AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Hei! Jeg går på videregående her i Norge, men etter videregående skal jeg studere medisin. Men jeg ha ikke lyst til å studere i Norge, men i Usa. Så jeg lurer på om det er mulig å studere enten alle årene eller de 2 første årene på et i universitet i USA, og da senere kunne jobbe i begge land? Og jeg lurer på om noen vet om et universitet der man kan studere medisin i New York og hva man må ha i snitt for å komme inn? Takk! Anonymous poster hash: 90c62...137
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Opptakskravene er helt annerledes enn her. Er det ikke slik at man må ta en bachelor først og så 4 år med school? Eller er det forandret nå? Anonymous poster hash: 9cedb...6cd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Opptakskravene er helt annerledes enn her. Er det ikke slik at man må ta en bachelor først og så 4 år med school? Eller er det forandret nå? Anonymous poster hash: 9cedb...6cd Jeg vet absolutt ikke noe om dette. Men takk for svar. Anonymous poster hash: 90c62...137
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Tror du må ha noen år "preMed" først på college og så "medschool" som vel er universitetsutdanning i USA også. Men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer. Det jeg imidlertid er sikker på er at det IKKE er lett å få norsk autorisasjon med amerikansk medisinutdannelse. Det godkjennes ikke på lik linje med EU-land. Jeg tror du skal tenke deg veldig godt om hvis målet er å praktisere i Norge.Anonymous poster hash: a4e4a...e71
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Info om søknad til amerikanske universiteter her: http://www.ansa.no/contentassets/fef89c88594f40d185620c1ae2c15815/ansas-soknadsguide-til-studier-i-usa.pdf Her er listen over universitet med medisinstudier Lånekassen gir støtte til i USA: http://app.lanekassen.no/lut/default.aspx Husk at man som regel ikke får støtte til første året, og at dette derfor er noe du må finansiere selv. På listen fra lånekassen er det kun Columbia University som ligger i New York, det er et høyt rangert universitet og svært vanskelig å komme inn på, dessuten koster det 25 000 dollar i året i skolepenger for lavere grad, +reise, opphold, forsikring, skolebøker og andre løpende utgifter. For å jobbe i USA trenger du green card etter studiet, noe du ikke kan regne med å få. Du kan heller ikke automatisk jobbe i Norge, da utdannelsen er ulik og du må få autorisasjon hos Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell først. Nå vet ikke jeg hvor mye du har fulgt med i media i det siste, men det er ikke slik at dette er noe man automatisk er kvalifisert for, så du kan risikerer å hverken få jobbe her eller der. Du må også regne med å ta turnustjeneste før du får selvstendig autorisasjon i Norge, og dersom ingen gir deg turnusplass så stagnerer du i forløpet. Jeg mener ikke å være negativ, men det er mye å tenke over, og du virker noe naiv i din tiltro til hvordan dette skal fungere i fremtiden. Det stemmer som kommentert over her at man må ta en 4-årsgrad med mange generelle og noen spesielle fag først, for så å søke seg inn på selve medisinstudiet. Dersom du virkelig vil til USA (og det bør være en bedre grunne enn at det ser kult ut på tv), så kontakt Ansa og hør med dem hvordan du skal gå frem videre. Anonymous poster hash: 38fe5...3f2 1
Miah Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Og jeg lurer på om noen vet om et universitet der man kan studere medisin i New York og hva man må ha i snitt for å komme inn? Takk! Anonymous poster hash: 90c62...137 For å komme inn på medisinstudier i USA må en generelt sett ha fantastiske karakterer. Men det i seg selv er ikke nok. Opptaksprosessen er helt annerledes i USA. Det er ikke som i Norge hvor alt går etter karakterer. Du må trolig gjennom enorme mengder med dokumenter, ha minst ett anbefalingsbrev, skrive flere søknadsessayer osv osv. Det er ganske mye. Det er mulig, men mye arbeid! Det som bekymrer meg mest med ønsket ditt om medisinstudier er hvor vanskelig jobbmulighetene vil være etterpå. Da er det ikke koselig å sitte igjen med et GIGANTISK studielån pga alle årene i USA hvor skolepenger skal betales. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #7 Skrevet 14. november 2014 http://www.wikihow.com/Become-a-Doctor Anonymous poster hash: 6606d...c46
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 En på kullet mitt tok ett år utveksling i USA, tidlig i løpet. Tror det går bra ift å få det godkjent vel tilbake i Norge. Anonymous poster hash: 7acd6...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #9 Skrevet 14. november 2014 Tusen takk for alle svar! Dere skremte meg veldig og fikk det til å høres veldig vanskelig ut! Men det kan vel ikke være vanskeligere enn å komme inn på universitetet i Oslo? Enten i Oslo eller i Usa! Men man kan få til alt i livet, så lenge man gir alt man har! Anonymous poster hash: 90c62...137
BritneyBitch Skrevet 14. november 2014 #10 Skrevet 14. november 2014 Tusen takk for alle svar! Dere skremte meg veldig og fikk det til å høres veldig vanskelig ut! Men det kan vel ikke være vanskeligere enn å komme inn på universitetet i Oslo? Enten i Oslo eller i Usa! Men man kan få til alt i livet, så lenge man gir alt man har! Anonymous poster hash: 90c62...137 Det er dessverre MYE vanskeligere å komme inn på skoler i USA enn på UiO, spesielt om du søker deg til Ivy League eller andre prestisjeskoler. Hvis universitetet du ønsker å studere på ikke allerede er godkjent av lånekassa, er også det å få skolen godkjent et helvete av en prosess. Men det er klart, alt er mulig. Skal du jobbe i USA etter endt utdannelse er det lettest å gifte seg til green card.
annina Skrevet 14. november 2014 #11 Skrevet 14. november 2014 Det er ekstremt vanskelig for utenlandske statsborgere å komme inn på medisinstudier i USA. Dette er fordi de ønsker å utdanne leger blant sin egen befolkning, m.a. er mange medisinske fakultet i USA lovpålagte å kun ta inn studenter fra sin egen stat. Legeforeninger flest er ganske proteksjonistiske. 2
Miss Lucky Skrevet 14. november 2014 #12 Skrevet 14. november 2014 Tusen takk for alle svar! Dere skremte meg veldig og fikk det til å høres veldig vanskelig ut! Men det kan vel ikke være vanskeligere enn å komme inn på universitetet i Oslo? Enten i Oslo eller i Usa! Men man kan få til alt i livet, så lenge man gir alt man har! Anonymous poster hash: 90c62...137 Jo det er nok veldig mye vanskeligere og dyrere. Verdens beste leger har studert og underviser ved Columbia University
Safiye Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 Tusen takk for alle svar! Dere skremte meg veldig og fikk det til å høres veldig vanskelig ut! Men det kan vel ikke være vanskeligere enn å komme inn på universitetet i Oslo? Enten i Oslo eller i Usa! Men man kan få til alt i livet, så lenge man gir alt man har! Anonymous poster hash: 90c62...137 Etter å ha lest innleggene dine, får jeg mistanke om at du ikke har tenkt så særlig nøye på dette. Søknadsprosessen for medisin i USA, UK og Australia er spesielt vanskelige og lang. Mange begynner allerede to år tidligere med forberedelser. Dersom du går i tredje klasse er det vel veldig liten sjanse, om du ikke tidligere har gjort noe research. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å snakke med rådgiver på skolen. Du må skjekke hvilken skoler som er aktuelle, skjekke fagkombinasjoner og admission requirements. 2
Gjest constance90 Skrevet 14. november 2014 #14 Skrevet 14. november 2014 Jeg kjenner flere som har gått sykepleie og medisin i usa og får det ikke godkjent i Norge. Med andre ord ganske bortkastet penger og tid. Reis heller til Bulgaria eller Polen
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #15 Skrevet 14. november 2014 Jeg kjenner flere som har gått sykepleie og medisin i usa og får det ikke godkjent i Norge. Med andre ord ganske bortkastet penger og tid. Reis heller til Bulgaria eller Polen Jeg skjønner godt at TS vil til USA.Problemet med medisinstudier i øst-europa er menneskesynet. Jeg har en venninne som studerte der og de har en pasientbehandling som ikke ligner grisen. F.eks.ble prostituerte kvinner dopet ned og brukt som øvingsmateriale når studentene skulle lære seg å utføre gynekologiske undersøkelser.For de ansatte var dette en helt grei og moralsk akseptabel ting å gjøre, for oss i Norge er det ikke det. Mange studenter kom tilbake til Norge med et menneskesyn som ikke er forenelig med å praktisere som lege. Anonymous poster hash: 4742c...662
Gjest constance90 Skrevet 14. november 2014 #16 Skrevet 14. november 2014 Jeg skjønner godt at TS vil til USA.Problemet med medisinstudier i øst-europa er menneskesynet. Jeg har en venninne som studerte der og de har en pasientbehandling som ikke ligner grisen. F.eks.ble prostituerte kvinner dopet ned og brukt som øvingsmateriale når studentene skulle lære seg å utføre gynekologiske undersøkelser.For de ansatte var dette en helt grei og moralsk akseptabel ting å gjøre, for oss i Norge er det ikke det. Mange studenter kom tilbake til Norge med et menneskesyn som ikke er forenelig med å praktisere som lege. Anonymous poster hash: 4742c...662 Det visste jeg ikke om en gang. Nei da bør man heller ikke reise der. Jobb hardt så kommer du inn på studie i Norge
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #17 Skrevet 14. november 2014 Takk for svar. Jeg går første året på vgs, så jeg har litt tid. Men er det mulig å f.eks, ta alle årene i polen og så ta det siste på Columbia universitet i NY? Om jeg ikke tar feil, så er Columbia godkjent av lånekassen. Anonymous poster hash: 90c62...137
Miss Lucky Skrevet 14. november 2014 #18 Skrevet 14. november 2014 Takk for svar. Jeg går første året på vgs, så jeg har litt tid. Men er det mulig å f.eks, ta alle årene i polen og så ta det siste på Columbia universitet i NY? Om jeg ikke tar feil, så er Columbia godkjent av lånekassen.Anonymous poster hash: 90c62...137 Hvor mye dekker Lånekassen da? Bare et år der koster ca 500 000kr
Gjest Dude91 Skrevet 14. november 2014 #19 Skrevet 14. november 2014 Neh, USA er mer opptatt av kreasjonisme enn medisin og annen vitenskap. Ikke rart hvis de ligger i bakleksa også i medisin.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #20 Skrevet 14. november 2014 Hvor mye dekker Lånekassen da? Bare et år der koster ca 500 000kr Et år koster rundt 200.000. Men det er ikke et problem, det er det å komme inn på skolen som er et problem. Men de dekker mye. Anonymous poster hash: 90c62...137
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå