finnmarkinger som nordlendinger, som er diskutabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte finnmarkinger er litt spesielle. Noen mener de er samer og ikke nordlendinger, i tillegg er jo dialekta noe spesiell også. Enkelte der oppe snakker jo så og si rent bokmål iblandet masse banning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i følge Wikipedia så er begrepet fra før fylkesgrensene ble etablert - altså fra den tida man regna Troms og Nordland som "Nordlandene". Samboeren min er fra Tromsø, og hun regner seg selv som nordlending - og det gjør visstnok andre også. I ordboka står forklaringa "en person fra Nord-Norge".

Men på en annen side er det verdt å nevne at jeg møtte en finnmarking som sa han ikke regna seg selv som nordlending - og sånt sett (også ifølge wikipedia) er det kanskje det å regne finnmarkinger som nordlendinger, som er diskutabelt.

Hm, did not know! Det er et lite fun fact ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte finnmarkinger er litt spesielle. Noen mener de er samer og ikke nordlendinger, i tillegg er jo dialekta noe spesiell også. Enkelte der oppe snakker jo så og si rent bokmål iblandet masse banning :)

Men noen er jo samer? Og alle samene har jo også norsk som andre språk, og det lærer de på skolen og da prater de bokmål.

Det er jeg enig i at kan høres veldig rart ut, men nå vet du også grunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen er jo samer? Og alle samene har jo også norsk som andre språk, og det lærer de på skolen og da prater de bokmål.

Det er jeg enig i at kan høres veldig rart ut, men nå vet du også grunnen :)

Jeg har inngående kunnskap om folk fra Finnmark på personlig nivå og form av venner, bekjente og studiekamerater. Og nei, det er ikke kun folk av samisk ætt som snakker slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inngående kunnskap om folk fra Finnmark på personlig nivå og form av venner, bekjente og studiekamerater. Og nei, det er ikke kun folk av samisk ætt som snakker slik :)

Jaha? Jeg har inngående kunnskap om folk fra Finnmark på så personlig nivå at jeg er født og oppvokst her. Har også vært i hver eneste by i vest Finnmark, og en god del i øst. Kan love deg at ingen andre som er oppvokst her snakker bokmål. I Vadsø snakker de kanskje litt renere, men de snakker langt fra rent bokmål.

Dessuten prater ikke samene rent bokmål heller, bare tildels.

Dette er ikke en diskusjon engang, for dette er tross alt rene fakta. Tror du må ta enda en prat med disse vennene dine igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Jeg har inngående kunnskap om folk fra Finnmark på så personlig nivå at jeg er født og oppvokst her. Har også vært i hver eneste by i vest Finnmark, og en god del i øst. Kan love deg at ingen andre som er oppvokst her snakker bokmål. I Vadsø snakker de kanskje litt renere, men de snakker langt fra rent bokmål.

Dessuten prater ikke samene rent bokmål heller, bare tildels.

Dette er ikke en diskusjon engang, for dette er tross alt rene fakta. Tror du må ta enda en prat med disse vennene dine igjen :)

Det at de snakker bokmål i Finnmark, er som du sier bare en myte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare sånn før en eller annen idiot kommer og sier at "Bokmål er et skriftspråk, man kan ikke snakke det": Negro, please.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det at de snakker bokmål i Finnmark, er som du sier bare en myte.

Det er dog ikke min erfaring med finnmarkinger. De fleste finnmarkingene som jeg kjenner via studiene snakker tilnærmet bokmål. Jeg er fullt klar over at det ikke gjelder alle, men at det bare er en myte er jeg ikke helt enig i, men hva vet vel jeg som ikke har inngående kunnskap om folk fra Finnmark og Troms.

Anonymous poster hash: 1ca4e...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og bare sånn før en eller annen idiot kommer og sier at "Bokmål er et skriftspråk, man kan ikke snakke det": Negro, please.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en kompis fra Vest-Finnmark, og han snakker definitivt ikke bokmål, ikke noe tilnærmet bokmål heller. Snakker rimelig bredt nord-norsk. Haha, elsker måten han sier "brennjvin" på, hvor "r"-en blir helt forskjellig fra måten man sier r på andre steder i Norge.

Anonymous poster hash: 19af9...4bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke nordlending selv, men etter å ha bodd i Troms i flere år, og jeg betrakter alle som bor sør for Nordland som søringer. Det er en del av sjargongen her oppe. Selv når jeg skal hjem til familie på Vestlandet, så sier jeg at jeg skal sørpå, og det til tross for at jeg ikke ser på vestlendinger som søringer.

Anonymous poster hash: 13729...458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dog ikke min erfaring med finnmarkinger. De fleste finnmarkingene som jeg kjenner via studiene snakker tilnærmet bokmål. Jeg er fullt klar over at det ikke gjelder alle, men at det bare er en myte er jeg ikke helt enig i, men hva vet vel jeg som ikke har inngående kunnskap om folk fra Finnmark og Troms.

Men da omgås du dem jo i en helt annen kontekst - nemlig utafor deres hjemsted. Jeg kjenner knotere fra over hele landet, dvs. folk fra Sunnmøre, Trøndelag, Rogaland etc. som nå snakker tilnærma bokmål. Hvor i Finnmark kommer vennene dine fra? :) Jeg bestemte meg for å sjekke det i dialektkorpuset ( http://www.tekstlab.uio.no/nota/scandiasyn/ ).

Her er fonetiske transkripsjonsutdrag (med mine kommentarer i parantes):

-ja # æ tru kke æ hadde viss æ hadde fløtta te Trånnjæmm æ hadd ikke bynnt å snakka trønndesjk ætte kjue år trur du de ? # jo kannsje ? (Kirkenes)

- å de ha alldri værrt dåli vær såmm de va de rænngna jo i ei uka i strækk dag å natt (Kirkenes - merk deg "ei uka", altså a-endelse på svakt hunkjønnsord, et typisk målmerke i Troms og Finnmark.)

-e de da æ ska ta d`nnane såmm en kommpis a tokk # en jenng me våkksne tullinga såmm renn ætter en ball # å m enndli ha fått tak i denn spenn dæmm denn jo fra ijænn # ka æ påinte ?

oversettelse:

(er det da jeg skal ta denne som en kompis av meg tok # en gjeng med voksne tullinger som renner etter en ball # og når de endelig har fått tak i den spenner de den jo fra seg igjen # hva er pointet ? )

(Vardø)

ja menn de e jo ennda bedre de # da bruke du alle mussklan # nårr du sprinng # da kann du bruke arrman å (Kautokeino - merk bøyning av "substantivene")

æ vet ikke æ ha ee ha kke non kongkrete plana elle no klare plana menn # æ vet ikke sikkert nåkka matte (Kautokeino igjen - merk personlig pronomen)

Alle har forøvrig såkalt høytone i tonefallet, samt en typisk nordnorsk "melodi" - dog du hører det typiske finnmarktonefallet hos alle. Unntaket er Kautokeino - her var det veldig svensk-finsk-aktig. Vanskelig å forklare.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...