Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ett annet forum fant jeg en tråd vedr dette å henge helseteppe forran åpningen på vogna. Der skrives det at helsepersonell på sykehus, jordmødre og helsestasjonen advarer mot dette.

Diskusjonen startet med at noen reagerte på at dette ble gjort i barnehagen og at flere syntes dette var en fryktelig praksis.

Jeg har selv gjort dette, dog ikke tettet godt igjen men hengt teppet løst over åpningen slik at det kommer luft inn på kantene.

Men jeg visste ikke at advarselen mot dette var så sterk?????

Ingen som har klart å gi meg noe dokumentasjon på dette.

Hva er praksisen hos dere andre? Og hva med dere som jobber i barnehage, henger dere helsetepper forran???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi ble advart mot det. Jeg skjønner heller ikke poenget med å gjøre det med mindre det er isnende vind?

• Liker 2
Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har også blitt advart mot dette. Fikk beskjed om at det ble for tett og at luften ikke ble skiftet ut.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Det er jo rett og slett fordi det ikke blir god nok utlufting når det blir hengt noe forran, som gjør at barnet puster mye Co2.

Skrevet
Ingen som har klart å gi meg noe dokumentasjon på dette.

Sannsynligvis fordi det bare er tull og hysteri. Et helseteppe er består jo av 50 % hull så begrunnelsen med for lite O/for mye CO2 faller på sin egen urimelighet.

Skrevet

Har sett noen med både fleeceteppe og ullteppe foran åpningen, helt tettet igjen. stakkars barn.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt noe hengende foran åpningen på vogna. Er det ikke vær til å ha vogn ute i, sover han inne. Jeg har aldri blitt advart mot det, men det kan da umulig være bra for ungen å ligge der inne og puste...

I barnehagen bruker de alltid regntrekk på vognene, aldri tepper.

Endret av Trampe
Skrevet

både jeg, min bror og min søster sov med helseteppe forran vognen, og vi har ikke dødd.

Som gjesten over her sier, et helseteppe er jo 50% hull, jeg kan brette det to ganger, legge det tett inntil ansiktet, og likevel puste gjennom.

Da synes jeg det er litt rart at noen sier at luften inni hetten/teppet blir for tett?

Den med ullteppe og fleeceteppe skjønner jeg jo. Men helseteppe?

Skrevet
både jeg, min bror og min søster sov med helseteppe forran vognen, og vi har ikke dødd.

Som gjesten over her sier, et helseteppe er jo 50% hull, jeg kan brette det to ganger, legge det tett inntil ansiktet, og likevel puste gjennom.

Da synes jeg det er litt rart at noen sier at luften inni hetten/teppet blir for tett?

Den med ullteppe og fleeceteppe skjønner jeg jo. Men helseteppe?

Grunnen er vel at man ofte har et insektnett over helseteppet og da blir det for tett..

• Liker 2
Skrevet
Grunnen er vel at man ofte har et insektnett over helseteppet og da blir det for tett..

Insektsnett? Har jeg aldri sett.....og i så fall er det jo primært insektsnettet som er problemet.

Dette er jo et typisk eksempel på hysteri som hersker rundt barn nå. "Alt" kan være farlig for dem...og de fleste vil sannsynligvis vokse opp som såkalte "bomullsbarn".

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2859907.ece

Skrevet

Vi har brukt helseteppe foran åpningen på vogna flere ganger. Det har vært frisk luft inni vogna for det. Men vi har aldri brukt både helseteppe og myggnetting!

Skrevet

Vi fik kbeskjed av helsesøster om å ikke gjøre det, nettopp pga lufta nedi vogna.

Helseteppene vår er i alle fall slett ikke 50% hull heller, og etter å ha observert at guttunge gulpa skikkelig på helseteppet så det ble vått, uten at det var mulig å oppdage ui det hele tatt på det teppet som lå under helseteppet, så føler jeg ikke at det er "like mye hull" nei. Det er hull, javisst, men tykkelsen på trådene utgjør mer enn hullene, og om du titter på et helseteppe slik det er vevd og teller antakket hull jmf antallet "like store felter med tråd", så ser du raskt at det der langt mindre enn 50%, selv om man ser bort fra trådtykkelsen...

Harald sover med myggnetting over vogna, men den slipper i det minste inn mye mer luft. Den er på grunnet alle kattene utenfor, som jeg ikke vil skal legge seg over ham oppi vogna. Men helseteppe (eller fleeceteppe, badehåndkle, mors jakke etc...) over vogna enten ungen skal sove utenfor døra eller er ute og triller, det hadde jeg aldri kommet til å gjøre, selv om hs ikke hadde advart. Synes ikke "argumentet om dårlig luft faller på sin egen urimelighet", heller tvert imot, at argumentet om "det er jo så mye huller at luftsirkulasjonen blir god nok den" faller på sin egen urimelighet....

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker jeg hadde helseteppe forran åpningen slik at ikke tuppa skulle få sol i øynene når hun sov. Hun våknet ofte av lyset, og det ble lugnere/mørkere på lyse dager inni vogna og dermed lettere å få henne til å sove. Det var kun når vogna var i bevegelse og i di tilfellene der jeg ikke kunne snu vogna imot sola pga trekk/vind ol. Når vogna stod stille, var den bestandig i skyggen og med teppe av. Om man skal gjøre det tror jeg det er viktig at en bruker helseteppe og ikke flees/ull pga luftinga og sjekke luften og lette på teppet ofte. Viktig å bruke fornuften her. Jeg mener tuppa mi hadde det bedre av å få god søvn med luftig teppe forran, enn å ikke få sove eller å våkne av sola når den lyste inn i vogna for da var det umulig å få henne til å sove igjen.

Skrevet
Synes ikke "argumentet om dårlig luft faller på sin egen urimelighet", heller tvert imot, at argumentet om "det er jo så mye huller at luftsirkulasjonen blir god nok den" faller på sin egen urimelighet....

Med all respekt; jeg antar dere lar barna sove utendørs også da?

For luftsirkulasjonen inne i et normalt hus er helt sikkert MYE dårligere enn i en vogn med helseteppe foran.

• Liker 2
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Med all respekt; jeg antar dere lar barna sove utendørs også da?

For luftsirkulasjonen inne i et normalt hus er helt sikkert MYE dårligere enn i en vogn med helseteppe foran.

Det tenkte jeg på også. Jeg får panikk hvis ikke vinduet er åpent så jeg vil heller sovet ute med et helseteppe over meg enn inne med vinduet lukket. Men kan likevel legge til at jeg har sovet på et rom med vinduet lukket og vi er flere på rommet og vi overlevde alle sammen. Mye hysteri ute og går, og da tenker jeg også på helsepersonell.

Skrevet

Han sover ute på dagen (derav myggnettingen, det vandrer ikke rundt alle nabolagets katter inne i huset vårt....)

Luftsirkulasjonen inne er nok dårligere ja, men så er mengden luft å ta av på soverommet (hvor vi ikke har åpent vindu om natta grunet trekk på lillegutt, men lufter skikkelig ut så der er frisk luft (før sov vi med åpent vindu, men selv om det vr friskt og godt, så er det ikke ideelt for en baby med kald trekk, og ja, det ble KALDT) enn nedi vogna.

Det skal mer til å "bruke opp" oksygenen i hele soverommet enn nedi vogna... det er tross alt svæææææært mye mer luft på soverommet...

Når helseøstre, jordmødre og annet helsepersonell har advart mot å henge helsetepper etc over vognåpningen i årevis, hvorfor anses det som hysterisk å følge disse rådene? Selv om du og dine søsken overlevde med helseteppe forran vogna, så er det ikke derved det samme som at det er optimalt med tanke på oksygentilgangen for barnet...

• Liker 3
Skrevet
Når helseøstre, jordmødre og annet helsepersonell har advart mot å henge helsetepper etc over vognåpningen i årevis, hvorfor anses det som hysterisk å følge disse rådene? Selv om du og dine søsken overlevde med helseteppe forran vogna, så er det ikke derved det samme som at det er optimalt med tanke på oksygentilgangen for barnet...

Har du noen konkret link eller dokumentasjon på dette? (Prøvde å søke, men fant ikke noe.)

For jeg har aldri hørt om dette før, og har aldri blitt advart av helsesøster heller.

Jeg henger fortsatt helseteppe foran vognåpningen til minstemann når han sover ute, for han blir så forstyrret av lys og sover bedre og lengre dersom det er mørkt og noe stenger for utsikten (selv om det bare er veggen).

Det samme gjaldt storesøster (F. 04) også, og "alle" på barselgruppene jeg har vært i har praktisert det samme...

Skrevet

Jeg har ikke i farta noen link til dette nei (vet ikke om jeg finner en med bedre tid heller) men jeg vet jo, av dem som HAR blitt advart mot dette tidligere også, at det ikke er noe helseøstra vår fant opp i sommer, det er noe det har vært advart mot i mange år, i alle fall vet jeg folk ble advart mot det for mange år siden. Men ikke ALLE advarer mot det fortsatt, og åpenbart gjøres det også i en del barnehager, så at du ikke har truffet på de som advarer tviler jeg ikke på når du sier det. Samtidig har altså jeg truffet på flere som advarer mot det, og når advarselen for meg stemmer med sunn fornuft, anser jeg det ikke som hysteri.

Gjest Gjest_Jaja_*
Skrevet
Jeg har ikke i farta noen link til dette nei (vet ikke om jeg finner en med bedre tid heller) men jeg vet jo, av dem som HAR blitt advart mot dette tidligere også, at det ikke er noe helseøstra vår fant opp i sommer, det er noe det har vært advart mot i mange år, i alle fall vet jeg folk ble advart mot det for mange år siden. Men ikke ALLE advarer mot det fortsatt, og åpenbart gjøres det også i en del barnehager, så at du ikke har truffet på de som advarer tviler jeg ikke på når du sier det. Samtidig har altså jeg truffet på flere som advarer mot det, og når advarselen for meg stemmer med sunn fornuft, anser jeg det ikke som hysteri.

Som en tidligere gjest var inne på, så er det kommet dithen hvor det advares mot det meste - fordi det er en promilles sjanse for at noe potensielt kan gå galt.

Og jeg ser heller ikke noe sunn fornuft i denne advarselen, så jeg skulle gjerne likt å høre begrunnelsen.

Selv om mengden luft er større på soverommet så har det ingen praktisk betydning ettersom man i en barnevogn med helseteppe foran vil ha en konstant tilførsel av frisk luft(i motsetning til soverommet).

Skrevet

Er det noen som kan vise til et tilfelle hvor et barn faktisk har tatt skade av å sove i vognen sin med et teppe tilsvarende helseteppe/hjemmestrikket rilleteppe foran åpningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...