Gå til innhold

Grove og sunne rundstykker


*Heidi*

Anbefalte innlegg

Så lurte jeg på om noen har en oppskrift på noen grove og sunne rundstykker? Gjerne med spelt mel eller noe annet bra mel, en oppskrift alla fedon og atkins vet dere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speltrundstykker (ca 45 stk)

400 g sammalt spelt

800 g fin spelt

50 g margarin/smør eller 1 dl olivenolje

5 dl vann

1½ ts salt

2½ dl melk

1 pk tørrgjær

Varm melk, smør/olje og vann til ca 40 grader. Bland alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen og la den arbeide i 5-6 minutter. Heves til dobbelt størrelse. Elt deigen del opp i ca 45 emner som formes til rundstykker. Sett på stekebrett og pensle med egg. Etterheves i 30 min. Stekes ved 225 grader i ca 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage scones med bakepulver av spelt - de smaker ikke som gjærbakst og er best nystekte, men kan lages med mye grovt mel og det i en fei. :)

Grove speltscones

150 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 g siktet spelt

2 ss små havregryn

2 ss solsikkefrø

evnt 2 ss hvetekli, havrekli eller speltkli

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

ca. 2 1/2 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i ca. 30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...