Frk. Belle Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 (endret) Jeg planlegger å jogge gjennom høsten og vinteren og tenkte å kjøpe en vintertights. Har sett litt på denne fra Gore Mythos. Koster en del, men tenkte det kanskje var lurt med en som var vidtett og vannavisennde? På XXL og andre steder har de mange men virker ikke som det de beskytter så mye mot elementene.. F.eks Nike og Asics. Noen vitnerjoggere der ute som har noen tips? Dette kan godt være en generell tråd for løping ute om høsten og vinteren... Endret 29. september 2010 av Frk. Belle
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Jeg også (Blir det helt feil å bruke superundertøy under en vanlig tights?)
up! Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Høres logisk ut for meg? Hvilket superundertøy bruker du? Nike har vel et sånt dri-fit system, holdes man ikke noenlunde tørt av det? Men det hjelper vel ikke noe særlig i sånt vær som det er i Oslo i dag? Men da tviler jeg på at selv Gore Mythos'en ville holdt. Og hvis den gjør det, må den da være verdt pengene?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 Tror jeg bare bruker ullundertøy jeg altså. Ull er vel det beste i forhold til å holdes tørt?
up! Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Er det ikke bedre med sånn syntetisk? Bruker dere brodder på joggeskoene? TS: Jeg håper ikke du føler at vi kupper tråden? I såfall lager vi en egen vinterjogg-tråd! Bare si i fra!
Frk. Belle Skrevet 27. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2010 Så gøy med mange svar.. Får prøve å svar litt.. Ullundertøy under tights er ingen dum ide. Velger i så fall ull fordi det holder meg varmere enn syntetisk. Har en superundertøy genser fra McKindly som jeg er veldig fornøyd med, men den holder meg ikke varm på samme måte som ull så det må bli ulll på beina i så fall. Men tenk så digg hvis jeg slapp å kle på meg to lag Og når det er regn og sludd hadde det vært supert å slippe stadig påflyll av iskladt vann;) (jogga i regnet på fredag og stien var en eneste stor bekk - stadig sildrened kaldt vann på føttene, urk) Er det ikke bedre med sånn syntetisk? Bruker dere brodder på joggeskoene? TS: Jeg håper ikke du føler at vi kupper tråden? I såfall lager vi en egen vinterjogg-tråd! Bare si i fra! Ang. brodder så bruker jeg ikke det. Vurderete det i fjor, men endte opp med terrengsko med gore-tex istede. Fikk høre at piggsko først og fremst var til is og holkeføre og ville ha en sko med litt flere bruksområder. Terrengskoen gir bedre grep enn de vanlige joggeskoene mine og utrolig digg at de holder vannet ute (skulle seff brukt disse på løpeturen på fredag ) Dette kan godt være en viternjoggetråd! Men hadde vært veldig kult om noen faktisk hadde prøvd disse berømmelige Gore Mythos buksene...
Frk. Belle Skrevet 29. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2010 (endret) Var på shoppig i går og endte opp med en vinterløpetights fra Asics med windstopper. Den virker kjempefin! God passform og nok stretch og virker som den gir god beskyttelse mot elementene (selv om den ikke er vanntett da..). Finnes i en versjon som e litt rimeligere... Kjøpte dessuten en ullbokser fra med ganske lange ben som jeg tror blir fin å ha under.. Får da litt ekstra varme der jeg pleier å bli kald (låra og rumpa). Mannen min har brukt en sånn ullbokser på løpetur lenge og synes det har super fukttransport. Etter hvert som det blir kaldere går jeg nok over til ullsokker på føttene, og så en ullongs når kvikksølvet kryper et stykke under 0. Ny og fleecehansker har jeg også skaffet meg. Bring it on høst og vintervær - jeg er klar! Endret 29. september 2010 av Frk. Belle
kringle Skrevet 29. september 2010 #9 Skrevet 29. september 2010 jeg løper i den varme Niketightsen trådstarter lenker til (eller en eldre versjon som er ca lik er det nok). På ekstra kalde dager (10-15 minus) bruker jeg super under. Løpejakke tynn vindtett, ull under på overkroppen. Er det fryktelig glatt (hardpakket snø på vei og is) bruker jeg de vanlige joggeskoene mine (Asics kayano) med brodder Yaktrax (fås i sportsbutikker f.eks löplabbet) - det funker fint for meg.
up! Skrevet 29. september 2010 #10 Skrevet 29. september 2010 Å, det tror jeg er de broddene jeg tittet på på nettsiden til XXL. Så bra Frk. Belle, gi oss tilbakemelding på hva du synes om tightsen da!
La Guapa Skrevet 29. september 2010 #11 Skrevet 29. september 2010 Hei. Jeg er vinterjogger. Her er mine tips: Jeg bruker ullstrømpebukse under en overtrekksbukse fra Swix. Buksen er ganske tettsittende , men ikke helt tight. Den er vindtett foran og puster bak. Slik slipper jeg å bli våt og kald av svetten. Jeg bruker to lag med tynn ull på overkroppen under en overtrekksjakke. På beina har jeg icebugs løpesko med pigger. De demper godt og jeg sitter som støpt på all snø og is. Jeg har ulllue på hodet, hansker på hendene og kuldemaske fra NAAF. Kuldemaske er viktig fordi kulde gir kaldt blod når blodet passerer lungene...dette er en påkjenning for hjertet. I tillegg er kulde i lungene som en brannskade vil være på den sarte overflaten på lungen. Jeg går til lungespesialist som følger meg opp i vintersesongen. Jeg har mengdetrening i kald luft og utsetter lungene for ned til 15 minugrader på lange joggeturer. Med en gang gradestokken kryper under 3-4 minus bruker jeg masken. Denne varmer opp luften og den blir behagelig varm å puste inn. I fjor- vinter løp jeg gjennom hele sesongen skadefritt. Det er ikke allverdens av utstyr man trenger. Tynn ull i flere lag. God lue Hansker Joggesko med pigger Overtrekksdress (SWIX sin er super og koster 400 på Obs) Kuldemaske Nb: Jeg har kjøpt og vært testkanin for flere av maskene til Lightbird...de er mildt sagt pyton til jogging og anbefales ikke!!
Frk. Belle Skrevet 30. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2010 . Er det fryktelig glatt (hardpakket snø på vei og is) bruker jeg de vanlige joggeskoene mine (Asics kayano) med brodder Yaktrax (fås i sportsbutikker f.eks löplabbet) - det funker fint for meg. Kanksje jeg også skal skaffe meg noen brodder.. får se hvordan føret blir;) La Guapa: hvilken versjon av Jonas masken bruker du? Ser de har en som heter "Sport". Husker jeg så på dem i fjor og skal nok kjøpe en i år..
Aurela Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Til La Guapa eller andre med peiling: Hvordan er det å ha på en kulde maske? Blir det mer motstand? Når burde man begynne å bruke det? Er det noe alle vinterløpere burde bruke når det blir "gode norske vintertempraturer"?
hilli Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg er også vinterjogger, men er ikke like seriøs som La Guapa, jeg jogger stort sett kun kortere turer. Jeg har ikke egne vinterjoggesko med brodder, men bruker Yak-Trax (brodder uten pigger) på de vanlige joggeskoene, noe som fungerer helt greit. Ellers bruker jeg ullundertøy og overtrekksdress (typisk langrennstøy), lue og vanter. Kuldemaske har jeg faktisk aldri hørt om, men det tror jeg at jeg må prøve. Tidligere har jeg ikke jogget dersom det har vært veldig kaldt (typisk -10 og lavere).
La Guapa Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Til La Guapa eller andre med peiling: Hvordan er det å ha på en kulde maske? Blir det mer motstand? Når burde man begynne å bruke det? Er det noe alle vinterløpere burde bruke når det blir "gode norske vintertempraturer"? Hei alle sammen som lurte på forskjellige ting rundt dette med kuldemaske. Jeg bruker Jonas Sport. Det blir ingen motstand i pusten. Tvert i mot, føles det ganske behagelig fordi det ikke blir så ubehagelig kaldt. Men man må vende seg til å ha noe over munn og nese så klart. Jeg begynner å bruke min straks det er 3-4 minus. (Klok av skade etter en joggetur i 15 minus som satte meg ute av stand til trening på to uker) Jeg har ikke hatt nevneverdige problemer med lungene på vintertrening etter dette. Jeg bruker den også på skiturer og andre aktiviteter som krever "dyp og rask pust" i kulde. Mansken gjør at jeg har jogget helt ned i 18 minusgrader uten å få problemer etterpå. Det eneste man må huske på da er å være obs på å ha Windstopper-klær fordi du ikke kjenner det hvis du forfryser lår, rumpe, armer og andre utsatte områder når man er svett og varm og det er ekstremkulde. Øyenvippene speiker og lua speiker....med GODT DEt er det
Frk. Belle Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2010 Var på shoppig i går og endte opp med en vinterløpetights fra Asics med windstopper. Kjøpte dessuten en ullbokser fra Devold med ganske lange ben som jeg tror blir fin å ha under.. Har byttet tightsen etter å har lest litt her.. Tror jeg heller vil ha en overtreksbukse/skibukse. Tror det kan være bra med litt mer luft mellom lagene enen det som er mulig i en tights.. Og jeg kan fint bruke "sommer tightsen" med stilongs en stund til.. Er forresten super fornøyd med ullobokseren! Foreløpig er har det ikke vært så kaldt (over 5 grader) og da har det vært godt å bare ha den under. Anbefales Bestillte Jonas sport idag! Gleder meg til å prøve den selv om det sikkert blir litt uvant med noe over nese og munn.. Men i fjor vitner brukte jeg feece hals over nese og munn så dette blir sikkert bedre
up! Skrevet 21. oktober 2010 #17 Skrevet 21. oktober 2010 Hvilken overtrekksbukse/ skibukse gikk du for? Legger du ut link? Tenker også i de banene
Gjest Tigress Skrevet 21. oktober 2010 #18 Skrevet 21. oktober 2010 Eg støttar La Guapa, bruk ullbukse under Swix-bukse. Det er den standard-buksa dei har med vindtett foran og berre elastikk bak. Hendene er mitt svake punkt, så eg spring av og til med ullvottar med vindvottar over (jepp, det ser skikkeleg corny ut). Lue er eit must, eg brukar også øyrevarmarar under, men så er øyra mine alltid kalde også. Ullbokser er alfa og omega, i alle fall virkar ræva mi som ein kuldemagnet, så eg har ekstra ull på ho.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå