Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Jeg anser ikke meg selv for å være spesielt rasistisk. Jeg bor i et område med mange innvandrere og har gode venner fra flere nasjoner. I det siste har jeg hatt flere ekle opplevelser med menn av afrikansk opprinnelse og jeg må innrømme at min indre rasist er i ferd med å våkne til liv. I forrige uke hadde jeg en ekkel opplevelse på vei hjem fra jobb. I går tok jeg trikken fra Birkelunden til Jernbanetorget og skulle innom et par butikker på Byporten før jeg tok toget hjem. På trikken ble jeg sittende i et "firersete" ( 2 + 2 seter vendt mot hverandre). Rett ovenfor meg satt det en mann av afrikansk opprinnelse. Jeg tenkte ikke over det i det hele tatt, det er jo masse "nye landsmenn" på trikken bestandig. Da jeg skulle av mistet jeg den ene posen min i det jeg reiste meg opp, og den afrikanske mannen tok den opp og ga den til meg. Jeg smilte og sa takk, av normal høflighet, før jeg gikk av trikken og tenkte ikke mer over det. Rett etter at jeg kom inn på Byporten prikket noen meg på skuldra - afrikaneren. Han spurte om jeg snakket engelsk og om jeg visste hvor togene gikk fra. Jeg forklarte ham at det bare var å gå rett igjennom senteret og til høyre, så var han i avgangshallen. Han spurte da hva jeg skulle, og siden jeg stid utenfor Egon svarte jeg at jeg skulle møte noen venner der. Da spurte han om ikke han også var min venn og ville være med. Jeg svarte at nei, du er ikke min venn og du kan ikke være med og begynnte å gå opp trappen. Da tok han meg i armen og spurte hvorfor. Jeg fikk røsket til meg armen og ba ham stikke, noe han heldigvis gjorde mens han ga meg fingreen og mumlet noe om bitchy norwegian woman... I helgen satt jeg på stampuben min og ventet på vennegjengen. Jeg hadde dratt sammen tre småbord til et langbord og satt der med pilsen min og avisa. Det var tidlig på kvelden og masser av ledige bord. Jeg hadde vel sittet der i 5-10 minutter da en afrikaner kom satte seg på den andre enden av langbordt. Jeg sa høflig fra at det var opptatt, at jeg ventet på flere, så han måtte flytte seg. Han spurte hvorfor og jeg gjentok at bordet var opptatt, at jeg ventet på en hel gjeng med mennesker. Han mumlet et eller annet om at jeg var uvennlig og gikk og satte seg ved et annet bord og stirret på meg. Jeg følte blikket hans i nakken resten av kvelden. I går havnet jeg i et "firersete" på toget på vei hjem. Jeg satt ved vinduet og i setet rett ovenfor meg satt det en eldre, norsk dame. I de to andre setene satt det to afrikanske menn. Damen gikk av på Nationaltheateret, og da begynnte de to afrikanske mennene å snakke til meg, de ville absolutt innlede en samtale. Jeg forsøkte å si fra at jeg faktisk ikke var interessert i å innlede en samtale med dem, at jeg ville lese boken min og være i fred. Det gikk ikke hjem, til slutt bestemte jeg meg for å flytte meg, og da sperret de faktisk så jeg måtte heve stemmen for å få de til å slippe meg forbi. Har jeg grunn til å reagere på denne typen oppførsel og mangel på respekt eller er jeg hårsår og rasistisk?
postit Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 jeg har selv hatt flere slike opplevelser selv, og de kan være utrolig vanskelig å få ristet av seg, uansett hva du sier.. Så jeg synes ikke at du er hårsår, det er mangel på respekt og folkeskikk fra de som prøver seg......
Elena Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Har jeg grunn til å reagere på denne typen oppførsel og mangel på respekt eller er jeg hårsår og rasistisk? Du har da all grunn til å reagere! Noe annet ville vært naivt og dumt av deg. Det er ikke du som er rasistisk i denne saken!
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Mange afrikanere er vant til en mer åpen kultur og det er sikkert ikke bare enkelt å komme til Norge hvor alle helst vil sitte for seg selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Bodde i Oslo i nesten 6 år som student, har lignende erfaringer. Merkelig nok de fleste afrikanske. Veldig mange av episodene har vært slik ubehagelig nærhet som du snakker om, og det førte til at jeg ble livredd for å møte blikket til afrikanske menn på tbane og buss, for å unngå lignende situasjoner. Jeg gikk på skole med noen somaliske gutter som var kjempetrivelige, så det er jo ikke sort hvitt. Men jeg hadde litt omvendt følelse, jeg fikk antirasismen bekreftet etter år på år på østkanten... Noen eksempler "hjertevarme".. -En indisk flergenerasjonsfamilie ved siden av meg og min venninne kom med mat til oss to stakkars studentene. Det var ofte bestemor i huset som kom med en gryte og et vennlig smil og noen gloser ingen skjønte.. Vi hadde felles vaskerom og om vi ikke var kjappe til tørketrommelen så var tøyet vårt foldet pent (en gang strøket!) og lagt klar i en kurv til vi kom og hentet det. -Biltrøbbel i Oslo sentrum en natt til lørdag. "Hvite" menn på pappas alder tutet iltert fordi jeg bare hadde fått den halveis på fortauskanten og gud forby de måtte krysse gul linje (ikke sperrelinje) for å komme forbi. Ikke tegn til hjelp. Stod der i en halvtime og en bil tyrkiske ungutter stoppet. Gav startgass og hjalp meg få fres på bilen igjen. Da jeg nølte med å gi han ene bilnøkkelen min så smilte han forståelsesfullt uten å si et ord og la mobil, sine nøkler og lommebok i hånda mi før han satte seg i bilen min.. De fulgte etter meg hjem i tilfelle bilen skulle bryte sammen igjen. Så dem aldri mer igjen. -Mistet lommeboken min i en butikk, fikk litt hetta og betjeneningen var småfrekk og oppgitte. Etter en halvtime gav jeg opp og gikk fra butikken. På parkeringsplassen kom en (tror jeg) pakistansk dame småløpende og hoiet etter meg. Hun hadde lommeboken min i hånden. Nei, ingenting manglet. Så alle disse skumle menneskene fra ondskapens akse som Bush likte å snakke om - har jeg kun hatt skikkelige fine erfaringer med.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Mange afrikanere er vant til en mer åpen kultur og det er sikkert ikke bare enkelt å komme til Norge hvor alle helst vil sitte for seg selv. Det er i stor grad unnskyldninger. Mange afrikanske menn vet at vi nordmenn ikke er vant til sånt, og bruker dette med å bryte oppførselmønsteret for å lure seg inn i jenters intimsone. Etter å ha sett en del av disse storsjekkerne i aksjon er jeg ikke i tvil om at de vet hva de holder på med. Treffer man dem på andre arenaer er de jo ikke sånn i det hele tatt. Min favoritt er de som trekker rasismekortet, og og spør om jeg er rasist, eller om det er fordi de er svarte, når jeg takker nei til å bli sjekka opp. Selvsagt er det greit å reagere på sånn oppførsel, man får bare prøve å ha i bakhodet at ikke alle er sånn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Norske menn er for tafatte og utenlandske er for pågående. Og sånn går no dagan...
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Dårlig oppførsel er dårlig oppførsel uansett hudfarge og opprinnelse. Synes ikke det er rart at du reagerer. En "ekte" rasisist som jeg ser det, er imidlertid en som ser ned på mennesker av en annen rase uten at de nødvendigvis har gjort noe galt. Viktig å ikke skjære alle over en kam. Råtne egg finnes i alle grupper av mennesker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Helt enig med deg. Har hatt liknende opplevelser selv. Jeg føler at de tror vi er lette på tråden og bare er å "plukke opp". Har også opplevd at de er veldig pågående, tatt meg på låret. Må si flere ganger at jeg er gift. Syns de skulle hatt kurs i den norske kulturen så vet de at norske jenter legger seg ikke ned bare de knipser. De må lære seg respekt for oss hvis de skal fortjene respekt tilbake.
The Kitten Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Hvis rasisten i deg begynner å våkne av at noen fra afrika prøver å få kontakt med deg, da bør du kanskje gå litt i deg selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Hvis rasisten i deg begynner å våkne av at noen fra afrika prøver å få kontakt med deg, da bør du kanskje gå litt i deg selv. Mener du det var vanlig form for kontakt TS beskriver her? Holde henne igjen? Kalle henne bitch fordi hun ikke vil ha med seg en vilt fremmed mann? Kanskje du burde gå litt i deg selv???
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Hvis rasisten i deg begynner å våkne av at noen fra afrika prøver å få kontakt med deg, da bør du kanskje gå litt i deg selv. Usaklig innlegg, er det kun for å provosere tro?
Larsern Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 Mener du det var vanlig form for kontakt TS beskriver her? Holde henne igjen? Kalle henne bitch fordi hun ikke vil ha med seg en vilt fremmed mann? Kanskje du burde gå litt i deg selv??? Å gå litt i seg selv kan bety å stikke hodet i rævva.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #14 Skrevet 10. juni 2010 TS her. Takk for svar! Jeg hadde reagert negativt på denne typen tilnærminger om det kom fra nordmenn eller tyrkere for den sakens skyld, for all del, men når jeg i løpet av relativt kort tid har tre ubehagelige episoder med forskjellige menn med afrikansk opprinnelse må jeg innrømme at jeg synes det er relativt spesielt. Jeg synes det er ubehagelig og jeg følte virkelig at de ikke hadde noen respekt for meg og at de synes jeg var vanskelig og sær som satte ned foten og sa at jeg ikke var interessert i kontakt. I alle tre tilfellene tok de ikke nei for et nei og jeg måtte heve stemmen og bli krass for at de skulle respektere meg. Det skal sies at jeg ikke er hverken blond, slank eller spesielt pen, jeg er heller litt overvektig, rødhåret og helt gjennomsnittlig av utseende. Jeg kler meg heller ikke spesielt ufordrende, f.eks. vide linbukser med en tunika over eller jeans og en skjorte. Ingen dype utringinger eller korte skjørt, så jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor de tror jeg er "fritt vilt", bortsett fra at jeg er kvinne da.
Berentsens Skrevet 10. juni 2010 #15 Skrevet 10. juni 2010 Dette er nok vanlig oppførsel til afrikanere. De forsøker seg på kvinner, og takler ikke et nei. Men, dersom de skal bo i Norge, bør de klare å rette seg etter den kulturen som vi har her. Dersom det er for vanskelig er det bare å rette nesen sørover og komme seg hjem.
Gjest Iah Skrevet 10. juni 2010 #16 Skrevet 10. juni 2010 Den episoden på pub'en skjønner jeg virkelig ikke at du engang reagerer på. Du sitter alene ved et langbord, da er det virkelig ikke noe rart at noen setter seg på andre enden. Dessuten var det vel du som var frekk der, hvis bordet ikke var reservert.
<CupCake> Skrevet 10. juni 2010 #17 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har mange lignende hendelser selv fra når jeg bodde hjemme i Oslo. Jeg sluttet blandt annet helt å ta nattbussen og tokk alltid taxi selv om jeg egentlig ikke hadde rå til det fordi jeg var redd for at min buss skulle komme sist av vennene mine sine - dette fordi jeg ikke bare en eller to, men mer eller mindre vær gang ble stoppet og snakket til av afikanere som ville være venner, være kjærste osv. De kunne t.o.m holde meg igjen når jeg forsøkte å gå på bussen, spere veien for meg, prøve å kysse meg og holde meg i hånden hene tiden eller prøve å dra meg bort med dem og ofte endte opp med å si stygge ting om meg eller rope det ut når jeg endelig kom meg bort. Så jeg tror nok ikke du er rasistisk, du bare reagerer på de som ikke har folkeskikk og kan oppføre seg. Det jeg gjør - jeg mener ikke alle - men de som gjør sånn har jeg ikke noe til overs for.
Gjest gjest- silje Skrevet 10. juni 2010 #18 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har mange lignende hendelser selv fra når jeg bodde hjemme i Oslo. Jeg sluttet blandt annet helt å ta nattbussen og tokk alltid taxi selv om jeg egentlig ikke hadde rå til det fordi jeg var redd for at min buss skulle komme sist av vennene mine sine - dette fordi jeg ikke bare en eller to, men mer eller mindre vær gang ble stoppet og snakket til av afikanere som ville være venner, være kjærste osv. De kunne t.o.m holde meg igjen når jeg forsøkte å gå på bussen, spere veien for meg, prøve å kysse meg og holde meg i hånden hene tiden eller prøve å dra meg bort med dem og ofte endte opp med å si stygge ting om meg eller rope det ut når jeg endelig kom meg bort. Så jeg tror nok ikke du er rasistisk, du bare reagerer på de som ikke har folkeskikk og kan oppføre seg. Det jeg gjør - jeg mener ikke alle - men de som gjør sånn har jeg ikke noe til overs for. Har selv slike erfaringer med afrikanske menn, er ikke rassist, men man må da få lov til å reagere på slike ting?
Elizia Skrevet 10. juni 2010 #19 Skrevet 10. juni 2010 Tror dette kommer både av kulturforskjeller og/eller missoppfatning av hvordan norske kvinner er. Enkelte tror desverre at alle norske jenter som sitter alene på cafe o.l er lette på tråden. Et vennlig smil eller lett konversasjon kan også desverre ofte misforståes. Har selv opplevd at en vanlig samtale mellom meg og en utenlandsk kollega ble missoppfattet som om jeg var interessert i et forhold. Signalene ble totalt misforstått og jeg måtte desverre si rett ut at jeg absolutt ikke var interessert før han ga seg. At jeg hadde kjæreste hadde ingen betydning heller ikke at jeg på vanlig, høflig måte sa at jeg ikke likte tilnærmelsene hans. Har også opplevd aggressiv sjekking på utesteder av utenlandske menn som ikke tar nei for et svar og må nok si at det er lettere å få norske menn til på forstå at man ikke er interessert enn menn fra feks enkelte afrikanske land. Det har gjort at jeg i møter med menn fra enkelte land er veldig korrekt og tilkneppt. Forteller fort at jeg har mann og barn og at familien betyr alt for meg. Dette for å slippe pinlige situasjoner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #20 Skrevet 10. juni 2010 Her jeg bor (ikke i Oslo) er det flere afrikanere og jeg har aldri opplevd det der. Naboen i leilighetskomplekset her er afrikaner og han er en veldig ordentlig og hyggelig fyr med kone og barn, ikke noe tull, tror nok det handler om person ja, ikke så mye kulturen de kommer fra. De går jo på norskkurs når de kommer og de lærer vel en ting eller to om hvordan man skal oppføre seg i Norge der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå