Gå til innhold

Kaken du lager som alle rundt deg elsker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne :D Har en spesialoppskrift på brownies - så med litt vaniljeis til er den favoritten til de fleste!

post-75396-0-47490600-1408024387_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gelekaker med frukt og krem.

Gjest Dønn_ærlig
Skrevet

Kringle er visst min spesialitet

Skrevet

Forêt Noire, varianten med friske bringebær :)

Skrevet

Marsipankake, sjokoladepavlova og gjærbakst.

:heks:

Skrevet

Chocolate cream cheese brownie.

Den kan jeg skrive under på!!

Takk for at du delte oppskriften, den har blitt ønskekake her i heimen :)

Skrevet

:sikle: Pavlova, rullekake og Triple Chocolate Cheesecake.

Skrevet

Den kan jeg skrive under på!!

Takk for at du delte oppskriften, den har blitt ønskekake her i heimen :)

Jah, den er snadderkake.

• Liker 1
Skrevet

Marsipankake, sjokoladepavlova og gjærbakst.

Har du oppskrift på sjololadepavlova? Har prøvd meg på det to ganger, men begge kollapsa i ovnen :/

Skrevet (endret)

Har du oppskrift på sjololadepavlova? Har prøvd meg på det to ganger, men begge kollapsa i ovnen :/

Klart det.

6 eggehviter

2 ts (hvitvins)eddik (jeg hadde ikke det, og brukte rødvinseddik, gikk helt fint)

4 dl sukker

1 ts maisena

2 ss kakao

Pisk eggehvitene litt og tilsett eddiken, fortsett å piske til de danner topper og tilsett sukker iblandet maisena litt etter litt. Pisk videre, gjeren i 15-20 minutter til marengsen er fin og stiv. Rør siktet kakao forsiktig inn, bre ut i sirkel på ca 24 cm i diameter og sett rett i ovnen.

Jeg satte ovnen på 225 grader, og skrudde ned til 150 da jeg satte pavlovaen inn. Stekte i 30 min, men den kunne kanskje stått 5 minutter lenger. Den ble seig og god inni og fin og sprø utenpå.

Lykke til!

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet

Snikkers kake og rømme og kaffe kake.

Skrevet

Jeg pleier også å ha stor suksess med Snickers-kake (se oppskrift lenger opp i tråden).

Gjest BettyBoop
Skrevet

Sjokoladekake med rom-krem! (Tilsett et par dråper rom-essens i sjokoladekremen).

Anonymous poster hash: 2eb76...06d

æsj hvem er det som liker kake med rom essens?
Skrevet

Jeg har to: sjokoladekake med oreokrem og gulrotkake med valnøtter. Fikk veldig mye skryt for disse spesielt i et bryllup der de var to av lagene i bryllupskaka :) Men det er stort sett disse folk ber meg om å lage.

Anonymous poster hash: 2f1c5...27e

Skrevet

æsj hvem er det som liker kake med rom essens?

Slutt å skriv æsj til mat. Liker du det ikke kan du være stille.
  • Liker 8
Gjest Lille-pus
Skrevet

Bløtkakene mine med bringebærfyll er etterspurt når det er runde dager eller andre typer jubilèer.

De er store, laget fra bunnen med sukkerbrød av 6 egg,180 gr. farin, 180 gr hvetemel (alternativt 125 gr. hvetemel og 75 gr potetmel) og 1 ts bakepulver.

Røren er til en 26 cm godt smurt springform. Stekes på 180 grader, nederste ribbe i ca. 40 minutter.

Bunnen deles i tre (bruk tråd eller en konditorkniv for bunnen er stor).

Nedeste lag dykes lett med melk. Legg så på en hel masse bringebær lett blandet med litt sukker (etter smak), legg på stivpisket krem (uten sukker) og legg på neste lag. Gjenta. Legg på øverste lag og smør hele kaken med pisket krem (smør glatt). Pynt med friske bær, frukt og sjokolade-krøller (lages ved å smelte sjokolade i vannbad, smøre ut på bakepapir, la det lavstivne og dra den halvstivnede sjokoladen til bølger/krøller med en kniv. Avkjøl og løsne fra papiret før de legges på kaken.

Kaken kan også dekkes med marsipanlokk som åpnes midt oppå og inneholder marsipanfigurer (små julegriser og sjokoladetrær til jul),

Den andre kaken som etterspørges er en fransk sjokoladekake av den typen som er nesten flytende i midten.

250 gram mørk sjokolade

8 egg

180 gr sukker

50 gr hvetemel

125 gr smør

Smelt sjokoladen i vannbad. Del smøret i småbiter og smelt såvidt. Bland smøret med den smeldtede sjokoladen.

Del eggene. Visp eggedosis av plommene og sukkeret. Visp til eggedosisen begynner å bli hvit.

Pisk eggehvittene helt stive.

Bland forsiktig eggedosisen med eggehvittene. Bland forsiktig inn sjokolade/smør blandingen (som er avkjølt). Sikt melet i og bland forsiktig.

Stekes i godt smurt form på ca. 25 cm.

Stekes på 180 grader i ca. 45 minutter, men her må man prøve seg frem. Start ved 30 minutter. Kaken skal ikke være tørr, - det er viktig.

Om man ønsker å pynte kaken så lag karamell av 100 gr sukker og 2 ss vann, og dypp ca 12 pecan nøtter i karamellen før de legges på et velsmurt fat.

Bland litt kakao og melis og sikt forsiktig over kaken, gjerne også litt på sidene. Dekorer med med de glasserte nøttene.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Slutt å skriv æsj til mat. Liker du det ikke kan du være stille.

drit i å bli så fornærma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...