Gå til innhold

17 mai og pålagt oppmøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie har 17. mai alltid vært en familiedag. Barnetoget tar mange timer, etter det har vi lunsj hjemme hos en av husstandene i familien, så er det borgertog og etter det er jo dagen på det nærmeste over for de minste.

De som har lyst til å stelle i stand ting på skolen må gjerne gjøre det, men vi er ikke interessert i å delta verken som gjester eller arrangører. Vår "skoledel" av feiringen er barnetoget. Hvis ikke mange nok er interessert i å stille opp og arrangere festligheter på skolen betyr det at det ikke er nok interesse til å arrangere noe og at det er større interesse for å feire hver for seg, det er da veldig enkelt.

Anonymous poster hash: a9df9...a05

Det er ikke så enkelt som din forenklede konklusjon tilsier. At folk ikke er interessert i å bidra handler nok i de aller fleste tilfeller om at de ikke ønsker å bruke tiden sin på dugnad. Likevel vil nok mange av disse være interessert i å delta i feiringen på skolene med sine barn, idet de aller fleste barn setter pris på denne feiringen.

17.mai var i min by lagt opp slik: barnetog, arrangement på skolene, borgertog, private feiringer. Det var en tettpakket dag jeg så frem til hvert år. Heldigvis var det aldri snakk om å droppe noe, eller syting over å måtte bidra fra de voksne.

Anonymous poster hash: e0173...2a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

.. og hadde alle gjort som TS/lignende hadde vi alle sluppet å dratt på skolen med ungene på en fridag siden ingen stelt i stand til fest og moro for barna!

Dette er sant, men det må gå an å bruke litt skjønn også.

For eksempel stilte mannen min opp til tilrigging på 15. og 16. mai, og på opprydding på kvelden 17.mai, men på selve arrangementet kunne han ikke stille på grunn av at han måtte være med skolekorpset.

Jeg bakte, men kunne ikke delta på dugnaden fordi jeg akkurat hadde fått cellegift og var syk på grunn av det.

Vi gjorde altså alt vi kunne for å bidra.

Noen uker senere fikk vi faktura fra 17.maikommitéen pålydende 3000 kr på grunn av "ikke gyldig fravær", og dette var kostnaden for at de måtte leie inn hjelp i stedet for mannen min på 17.mai.

Da hadde vi gitt varsel god tid i forveien om hvordan det måtte bli, og hvorfor.

Samme gruppe satt da det var yngstebarnets klasses tur til å arrangere 17.mai.

Da stilte vi ikke i det hele tatt, hverken med baking, tilrigging eller opprydding, og årsaken var gruppens rigide holdning, og manglende forståelse for at ikke alle kan gjøre alt, alltid.

Anonymous poster hash: 9f36a...9d0

• Liker 9
Skrevet

For eksempel stilte mannen min opp til tilrigging på 15. og 16. mai, og på opprydding på kvelden 17.mai, men på selve arrangementet kunne han ikke stille på grunn av at han måtte være med skolekorpset.

Jeg bakte, men kunne ikke delta på dugnaden fordi jeg akkurat hadde fått cellegift og var syk på grunn av det.

Noen uker senere fikk vi faktura fra 17.maikommitéen pålydende 3000 kr på grunn av "ikke gyldig fravær", og dette var kostnaden for at de måtte leie inn hjelp i stedet for mannen min på 17.mai.

Da hadde vi gitt varsel god tid i forveien om hvordan det måtte bli, og hvorfor.

Da stilte vi ikke i det hele tatt, hverken med baking, tilrigging eller opprydding, og årsaken var gruppens rigide holdning, og manglende forståelse for at ikke alle kan gjøre alt, alltid.

Forhåpentligvis er ikke alle komiteer slik, for du ga her flere gode eksempler på ting man kan bidra med om man ikke har anledning til å bidra på selve dagen.

Jeg forstår godt at dere ikke ønsker å bidra igjen etter å ha gjort alt dere kunne for å løse det forrige gang. Rart ingen i komiteen hadde gangsyn til å innse det.

Anonymous poster hash: e0173...2a2

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet

17.mai er jo en svært nasjonalistisk dag og kan bli i overkant for mye.

Vi pleier å reise bort fra Norge om 17.mai er ifm en helg.

Skrevet

dette er så dumt... "Vel min sønn/datter,vi som foreldre gidder ikke feire 17 mai eller gå i tog så dere må pent holde dere unna skolen å alle vennene deres" hadde jeg sagt det til mine når de gikk på barneskolen så hadde jeg hatt to gråtende barn. Alle andre for oppleve masse artige ting på skolen med sine venner men ikke dere,fordi mamma og pappa gidder ikke å stille opp...

Anonymous poster hash: d510f...131

Nå fant du på veldig mye jeg ikke skrev. Forsøk å lese innlegg du svarer på, det lønner seg.

Anonymous poster hash: a9df9...a05

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir helt satt ut over enkeltes holdninger til frivillig arbeid og dugnadsånd. Hva i huleste tror dere 17. mai ville vært om ikke vi som foreldre brettet opp ermene og sto for arrangementet?

Da jeg var barneskolebarn, på 70-tallet, var det også foreldrene som sto for arrangementet, men da sammen med lærerne. Så mange lærere som jobbet på 17. mai, uten en dritt i ekstra betaling, og som gikk glipp av feiring med egen familie! Heldigvis er det mange år siden den ordningen ble avviklet. Her er det nå en 17. mai-komite som står for alt, og klassekontaktene og andre frivillige foreldre som går i tog med sine barn sine klasser, og det skulle da bare mangle.

Vi har vært med på å arrangere 17. mai flere ganger, i forbindelse med at vi har hatt barn på barneskole. Det er masse arbeid, men vi gjør det jo for ungene, og for lokalsamfunnet. Neste år har vi fri, og kan sitte i skolegården og nyte kaffe og kake som andre har stått for dét året. Sånn er det, det går på rundgang, og det blir en fantastisk feiring hvis bare alle som kan stiller opp og gjør sitt.

Vi har også vært bortreist på 17. mai, men vi har aldri reist bort de årene vi har hatt barn i klasser som har hatt ansvar for arrangementet. Hadde vi av en eller annen grunn måttet reise bort, så hadde det nok gått, men da hadde vi selvsagt tilbudt oss å gjøre ting som kan gjøres på forhånd.

Da vår eldste var i klasse med arrangementansvar, var det et foreldrepar som var skilt, og som snek seg unna hele opplegget. Barnet skulle være hos faren, som bodde i en annen kommune, så da var altså mor barnløs den dagen, og hadde lagt andre planer. Og det innebar altså ikke å bake så mye som en kake til arrangementet, eller ellers delta i det forberedende arbeidet som komiteen hadde ansvar for. Enkelte er abre så frekke at det er vanskelig å forstå det. :roll:

Jeg synes det er synd at så mange har negative holdninger til frivillig arbeid. De fleste liker å feire nasjonaldagen, de fleste liker å se ungene more seg med sekkeløp og å kaste baller på boks, de liker å sitte i vårsola og nyte kaffe og kaker mens korpset spiller. Kjekt om de tar seg tid til å tenke over hvordan arrangementet kom i stand også, og ta det som en selvfølge at deres tur også kommer. ;)

Anonymous poster hash: f10f3...ea1
  • Liker 4
Skrevet

Dette er jo helt vanvittig. Jeg er rimelig sikker på at de ikke hadde lov til å kreve dere for penger. Håper dere ikke betalte, ærlig talt.

At dere senere valgte å boikotte et arrangement dere hadde anledning til å være med på, synes jeg var dritbarnslig. Da senker dere dere ned på komiteens nivå, og ødelegger bare for ande, inkludert dere selv. Jeg skjønner at dere var forbannet over behandlingen etter første gang, men det går da an å finne ut av konflikter. :roll:

Skrevet

Ring å forklar hvorfor :)

Det er forskjell på å aldri stille opp på slike arrangemang fordi man ikke gidder å ta sin tur, og det å faktisk være opptatt.

Jeg har arrangert en del loppemarkedet og kiosker i forbindelse med iddrattslag, og man ser jo fort at det er de samme som går igjen.

Om noen pleier å stille opp men ikke kan fordi deskal noe så er selvfølgelig det greit. Tror de fleste bruker skjønn i slike situasjoner ;)

Anonymous poster hash: 2462e...6a5

Skrevet

fy faen, håper dere protesterte og ikke betalte! Om ikke cellegift er gyldig fravær så vet faen ikke jeg!!!

Anonymous poster hash: 70d9c...100

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo helt vanvittig. Jeg er rimelig sikker på at de ikke hadde lov til å kreve dere for penger. Håper dere ikke betalte, ærlig talt.

At dere senere valgte å boikotte et arrangement dere hadde anledning til å være med på, synes jeg var dritbarnslig. Da senker dere dere ned på komiteens nivå, og ødelegger bare for ande, inkludert dere selv. Jeg skjønner at dere var forbannet over behandlingen etter første gang, men det går da an å finne ut av konflikter. :roll:

Nei vi betalte ikke.

Og jeg skrev ikke at vi boikottet året etterpå.

Vi prøvde å komme til en ordning siden situasjonen var uforandret året etter, men de hadde fremdeles den rigide holdningen om "alt eller ingenting", og ville fremdeles kreve penger om vi ikke kunne delta på alt.

Vi strakk oss så langt vi kunne, og når det vi kunne tilby ikke var bra nok, så fikk det heller være.

Barnslig var det nok, men jeg fant deres manglende imøtekommenhet temmelig provoserende!

Og vi betalte ikke andre året heller, selv om vi fikk tilsendt regning.

• Liker 3
Skrevet

Nei vi betalte ikke.

Og jeg skrev ikke at vi boikottet året etterpå.

Vi prøvde å komme til en ordning siden situasjonen var uforandret året etter, men de hadde fremdeles den rigide holdningen om "alt eller ingenting", og ville fremdeles kreve penger om vi ikke kunne delta på alt.

Vi strakk oss så langt vi kunne, og når det vi kunne tilby ikke var bra nok, så fikk det heller være.

Barnslig var det nok, men jeg fant deres manglende imøtekommenhet temmelig provoserende!

Og vi betalte ikke andre året heller, selv om vi fikk tilsendt regning.

Situasjonen var uforandret, dere forklarte den nøyaktig som den var, og de var fortsatt ikke villige til å vike en tomme? I så måte forstår jeg godt at dere handlet som dere gjorde. Det går faen ikke an. :sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

Til alle dere som svarer noe a la at man ønsker å nyte, men ikke bidra. Jeg er meget klar over at dersom man ikke bidrar så blir det ikke noe nyting heller. Og det er det som er poenget at det nytes ikke uansett. Føles som tvang hele dagen uansett om man må bidra eller ei. Syns at de som ønsker å være på skolen kan stelle i stand selv og ikke få andre til å gjøre det fordi andre igjen skal osv. Syns det er helt greit at de som vanligvis ikke er på skolen heller ikke bidrar, hvorfor skal være en uting? Lag festen din sjøl

Anonymous poster hash: bc133...a0e

• Liker 6
Skrevet

Situasjonen var uforandret, dere forklarte den nøyaktig som den var, og de var fortsatt ikke villige til å vike en tomme? I så måte forstår jeg godt at dere handlet som dere gjorde. Det går faen ikke an. :sjokkert:

Helt enig! Fy faen fo folk! Hadde de visst hvor dårlig man ble av cellegift så hadde de kanskje holdt kjeft! De kan jo prøve selv, få cellegift i noen dager og så skulle stille opp til dugnad! og attpåtil få regning fordi man lå og spøy som en gris og var dårlig. Nei fy flate for råtne drittsekker! Hadde bytta skole for ungene tror jeg, makan!

• Liker 3
Skrevet

Helt enig! Fy faen fo folk! Hadde de visst hvor dårlig man ble av cellegift så hadde de kanskje holdt kjeft! De kan jo prøve selv, få cellegift i noen dager og så skulle stille opp til dugnad! og attpåtil få regning fordi man lå og spøy som en gris og var dårlig. Nei fy flate for råtne drittsekker! Hadde bytta skole for ungene tror jeg, makan!

Jeg er glad at dere ser det absurde i dette, men grunnen til at jeg fortalte denne historien var for å vise hvor lite fleksible noen er når det kommer til dugnadsarbeid.

Jeg er av den formening om at mange hadde vært mer positive til dugnadsarbeid dersom alle parter, inkludert arrangørene, hadde vist fleksibilitet, og innsett at alle kan gjøre noe, selv om de ikke kan være tilstede på selve arrangementet.

Blir man møtt med velvillighet og forståelse, er det større sjanse for at man viser velvillighet og forståelse tilbake ved neste korsvei.

• Liker 5
Skrevet

har du ikke vist om denne turen siden ungen gikk i 1. Klasse kansje? Lit rart at du ikke har klart å legge vekk nok penger til å betale for en tur du har vist om i 7 år!! Det er ingen andre sitt ansvar å stille opp på dugnad for å finansiere en tur du har vist om i 7. År.

Anonymous poster hash: b2985...29f

Det er faktisk ulovlig å ha foreldrebetaling på turer. Det er derfor disse dugnadene og arrangementene er så viktige. Skolene har ikke økonomi til å fullfinansiere turen og bidraget via FAU og dugnaden er derfor viktig.

• Liker 1
Skrevet

Går jo an å feire med resten av befolkningen som ikke går på skole. Ta seg en tur til sentrum for eksempel. ;)

Har ALDRI feiret 17. mai på en skole,og har likevel vært med på mange barnevennlige aktiviteter.

å hvem ordner istand 17 mai i byen da?

Skrevet
Hvis du er uføretrygdet, så klarer du vel heller ikke jobbe på dugnad?!?!Anonymous poster hash: 766e4...08d [/quote det er min kjære ektemann som er svært dårlig.. Jeg selv gjør alt det som skal gjøres i hus og hjem og følge opp barna. Han har ligget syk i snart 3 år. Jeg gjør alt det jeg kan for at mine barn og alle barn/voksne i bygda vår skal ha det topp...

Skrevet

Det er faktisk ulovlig å ha foreldrebetaling på turer. Det er derfor disse dugnadene og arrangementene er så viktige. Skolene har ikke økonomi til å fullfinansiere turen og bidraget via FAU og dugnaden er derfor viktig.

Har da alltid vært slik at foreldre må være med å betale for leirskole og klasseturer. Har har vi måtte bidra både på barneskole og ungdomsskole.

Anonymous poster hash: 53620...fe3

Skrevet

å hvem ordner istand 17 mai i byen da?Anonymous poster hash: d510f...131

De som har et ønske om bidra og/eller tjene penger.

• Liker 3
Skrevet

Har da alltid vært slik at foreldre må være med å betale for leirskole og klasseturer. Har har vi måtte bidra både på barneskole og ungdomsskole.

Det er ikke lovlig. Man kan bidra via dugnad, men man kan ikke si at alle skal bidra med f. eks. 2000 kr. Man kan ikke kreve at foreldre stiller opp på dugnader eller ilegge straffegebyr. Innsamlinger skal være anonyme. Men her syndes det stort i skolen i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...