Gå til innhold

Symaskin

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg ønsker meg en symaskin til jul, men nå har mormor begynt å mase om type :fnise: Kan ingen verdens ting om symaskiner, så nå trenger jeg litt råd. Jeg skal bruke den til å sy klær til bikkja i fleece og vanntette plastbelagte stoff, legge opp gardiner, sy putevar, reparere hull i bukser, lage noen knappehull etc. Altså rimelig basic ting etter hva jeg har skjønt.

Hvilken type/merke maskin burde jeg ønske meg? Helst ikke noe til over 4.000 kr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å høyre i eit par symaskinsbutikker. Dei har gjerne oversikt over kva maskiner som er bra i din prisklasse. Kjøp heller brukt gamal, enn ny til 1000kr ;) Eg har arva ei Husqvarna frå midten av 70-talet og den fungerer enda ok. Ville ha styrt unna dei billigste.

Skrevet

Kjente populære merker er: Pfaff, Janome, Husqvarna, Bernina, Singer og Elna. Det er dei eg kom på i farta. Eg har relativt godt inntrykk av Pfaff og Janome. Ikkje like bra av Husqvarna, sjølv om mi gamle er ei god maskin. Bernina veit eg at mange i mors kjenskapskrets foretrekker. Singer er eg usikker på korleis er nå, men trur dei var bra før. Elna har eg ikkje noko særlig inntrykk av verken for eller mot. Men det er jo berre mine synspunkter...

Skrevet

Bare til informasjon dette da.

Jeg ville kjøpt en maskin med minst mulig mikk makk på. Jo enklere jo bedre. Det er mindre som kan gå i stykker på de, enn de med veldig mye elektronikk.

Så ta en runde og hør hva de anbefaler til det bruket du beskriver for dem. Der du får mest og best informasjon om en maskin, bør du kjøpe.

Selv ville jeg gått for et de mest kjente merkene som Bernina, Husquarna eller Janome. Sjekk også om det er verksted som reparerer i tilknytning til butikken.

Får du tilbud om en overhalt god brukt maskin, så ikke vær redd for å kjøpe det. Har selv en enkel Bernina fra 1983 som går som en klokke.

Skrevet

Mamma har en Bernina fra 70-tallet, den går som en klokke. Skulle jeg valgt selv ville jeg valgt en helt enkel mekanisk (ikke elektronisk) Bernina. Vet dog ikke hva den koster.

Har også hørt at Husqvarna har gode symaskiner.

Styr unna de billigste. Jeg lånte en AEG-symaskin for kort tid siden. Den sydde ikke pent, slet tråden hele tiden og vas vanskelig å sy på. Styr unna, sier jeg.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Snakket med ei på jobb idag og hun anbefalte akkurat de samme merkene som Belima her. Bare gav merkene videre til mormoren min, så får hun kjøpe en som passer hennes prisklasse.

Så håper jeg at jeg får en til jul, har ønska meg en i flere år nå! :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Stein_*
Skrevet

Har nettopp kjøpt en pent brukt PFAFF Hobby 1132 som jeg skal gi til min datter til jul. Det fulgte ikke med bruksanvisning. Har noen den tilgjengelig eller hvor kan den skaffes?

Er det ei snill nissemor der ute?

Skrevet (endret)

Vet ikke om du finner den her, men her er det oversikt over en god del produkter.

http://no.diplodocs.com/references.php

eller her:

http://www.pfaffmachines.co.uk/pfaff_instruction_books.htm

Hvis du ikke finner noe på de to sidene, så går det jo an å spørre noen på denne siden om de kan hjelpe deg:

http://www.sykroken.net/forum_vbull/forum/cmp_index.php

Endret av Belima
Skrevet

Jeg har en Husquarna Emerald 116. Den har de vanlige sømtypene - og ingenting annet. Ingen skjerm eller andre "spesialgreier". Med andre ord, den er lett å lære seg og har få deler og dingser som kan gå i stykker!

Den er enkel, grei og ikke minst: Den syr i alt fra det tykkeste, til det tynneste, stoff! :) Jeg betalte rundt 4000 kr for den for noen måneder siden, og er veldig fornøyd!

Skrevet

Jeg har en elektronisk singer-maskin, og den er så lett og behagelig å sy med :) Ikke noe plundring med noe som helst..! deilig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...