Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #1 Skrevet 25. desember 2005 AV og til får jeg et lite åpent sår på innsiden av underleppen...hadde det en sjelden gang som barn også (det er munnsår og ikke kjønnssykdom/herpes og sånt!) Det tar så lang tid før det går over, man er jo borte i såret med både mat og tannbørste.. Hvorfor får man slikt?
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Kalles det ikke munnherpes? Aner ikke hvordan en får det, men vondt er det!
malicious Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Tror ikke det er det samme som munnherpes ? Men i alle fall tror jeg man kan få det av tannkrem.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Dette er jo ikke munnherpes da...jeg poengterte nettopp i innlegget at det slike sår man også kan få / som mange får som barn. Tror det på folkemunne kalles "munnskold/munnskoll" (aner ikke hvordan det staves). Tenkte kanskje at noen lesere her visste hvorfor man får slikt?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Tror ikke det er det samme som munnherpes ? Men i alle fall tror jeg man kan få det av tannkrem. ← Det var nytt for meg dette med tannkremen...hm.
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #6 Skrevet 25. desember 2005 Okay sorry for at jeg PRØVDE å hjelpe da.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #7 Skrevet 25. desember 2005 Okay sorry for at jeg PRØVDE å hjelpe da. ← Jo men hallo'en...det er fint at du forsøker å hjelpe, selvfølgelig! Men du vet vel at herpes ikke akkurat er trivelig og det sto jo i innlegget at det ikke er snakk om kjønnssykdommer. Derfor ikke gøy å høre om det.. Det er heller ikke gøy med et "åpent" sår i munnen på innsiden av leppen, det gjør jo vondt bare man beveger litt. Kunne vært interessant å høre om flere har hatt slikt og om noen vet hvorfor slikt kommer.
Gjest GreenSky Skrevet 25. desember 2005 #8 Skrevet 25. desember 2005 Kjøttet inni munnhulen har en fantastisk groevne. Om du bruker tannbørsten i å pusse bort det døde vevet rundt såret (ja, det er vondt) vil såret heles mye raskere.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #9 Skrevet 25. desember 2005 I munnen er det jo en haug av bakterier hele tiden, er umulig å få det helt "rent" der inne. Jeg hadde dette endel som barn, men har vært lite etter tenårene heldigvis, husker det var dritvondt. Prøv Corsodyl gele fra spoteket, det svir, men hjelper
Gjest Manic Skrevet 25. desember 2005 #10 Skrevet 25. desember 2005 Jo men hallo'en...det er fint at du forsøker å hjelpe, selvfølgelig! Men du vet vel at herpes ikke akkurat er trivelig og det sto jo i innlegget at det ikke er snakk om kjønnssykdommer. Derfor ikke gøy å høre om det.. Det er heller ikke gøy med et "åpent" sår i munnen på innsiden av leppen, det gjør jo vondt bare man beveger litt. Kunne vært interessant å høre om flere har hatt slikt og om noen vet hvorfor slikt kommer. ← Å ha munnherpes er ikke det samme som å ha en kjønnsykdom. 1
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #11 Skrevet 25. desember 2005 Å ha munnherpes er ikke det samme som å ha en kjønnsykdom. ← Nettopp, var derfor jeg spurte om ikke det var det det hette Men det går så bra atte. Er da munnsår det samme som munnherpes?
~umulia~ Skrevet 25. desember 2005 #12 Skrevet 25. desember 2005 Munnskold eller after som det egentlig heter skyldes et ganske vanlig virus. Det slår som oftest ut når man har litt redusert imunforsvar. Den beste måten å forebygge munnskold/after på er å ha god munnhygiene og bytte til en tannkrem uten såpestoffer (ZENDIUM, DENIVIT og SIKO).
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #13 Skrevet 25. desember 2005 Støtter siste innlegg - munnskold/after har jeg omtrent ikke hatt etter at jeg byttet til zendium tannkrem. Det fis forøvrig en herpesvariant som slår ut i munnsår, men det er rundt munnen utenpå, her snakker vi om sår i tannkjøtt og slimhinner ellers inni munnen. Hva munnskold/after kommer av vet man ikke helt, men det er sannsynligvis ikke smittsomt.
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2005 #14 Skrevet 26. desember 2005 Munnskold er inni munnen ja, og jeg er helt enig i å bytte tannkrem til Zendium. Corsodyl finnes som munnskyllemiddel også, smaker vondt men desinfiserer. Finnes en gel (ganske ny) som jeg ikke husker hva heter (ikke Corsodyl gel) som legger seg som en hinne oppe på munnskolden og beskytter og lindrer. Munnsår utenpå er ofte Herpes 1 som ikke er noen kjønnsykdom!
iss Skrevet 26. desember 2005 #15 Skrevet 26. desember 2005 Cendium er uten såpestoffer, og forhindrer derfor munnskåld. Hexitril er en rød flaske som man får kjøpt på apoteket. Er et slags desinfeksjonsmiddel for munn. Husker mamma alltid penslet munnskålda med denne da jeg var mindre. Har nå alltid en stående i skapet...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #16 Skrevet 26. desember 2005 Takk alle sammen, inkludert deg Towelie! Jeg visste ikke at "herpes" ikke var en kjønnssykdom... Trodde herpes var noe stygt og skammelig a'la kjønnssykdom jeg hvertfall.. Jeg har fått svar hvertfall, mange takk!
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2005 #17 Skrevet 26. desember 2005 "Munnsårherpes" er IKKE en kjønnsykdom! Kalles Herpes 1. Kjønnsykdommen kalles Herpes 2! 1
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #18 Skrevet 29. desember 2005 Prøv å skylle munnen med grapefrukskjerneekstakt hver dag når du får munnskåld. Noen dråper i et glass vann. Fås kjøpt i helsekostbutikk.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #19 Skrevet 30. desember 2005 Jo men hallo'en...det er fint at du forsøker å hjelpe, selvfølgelig! Men du vet vel at herpes ikke akkurat er trivelig og det sto jo i innlegget at det ikke er snakk om kjønnssykdommer. Derfor ikke gøy å høre om det.. Det er heller ikke gøy med et "åpent" sår i munnen på innsiden av leppen, det gjør jo vondt bare man beveger litt. Kunne vært interessant å høre om flere har hatt slikt og om noen vet hvorfor slikt kommer. ← Nå er ikke herpes kun en kjønnsykdom, da. herpes er den mest vanlige (les kjente) årsaken til munnsår. Leger sier at 70% av alle norske mennesker er smittet før de er 6 år. I tillegg finnes det andre herpesvirus som gir kjønnssykdommer. Nå tviler jeg sterkt at herpes er det eneste viruset som gir munnsår. Har selv etellerannet som dukker opp hver gang det er væromslag, og legen aner ikke hva det er, og foreskrev allergimedisin. hjalp selvsagt ikke. Tror det er et retrovirus - fordi det dukker opp og forsvinner igjen med passende mellomrom.
Gjest Unni tannfe Skrevet 30. desember 2005 #20 Skrevet 30. desember 2005 Prøv desse alternativene. Kenacortsalve på resept Aloclair gel u/resept Sjekk jernstatus blodprøve Prøv Q10 tabletter 3xdgl i 6 mnd. Mangler du B12 vitaminer? unngå sitrusfrukt v/utbrudd og bytt tannkost etter ferdig utbrudd. Zendium er som før sagt fin v/svie. godt nyttår!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå