Gå til innhold

Cushing's syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste en tråd her om fett på magen og håpløs kroppsfasong. Så var det en her som linket til Cushing's syndrom. Og jeg fikk litt sjokk, for jeg har mange av symptomene, selv om jeg haldri har brukt Prednisolon:

Har både fett rundt livet, tynne armer, tynne ben, muskelsvakhet, emosjonell ustabilitet, tørste, tisser ofte og den typiske fettputen på skuldrene/nakken (buffalo bump). Jeg har hatt dette siden tenårene og er i tredveårene i dag.

Leste at det kan være dødelig (!) uten behandling. Er det noen som vet om symptomene (særlig buffalo bump og fett på magen) går vekk med behandling?

Skal spørre fastlegen til uka. Men er dette noe fastlege kan sjekke, eller bør man henvises til spesialist? Leste at man burde sjekke kortisol både på morgen og kveld.

Anonymous poster hash: c0852...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har også ganske rundt ansikt og rød hud, samt søvnproblemer..det virker jo veldig som Cushing's?

Anonymous poster hash: b1053...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har blitt utredet for cushings (hadde det ikke), og fikk opplyst at det kan behandles. Du trenger ikke bekymre deg for at du kommer til å dø av det, med andre ord :) Behandlingen kommer an på årsaken til syndromet. Noen får cushings av en svulst (godartet, ikke bli redd) på hypofysen som ligger i hjernen eller på binyrene. Det kan være flere årsaker til cushings, derfor er det veldig vanskelig å forutse en eventuelt behandling. Du blir nok henvist til spesialist. Jeg tok blodprøver morgen og kveld og døgnurinsprøve, disse ble videresent til spesialist. Kan variere fra fastlegekontor til fastlegekontor, forteller bare av egen erfaring.

Selv om du har mange av symptomene trenger du ikke skremme deg selv, er likevel en lav sannsynlighet for at du har det. Jeg hadde også flere av symptomene og fastlegen var overbevist om det var cushings, visste seg at jeg hadde problemer med stoffskiftet. En annen ting du kan være forberedt på at det kan være veldig vanskelig å få time hos endokrinolog (hormonspesialist). Jeg fant symptomene juni 2012, fikk ikke time før april 2013. Vet ikke hvordan det er i andre byer enn Oslo da :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...