Gå til innhold

Brownies

Gjest Gjest_Anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med en god oppskrift på brownies, med sjokoladeglasur på toppen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brownies

100 g smør

2 egg

3 dl sukker

1 ½ dl hvetemel

4 ss kakao

1 ½ ts vaniljesukker

1 krm salt

Smelt smør. Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett smeltet smør, hvetemel, kakao, vaniljesukker og salt. Stekes på 160 grader i 30 minutter, i en form med 22 cm i diameter.

-

Denne kaken er nydelig. Jeg tre-dobler den hvis jeg skal ha den i en langpanne. Du kan redusere sukkermengden uten at det har noe å si for resultatet. Du kan jo alltids ha sjokolaladeglasur på toppen, men brownies skal jo egentlig ikke ha det.

Skrevet

Takk.

Ja, jeg vet at det strengt tatt ikke skal være glasur på. Men, de som kommer har med ett par unger,og de liker gjerne kakene best med glasur. ;)

Skrevet

Ta ca. 1 dl fløte og ha i en kjele. Varm den opp til kokepunktet og dra den av platen. Hakk 1 plate kokesjokolade og ha i kjelen. La sjokoladen smelte i sjokoladen. Rør til den blir glatt og jevn.

Sånn :)

Skrevet

Her er min favorittoppskrift, det blir skikkelig gode og seige brownies.

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes faktisk ikke denne er som brownies i det hele tatt. Pga eggedosisen er den mer som en helt vanlig sjokoladekake, luftig. Brownies skal være litt kompakte og seige. Den er god da, men altså ikke det jeg forbinder med brownies. Men det er nå bare min mening da.

Endret av Arkana
Skrevet
Jeg synes faktisk ikke denne er som brownies i det hele tatt. Pga eggedosisen er den mer som en helt vanlig sjokoladekake, luftig. Brownies skal være litt kompakte og seige. Den er god da, men altså ikke det jeg forbinder med brownies. Men det er nå bare min mening da.

Sier meg enig i det.

Skrevet (endret)

Her er oppskriften på en meget enkel brownieskake! Tar maks 1 time å lage inkl steking...

Ingredienser

2 sammenvispa egg

3 dl sukker

1 ts vaniljesukker

4 ss kakao

1 ½ dl hvetemel

1 dl smeltet smør

Framgangsmåte:

Rør ingrediensene sammen. Hell i godt smurt og stødd form (paiform). Pass på at kaka ikke blir for mye stekt, da blir den tørr.

Stek ved 180 grader C i ca 25 minutt.

Glasur:

25 g smør

100 g melis

1/2 egg

1/2 plate kokesjokol

1-2 ss kaffe

1 ss kakao

Rør smør og melis lett og luftig. Rør inn egget. Smelt sjokoladen i kaffi og ha det i. Juster fargen med kakao

Endret av Majka
Skrevet

Jeg har riktignok ikke laget den på en stund, men jeg lagde denne både seig, kompakt og litt "rå" i midten. Akkurat slik jeg tror brownies skal være...

Skrevet
Her er min favorittoppskrift, det blir skikkelig gode og seige brownies.

Brownies

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter.

Kan denne oppbevares en stund, eller bør den være helt fersk?

Skrevet
Kan denne oppbevares en stund, eller bør den være helt fersk?

De smaker best de første dagene, men jeg spiser dem gjerne etter en uke (lenger enn det har de vel aldri vart hos oss), men de kan bli litt tørr i kantene hvis du ikke oppbevarer dem i helt tett boks.

Skrevet
Jeg har riktignok ikke laget den på en stund, men jeg lagde denne både seig, kompakt og litt "rå" i midten. Akkurat slik jeg tror brownies skal være...

Slik blir mine også. :)

Skrevet

Trikset med den der er å ikke lage eggedosis, bare vispe sammen egg og sukker. Så blir den herlig sprø på utsiden og myk og seig i midten. Den falt veldig sammen etter steking, nemlig. Jeg har til nå ikke funnet bedre brownies.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...