waco Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Idag har det jo blitt så populært å si at tyskertøser var uskyldige ofre for sine egne hormoner. Men helt ærlig, alle veit at det å være tyskertøs er like teit som at en hvilken som helst norsk jente skulle blitt gravid med en nynaziskt kar. Så er det noen som sier da at de norske jentene som sugde de tyske soldtatene var forelsket i uskyldige meninger som hadde blitt tvangsendt fra tyskland. Men er det sant da? Lå dem ikke med officerne, sjefene, gestapo, løytnanten, en eller annen leder, en topp, en ressursmann? Å si noe annet blir jo like teit som at den norske jevne kvinne skulle blitt gravid med en gardist foran slottet bare fordi han var "tvangsendt" til å passe på kongen...
waco Skrevet 9. november 2009 Forfatter #2 Skrevet 9. november 2009 menige skulle det være, ikke meninger...
Gjest Bianca26 Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Idag har det jo blitt så populært å si at tyskertøser var uskyldige ofre for sine egne hormoner. Men helt ærlig, alle veit at det å være tyskertøs er like teit som at en hvilken som helst norsk jente skulle blitt gravid med en nynaziskt kar. Så er det noen som sier da at de norske jentene som sugde de tyske soldtatene var forelsket i uskyldige meninger som hadde blitt tvangsendt fra tyskland. Men er det sant da? Lå dem ikke med officerne, sjefene, gestapo, løytnanten, en eller annen leder, en topp, en ressursmann? Å si noe annet blir jo like teit som at den norske jevne kvinne skulle blitt gravid med en gardist foran slottet bare fordi han var "tvangsendt" til å passe på kongen... jeg vil si at det både er teit og ikke teit. noen av "tyskertøsene" var sikkert på nazistenes side og hadde seg med en gestapomann eller en offisser, fordi hun ble skjarmert og tente på at han var en maktperson, og syntes det var stas å deite en person som ble ansett som viktig under krigen. disse var teite og fortjener å bli kalt tyskertøser etter min mening. på en annen side, hadde tyske soldater under krigen verneplikt og måtte tjenestegjøre for hitler revnende likegydig om de var enig med hitler eller ikke. om de ikke gjorde det ble de regnet som landsforrædere og fikk vel en temmelig hard straff hvis ikke. Da var det vel noen norske jenter som da kunne finne på å bli forelsket i noen av disse soldatene eller hadde lyst til å ligge med de, som ikke nødvendigvis trengte å være dårlige mennesker, men at de bare gjorde sin plikt. så jeg tror det blir veldig svart hvitt å si at alle "tyskertøsene" var teite og landsforrædere, og så syns jeg det er en skam hvordan barna deres, som var et resultat av disse forholdene her ble behandla. det var jo ikke barnas skyld at de ble unnfanget med en tysk soldat
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 på en annen side, hadde tyske soldater under krigen verneplikt og måtte tjenestegjøre for hitler revnende likegydig om de var enig med hitler eller ikke. om de ikke gjorde det ble de regnet som landsforrædere og fikk vel en temmelig hard straff hvis ikke. Da var det vel noen norske jenter som da kunne finne på å bli forelsket i noen av disse soldatene eller hadde lyst til å ligge med de, som ikke nødvendigvis trengte å være dårlige mennesker, men at de bare gjorde sin plikt. Det er sant, men selv om de kanskje ikke var personlige nazister, så var de okkupanter og derfor fiender av Norge. Etter min mening er det forræderi (moralsk, ikke juridisk) å innlede et forhold med en okkupasjonssoldat. Og da må man tåle sosial fordømmelse. Men barna deres er en annen ting; de er selvfølgelig helt uskyldige.
Gjest salma Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Det er lett å dømme flere tiår i ettertid, spesielt når man ikke var tilstede og slapp å forholde seg til realitetene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Det er lett å dømme flere tiår i ettertid, spesielt når man ikke var tilstede og slapp å forholde seg til realitetene. Jeg tror nok de fleste tyskertøsene var mer forelsket i hva tyskeren kunne gi dem av materielle ting i et land med knapphet og rasjonering, enn i tyskeren selv. Klart tyskertøsene var landsforrædere.
Gjest salma Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Jeg tror nok de fleste tyskertøsene var mer forelsket i hva tyskeren kunne gi dem av materielle ting i et land med knapphet og rasjonering, enn i tyskeren selv. Klart tyskertøsene var landsforrædere. Hvordan kan du vite det?
suzie Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Å komme med en generell betegnelse på hvordan alle tyskertøser følte og agerte blir jo helt håpløst, det finnes nok like mange varianter som det finnes historier. Jeg vil tro mange var uskyldig forelsket i feil mann, mens også mange var mer bevisst på sin rolle og posisjon. Men uansett - så er det jo det at disse jentene ble straffet langt hardere både sosialt og rettslig enn mange krigsprofitører og andre som opererte i grenselandet i forhold til okkupasjonsmakten, som er svært kritikkverdig og som mange reagerer på.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Problemet var at vanlig folk gjorde livet til et helvette for disse, men spesielt barna deres. Jobber i helse sektoren og har møtt et av barna som hadde tysk far. Han var på godt Norsk nervevrak. Han ble mobbet som barn av læreren og flere voksne. På en måte minner disse mobberene om nazistene selv. Man føler man har rett til å begå overgrep. Det er også noe spesielt med det Norske samfunnet. Ingen andre land i Europa straffet tyskertøsene hardere en i Norge. Til tross for at Norge var det land som ble behandlet best av de okkuperte landene. Likevel de som giftet seg mistet sin statsborger skap til evig tid. Ingen andre land i Europa praktiserte dette. I Frankrike var man mye mer forsonende en i Norge. I tillegg så betalte Tyskland etter krigen en sum penger til disse stakars barna. Disse pengen ble aldri gitt til dem, men beholdt av Norge. Det har vært gjordt flere forsøk på å få staten til å betale tilbake pengene, uten å lykkes. Det er et eller annet galt med Norge. En slags selvgod besteborgelig sosialisme, skadefrydens høyborg.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Men er det sant da? Lå dem ikke med officerne, sjefene, gestapo, løytnanten, en eller annen leder, en topp, en ressursmann? Hvem har sagt at de tyske fedrene var i toppstillinger? Ofte var det vanlige soldater i "verneplikt" som ble tyske fedre til tysk/norske barn. Er det noen som nekter for at det er sant, at norske kvinner frivillig eller ufrivillig hadde sex med tyske soldater?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Det er også noe spesielt med det Norske samfunnet. Ingen andre land i Europa straffet tyskertøsene hardere en i Norge. De som giftet seg mistet sin statsborger skap til evig tid. Ingen andre land i Europa praktiserte dette. I Frankrike var man mye mer forsonende en i Norge. I tillegg så betalte Tyskland etter krigen en sum penger til disse stakars barna. Disse pengen ble aldri gitt til dem, men beholdt av Norge. Det har vært gjordt flere forsøk på å få staten til å betale tilbake pengene, uten å lykkes. Det er et eller annet galt med Norge. En slags selvgod besteborgelig sosialisme, skadefrydens høyborg. Helt enig med deg. Ekkelt å lese om norsk "kommunisme" og stålkontroll over enkeltindividers frihet på denne måten! Så frekt av den norske stat å beholde pengene selv, de som kom fra Tyskland og var ment til barna!
waco Skrevet 9. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2009 Jeg synes det er litt rart jeg at nordmenn alltid skal bli sett på som noen uskyldige som gjorde alt de kunne mot okkupasjonen. De russiske jentene kastet håndgranater og skøyt mot tyskerne. Lot ikke tyskerne ta dem i doggystyle i bytte mot champagne og melkesjokolade slik som de norske jentene. En annen ting er at det var bare nordmenn (det vil si norske menn og kvinner) som hentet jødene og leverte dem til tyskerne. Ikke som i andre land, hvor tyskerne selv måtte finne jødene. Forteller ikke det litt om hvordan det egentlig var, og ikke hvordan vi i dag skulle ønske det hadde vært?
waco Skrevet 9. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2009 En annen ting var at dengang var det kriminelt for mennesker å bedrive hor. Akkurat som det idag er kriminelt for meg å ligge med en asylsøkerdame i bytte mot penger til mat og klær.
Eplefe Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Tja. Jeg må helt ærlig innrømme at om jeg visste at en affære med en tysk offiser ville skaffet meg kaffe, nok mat, å slippe unna husundersøkelser etc. så hadde jeg nok hoppet på ... sjansen. Tanten til en venn av min far var "tyskertøs", og hun utnyttet det faktum at hun ikke fikk huset ransaket til å oppbevare en radio i kjelleren, så det er nok flere sider av disse sakene.
waco Skrevet 9. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 9. november 2009 Det var ikke det at hun fikk sex og å høre på radion? Lytte på radio luxenborg og de tyske sendingene? Den jevne nordmanns forståelse av engelsk under krigen var vel omtrent som nordmennes generelle forståelse av tysk i dag. Selvsagt finnes det også idag narkomane jenter som suger en politmann for å slippe å bli ransaket. Men det er ikke noe kult om denne jenta tyster på ekstypen sin for at han skal få razzia, og hun slippe unna. Alle vet jo at når kvinner har sex med menn de ikke er sammen med så handler det om at kvinnen viser makt.
Gjest salma Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 Det var ikke det at hun fikk sex og å høre på radion? Lytte på radio luxenborg og de tyske sendingene? Den jevne nordmanns forståelse av engelsk under krigen var vel omtrent som nordmennes generelle forståelse av tysk i dag. Selvsagt finnes det også idag narkomane jenter som suger en politmann for å slippe å bli ransaket. Men det er ikke noe kult om denne jenta tyster på ekstypen sin for at han skal få razzia, og hun slippe unna. Alle vet jo at når kvinner har sex med menn de ikke er sammen med så handler det om at kvinnen viser makt. I slike tilfeller er det vel mannen som viser makt. Som f eks politimannen i eksempelet ditt.
waco Skrevet 9. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 9. november 2009 Det er jo selvsagt dama som har makt. Dama bruker seksualiteten sin til å oppnå fordeler andre menn ikke kan.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. november 2009 #18 Skrevet 9. november 2009 Det er sant, men selv om de kanskje ikke var personlige nazister, så var de okkupanter og derfor fiender av Norge. Etter min mening er det forræderi (moralsk, ikke juridisk) å innlede et forhold med en okkupasjonssoldat. Og da må man tåle sosial fordømmelse. Men barna deres er en annen ting; de er selvfølgelig helt uskyldige. jeg tror ikke de tenkte over det der og da. en enkelt person var ikke fiende. ikke etter min mening. jeg mener nazistene var fienden men at soldatene bare gjorde det de fikk beskjed om.
Gjest Bianca26 Skrevet 9. november 2009 #19 Skrevet 9. november 2009 Jeg tror nok de fleste tyskertøsene var mer forelsket i hva tyskeren kunne gi dem av materielle ting i et land med knapphet og rasjonering, enn i tyskeren selv. Klart tyskertøsene var landsforrædere. ja noen var sikkert det, men tror ikke det gjaldt alle
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #20 Skrevet 9. november 2009 Tja. Jeg må helt ærlig innrømme at om jeg visste at en affære med en tysk offiser ville skaffet meg kaffe, nok mat, å slippe unna husundersøkelser etc. så hadde jeg nok hoppet på ... sjansen. Det er bare feigt. En okkupert befolkning burde være kalde og fiendtlige mot fienden. Jeg hadde blitt fly forbanna om jeg hadde dratt til England for å få trening som soldat, eller bodd ute på skauen i flere år med gutta, bare for å komme hjem når krigen er slutt og finne ut at kvinnfolk syntes det ble for ille uten radio og kaffe. Når du ligger med okkupanter blir de bare mer motiverte og bestemte på å okkupere landet ditt, så den taktikken din med å skaffe en ynkelig radio falmer på en måte bort i alle de andre konsekvensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå