Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

POENGET er at det kan redde livet ditt. (ja, kreftprøven er ikke fordi det r gøy, det er for å oppdage celleforndringer som kan bety kreft på et tidelig tidspunkt mens man enda kan gjøre noe med det)

Poenget er å oppdage om du kanskje har en eller annen sykdom som kan bety at du kanskje kan bli steril. Smitte andre. Eller så store plager. Eller dø. (ja, kreft er faktsik dødelig...) Noen slike sykdommer smitter ved sex. Andre kan du få, selv om du om så er jomfru.

Om du ikke har en fastlege (det har du krav på, selv om den byttes ut ofte. Og du må selv melde fra om du vil stå utenfor fastlegeordningen, ellers HAR du en fastlege!), og kontoret bytter leger ofte, så kan du kontakte en privatpraktiserende gynekolog som du kan gå fast til da, så slipper du å forholde deg til nye leger hele tiden. Du kan få en rekvisisjon fra fastlegen om du har en, eller du kan gå uten.

POENGET er at det ikke finnes en eneste god nok unnskyldning til å ikke gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er 18 og har ikke vært enda. Må vel ta turen snart ...:(

Skrevet

Det er ikke noe å grue seg for. Det er ikke farlig. Det tar ikke lang tid. Legen er profesjonell (de aller, aller fleste i alle fall, og er ikke legen din det, så bytter du lege til neste gang. Men er ikke legne din proff, så har du vel merket det allerede på andre ting)

Det er bare å gjøre det, en gang hvert tredje år i alle fall (for kreftprøven). Greit å være ferdig med det.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg er 27 og har aldri vært. (GU-skrekk)

Ikke jeg heller. :forvirret: Er 20.

Skrevet (endret)
Ikke jeg heller. :forvirret: Er 20.

:klem:

Jeg var to ganger i fjor. Kunne godt tenke meg å gå tilbake. Det var så hyggelig atte! :ler:

Endret av hecuba
Skrevet (endret)

Jeg var 14 år. En forferdelig opplevelse og kvier meg derfor å gå dit igjen, er i dag 19, fyller 20 dette året. Det hadde seg nemlig slik at jeg var på trening og midt under en økt besvimte jeg av magesmerter. Først trodde man det var blindtarmen, men da det viste seg å ikke være den måtte de undersøke nærmere på sykehuset hva det kunne være. Derfor måtte jeg ta en slik undersøkelse, og hele greia sitter i meg som vondt minne - rett og slett. Man kan jo tenke seg til det egentlig, jeg var ei livredd 14 åring som ikke skjønte hvorfor jeg fikk plutselige ekstreme magesmerter som førte til at jeg besvimte, og så måtte legge seg med bena i været og bli "titta på". Og det var kanskje ikke det verste, synes jeg. Mest fordi det begynte med at sykehuset glemte meg, slik at jeg satt der inne på Ullevål sykehus mutters alene, dog med mamma, i en mørk korridor, for å vente på en gynokolog som skulle sjekke meg. Og der måtte vi sitte innelåst i nesten 2 timer før noen fant oss. Deretter var det bare å ta av seg undertøyet, og dama som undersøkte meg snakket ikke spesielt godt norsk, så jeg skjønte omtrent ikke hva hun sa. Og da hun spurte om sist jeg hadde mensen, så husket jeg ikke, jeg var jo vettskremt, og dama pressa på og mente at det måtte jeg huske. Da jeg sa at det var ca. 2 uker siden så var ikke det godt nok. Så spurte hun om jeg var seksuelt aktiv, og jeg svarte at jeg ikke var det. Dama spurte om jeg var helt sikker på det, og det var jeg jo selvsagt. Dama ga seg ikke og insisterte på å høre når jeg sist hadde mensen, jeg kunne fremdeles ikke svare hvilken dag. Så tilkalte hun en annen lege, mens jeg lå der med bena i været og visste ikke hva jeg skulle gjøre. En fremmed mann kom inn og undersøkte meg videre, uten å bli spurt først eller lignende. Jeg var så redd at jeg nesten gråt. Mamma var på utsiden, så hun kunne ikke vite hva som forgikk, bare for å ha sagt det. Jeg ville ikke ha henne med inn, var altfor flau til det. De fant tilslutt ut at det var en cyste jeg hadde, ikke noe farlig. Men dette opplevelsen glemmer jeg aldri!

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 27 år og har aldri vært til GU... Jeg er livredd for det. Har legeskrekk og ennå mer skrekk for dette.... Men jeg vet at jeg snart MÅ komme over denne frykten...

Skrevet

Lage en egen tråd om GU-opplevelser?

Gjest Gjesta
Skrevet
Lage en egen tråd om GU-opplevelser?

Og skremme vettet av oss som enda ikke har vært der? :riste: Og ikke si jeg bare kan la være å gå inn på den, JEG KLARER IKKE LA VÆRE!! :ler:

Skrevet
Og skremme vettet av oss som enda ikke har vært der? :riste: Og ikke si jeg bare kan la være å gå inn på den, JEG KLARER IKKE LA VÆRE!! :ler:

Eller kanskje du blir avskrekket når du finner ut at de verste tingene som kan skje ikke er så ille likevel. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Nåja, ble nå litt redd av det Yvonne skrev, jeg ... :sjenert:

Skrevet
Nåja, ble nå litt redd av det Yvonne skrev, jeg ... :sjenert:

Tilgi meg. :klem: *opprette tråd*

Du får heller be moddene fjerne eller håpe at ingen svarer. ;)

Skrevet

Uff, Yvonne, du må ha vært ute for en ekstremt dårlig lege...

Jeg var 18 da jeg gikk til GU første gang. Brukte p-piller i noen år før det, og måtte ikke ha GU for å få pillene. Nå går jeg en gang i året, til en lege som har spesialisert seg på gynekologi og fødselshjelp. Første gang jeg hadde GU gikk jeg til det gynekologiske senteret her i byen og bestilte time, fikk da brev om at de hadde påvist virusforandringer på livmorhalsen. Jeg viste brevet til fastlegen min, og fikk henvisning. Mye billigere med henvisning enn å bare gå til en spesialist... Fastlegen kunne tatt prøvene, men jeg liker han ikke i det hele tatt, så det er ikke snakk om at han får ta på meg nei...

Jeg har fremdeles virusforandringer, og går en gang i året. Det er ikke vondt, det ekleste er å kle av seg, og det er over på fem minutter. Jeg tar også innvendig ultralyd hver gang jeg er der, for å være på den sikre sida.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Var 18, skulle få p-piller, dessuten hadde jeg svie i underlivet (som heldigvis viste seg å bare være urinveisinfeksjon).

Dette var hos en spesialist-gynekolog. Etter at han gikk av med pensjon har jeg tatt GU hos fastlegen.

Skrevet

Jeg har hatt diverse GU opp igjennom, aner ikke hvor mange lengre en gang, til alle dere som ennå ikke har turt: Det er den første gangen som er værst, fordi man gruer seg så enormt mye mer før man vet hva det er man skal gjennom. Legene er profesjonelle, de vil deg ikke noe vondt. Det er over på få minutter og så slipper man å tenke på det på lange tider. Ta med deg kjærsten din eller ei god venninne dersom det føles lettere da. H*n kan stå ved hodet ditt eller bare vente på venteværelset. Og ta på skjørt som jeg skrev tidligere, da slipper man å kle av seg helt, og det kan føles mye bedre.

Gjest Gjest
Skrevet

Første gang når jeg var 16 år, og har gått dit en gang i året siden.

Synes det er en bra forsikring på at alt er som det skal der nede. Da tar de full pakke, kreftprøver, ultralyd (ser etter syster), og sjekker ellers alt som skal sjekkes :)

Kjenner ei som er død av underlivskreft så jeg er veldig påpasselig med timene mine. Hun ble 30 år bare :tristbla:

Skrevet

Så det er det ultralyden er til ja. Må be om en sånn just in case...

Gjest -eline-
Skrevet

Jeg var 16 foerste gangen jeg var paa GU, og forsoeker aa faa til en tur innom minst hvert 2. aar, (oftere om man har byttet partner etc) kjekt aa sjekke om ting er i orden. Gaar til fastlegen min, tar det samtidig som jeg sjekker astam/allergien min, kjekt. Var med paa HVP-testinga som foregikk over flere aar, gikk vel til gu hver 6. maaned mens det paagikk, heldigvis fant de ingen forandringer hos meg.

Det er faktisk sant. :ler: Kvinnene er ofte litt mer hardhendte, mens mennene virker så redde for å gjøre noe ubehagelig.

Sant! Heldigvis er ikke min naavaerende kvinnelige lege hardhendt, men hun jeg hadde foer henne var forferdelig! AU!

Til dere som ikke har vaert: det er ingenting aa vaere redd for, det er over paa et blunk og legene/gynekologene er saa snille atte, og det er utrolig viktig aa sjekke om alt er ok.

Gjest Gjest
Skrevet

Var 17 år første gang jeg måtte ha GU fordi jeg ble innlagt på sykehus med akutte magesmerter. Legen var sur som ei potte og når jeg prøvde å si eller spørre om noe glefset han bare tilbake. Uten noe forvarsel kjørte han plutselig spekulumet opp i meg. For det første var det iskaldt og for det andre var det alt for stort. Jeg hylte og skvatt til i stolen, men da fikk jeg beskjed om å ikke være så pysete. Etter noen minutter av noe som føltes som å ha en hurtigmikser opp i musa var han plutselig ferdig, reiste seg og stampet ut uten et ord. Blødde en stund etter den opplevelsen ja. Et par mnd senere fikk jeg høre at den aktuelle legen hadde blitt sparket pga at han hadde vært beruset på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...