Gjest Elastica Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Dagens fangst på tigersneglefronten var omlag femten. Litt mindre enn det pleier å være. Jeg samler kort og godt sneglene sammen i en isboks, og har på kokende vann. Da dør de raskt og jeg fryder meg over at jeg er et babystep nærmere målet - nemlig en sneglefri hage. Ulempen med denne metoden er at jeg må følge opp hver kveld, og det jo ikke alltid vi er hjemme... Noen andre som har tips å komme med?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Dagens fangst på tigersneglefronten var omlag femten. Litt mindre enn det pleier å være. Jeg samler kort og godt sneglene sammen i en isboks, og har på kokende vann. Da dør de raskt og jeg fryder meg over at jeg er et babystep nærmere målet - nemlig en sneglefri hage. Ulempen med denne metoden er at jeg må følge opp hver kveld, og det jo ikke alltid vi er hjemme... Noen andre som har tips å komme med? hvorfor fjerner du tigersneglene??? De hjelper deg jo i hagen din! Det er mordersneglene som skal utryddes.
Brunhilde Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Jeg leste et tips i et dansk blad om å blande en del salmiakk og to deler vann på en sprøyteflaske og sprøye med dette. Kan ikke gå god for at det hjelper, men danskene er jo gode med hage, så jeg vi tro at det kan ha en viss effekt. Lykke til i kampen mot krekene. (Det riktige navnet er forrsten Iberiasnegle eller mordersnegle. Tigersnegle er en akvarieting, ikke en hagehjelper.)
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 (Det riktige navnet er forrsten Iberiasnegle eller mordersnegle. Tigersnegle er en akvarieting, ikke en hagehjelper.) Oops, feil fra min side. Det er de forhatte Iberiasneglene jeg har i hagen, og kalte dem tigersnegler fordi enkelte har et fint tigermønster på ryggen.
Gjest piaf Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Oops, feil fra min side. Det er de forhatte Iberiasneglene jeg har i hagen, og kalte dem tigersnegler fordi enkelte har et fint tigermønster på ryggen. Hvis sneglene har mønster på ryggen, er det ikke Iberia, men boasnegle du har, også kalt tigersnegle. Boasneglene gjør ikke mer skade enn de vanlige norske skogsneglene, og iflg enkelte medieoppslag kan de til og med være til nytte, fordi de spiser Iberiasneglens egg (regner med det er det gjest sikter til).
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 (endret) Hvis sneglene har mønster på ryggen, er det ikke Iberia, men boasnegle du har, også kalt tigersnegle. Boasneglene gjør ikke mer skade enn de vanlige norske skogsneglene, og iflg enkelte medieoppslag kan de til og med være til nytte, fordi de spiser Iberiasneglens egg (regner med det er det gjest sikter til). Betyr dette at all jakt har vært forgjeves??? *skuffet* Vi har altså en del av disse tigersneglene (og de er pokker så store!), en del vanlige svarte snegler og noen brune, både mørkebrune og lysebrune. Hva er Iberiasnegler da??? Bildegooglet iberiasnegler og fikk dette. Endret 4. august 2007 av Elastica
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 Fikk forresten dette opp da jeg søkte på boasnegler - hvis noen har like sære interesser som meg en lørdag kveld. (Søke kunnskap om snegler på nettet...)
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 Det er ikke Iberiasnegle. Den ser du her. Jeg har sett de helt ned til et par cm, men da har det vært tilfeldig. Mye lettere å finne de store som blir 7-8 cm og feite. Problemet da er at da har de nok allerede lagt egg. En snegle kan legge opptil 400 egg. Merker en økning i hagen fra i fjor. Jeg plukker de med pølseklype eller engangshanske. Har en melkekartong med grovt salt. Slenger de oppi der og de dør kjapt. Bytter ut melkekartongen en gang i uka.
Gjest lillebøll Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 (endret) Er vel de helt brune du skal knærte. Også kaldt brunsnegler av damene rundt her. Endret 4. august 2007 av lillebøll
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 Det er ikke Iberiasnegle. Den ser du her. Jeg har sett de helt ned til et par cm, men da har det vært tilfeldig. Mye lettere å finne de store som blir 7-8 cm og feite. Problemet da er at da har de nok allerede lagt egg. En snegle kan legge opptil 400 egg. Merker en økning i hagen fra i fjor. Men betyr dette at jeg skal la de stripete ligge? Og hva med de svarte? Ingen av den er særlig delikate, og jeg regner med at de spiser av hagen min alle sammen....
emi Skrevet 4. august 2007 #11 Skrevet 4. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest piaf Skrevet 4. august 2007 #12 Skrevet 4. august 2007 Her er en diskusjon om boa vs. iberiasnegler - og litt om bekjempelse.
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #13 Skrevet 4. august 2007 Her er en diskusjon om boa vs. iberiasnegler - og litt om bekjempelse. For en barbarisk side! Klippe snegler! Ørk, det var den kveldsmaten....
Gjest piaf Skrevet 4. august 2007 #14 Skrevet 4. august 2007 For en barbarisk side! Klippe snegler! Ørk, det var den kveldsmaten.... Vel, du brakte selv emnet på banen. Ikke noe for sarte sjeler!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #15 Skrevet 4. august 2007 For en barbarisk side! Klippe snegler! Ørk, det var den kveldsmaten.... Det er faktisk de som klipper sneglene i to Jeg syns det er litt pervo jeg da... Selv plukker jeg de med pølseklype og legger de i en tom melkekartong som jeg har blandet litt vann og salt i. Sneglene dør med en gang de kommer oppi der, men de blir veldig slimete og ekle.
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #16 Skrevet 4. august 2007 Selv nøyer jeg meg med å samle de i en isboks og helle kokende vann over. Ille nok det. Pføy.
Gjest piaf Skrevet 4. august 2007 #17 Skrevet 4. august 2007 Det er faktisk de som klipper sneglene i to Jeg syns det er litt pervo jeg da... Selv plukker jeg de med pølseklype og legger de i en tom melkekartong som jeg har blandet litt vann og salt i. Sneglene dør med en gang de kommer oppi der, men de blir veldig slimete og ekle. Selv nøyer jeg meg med å samle de i en isboks og helle kokende vann over. Ille nok det. Pføy. I følge henvisninger til vitenskapelige kilder i denne tråden hentet fra samme forum, er faktisk klipping en mer skånsom avlivingsmetode enn feks saltlake. Raskt og effektivt - sneglegiljotin! Men det frister jo akkurat ikke. Selv er jeg forskånet fra Iberiasnegler og lar de øvrige herje på som de vil.
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Selv er jeg forskånet fra Iberiasnegler og lar de øvrige herje på som de vil. Da antar jeg at de ikke gjør noen skade? Hva lever de av da hvis det ikke er ting du har lyst til å ha i hagen din? Jeg spør fordi jeg inntil i dag utrettelig har gått på sneglejakt nesten hver eneste kveld, og følt meg både produktiv og nyttig. Hvis det absolutt ikke har hatt noe for seg snakker man om mange uskyldige ofre bare i min hage. For ikke å snakke om alle illusjonene mine som er i ferd med å briste....
Gjest piaf Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 Da antar jeg at de ikke gjør noen skade? Hva lever de av da hvis det ikke er ting du har lyst til å ha i hagen din? Jeg spør fordi jeg inntil i dag utrettelig har gått på sneglejakt nesten hver eneste kveld, og følt meg både produktiv og nyttig. Hvis det absolutt ikke har hatt noe for seg snakker man om mange uskyldige ofre bare i min hage. For ikke å snakke om alle illusjonene mine som er i ferd med å briste.... Andre snegler enn Iberia gjør jo også skade, men i mye mindre skala. Så sneglejakten din har ikke vært forgjeves. Og hva slags skade de gjør merker du vel på hvilke planter som får unngjelde... Blir planter til stadighet beitet vekk, er sneglejakt på sin plass. For mer utdypende svar tror jeg jeg henviser til det barbariske forumet, der du finner folk med langt mer peiling og erfaring enn meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå