Gå til innhold

Vil du dele din beste suppe oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som høsten er her, med mørke,regnfulle kvelder synes jeg at gode supper er et skikkelig godt kose måltid kveldstid.

Men desverre har jeg ikke så mange oppskrifter, så jeg hadde håpet at noen ville dele sine oppskrifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ellers syns jeg tomatsuppe laget litt på slump er godt. (blir litt rotete det her..)

En boks tomater

ca like mye vann

grønnsaksbuljong

røde linser, grønne linser eller kidneybønner (tar det man har.. :))

løk

hvitløk

purreløk

eventuelt pasta

eventuelt noen oliven

litt urter (f.eks basilikum), salt og pepper

+++

surrer løk/hvitløk i litt olje, har i tomater, vann, buljong og tilsetter de andre tingene etter koketid.. Linser tar vel rundt en halvtime, pasta rundt 10 min, hvor kokte grønnsakene skal være er litt smakssak. Urter i til slutt hvis de er friske, sammen med tomater hvis de er tørre. Oliven når suppen er av platen (pleier ikke å koke dem).

Skrevet

Må følge med her :)

Suppekreativiteten er ikke særlig stor og ender stadig opp meg rett i koppen pose supper..

Skrevet (endret)

og ikke glem blomkålsuppe :)

kok blomkål og ta vare på kraften.

Lag meljevning og spe med blomkålkraften, jeg pleier å krydre med muskat og salt, og ha blomkål og en dæsj fløte i når suppen har kokt litt (ca 5 min for å få vekk melsmak)..

Hender jeg lager en variant med kjøttboller på boks i suppen. Da bruker jeg kraften fra boksen sammen med blomkålkraften, og har kjøttbollene oppi den kokende suppen et par minutter :)

Endret av wind-up bird
Skrevet

Jeg vil gjerne bidra med to supper som jeg har oppdaget i det siste, og som er kjempegode.

Italiensk speltgrynsuppe

(oversatt fra italiensk med nesten fraværende italienskkunnskaper, samt tilpasset norske råvarer og min egen smak)

4 porsjoner

En liter grønnsakskraft

En løk, finhakket

En stor potet i terninger (jeg har utelatt poteten et par ganger, og jeg tror nesten jeg foretrekker suppen uten)

50 g godt bacon (oppskriften sier pancetta, så hvis du har det er det sikkert enda bedre)

To hele tomater i terninger (jeg har brukt to hele tomater fra boks)

160 hele speltgryn (fås i helsekostforretninger)

Et par spiseskjeer tørket steinsopp

5-6 champignon i skiver

En suppekvast bestående av persille, salvie, laurbærblad, rosmarin og hvitløk (jeg har utelatt denne)

Olje, persille, salt og pepper etter smak.

Vask speltgrynene og bløtlegg dem i rikelig med vann i to timer.

Stek løk og bacon/pancetta på svak varme i 2 ss olivenolje til løken blir blank. Tilsett potet i terninger (hvis du bruker), tomater i terninger, og suppekvast (hvis du bruker). Hell over kraften, tilsett tørket sopp, og la den koke langsomt opp. Når den koker tilsettes speltgrynene. Kok på moderat varme i 50 minutter. Tilsett champignon i skiver, og kok i 20 minutter til (ved nærmere ettertanke er det bedre å la suppen koke i en time, og så i ti minutter til etter at soppen er tilsatt). Tilsett salt, pepper og hakket persille. Denne suppen smaker forresten veldig godt med revet parmesan på toppen.

En annen suppe jeg vil anbefale er denne marokkanske ertesuppen. Den trenger man ikke kraft til en gang. Hvis man bruker grønne erter i stedet for bønner er det viktig at man får tak i splitterter. Arganoljen kan erstattes med valnøttolje, hasselnøttolje eller ganske enkelt olivenolje.

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Vet ikke om dette er min beste suppeoppskrift, eller om det er en skikkelig oppskrift i det hele tatt :fnise: , men det er ihvertfall en enkel og god hverdagssuppe som passer fint mens det er god blomkål å få tak i. :)

Purésuppe av blomkål med bacon og parmesan

Sprøstek ca. 50 g baconbiter i en gryte, tilsett 1 hakket løk og 2 hakkede hvitløksfedd, og surr videre til løken er myk. Ha i et blomkålhode i buketter, og grønnsaks- eller kyllingkraft til det såvidt dekker. Kok 10-15 min, til blomkålen er mør. Kjør glatt med stavmikser, varm opp til kokepunktet igjen og smak til med 2-3 ss crème fraîche, 1 liten neve revet parmesan, litt revet muskat, salt, pepper og evt en skvis sitron.

Endret av Eurydike

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...