origin Skrevet 13. august 2011 #1 Skrevet 13. august 2011 Så i tilbuds avisa til obs for kommende uka at en singer brilliance symaskin til 2990 kr. Er dette en ok og bra symaskin å kjøpe eller bør jeg styre unna?
Mamma1 Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Jeg har ikkje erfaring med den maskinen, men vil anbefale deg, når du likevel vil bruke så mye penger på en maskin, å kjøpe fra er annet sted. Tonje Brodering har nettbutikk, har fantastisk service og er rimelige.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Aner ikke hvordan den maskinen er, men denne fra husvarna/viking er en god maskin til en god pris. raskt søk på nettet, fant jeg den til samme pris som den du har sett på:her 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #4 Skrevet 14. august 2011 Jeg har en singer til halve prisen som funker som bare det.
origin Skrevet 15. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2011 Jeg har en singer til halve prisen som funker som bare det. Hvilken type singer maskin har du?
origin Skrevet 15. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2011 Jeg har ikkje erfaring med den maskinen, men vil anbefale deg, når du likevel vil bruke så mye penger på en maskin, å kjøpe fra er annet sted. Tonje Brodering har nettbutikk, har fantastisk service og er rimelige. Takk for tips:) Er inne og ser nå
Mamma1 Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Om du kjøper billigere symaskiner, alla aeg fra elkjøp, så er maskinene ofte så lette at de flytter seg når du syr. Noen av de er også så dårlige at du kan risikere å miste lysten tilå sy totalt.. Så kjøp ikke disse 1500kr maskinene i hvert fall.
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Henger meg på her, skal også sy litt og lurer på å kjøpe symaskin (har lånt en gammel en som man må sveive for å få sydd!). Så også den fra obs, men lurer på hva man egentlig trenger/må ha? Vil prøve å sy gardiner, duker, lappeteppe, kanskje noe sengetøy og enkle klær. Har egentlig ikke noe peiling så vanskelig å vite hva man trenger, eller hva forskjellen er
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Du må først og fremst kjenne på tyngden på maskinen, er den lett er det bare styr å sy på. Så kan du se på sømmene den har. Skal du sy bare gardiner og sengetøy trenger du egentlig bare sikksakk og rettsøm. Skal du sy klær er det fint om den syr knapphull og falsk overlocksøm også. Noen maskiner har pyntesømmer, men det er ikke så viktig. Den første maskinen jeg kjøpte var en aeg fra elkjøp. Det var noe dritt. Tråden røk hele tiden, den ble stygg uansett hva jeg gjorde og taklet ikke å sy mer enn to lag. Så jeg leverte den og kjøpte en bernette til 5500. Den har mange funksjoner og mange pyntesømmer. De jeg bruker mest er rettsøm og knapphull og automatisk sying av knapp. Pluss at jeg stiller bredden og lengden på sømmen mye. Pyntesømmene bruker jeg så og si aldri. Men jeg har en overlock maskin i tillegg og skjønner ikke at jeg orket å sy klær før den.
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Tenkte kjøpe en på nettet siden det ser ut til at man får mye mer for pengene da, dersom jeg går opp til 3000+ får man som regel tunge nok maskiner da eller kan man fortsatt få slike lette? Står ikke vekt på alle på nett, men da kan jeg kanskje dra å se den i en annen butikk først og så bestille senere. Knappehull hadde vært greit å kunne sy også, da jeg liker å ha slike med sløyfer i, istedetfor å sy på hemper.(om det gir noe som helst mening, kan ikke fagutrykkene). Ble litt mer komplisert enn jeg trodde dette, så på noen av de sidene nevnt i tråden her og visste ikke at man fikk store digitale symaskiner til 15000++ til vanlig hjemmebruk en gang jeg
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #11 Skrevet 17. august 2011 Joda, du får de så dyre du vil ha de. Mine to maskiner koster hhv 16000 og 5500. Jeg vil igjen anbefale tonje brodering, send en mail der dere spør hva han anbefaler til den summen dere har. Da får dere helt sikkert en dyrere maskin til den prisen. Jeg er utrolig godt fornøyd med servicen der, svarer fort på mail, har gode tilbud og han er veldig hyggelig. Om du bruker 3000 der så får du en god maskin. On jeg skulle bruke 3000 så ville jeg kanskje gått for en Janome. Det er solide og gode maskiner som er enkle å bruke.
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #12 Skrevet 17. august 2011 De har en flott janomemaskin der nå til 3495,- kan hilse fra Hanna77 og høre om dere kan få med tråd på kjøpet:-)
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #13 Skrevet 17. august 2011 http://reviews.singerco.com/7010/2124/reviews.htm Jeg hadde ikke kjøpt den singeren..
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #14 Skrevet 17. august 2011 Tusen takk! Sitter og ser der nå, dem har mye spennende. Ser noen har sånne innelagte motiver også og det så litt morsomt ut, er det noe man kan legge inn selv også? Eller er det mest morro i starten og ikke slikt som man bruker? Skal snakke med samboer og finne ut hvor stort budsjett jeg kan bruke på symaskin (skulle egentlig ønske meg til jul men nå ble jeg litt hekta her ) Må også finne ut alt jeg skal bruke den til, og hvor mye jeg tror jeg kommer til å holde på med dette!
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #15 Skrevet 17. august 2011 Nei, vil du legge inn egne motiver må du gange den summen noen ganger og kjøpe en broderingsmaskin. Dekorsømmer er noe jeg brukte de første dagene og siden veldig sjelden.
Mamma1 Skrevet 17. august 2011 #16 Skrevet 17. august 2011 Om jeg skulle kjøpe nye maskiner nå så hadde jeg kjøpt en babylock overlock maskin og en billig symaskin.
Chelmon Skrevet 17. august 2011 #17 Skrevet 17. august 2011 Hmm har sett en del nå, synes egentlig de der mønstrene + brodering var kjempefint. Noen har slik at du kan legge inn eget mønster fra pc'en og så kan du sy det på putetrekk, løpere, liftgardiner og alt slik. Hva er babylock overlock, og en symaskin og forskjellen? Er det kanskje en side for nybegynnere som forteller hva alt er? Er det like god kvalitet på maskinene nå som før? Den jeg låner av en tante nå med håndsveiv er nok like fin som for 30 år siden, og om jeg skal investere i en god og dyr symaskin vil jeg jo gjerne at den også skal vare. Blir max budsjett på 15000 men da må jeg finne en som har alt jeg absolutt trenger og helst litt til, går det an å få slike mønster da? Siden jeg er skikkelig nybegynner lager jeg en liste over ting jeg tror jeg har lyst til å lage, så kanskje du skjønner hva jeg trenger: -Brodere (?) mønster på bånd det henger pynt på i vinduet. -Lage pene mønstre på duker/løpere og border på det samme. -Sy enkle skjørt, gjerne med slikt mønster på de også. -Sy pynteputer, har lyst til å klippe ut annen type stoff i f.eks hjerter og sy de på stoffet. -Lage gardiner med brodert(?) mønster. -Lage ting jeg kan gi bort i gave med brodert navn på. -Duft"puter" med godlukt i med brodering på. -Sy sengekappe -Lage lappeteppe Kommer sikkert på mer etterhvert, men dette er det jeg kom på nå i farta! Kanskje noen som vet om noe kurs for å lære tips og triks også? Eller bøker? Tusen takk for svar!
Mamma1 Skrevet 18. august 2011 #18 Skrevet 18. august 2011 En overlockmaskin er en maskin som skjærer kantene og syr sammen i en operasjon. Den er utrolig rask og hendig. En broderingsmaskin får du råd til, men da ikke noe annet. Du får de billigste til ca 10000. Den gjør ikke noe annet enn å videre. Du kan få en kombimaskin som både syr og broderer til den prisen. Om jeg var deg hadde jeg kjøpt en vanlig symaskin til ca 3000 og en babylock imagine wave overlock. Da kommer du på ca 15000. Du kan også se om du finner brukte maskiner på finn.no
Mamma1 Skrevet 18. august 2011 #19 Skrevet 18. august 2011 En brodeingsmaskin er så dyr, og den kan brukes til kun broderi. Det finnes mange andre måter å dekorere ting på. En slik maskin er ofte det siste man anskaffer seg når man syr. KJøp deg en grei symaskin, bruk den en stund og se om du vil sy mer, da er overlock tingen. Men du kan ikke bare ha en overlock, du må ha en vanlig maskin i tillegg. Gå inn og bli medlem på sykroken, der får du mange gode tips.
origin Skrevet 18. august 2011 Forfatter #20 Skrevet 18. august 2011 http://reviews.singerco.com/7010/2124/reviews.htm Jeg hadde ikke kjøpt den singeren.. Takk for linken:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå