Gå til innhold

Bodylotion til gravid- anbefalinger?

Gjest Prinsesse Tam Tam, ulogget

Anbefalte innlegg

Jeg er tørr i huden og trenger en god fuktighetskrem. Samtidig hadde det vært fint dersom den kanskje også motvirker strekkmerker. Dersom noen kremer gjør dette da :ler: Det er så mange forskjellige kremer på markedet og så mye å passe på nå når vi er gravide, så jeg kunne godt tenke meg å høre hva dere andre bruker/ anbefaler. Jeg har prøvd å bruke en babydusjgele fra apoteket, men har fått utslett over alt av den, så den er utelukket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra på appoteket og kjøp Frei Òil.

Det er en olje. Hvit flaske med rød og blå skrift på. Noen appoteker må bestille den da ikke alle har den i varesortemanget, men dem har den i data registret.

Funket kjempeflott på meg og mine svigersøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miiip

Jeg bruker Mango Body Butter fra BodyShop. Den er spesielt for tørr hud. Har hørt at de kokos-produktene fra BodyShop visstnok skal forebygge strekkmerker, men har ikke prøvd dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med babyolje? Det skal jo være noe av det mest fuktighetsbevarende man kan bruke. Fungerer bar som håndkrem og neglebåndskrem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Body Shop body butter med kakaosmør er fantastisk!

(Ingen kremer forebygger strekkmerker - de skyldes sprekker i underhuden, og det kan du verken forebygge eller korrigere. Du kan evt prøve bønn til høyere makter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av de nevnte kremene eller oljene som hjelper for tørr og sprukken vinterhud, eller er det bare strekkmerker de tar seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Som tidligere nevnt i tråden, strekkmerkene får du ikke gjort noe med. Om de kommer eller ikke, er genetisk betinget.

Av kremer til gravide anbefales det ikke kremer med koffein, dvs oppstrammende kremer. Dette fordi koffeinet går over i blodet og til fosteret. Ellers kan du bruke det meste, men vær forsiktig med urtetilsetninger av forskjellige slag. Man vet aldri helt hva slags effekt de kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av de nevnte kremene eller oljene som hjelper for tørr og sprukken vinterhud, eller er det bare strekkmerker de tar seg av?

babyolje hjelper godt. Hvertfall på mine vinterhender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ang. strekkmerker... Jeg smurte meg gjennom hele svangerskapet med jordnøttolje og body butter. Hadde ikke et eneste strekkmerke frem til termin, men det "eksploderte" når jeg begynte på overtid. På de 14 dagene på overtid fikk jeg strekkmerker til godt over navlen, og kan aldri vise frem magen igjen.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Body Shop body butter med kakaosmør er fantastisk!

(Ingen kremer forebygger strekkmerker - de skyldes sprekker i underhuden, og det kan du verken forebygge eller korrigere. Du kan evt prøve bønn til høyere makter...)

Dette stemmer ikke!!!

Du kan forebygge masse. Grunnen til at huden sprekker er at den ikke er elastisk nok, og ved å bruke gode fete kremer eller oljer gjør man huden mye mere smidig og mye sterkere!

Så det så...... Og jeg er hudterapeut.. ;)

Biovergetures fra Biotherm er fin, men du kan gjøre noe aå enkelt som å kjøpe en flaske renset mandelolje på apoteket og smøre på magen hver morgen og kveld... Husk under magen også, der får man strekkmerker uten å kunne se det selv etterhvert.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har hørt at sprekkene oppstår pga. hormoner, og at de ikke ligger i det øverste hudlaget. Selvsagt hjelper det til en viss grad å holde huden myk, men det er mye genetisk betinget om man får strekkmerker eller ikke.

Prøv jojobaolje, det er den oljen som mest likner hudens eget fett. Den gir masse fukt, og trekker greit inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg vet jeg da, og det er sant at det er arvelig betinget.... Hudens styrke er arvet fra våre foreldre, og har moren din lett for å få strekkmerker har nok du og det. Og om du blir veldog stor vil ikke noen krem eller olje e verden kunne hjelpe, men om man blir normalt stor og er flink å smøre, og kanskje mor ikke har kroppen full av strekkmerker ville jeg hatt stor tro på oljen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Jeg smører i vei med jojoba-olje og iblant andre fete kremer selv om jeg innerst inne ikke helt tror at dette er utslagsgivende for strekkmerker eller ikke. Huden blir imidlertid tørrere nå når den strekker seg, så det gjør godt uansett. Dessuten så er det en koselig kveldsstund når kjæresten oljer inn magen og prater med den lille romfareren der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en olje på helsekosten som var fin. Blir ikke så tørr i huden og den trekker godt inn. Jeg tror vel også at strekkmerker er arvelig betinget; min mor fikk ingen. Men da skulle jo teoretisk jeg ikke få det heller, men jeg fikk strekkmerker på brystene etter vekttap da jeg var ca 20, så hvordan holder arveteorien stand da? Jeg fortsetter å leve i håpet, reiser på Body Shop og hamstrer denne kremen som er anbefalt, og håper på det beste. Om ikke noe annet så blir jeg iallefall ikke tørr i huden. Babyolje er vel også kanskje ok, men den er jo skikkelig grisete, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Babyolje er vel også kanskje ok, men den er jo skikkelig grisete, synes jeg.

Pleier å smøre inn babyoljen, og så tørke av det overflødige med et hånkle. Da klisser det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Babyolje ville jeg ikke smurt på hverken babyer eller voksne, rett og slett fordi den kun inneholder mineraloljer. Naturlige oljer som mandelolje, jojobaolje eller til og med rapsolje er mye sunnere for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...