Gå til innhold

Squash

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Har fått en haug med squash (10-15 stk), og lurer på om noen har noen oppskrifter hvor man bruker mye squash? Gjerne noen supper eller gratenger!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Disse liker jeg:

Squashpletter

300g squash, revet

1 løk, finhakket

3 ss hvetemel

1krm bakepulver

4ss revet kefalotyri eller parmesan

1 ss hakket frisk mynte

2ts hakket frisk bladpersille

1 krm revet muskatnøtt

25g brødrasp

1 egg, lett sammenpisket

Olje til frityrsteking

Legg squash og løk midt på et klede. Ta tak i hjørnene, og surr kledet stramt sammen for å presse ut mest mulig saft. Bland squash, løk, mel, bakepulver, ost, mynte, persille, muskatnøtt, brødrasp og egg i en stor bolle. Smak godt til med salt og nykvernet svart pepper. Bland med hendene til det blir en fast deig. Varm oljen i en stor stekepanne over middels varme. Ta 1 strøken ss deig om gangen, og form til små kaker. Stek plettene i 2-3 minutter, eller til de er jevnt brune over det hele. La dem renne godt av seg på kjøkkenpapir. Serveres varme med sitronbåter til.

Jeg pleier å servere dem med tzatziki som jeg smakssetter med masse frisk mynte.

Gjest gjest1
Skrevet

Høres kjempegode ut! Skal prøves i morgen når jeg skal ha lunsjgjester. Sikkert godt med en enkel, grønn salat med Ruccola og sukkererter til denne.

Vil gjerne ha flere tips!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg digger squash, og bruker den masse i ulike pastaretter eller til salat. Til salat deler jeg den i tynne skiver som jeg steker lett i litt olje og salter. Til pasta er den supergod i staver sammen med aubergine, cherrytomater og kylling, for eksempel.

I ei kokebok fant jeg følgende rett som så god ut (ikke prøvd selv).

Briami

1 stor rød paprika

1/2 dl olivenolje

2 løk i skiver

2 fedd knust hvitløk

400 g squash i tykke skiver

400g små poteter, uskrelt, skåret i 1 cm brede skiver

1 kg modn tomater, flådd og grovhakket (du kan sikkert også bruke boksetomat hvis du siler bort kraften)

1 ts tørket oregano

2 ss hakket bladpersille

2 ss hakket frisk dill

1/2 ts kanel

Forvarm stekeovnen til 180 grader. Fjern frø og hinner fra paprikaen, og skjær fruktkjøttet i terninger. Varm 2 ss olivenolje i en tykkbunnet stekepanne over middels varme. Tilsett løk, og stek under hyppig omrøring i 10 minutter. Tilsett hvitløk, og stek videre i 2 minutter. Legg alle de andre ingrediensene i en stor bolle, og smak til med rikelig salt og pepper. Tilsett den myke løken og hvitløken, og bland. Fordel grønnsakene i en stor ildfast form, og drypp resten av oljen over. Legg på lokk, og stek i 1-1 1/2 time eller til grønnsakene er myke. Rør hver halvtime. Kjenn på potetene med en liten, spiss kniv. Når kniven går lett inn, er potetene ferdige.

Smaker utmerket varm til grillet kjøtt, kylling eller fisk, men kan også serveres romtemperert som en del av en meze-anretning (gresk svar på tapas).

Gjest gjest1
Skrevet

Takk!! Du er visst et orakel på både mat og kosmetikk :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har en fantastisk kokebok som heter Den store Middelhavsmat kokeboken (2004, Spektrum Forlag) :), og så er jeg veldig glad i mat med masse freshe grønnsaker.

Skrevet (endret)

Squashkake (2 stk)

3 egg

2,5 dl vegetabilsk olje

5 dl sukker

5 dl grovrevet squash

1 liten boks most ananas

7,5 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts bakepulver

½ ts kanel

1 ts muskat

½ ts nellik

2 ts vaniljesukker

2,5 dl hakkede nøtter (pecan, valnøtt eller mandler)

2 esker gourmet naturell ost

1¼ dl smør

5 dl melis

1 ts vaniljesukker

Press vannet godt ut av squashen og ananasen. Pisk egg, olje og sukker godt. Bland det tørre og bland dette med squash og ananas. Rør så disse to blandingene godt sammen. Smør to runde former med løs bunn med olje og sukker og hell røren i formene. Stek kakene nederst i ovnen på 180 grader

i ca 70 min. Kaken avkjøles på rist.

Ris- og squashgrateng (4-6 pers.)

1 kg squash i skiver

50 g smør

1 liten hakket løk

1 ss hakket persille

½ kopp ris

1 kopp kokende vann

1 eggehvite

⅔ kopp rømme

1 ts grov sennep

2 vispede egg

2 ss revet parmesan

Damp/kok squashen myk. Stek løken myk i smøret og rør inn persille, ris og vann. Kok opp og la småkoke til risen er ferdig og vannet er absorbert. Ta av varmen og rør inn eggehvitene. Klem risen ut i en bred brødform (15x25 cm). Legg squashskivene på toppen. Bland rømme med sennep, egg og ost og hell over i formen. Stek ved 180-190 grader i ca 45 minutter.

Kald fransk squash-suppe (4 pers.)

4 hvitløksfedd

12 basilikumblader

3 ss olivenolje

salt

ca 370 g tomater, uten skall eller frø, grovhakkede

625 g squash

2 ss finsnittede basilikumblader

Bland hvitløk, basilikum, 1 ss olje og litt salt i en kjele. Tilsett 4 kopper vann og tomatene, og kok opp. Riv squash grovt og hell i kjelen, legg på lokk og la småputre 40 minutter. La avkjøles litt og kjør suppen jevn i hurtigmikser. Avkjøl helt, dekk til og sett så i kjøleskap. Fordel i fire boller, drypp over resten av olivenoljen og dryss basilikum over.

Fylte squash (4 pers.)

8 squash

35 g loff, uten skorpe

litt melk

125 g ricotta

3 ss revet cheddar

35 g revet parmesan

2 ts hakket oregano

2 ts hakket timian

1 knust hvitløksfedd

1 eggeplomme

Kok squashen i saltet vann 5 minutter. Legg loffen i melk til den er myk, klem ut overflødig væske. Del squash i to og grav ut innmaten, finhakk den. Bland squashinnmaten med brød, ostene, urter, hvitløk, eggeplomme, salt og pepper. Fyll skallene og stek ved 190 grader i 35-40 minutter.

Endret av Arkana
Gjest gjest1
Skrevet

Takk, Arkana. Squashkake høres interessant ut.. Gulrotkake er jo supergodt, så denne kaken må prøves.

Skrevet

Den er god! Jeg var også ganske skeptisk først, squash er ikke akkurat noe jeg forbinder med søtsaker. Men jeg husker hvor skeptisk min samboer var til gulrotkake, men da han fikk smake ble det straks hans favoritt, så jeg tok sjansen. Squashkaken er i allefall saftig og god, og verdt et forsøk.

Skrevet

Pasta og squash!

Kjempegodt og kjempeenkelt!

Å, nå fikk jeg lyst på squash...

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for oppskrifter alle sammen. Squashplettene er prøvd, og de var skikkelig snadder! Kan bli en sånn greie som jeg plutselig bare må ha! Synd at de tar litt tid å lage..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...