Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vokset armhulene noen ganger hos hudpleier, men tenkte jeg kanskje kunne gjøre det selv med disse stripsene fra nair eller weet, noen som har gjort dette med vellykket resultat?

Videoannonse
Annonse
Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg bruker Veet varmvoks, det fungerer kjempebra.

Skrevet
Jeg bruker Veet varmvoks, det fungerer kjempebra.

Jeg har gjort det samme før, men synes det fungerer enda bedre med epilator.

Gjest Christabelle
Skrevet
Jeg har gjort det samme før, men synes det fungerer enda bedre med epilator.

Jeg liker ikke epilator :( Det er mye styr med voks, men det er bedre enn å barbere hver dag.

Skrevet
Jeg liker ikke epilator :( Det er mye styr med voks, men det er bedre enn å barbere hver dag.

Hvorfor det egentlig? :klø: Får du inngrodde hår eller noe? Det tar jo bare tre sekunder per armhule å dra over med høvelen når man allikevel står i dusjen...

Gjest Christabelle
Skrevet
Hvorfor det egentlig? :klø: Får du inngrodde hår eller noe? Det tar jo bare tre sekunder per armhule å dra over med høvelen når man allikevel står i dusjen...

Nei, men jeg liker ikke nuppene som er igjen etter barberingen. Dessuten kuttes de ikke av helt nederst, det er alltid igjen en prikk. Det ser renere og "hårløsere" ut når jeg har vokset. Dessuten slipper jeg å vokse hver dag :) Jeg vokser fort fordi jeg har lært å gjøre det riktig pluss at jeg gjør det så ofte :) Det som er styr er å finne fram utstyret og varme opp voksen.

Skrevet
Nei, men jeg liker ikke nuppene som er igjen etter barberingen. Dessuten kuttes de ikke av helt nederst, det er alltid igjen en prikk. Det ser renere og "hårløsere" ut når jeg har vokset. Dessuten slipper jeg å vokse hver dag :) Jeg vokser fort fordi jeg har lært å gjøre det riktig pluss at jeg gjør det så ofte :) Det som er styr er å finne fram utstyret og varme opp voksen.

Men synes du ikke det blir mye klin med den voksen? var derfor jeg tenkte på disse ferdige stripsene som man feks bruker på leggene. Det blir kanskje for vanskelig å komme ordentelig til.

Gjest gjest-jente
Skrevet

Au au ! Det var det første jeg tenkte når jeg leste tittelen på tråden :fnise: Men kanskje ikke en dum ide å prøve voks der også.... Tok voks på bikini linjen for første gang i fjor (hjemme) og det var grusomt vondt, men det er jo kun noen sekunders smerte og så slipper man å shave hver dag!

Men hvordan fungerer varmvoks? Bedre enn strips? Har hørt noen skrekk historier om brannsår osv, så har rett og slett ikke turt å prøve!

Gjest Christabelle
Skrevet
Men synes du ikke det blir mye klin med den voksen? var derfor jeg tenkte på disse ferdige stripsene som man feks bruker på leggene. Det blir kanskje for vanskelig å komme ordentelig til.

Jo det hender jeg søler litt på gulvet eller noe, men Veet er vannløselig. Jeg har klipt opp et dobbeltlaken i bomull til strips (perfekt, da bestemmer jeg størrelsen selv. De man får med voksen er utrolig små), så vasker jeg de i maskinen på 95 grader etterpå, tørker de også er de ferdige til bruk neste gang :)

De ferdige stripsene duger ikke (for meg). Jeg opplevde at halvparten av hårene satt igjen. Dessuten er det dritdyrt å bruke de :(

Gjest Christabelle
Skrevet
Au au ! Det var det første jeg tenkte når jeg leste tittelen på tråden :fnise: Men kanskje ikke en dum ide å prøve voks der også.... Tok voks på bikini linjen for første gang i fjor (hjemme) og det var grusomt vondt, men det er jo kun noen sekunders smerte og så slipper man å shave hver dag!

Men hvordan fungerer varmvoks? Bedre enn strips? Har hørt noen skrekk historier om brannsår osv, så har rett og slett ikke turt å prøve!

Brannsår, ja .. Da jeg var 16, skulle jeg vokse ryggen til en kamerat. Full av selvtillitt hev jeg boksen i mikroen på full guffe. Uten å sjekke temperaturen tømte jeg en stor klatt på ryggen hans. Ikke lurt. Fy faen, han fikk vondt (og arr). Moral: Vit hva du driver med :fnise:

Jeg lover deg, det gjør ikke vondt (når du gjør det riktig). Jeg kan ikke skjønne hvorfor alle synes det? Brasiliansk gjør djevelsk vondt, men det er det eneste. Bruker dere for varm voks? Har dere tett hårvekst?

Jeg synes varmvoks er bedre enn strips, men det er smak og behag. Vil du ha det enkelt (og dyrt) bruker du ferdige strips. Hvis du bruker varm voks, må du sette deg ordentlig inn i det og "øve" litt :fnise: Sjekk temperatur og se på voksen når den er ferdig. Den skal være relativt flytende. Jo tynnere lag du legger, jo bedre er det. Og det går ikke an å legge tynt lag med grøt.

Hvis dere vil, kan jeg lage en "guide" på hvordan jeg gjør det, slik vi lærte på skolen (er utdannet hudpleier). Ellers er det mange oppskrifter på nettet. Jeg bruker ca 20 minutter på begge leggene og armhulene fra voksen er varm. Det er ganske tricky å komme til bak leggene når en gjør det selv :fnise: Det beste er å alliere seg med en venninne (sørg for at begge kan det) og voks hverandre.

Gjest Gjest_marie_*
Skrevet
Brannsår, ja .. Da jeg var 16, skulle jeg vokse ryggen til en kamerat. Full av selvtillitt hev jeg boksen i mikroen på full guffe. Uten å sjekke temperaturen tømte jeg en stor klatt på ryggen hans. Ikke lurt. Fy faen, han fikk vondt (og arr). Moral: Vit hva du driver med :fnise:

Jeg lover deg, det gjør ikke vondt (når du gjør det riktig). Jeg kan ikke skjønne hvorfor alle synes det? Brasiliansk gjør djevelsk vondt, men det er det eneste. Bruker dere for varm voks? Har dere tett hårvekst?

Jeg synes varmvoks er bedre enn strips, men det er smak og behag. Vil du ha det enkelt (og dyrt) bruker du ferdige strips. Hvis du bruker varm voks, må du sette deg ordentlig inn i det og "øve" litt :fnise: Sjekk temperatur og se på voksen når den er ferdig. Den skal være relativt flytende. Jo tynnere lag du legger, jo bedre er det. Og det går ikke an å legge tynt lag med grøt.

Hvis dere vil, kan jeg lage en "guide" på hvordan jeg gjør det, slik vi lærte på skolen (er utdannet hudpleier). Ellers er det mange oppskrifter på nettet. Jeg bruker ca 20 minutter på begge leggene og armhulene fra voksen er varm. Det er ganske tricky å komme til bak leggene når en gjør det selv :fnise: Det beste er å alliere seg med en venninne (sørg for at begge kan det) og voks hverandre.

JA, kan du gjøre det??

Hadde vært helt supert, er helt ny når det gjelder voksing, men øsnker virkerlig å prøve..

Hadde vært helt supert om du hadde orket å gjøre det!! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Jeg er veldig! opptatt av hår, dvs. at jeg ikke orker å se hår på kroppen min (bortsett fra hodet, hehe). Familien min mener at jeg er psyko :sjokkert: men, men...

Epilator!!!! Det er noe som jeg ikke kan leve uten. No kidding! Annen hver dag eller hver dag hvis jeg får det til, bruker jeg epilator på både legger, armer og armhuler og bikini linjen. I begynnelsen var det vondt, nå er det en glede :fnise: Bruker den tom. for å fjerne hår mellom rumpeballene, helt inerst liksom... Det er vondt!! Men etterpå blir det like myk som "baby's butt".

Men det er en ting jeg blir så irritert over... Hvis jeg ikke bruker epilator på armhulene i 3-4 dager så ser det like dårlig som at jeg ikke hadde barbert på like lenge. :snurt:

Gjest Christabelle
Skrevet
Hei

Jeg er veldig! opptatt av hår, dvs. at jeg ikke orker å se hår på kroppen min (bortsett fra hodet, hehe). Familien min mener at jeg er psyko :sjokkert: men, men...

Epilator!!!! Det er noe som jeg ikke kan leve uten. No kidding! Annen hver dag eller hver dag hvis jeg får det til, bruker jeg epilator på både legger, armer og armhuler og bikini linjen. I begynnelsen var det vondt, nå er det en glede :fnise: Bruker den tom. for å fjerne hår mellom rumpeballene, helt inerst liksom... Det er vondt!! Men etterpå blir det like myk som "baby's butt".

Men det er en ting jeg blir så irritert over... Hvis jeg ikke bruker epilator på armhulene i 3-4 dager så ser det like dårlig som at jeg ikke hadde barbert på like lenge. :snurt:

Hæ? Epilator fjerner håret etter samme prinsipp som voks. 3-4 dager? Jeg tror ikke du gjør det riktig. Sjekk hårstrået neste gang; ser du en "tupp" der du har dratt det ut? Hvis ikke, tar du ikke håret i roten. Det er mulig du bare river det tvers av, og da forstår jeg at det vokser ut fort.

Gjest Christabelle
Skrevet (endret)

OK, her er hvordan jeg gjør det.

1. Jeg setter voksen i en kjele og vannet dekker 4/5 av boksen. Dette for at voksen skal holde varmen etterpå. Koker opp til voksen har konsistens som saus. Ikke vann, men heller ikke grøt. IKKE KOK PÅ FULL GUFFE! Jeg satte plata på 9/9 og kom tilbake til utvannet voks. Vannet hadde boblet oppi boksen :(

2. Jeg har forhåndsklipt strips av hvitt bomullslaken. Jeg liker å bestemme størrelsen selv fordi jeg vokser et stort område av leggen av gangen.

3. Når voksen er ferdig, lar jeg den være oppi gryten fordi jeg vil at den skal holde på varmen slik at jeg slipper å varme den flere ganger. Jeg tar med meg kjelen og kjeleholder (sånn korkdings) på badet. Bruk kjele med korte håndtak så du ikke skumper borti det lange håndtaket og får tredjegradsforbrenning. Jeg venter fortsatt på at det skal skje meg :)

4. Jeg smører leggene med enten pyrisept, antibaktriell håndvask (sånn du har i veska hvis du er langt unna såpe og vann) eller antibaktrielle engangsservietter. Alt dette har de på apotek. Deretter klapper jeg på talkum for at voksen ikke skal feste seg til huden. Det gjør nemlig vondt :) Jeg klapper på slik at leggene får en hvit farge, men ikke et tykt lag.

5. Så putter jeg spatelen oppi voksen, tørker av den ene siden og HOLDER DEN I LUFTEN I 5-10 SEKUNDER. Da kjøles den litt ned. Jeg stryker spatelen i 90 graders vinkel nedover leggen. Da renner voksen nedover spatelen og treffer huden. Dette må vises, tror jeg. Komplisert å skrive :) Legg så tynt lag som overhodet mulig. Press spatelen mot huden mens du stryker. Ikke voks samme område to ganger. Hvis du ser flere strå du ikke har fått med, bruk pinsett. De er lette å få ut når huden er varm og nyvokset.

6. Så legger jeg på stripsen, og gnir nedover i ca 15 sekunder for at voksen skal feste seg på stripsen. Jeg drar huden nedover og river av oppover (mot hårvekstretningen). Hvis det er dritvondt, hold hånden på området som er vokset med en gang du har revet av (men vær ren på hendene). Det lindrer.

7. Når jeg er ferdig, bruker jeg igjen antibaktriell serviett/væske/pyrisept. Så smører jeg med body lotion. Det er omdiskutert om dette er lurt, men jeg har ingen problemer med det. Bruk parfymefri, så bør det gå bra. Men se selvsagt an huden din. Min hud blir kjempetørr hvis jeg ikke smører, og da er jeg like langt. Heller hårete enn skjellete :fnise:

8. Nå slenger jeg alle stripsene i vaskemaskinen på 95 grader. Jeg er så økonomisk og miljøvennlig :fnise:. All voksen og hårene er borte og de er klare til neste gang.

Jeg bruker som sagt Veet, som er vannløselig. Ikke prøv å vask i maskin hvis voksen ikke er det :)

24 timer etter voksing: Ikke sol/solarium, skrubbing, parfyme eller strømper. Huden er svært sensitiv, så vær forsiktig.

Dagen etter (og generelt ofte) skrubber jeg huden.

Hvis du vokser armhuler:

Samme prosedyre, men her legger du voksen litt annerledes.

På midten av armhulen (og hårvekstområdet), deler hårveksten seg. Den nederste halvdelen vokser nedover. Den øverste halvdelen vokser oppover.

På den nederste halvdelen legger du da voksen nedover, mot brystet. På den øverste halvdelen, legger du voksen oppover, mot albuen (når du holder armen opp). Du drar av i motsatt retning. Jeg bruker fire strips på begge armhulene. Fort gjørt, men litt vanskelig å vokse samme armhule som hånden du skriver med. Noen kan blø, men det er ikke farlig. Vær nøye med desinfisering i etterkant.

Legger ved et (ekkelt) bilde som viser hva jeg mener med hårvekstretning.

Vent 24 timer med å bruke deodorant.

Jeg har ikke glemt noe nå? Spør hvis dere lurer på mer.

Edit: La til et par ting.

Vedlegg fjernet iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Gjest Gjest_marie_*
Skrevet

Tusen takk Christabelle for god forklaring!!! :klemmer:

Har aldri gjort dette før, men skal nå prøve!! :)

Du skrev du bruker veet sin voks, hva heter den for noe mer?

Gjest Christabelle
Skrevet
Tusen takk Christabelle for god forklaring!!! :klemmer:

Har aldri gjort dette før, men skal nå prøve!! :)

Du skrev du bruker veet sin voks, hva heter den for noe mer?

Det vet jeg ikke, det er varmvoks. Orange eske. Denne.

Skrevet

Super oppskrift Christabelle! Takk:D

Nå skal jeg også få kjøpt en sånn voks å prøve;) Synes ikke så mye om disse stripsene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...