Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Dersom jeg har et trådløst nettverk, hvordan kan jeg da sjekke om andre er knyttet til mitt nettverk? Forutsetter at det ikke er sikret.

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har lagt inn en sperre på mitt nettverk, utover det tror jeg ikke det er noen mulighet at du kan se/merke om andre benytter nettverket ditt. Det måtte vel i såfall være om de laster ned store filer samtidig som du er på?

Gjest Violetta
Skrevet

Så i teorien så kan jeg koble meg på naboens trådløse nettverk og bruke det helt fritt så lenge det står på og ikke er sikret?

Skrevet

Gå inn i konfigurasjonen av routeren og sjekk "DHCP client list" (eller noe sånt).

Hvordan du kommer inn i konfigurasjonen sa du? Sjekk manualen som fulgte med routeren/aksesspunktet.

Gjest Violetta
Skrevet
Gå inn i konfigurasjonen av routeren og sjekk "DHCP client list" (eller noe sånt).

Hvordan du kommer inn i konfigurasjonen sa du? Sjekk manualen som fulgte med routeren/aksesspunktet.

Jeg har ikke noe trådløst nettverk enda, men vurderer å skaffe. Spør bare teoretisk foreløpig.

Skrevet
Så i teorien så kan jeg koble meg på naboens trådløse nettverk og bruke det helt fritt så lenge det står på og ikke er sikret?

Ja.

Men det er ikke lov da.

Gjest Violetta
Skrevet
Ja.

Men det er ikke lov da.

Så det er allerede lover mot slikt altså? Interessant.

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

6 mndr strafferamme leste jeg et eller annet sted.

Endret av GreenSky
Gjest Violetta
Skrevet
6 mndr strafferamme leste jeg et eller annet sted.

Ok, ja det var interessant å vite. Men om man ikke kan se at andre er pålogget sitt eget nettverk så blir jo den loven litt meningsløs likevel...

Skrevet

Leste at det var to års strafferamme jeg. skal se om jeg finner artikkelen.

Skrevet
Ok, ja det var interessant å vite. Men om man ikke kan se at andre er pålogget sitt eget nettverk så blir jo den loven litt meningsløs likevel...

Man vil alltid legge igjen spor når man bruker nettverk, man kan også bruke et sniffeprogram til så se hvem som gjør hva på nettverket ditt.

Ellers er jeg ikke så sikker om GreenSky har rett. Tror det ikke blir straffbart før du har brytt deg inn ved f.eks. å knekke krypteringa til det trådløse nettet.

Skrevet
Ja.

Men det er ikke lov da.

Trodde ikke det var helt avklart enda jeg.

Skrevet

Det skal mye til for å ta feil av nettverkene da - det kommer en pop-up på hvilket nettverk du er pålogget - og man vet jo hva sitt eget nettverk heter ;)

Skrevet
Det skal mye til for å ta feil av nettverkene da - det kommer en pop-up på hvilket nettverk du er pålogget - og man vet jo hva sitt eget nettverk heter ;)

Javisst. Hvis du har kjøpt et 3Com-aksesspunkt, heter nettverket "3Com" hvis du ikke endrer det. Og naboens usikrede 3Com-nettverk heter kanskje også "3Com". Eller kanskje dere begge har utstyr som bruker standardnavn som "wireless" eller "default".

Det har vært sagt i media at det kan være straffbart å koble seg på en annens nettverk uten dennes tillatelse, og det selv om eieren av nettverket ikke har sikret dette på noen måte. Det ble nevnt at ikke alle har kompetanse til å sikre denslags utstyr, men at de ikke skal være "fritt vilt" for det.

Vel, hvis man ikke har kompetanse til å sikre sitt eget nettverk, har man neppe heller kompetanse til å vite om man faktisk er koblet opp mot sitt eget utstyr eller naboens. Jeg håper inderlig det dukker opp en konkret sak der en uvitende person anklager en annen uvitende person for å ha gjort noe ingen av dem forstår seg på.

Nok et eksempel på idiot-jus. De aktuelle radiofrekvensene er åpne for alle, og da får man sannelig ta ansvar for det utstyret man kobler opp. Tilbyr man en usikret tjeneste på en uregulert radiofrekvens, bør det ikke komme som noen overraskelse at noen benytter seg av denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...