Gå til innhold

Adopsjon bedre enn abort? (delt fra "Hvor mange aborter")


Fremhevede innlegg

Skrevet

Men hva om du innså at du ikke var skikket til å bli mor? Det finnes mange som ikke bør bli mødre der ute.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

Adopsjon er, for meg, et bedre alternativ enn å ta et potensielt liv.

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Adopsjon er, for meg, et bedre alternativ enn å ta et potensielt liv.

Jeg vil tro det er et dårlig alternativ for mange andre.

Hva når man har barn fra før, f.eks? Jeg ble gravid da barna mine var 4 og 5 år, med kjæresten min som ikke er barnas far. Av veldig mange gode grunner valgte jeg/vi abort. Skulle jeg adoptert bort barnet? Hvordan tenker du man skal forklare noe slikt for de barna man har fra før??? Man må tenke på dem rundt seg også, ikke bare egen samvittighet. Om jeg skulle fått mine barns bror/søster for så å adoptere ham/henne bort, så ville jeg påført barna mine sjokk, sorg og traume. Hvordan kan det være bra for noe som helst, bortsett fra evt bedre samvittighet fra meg, hvis jeg hadde vært av den typen (noe jeg heldigvis ikke er)? Hadde vært interessant å høre svaret ditt. Jeg har fått med meg at du har barn selv.

  • Liker 8
Skrevet

Adopsjon er, for meg, et bedre alternativ enn å ta et potensielt liv.

Ikke for meg. Jeg synes ikke det er et godt valg å sette et barn til verden med intensjonen om å overlate ansvaret for det til noen andre. Jeg kan heller ikke forstå at noen kan gi fra seg et barn de har kjent sparkene til og som de har sett bli født. Abort er i min mening mer ansvarsfullt, selv om det er å ta et potensielt liv. Men da tar man i hvert fall ansvaret selv, i stedet for å skyve det over på andre.

Anonymous poster hash: b69e0...3e2

  • Liker 12
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ikke for meg. Jeg synes ikke det er et godt valg å sette et barn til verden med intensjonen om å overlate ansvaret for det til noen andre. Jeg kan heller ikke forstå at noen kan gi fra seg et barn de har kjent sparkene til og som de har sett bli født. Abort er i min mening mer ansvarsfullt, selv om det er å ta et potensielt liv. Men da tar man i hvert fall ansvaret selv, i stedet for å skyve det over på andre.

Anonymous poster hash: b69e0...3e2

Veldig godt poeng.

Skrevet

Jeg vil tro det er et dårlig alternativ for mange andre.

Hva når man har barn fra før, f.eks? Jeg ble gravid da barna mine var 4 og 5 år, med kjæresten min som ikke er barnas far. Av veldig mange gode grunner valgte jeg/vi abort. Skulle jeg adoptert bort barnet? Hvordan tenker du man skal forklare noe slikt for de barna man har fra før??? Man må tenke på dem rundt seg også, ikke bare egen samvittighet. Om jeg skulle fått mine barns bror/søster for så å adoptere ham/henne bort, så ville jeg påført barna mine sjokk, sorg og traume. Hvordan kan det være bra for noe som helst, bortsett fra evt bedre samvittighet fra meg, hvis jeg hadde vært av den typen (noe jeg heldigvis ikke er)? Hadde vært interessant å høre svaret ditt. Jeg har fått med meg at du har barn selv.

Derav "for meg". Jeg forventer ikke at det ska være et bra alternativ for alle. Men jeg syns virkelig det burde være et alternativ for flere av de 15 000 som fjerne uønskede barn i løpet av et år.

Barn takler det aller, aller meste bare de forklares det skikkelig. Jeg kjenner til flere eksempler på familier, via forum (USA), der barna er fornøyde og fortrolige med at søsken adopteres bort. For å stille det på spissen; hva tror du skaper mest traumer hos barn, at man sier man dreper det som kan bli deres søsken, eller at man forteller at deres søsken skal bo hos en familie som har lengtet etter barn hele livet og at de skal få et fantastisk liv der?

  • Liker 1
Skrevet

Derav "for meg". Jeg forventer ikke at det ska være et bra alternativ for alle. Men jeg syns virkelig det burde være et alternativ for flere av de 15 000 som fjerne uønskede barn i løpet av et år.

Barn takler det aller, aller meste bare de forklares det skikkelig. Jeg kjenner til flere eksempler på familier, via forum (USA), der barna er fornøyde og fortrolige med at søsken adopteres bort. For å stille det på spissen; hva tror du skaper mest traumer hos barn, at man sier man dreper det som kan bli deres søsken, eller at man forteller at deres søsken skal bo hos en familie som har lengtet etter barn hele livet og at de skal få et fantastisk liv der?

Det er ikke et barn når det er under 10 uker gammelt.

Anonymous poster hash: b283d...305

  • Liker 7
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er ikke et barn når det er under 10 uker gammelt.

Anonymous poster hash: b283d...305

Høydepunkter i fosterutviklingen
  • Ved befruktningen dannes en zygote
  • Zygoten begynner å dele seg og lager en morula
  • 1–2 dager etter unnfangelsen vil morulaen ha utviklet seg til en blastula. Hos placentale pattedyr fester den seg i livmoren.
  • Gastrulasjon og dannelsen av ryggmargen, dette foregår i tredje uke hos menneske .
  • Hjertet begynner å pulsere, før det er ferdig utviklet, mens det ennå er formet som et rør. Fra dette øyeblikk slutter ikke hjertet å slå før døden inntreffer. Hos mennesker med med et normalt langt liv (70-80 år) innebærer det at hjertet fra nå av kommer til å slå mer enn 2 milliarder hjerteslag. Hos de fleste virveldyr er dette tallet langt lavere, rundt en halv milliard.
  • Etter ca. 8 uker er alle organsystemer anlagt
  • Etter 11. uker handler fosterets utvikling vesentlig om vekst.
  • Liker 3
Skrevet

Det er ikke et barn når det er under 10 uker gammelt.

Anonymous poster hash: b283d...305

Hvordan du definerere et liv bryr jeg meg ikke om. Dermed trenger du heller ikke bry deg om hvordan jeg definerer det.

Skrevet

Adopsjon er, for meg, et bedre alternativ enn å ta et potensielt liv.

Adopsjon er en ekstremt tøffere belastning for den som føder barnet, men det driter du vel kanskje i?

  • Liker 4
Skrevet

Adopsjon er en ekstremt tøffere belastning for den som føder barnet, men det driter du vel kanskje i?

Det kommer helt an på hvilke synspunkter man har. Det ville ikke vært det for meg, fordi jeg foretrekker å lage liv fremfor å ta det. Du kan på ingen måte som helst vite hva som er tøffest for hvert enkelt menneske.

Skrevet

Det kommer helt an på hvilke synspunkter man har. Det ville ikke vært det for meg, fordi jeg foretrekker å lage liv fremfor å ta det. Du kan på ingen måte som helst vite hva som er tøffest for hvert enkelt menneske.

Jo, det kan jeg. Det er en grunn til at de færreste velger adopsjon, det er et utall grusomme historier om folk som i tidligere tider ble tvunget til å gjennomføre et svangerskap for så å gi bort barnet.

Det er ingen tvil om at en abort er en mindre belastning for den som er gravid enn å gå gravid i ni måneder, knytte seg til barnet man bærer, for så å gi det bort.

Du mener det er bedre å traumatisere en som allerede lever for å redde et liv som, hvis det ble abortert, ikke har noen bevissthet om at det har eksistert. Helt utrolig at noen kan mene slikt.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

  • Liker 8
Skrevet

Jo, det kan jeg. Det er en grunn til at de færreste velger adopsjon, det er et utall grusomme historier om folk som i tidligere tider ble tvunget til å gjennomføre et svangerskap for så å gi bort barnet.

Det er ingen tvil om at en abort er en mindre belastning for den som er gravid enn å gå gravid i ni måneder, knytte seg til barnet man bærer, for så å gi det bort.

Du mener det er bedre å traumatisere en som allerede lever for å redde et liv som, hvis det ble abortert, ikke har noen bevissthet om at det har eksistert. Helt utrolig at noen kan mene slikt.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

Igjen; du kan ikke bestemme hva som er mest traumatiserende for hver enkelt person i denne verden. Ferdig med den saken.

  • Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på hvilke synspunkter man har. Det ville ikke vært det for meg, fordi jeg foretrekker å lage liv fremfor å ta det. Du kan på ingen måte som helst vite hva som er tøffest for hvert enkelt menneske.

Det er en grunn til at adopsjonspraksisen nærmest er utdødd i siviliserte land.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

  • Liker 2
Skrevet

Igjen; du kan ikke bestemme hva som er mest traumatiserende for hver enkelt person i denne verden. Ferdig med den saken.

Jo, selvsagt. Hvorfor tror du innenlandsadopsjon omtrent er ikke-eksisterende nå kontra da abort var illegalt?

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

  • Liker 2
Skrevet

Jo, selvsagt. Hvorfor tror du innenlandsadopsjon omtrent er ikke-eksisterende nå kontra da abort var illegalt?

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

Det er ikke det som diskuteres. Du kan fremdeles ikke si hva som er mest traumatiserende for hver enkelt person. Har du vanskelig for å forstå dette?

Jeg syns for eksempel at det ikke var noen big deal å bli voldtatt. Jeg kan likevel ikke hevde at det ikke er traumatiserende for mennesker å bli voldtatt selv om det for MEG ikke er det. Same shit, different wrapping. Slutt å la dine personlige meninger farge alle andre mennesker i verden.

Skrevet

Igjen; du kan ikke bestemme hva som er mest traumatiserende for hver enkelt person i denne verden. Ferdig med den saken.

Nei, Silfen, men jeg burde vite bedre enn å diskutere med fanatiske abortmotstandere som deg. Dere vil aldri høre på fornuft, forskning eller lignende, kun deres egen forskrudde oppfatning om hva andre mennesker skal velge.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

  • Liker 7
Skrevet

Nei, Silfen, men jeg burde vite bedre enn å diskutere med fanatiske abortmotstandere som deg. Dere vil aldri høre på fornuft, forskning eller lignende, kun deres egen forskrudde oppfatning om hva andre mennesker skal velge.

Anonymous poster hash: 0f718...2a4

Er du stokk dum? Jeg har ikke et eneste sted sagt jeg er mot abort.

Det jeg derimot er imot er at idioter som deg skal presse 7 milliarder mennesker inn i en form og si at alle føler det samme. Slik er det ikke. Voks opp.

  • Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Derav "for meg". Jeg forventer ikke at det ska være et bra alternativ for alle. Men jeg syns virkelig det burde være et alternativ for flere av de 15 000 som fjerne uønskede barn i løpet av et år.

Barn takler det aller, aller meste bare de forklares det skikkelig. Jeg kjenner til flere eksempler på familier, via forum (USA), der barna er fornøyde og fortrolige med at søsken adopteres bort. For å stille det på spissen; hva tror du skaper mest traumer hos barn, at man sier man dreper det som kan bli deres søsken, eller at man forteller at deres søsken skal bo hos en familie som har lengtet etter barn hele livet og at de skal få et fantastisk liv der?

Kanskje takler de det, men hvorfor bevisst påføre dem noe sånt? I USA, der er det forholdsvis vanlig med adopsjon innenlands, og kan overhodet ikke sammenlignes med norske forhold. Jeg tror de fleste unger ville tatt noe slikt veldig tungt, og at de ville ha fundert mye over dette med hvorfor mamma og pappa ikke ville ha lillebror/søster.

Tror du folk forteller ungene sine at de skal ta abort? Det finnes ting unger ikke skal trenge å høre om, familieplanlegging tilhører voksenverdenen.

Min mening er at hvis man er i stand til å ta godt vare på ett barn (eller to eller hvor mange man har fra før), så klarer man ett til. Hvis ikke, så tar man abort. Adopsjon blir en kjempepåkjenning for hele familien, og hva med barnet, hvis/når han/hun får vite at han/hun har søsken som bor hos de biologiske foreldrene? Nei, jeg kan aldri tro det er til det beste for noen.

  • Liker 3
Skrevet

Kanskje takler de det, men hvorfor bevisst påføre dem noe sånt? I USA, der er det forholdsvis vanlig med adopsjon innenlands, og kan overhodet ikke sammenlignes med norske forhold. Jeg tror de fleste unger ville tatt noe slikt veldig tungt, og at de ville ha fundert mye over dette med hvorfor mamma og pappa ikke ville ha lillebror/søster.

Tror du folk forteller ungene sine at de skal ta abort? Det finnes ting unger ikke skal trenge å høre om, familieplanlegging tilhører voksenverdenen.

Min mening er at hvis man er i stand til å ta godt vare på ett barn (eller to eller hvor mange man har fra før), så klarer man ett til. Hvis ikke, så tar man abort. Adopsjon blir en kjempepåkjenning for hele familien, og hva med barnet, hvis/når han/hun får vite at han/hun har søsken som bor hos de biologiske foreldrene? Nei, jeg kan aldri tro det er til det beste for noen.

Du og jeg har nok helt ulike oppfatninger av både hva barn takler og hva situasjoner krever. Ergo er det lite poeng i å diskutere dette videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...