Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg skal komme med en tapasoppskrift her i løpet av dagen og oppfordrer alle dere andre til å være med å lage den store "tapas-tråden" samme med meg..
Drua Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg trenger tapasoppskrifter, så jeg har lyst til å følge med
Gjest nextlife Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg trenger tapasoppskrifter, så jeg har lyst til å følge med Okei, da starter jeg da, men da får dere komme igjen her Kjøttboller med bacon : Hvis du vil gjøre det enkelt, bruk kjøpte kjøttboller, surr bacon rundt, fest med tannstikkker, og sprøstek baconet. (eller bruk din favorittoppskrift på kjøttboller hvis du gidder) Surprisepoteter : Kok små poteter, del i 2, grav ut innholdet og lag en skikkelig potetmos (med fløte og eggeplomme) Surr finhakket bacon og løk på panna, bland dette i potetmosen. Fyll potetmos i de tomme skallene, ei skive ost på toppen, nykvernet pepper og gratinèr. Rullader Bruk vestlandslefseflak (heter det det?) Smør de ferig fuktede lefsene med snøfrisk, bruk litt finhakket hvitløk om du liker, legg ruccolasalat over hele, strø finhakketde tørkede tranebær på. Rull sammen, legg i plastfolie i kjøleskapet et par timer. Skjær lefsene i små rullader. Sprøstekt fenalår Tynne skiver av fenålår settes på tannpirkere eller små grillspyd, freses i godt varm panne ei kort stund. Fest en liten skive med chèvre på etter steking, mens fenalårskiven ennå er varm. Kyllingspyd Lager denne i mange varianter, marinerer kyllingstrimler først, trer på spyd, og steker (jeg steker det kjapt i ovnen) 1. Olje, knuste peanøtter, lime, pepper. Dyppes i sesamfrø før steking 2. olje, Black boy`s Thai (krydder på stålbokser), noen sitrondråper eller hvitvin. Dyppes i finhakket sitrongress før steking. Det var mine bidrag i denne omgang, kommer tilbake med flere.
Gjest nextlife Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Dytter opp i håp om masse gode og inspirerende tapastips
Kitsune Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Her henger jeg meg på! Elsker tapas!!! Saltkokte poteter med ajoli er en favoritt: Kjøp små gourmet-poteter (evt. plukk ut de aller minste mandelpotetene) og kok de i vann tilsatt masse grovsalt. Fordelen er at potetene ikke koker sunn! Bruker ca 0.8 dl salt til 1 kilo poteter. Lettvindt og godt å dyppe i ajoli! Skal prøve å lage wasabikreps (har aldri prøvd det før) Ferdig pillede krepsehaler Majones blandet med wasabi, litt lime og hakket koreander fordel i salte krustader eller på små kjeks. Vil ha flere oppskrifter!
Gjest nextlife Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Her kommer noen flere fra meg Djevelske egg 5 stk (10 halve) 5 Hardkokte egg 3 ss majones 1-2 ss lettrømme/matyoghurt 3 ss syltet (eller gjerne bakt) rød paprika 1/2 liten rød chili (ikke frø) cayennepepper og salt etter smak - egg deles i to, plommen finmoses, paprika og chili finhakkes, alt blandes og legges tilbake i "eggehviten" Drysses med paprikapulver Aparges og spekeskinke Frisk asparges Spekeskinke Parmesanost God olje, f.eks oliven Grovmalt pepper Kok asparges, (for å få den sprø og god, ha den rett over fra kokende vann til isvann). Legg ut skiver av spekeskinke, drypp på litt olje, strø over godt med grovmalt pepper, et flak parmesan, rull 1 asparges inn i hver spekeskinkeskive. Pasta/pestosalat Kok 1 pk ønsket pasta (jeg bruker skruer, godt "feste" for pestoen). Gni 1 glass pesto inn i den ferdigkokte pastaen. Strimle ønsket mengde soltørket tomat i olje, som blandes i. 1 beger ruccola blandes i rett før servering. Strø over med litt flaksalt.
Gjest Ansjoni Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) . Endret 24. september 2009 av Ansjoni
Gjest Lea Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg lager selvkomponerte kjøttboller i tomatsalsa. Kan brukes alene som et helt måltid med ris og salat ved siden av eller som tapas. Krydrede kjøttboller med tomatsalsa. 4-500 gram karbonadedeig tilsettes finhakket hvitløk, pepper, chili og annet krydder etter ønske. Kan også tilsettes egg, brødrasp ol. for å drøyes litt. 2-4 hvitløkskløfter grovhakkes og freses i litt olje sammen med en liten finhakket løk. Tilsett 2 bokser hakkede tomater og en liten boks tomatpure. La dette småkoke uten lokk mens kjøttbollene steker. Lag små boller av karbonadedeigen og stek dem i varm stekepanne. Etter at tomatsalsaen har putret i ca 30 minutter skal den ha blitt en del tykkere. Smak til med krydder og urter + litt sukker. Legg i kjøttbollene og la det putre videre til salsaen er tykk og klistrer seg til kjøttbollene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå