Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #1 Skrevet 23. august 2007 Noen som har ønsket deg bidrag til en organisasjon som Leger uten grenser i stede for gaver? Hvordan reagerte gjestene? Ga det penger til organisasjonen eller endte dere opp med masse gaver alikevel? Har lyst til å ønske oss bidrag til Leger uten grenser, men regner med at mange sikkert heller vil gi oss en gave uansett. For at vi da ikke skal ende opp med ting vi ikke har bruk for eller lyst på så tenkte vi på å ha en gaveliste alikevel. Men da overser kanskje alle ønsket om et bidrag? Hva tror dere
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 23. august 2007 #2 Skrevet 23. august 2007 Jeg tror dere ender opp men masse gaver som dere kanskje ikke har lyst på om dere bare skriver Leger uten grenser. Skriver dere noe mer enn Leger uten grenser så tror jeg ikke de kommer til å få mange bidrag.
Daria Skrevet 23. august 2007 #3 Skrevet 23. august 2007 Jeg tror jeg hvertfall ville satset på å ønsket bidrag til flere organisasjoner, så gjestene kunne velge en de var komfortable med å støtte. Opplys at dere primært ønsker dere bidrag, men ha en ønskeliste i bakhånd også hvis folk spør.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #4 Skrevet 23. august 2007 Vi ønsket oss bidrag til nettopp Leger uten grenser. Vi fikk 13 lysestaker, 4 glassfat, en haug med håndklær, masse potteplanter, enkeltdeler fra 3 ulike serviser og 2 ulike hardangerbestikk, en teskje og tre kakegafler i sølv, 2 brødristere, 3 vaffeljern, 3 løkhakkere, 2 duker, en del "nips" og nøyaktig 0 kroner til Leger uten grenser. Det falt nok ikke helt i smak, ønsket vårt... Men vi kan hakke enormt mye løk å ha i vaffelrøra!
Gjest Elastica Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Jeg ville absolutt respektert brudeparets ønske om hvilken organisasjon man skulle støtte, hvis ikke det var helt sært (Norsk misjon i øst blir for eksempel litt sært for meg..) Så ideen med å ha noen alternativer var veldig god. I tillegg tror jeg at jeg hadde sneket inn en flaske god konjakk på gavebordet, eller sendt fine blomster. Bare for å takke for at man fikk komme, på en måte.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #6 Skrevet 23. august 2007 Med tanke på hvor skadelig forbruk er for miljøet, og hvor mange som lider i fattige land, så synes jeg et bidreg til Leger uten grenser er et veldig fornuftig ønske. Skulle ønske flere tenkte som dere! Jeg synes ikke det er nødvendig å gi en gave i tillegg.
Wildy Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Gjør det enklere for gjestene med å oppgi et kontonummer de kan sette gaven inn på og be de om å merke gaven " i forbindelsen med Per og Kari Nordmanns bryllup" eller noe sånt. Om gjestene allikevel absolut vil gi en personlig gave til dere går det jo ann å ønske seg hjemmesnekra fuglekasser el?
Gjest Elfrida Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 Kanskje du kunne bedt om å få kvittering på innbetalingen som bryllupsgave, slik at det syntes på festen at folk hadde gitt dere gave på den måten? Eller skrive i innbydelsen at det vil bli lagt en liste over bidragsytere til Leger uten grenser på gavebordet. For folk vil gjerne at det syns at de har gitt noe liksom. Det gjelder nok meg også, jeg ville antagelig gjort som Elastica, og gitt et bidrag pluss en hyggelig ting til gavebordet.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Kan ikke forstå at noen tør komme med vaffeljern og løkkutter når brudeparet sier de ønsker en gave til leger uten grenser. Tror jeg hadde solgt alt på nettet og gitt bort pengene til leger uten grenser og skrevet dette i takkekortet. Donasjonen gis på vegne av brudeparet, ikke en selv. Hvis brudeparet ønsker å gi penger til misjon i Øst skulle de fått det. Selv om jeg personlig ikke tror på Gud eller misjonering.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2007 #10 Skrevet 23. august 2007 tror nok også at en del kommer til å kjøpe gaver selv om dere ikke ønsker dere noe... er merkelig nok fryktelig mange der ute som har et behov for å vise frem hva de har gitt.... desverre... Vi hadde store problemer med å lage en ønskeliste, som de fleste som gifter seg i dag har vi det vi trenger, og ville ikke ha dyre gaver.... tenkte på flere veldedige org. men regnet ikke med at noen ville følge dette så endte opp med å ønske oss penger til bryllupsreise, og en del småting.... Vi fikk alle småtingene og ganske mye penger til bryllupsreisen... så hva med å gjøre følgende: ønsk dere penger til en eller anne spesefikk ting dere har tenkt til å kjøpe uansett, så gir dere pengene til leger uten grenser....neida , det høres litt snikete ut... men dere kan jo legge ut en ønskeliste med litt tekst, der dere forklarer hvorfor dere ikke ønsker dere ting, og hvorfor nettopp leger uten grenser er deres valg... det er jo dessuten en mulighet at de gir dere pengene slik at det ligger på gave bordet og dere kan gi di videre til leger uten grenser.... kommer ikke på noen perfekt løsning, men uansett: lykke til, håper gjestene hører på dere....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. august 2007 #11 Skrevet 23. august 2007 Vi oensker oss gaver fra leger uten grenser og har laget egen webside fra link paa http://www.uk2.msf.org/donations/celebration.html Har ikke giftet oss ennaa saa vet ikke hvor mange som vil gi, men em egen webside gjoer det ihvertfall litt mer personlig.. Lykke til!!
Kykkelikokos Skrevet 23. august 2007 #12 Skrevet 23. august 2007 Vi ønsket oss bidrag til nettopp Leger uten grenser. Vi fikk 13 lysestaker, 4 glassfat, en haug med håndklær, masse potteplanter, enkeltdeler fra 3 ulike serviser og 2 ulike hardangerbestikk, en teskje og tre kakegafler i sølv, 2 brødristere, 3 vaffeljern, 3 løkhakkere, 2 duker, en del "nips" og nøyaktig 0 kroner til Leger uten grenser. Det falt nok ikke helt i smak, ønsket vårt... Men vi kan hakke enormt mye løk å ha i vaffelrøra! For noen utrolig intetsigende gaver.. Hva ER det med folk og lysestaker? Hva er det som får folk til å tro at man har et enormt behov for lysestaker bare fordi man gifter seg?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2007 #13 Skrevet 25. august 2007 Jeg tror jeg hvertfall ville satset på å ønsket bidrag til flere organisasjoner, så gjestene kunne velge en de var komfortable med å støtte. Opplys at dere primært ønsker dere bidrag, men ha en ønskeliste i bakhånd også hvis folk spør. Samme her. For meg hade det ikek vært et problem med leger uten grenser, men enkelte andre veldedighesorganisasjoner har jeg fått et såpass dårlig inntrykk av at det hadde blitt et problem for meg å støtte de. Prøv å gi en 4-5 organisasjoner som mulighet, og gjerne med litt "spredning" (miljø, helse osv) så bør det gå greit for de fleste.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 25. august 2007 #14 Skrevet 25. august 2007 Vi hadde en relativt stor ønskeliste i alle forskjellige prisklasser, hvor også bidrag til Leger uten Grenser var ønsket. Vi fikk en masse ting fra ønskelisten, men det var overraskende positiv oppslutning rundt Leger uten Grenser, som fikk 5 bidrag på godt over tusenlappen fra våre gjester. De som ga bidrag ga imidlertid også oss en liten gave ved siden av, men det var overhodet ikke noe vi forventet eller regnet med.
emi Skrevet 25. august 2007 #15 Skrevet 25. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
tingeling Skrevet 25. august 2007 #16 Skrevet 25. august 2007 Vi ønsker oss bidrag til leger uten grenser og kreftforeningen. Begge organisasjonene har opplegg hvor det er mulig å gi et bidrag som en gave til noen. Da får den som er mottaker av gaven et kort/bevis på at det er donert penger som en gave. Så på den måten løser man jo problemet med at mange vil vise at de har gitt en gave. (hos oss er det kun de nærmeste som synes at dette er litt vanskelig) tingeling
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2007 #17 Skrevet 26. august 2007 Jeg tror jeg hvertfall ville satset på å ønsket bidrag til flere organisasjoner, så gjestene kunne velge en de var komfortable med å støtte. Opplys at dere primært ønsker dere bidrag, men ha en ønskeliste i bakhånd også hvis folk spør. Nei, hvorfor det? Det er brudeparet som ønsker seg bidrag til en spesiell organisasjon, så får gjestene bestemme seg for om de skal gi penger eller ikke akkurat som de bestemmer om de skal gi en tallerken til serviset deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå