Gå til innhold

Hvor stor var babyen din ved fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ganske varierende vekt på ungene.er nok vanskeligt å finne et gjennomsnittstall.

eg fekk mi jente 17 dager før termin og hu var 48cm og 3200g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt to store gutter. Dette har jeg nok fra min mors familie, alle i hennes familie var store ved fødsel, og det var visst vi søsknene også. Selv var jeg 1009 gram, men var svært prematur (uke 27), og det var stort for å være så tidlig. Mannens familie var gjennomsnittlig ved fødsel.

Nr1 (2 dager før termin): Nøyaktig 4000 gram, 52 cm (gutt)

Nr2 (12 dager før termin): Nøyaktig 4500 gram, 51 cm (gutt)

Synes det er litt morsomt at fødslsvekten har vært så runde tall på begge to :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske varierende vekt på ungene.er nok vanskeligt å finne et gjennomsnittstall.

Absolutt ikke vanskelig å finne et gjennomsnittstall. Man summerer alle tallene og deler det på antall observasjoner. :rolleyes:

Fordi noen babyer veier lite og andre veier mer så er det svært sannsynlig at gjennomsnittstallet er cirka 3500 gram, men de fleste veier litt mindre eller litt mer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3925g og 50cm - jente fødd 8 dagar over termin.

Veslesøster er estimert til å vere litt mindre.

Estimatet på veslesøster stemte ikkje heilt, som eg antok.

Ho var 4020g og 53cm - fødd 11 dagar over termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Estimatet på veslesøster stemte ikkje heilt, som eg antok.

Ho var 4020g og 53cm - fødd 11 dagar over termin.

Estimeringen som de gjør er vel basert utfra fødsel ved termin, eller tar jeg feil?

Jeg fikk beskjed om at vår ville ligge rundt 3500, men hun var 4050, men hun er født 14 dager over tiden. De legger vel på seg en del på slutten også?

Ikke det at de alltid har rett, for jeg har hørt om helt ville estimeringer også...

Bare lurte jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Estimeringen som de gjør er vel basert utfra fødsel ved termin, eller tar jeg feil?

Jeg fikk beskjed om at vår ville ligge rundt 3500, men hun var 4050, men hun er født 14 dager over tiden. De legger vel på seg en del på slutten også?

Ikke det at de alltid har rett, for jeg har hørt om helt ville estimeringer også...

Bare lurte jeg altså :)

Trur estimeringane er basert på vekt ved termin, ja.

Off topic, men skal svare på dette:

Estimeringar gir antatt vekt ved termin ja, og normal vektoppgang etter termin er 100-200 gram i veka.

Den første estimeringa på minstejenta mi sa 3500 til termin, andre estimering, gjort 41+5, estimerte 3700 reell størrelse (altså den dagen). To dagar seinare blei ho født; 4020 gram.

Estimeringar er vel sagt med +/- 500 gram (det er ganske mykje!), men eg stussa over at ho var estimert til å vere mindre enn søstera, basert på magestørrelse, symfysemål og vektoppgang. Også jordmødrene meinte ho var større enn 3900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magestørrelse og symfysemål er veldig unøyaktige måter å estimere barnets vekt på (og er også mye av grunnen til at vi med risikosvangerskap får vekstestimering ved UL). Mens man med UL måler kun selve barnet vil magestørrelse og symfysemål ikke ta hensyn til f.eks. vekt hos mor, fosterets stilling (seteleie gir større SFmål), mengde fostervann og andre faktorer som påvirker målene. UL er ikke nøyaktig det heller, men ved å ta flere UL vil man sammenlagt få et ganske riktig bilde av veksten til barnet. En enkelt vekstestimering hadde jeg ikke lagt for mye vekt på, da det er lett å måle feil. Jeg har hatt vekstestimering hver fjerde uke med begge barna og det har stemt veldig bra med det de veide ved fødsel.

Med storebror var det noen små variasjoner mellom målingene, én UL ble han estimert til 5 kg (nesten 1 kg mer enn han var ved fødsel) så hadde jeg bare hatt denne ene UL kunne jeg jo tro jeg ville få et digert barn, men siden jeg hadde flere andre så vi at denne ene målingen ikke stemte helt. Med lillebror var alle målingene mye mer like og han var estimert til ca 4200, så de kunne nesten ikke ha truffet bedre (han var 4280).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: 3450 gram og 48 cm lang, født 1 dag før termin

Nr 2: 3300 gram og 49 cm lang, født 2 dager etter termin

Begge gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...