Gå til innhold

Vektøkningskurve

Ephemera

Anbefalte innlegg

Fant denne på Snart Mamma. En som hadde funnet den i en bok om svangerskap. Tenkte jeg skulle dele den med dere, for jeg ble i alle fall litt lettet ;)

Jeg er 27 uker imorgen og hadde for 1 1/2 uke siden (når jeg var hos legen) gått opp 8 kilo. Synes det er mye... men ut fra denne ser det ikke så ille ut. Jeg driver og snikveier meg også, og har en liten følelse av at vektøkningen har bremset opp litt nå... jeg håper i alle fall det.

Det skal være veldig individuelt når man legger på seg, men dere kan jo ta en titt på den likevel:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Just-Me*

ligger også veldig godt ann i forhold til den tabellen :)

men har hørt om de som gikk opp 20 og 30 kilo de siste mnd... mest bare vann da.... men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_elisabeth_*

Ligger heldigvis bra an foreløpig,men vet av erfaring at jeg legger på meg mye de siste ukene..

Jeg er 28 uker og har gått opp 8 kilo til nå...dere,da?

Elisabeth :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var jo betryggende å se. ;) Har vel egentlig innbilt meg at kiloene raser på i siste trimester, men det ser jo ikke sånn ut i følge denne oversikten.

Er 23 uker på vei og har gått opp 6 kilo til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kilo allerede i uke 5? Syntes det hørtes mye ut, jeg. Men jeg gikk i grunnen ned den uka, så alt opp høres mye ut for meg ;) Ser ut som jeg fremdeles har litt å gå på da. Håper bare ikke kiloene kommer som kastet på meg de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kurven gjelder uansett sikkert bare for normalvektige; overvektige burde proeve aa gaa opp mindre mens undervektige boer prove aa gaa opp mer, visstnok. Uansett er visst ikke legene/jordmoedrene saa opptatt av kilo lenger, men veldig raskt vektoppgang kan vaere et tegn paa preeklampsi ved at man plutselig legger paa seg mye vann.

Uansett burde man ikke slanke seg naar man er gravid, men det er vel godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto at denne kurven bygde på en gjennomsnittlig vektøkning, men det er klart at det er store forskjeller. Som Holly Hobbie også sier - undervektige bør gå opp mer, mens overvektige ikke trenger å gå opp noe særlig, ihvertfall ikke mer enn babyen, morkaka, fostervann osv. veier.

Jeg gikk også ned i vekt i starten (var kvalm frem til ca. uke 13). Mellom uke 21 og 25, mener jeg at jeg gikk opp omtrent 1 kg. i uka. Men legen min sa at det var helt normalt at jeg fikk en brattere vektkurve nå, siden jeg gikk ned i starten. Det jeg syntes var betryggende å se, er at denne kurven ikke viser så stor oppgang på slutten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant at vektoekningen dabber av paa slutten. Jeg haaper hvertfall det stemmer for meg! ;) Tror man gaar opp raskest i andre trimester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Siona_*

Jeg er i uke 30, og vektøkningen har ikke dabbet av enda for meg ihvertfall. Har gått opp omtrent en kilo i uka de siste ukene. Men nå skal det sies at jeg har spist temmelig mye sjokolade :sjenert:

Jeg har gått opp snart 9 kilo nå, ifølge kurven er vel ikke det så ille - men jeg la nesten ikke på meg i begynnelsen, så jeg har hatt en mye brattere kurve etter at kiloene begynte å melde sin ankomst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah.. Nå ble jeg egentlig letta! Er i uke 7 og nå i det siste har jeg plutselig gått opp et par kilo i vekt. Trodde vektøkningen skulle komme senere jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...