Gå til innhold

operere kneet(artroskopi), veldig nervøs.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal utføre artroskopi(eller hvordan det skrives) på kneet mitt imorgen. Slik jeg har forstått så utføres det med lokalbedøvelse og er raskt og ufarlig.

Men jeg har aldri så mye som sydd et sting i kroppen min og er supernervøs. Er det noen som har erfaringer fra lignende inngrep og som kan fortelle meg litt om det? Kanskje jeg får beroliget meg selv litt. Jeg har skikkelig legeskrekk og oppsøker hjelp bare om jeg virkelig må.

Burde jeg ha med meg noen som følge? Eller holde det at noen henter meg etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en slik opperasjon.

Var inne til artoskopi på kneet og fjernet noe ødelagt brusk.

Skulle møte fastende. Ikke drikke eller spise på 24 t

Kom inn tidlig på morgenen.

Ble møtt av en sykepleiere som ga informasjon og viste meg til en seng jeg kunne slappe av og vente i.

Så fikk jeg 2 paracet og et bitterlite glass vann til å svelge tabletene med. (under 1 dl vann)

Etter det kom en lege inn som styrte med medisiner og bedøvelser for å avklare hva som kunne brukes under og etter inngrepet.

(Jeg har allergi for en del medikamenter så noe måtte de bytte om på meg)

Han tegnet også en svær pil mot det kneet som skulle oppereres. Tegnet streker der de skulle gå inn i kneet. Jeg var inne til kikkhullsopperasjon så de skulle inn 3 steder. (ca 1/2 cm på vert sted)

Mener det ikke tok mer en 1/2 t før det kom inn to pleiere som skulle hente meg til opperasjons salen..

Nå er jeg VELDIG pysete når det gjelder opperasjoner. Får grøssninger bare av tanken på at noen skal skjære i meg. På tur inn til opperasjonssalen fikk jeg litt hetta.

Da jeg så det sto 8 personer (+ de to som var med meg) var jeg på tur å snu i døren.. hehe.

Men de var så flinke atte :jepp:

Pratet beroligende og geleidet meg til opperasjons benken. Benet som skulle oppereres ble lagt i en slags buet form for å heve det opp fra sengen.

Nå var jeg fryktelig nervøs for dette inngrepet og det så nok pleierene også. Så med en gang de hadde satt inn veneflonen ga de meg narkosen rimelig raskt.

Synes bare det var veldig greit å bli borte fra alle forberedelsene.

Men... synes engentlig det var veldig kjekt at de satte narkosen så kjapt. Veldig kjekt å plutselig våkne opp senere og ALT var ferdig :jepp:

Jeg var veldig tomelomsk etter narkosen og smertestillende både samme dag og noen dager etterpå.

Måtte ringe noen dager etterpå siden jeg ikke klarte få med meg noe av informasjonen etter inngrepet.

(Hadde vert bedre om en fikk slik informasjon FØR opperasjonen mens en ennå er klar i hodet.)

Jeg ble kun stripset og ikke sydd.

Hadde fåretrykket sying siden ene stripsen gikk opp. Men det gikk opp og begynnte ble noe, men det gikk veldig greit å få den på plass igjen.

De hadde skjært opp under 1/2 cm kutt 3 steder. Stripset og hatt på sterile lapper over.

Det er forresten lurt å kjøpe inn slike sterile lapper på fårhånd til å skifte på etterpå. Skiftet annenhver dag.

Fant ut etterhvert at en får kjøpt vannavstøtende sterile lapper. De var veldig kjekk når jeg kunne dusje igjen. Bare vær litt obs på at disse sitter litt godt fast i huden så det var ikke smart å ha på for lenge.

Jeg brukte kun paracet (pga allergi) etter opperasjonen, men tror ikke jeg uansett hadde hatt behov for noe sterkere.

2 uker senere gikk jeg normalt uten krykker igjen :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...