Gå til innhold

Hvordan avviser man negative tanker?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som med hell har lykkes med å lære seg å avvise negative tanker? Og hvordan gjorde dere i så fall det?

Tror det ville hjulpet mange om noen ville skrevet om sin erfaring med dette her.

Håper noen vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en teknikk som kan hjelpe mot negative tanker som kalles S.O.A.L

Det stammer fra en engelsk karkirurg, som er veldig opptatt av å tømme hodet for forstyrrende tanker f.eks før en operasjon.

S=stop

O=observe

A=accept

L=let go

Dvs. når en forstyrrende tanke kommer: stopp opp ved denne tanken. Observer den. Aksepter den. Og deretter Let go.

Dette høres kanskje litt vel banalt og lettvint ut, men det fungerer faktisk :)

Gi det ett forsøk..

Og mye ligger nok i begrepet å akseptere og derette la den forsvinne, uten å ta mer stilling til tanken. Akseper at de tankene finnes, men ikke la det bli en sannhet eller usannhet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette satt jeg faktisk og tenkte på igår! Slike teknikker er vel noe som kan hjelpe veldig mange vil jeg tro. Så takk for spørsmål og takk for svar, dette er notert og skal testes på dårlige dager! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk yoga.

Da skal jeg prøve det helt bevisst.

Men hva hvis tankene ikke vil forsvinne da? Gjør dem det til slutt likevel?

Har også lest at man skal erstatte negative tanker med positive, men det opplever jeg for tiden som litt vanskelig. Ikke fordi jeg ikke klarer å mane frem positive tanker, men jeg får dem på en måte ikke frem - de blir liggende bak de negative som bleke minner.

Dette skal jeg jobbe virkelig aktivt i forhold til. Er enig med Humleblomst i at slike teknikker nok kan hjelpe mange. Er nok mange som ikke trenger psykolgohjelp heller, hvis de bare får vite hvordan de skal jobbe med dette.

Ønskedrøm: offentlig kontor etter samlebåndprinsippet hvor man kan komme inn og lære teknikk for å få vekk negative tanker. Uuten først å måtte stå månedsvis i kø hos en psykolog, for så å bruke uker og måneder på lange samtaler med en psykolog, før man endelig lærer teknikken. ;) (Jada, vet det er utopi, men mange har faktisk selv ressurser til å hele seg selv, hvis de bare vet hvordan. Jeg er en av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo spinnvilt! :overrasket:

Jeg leste tipset til yoga, gikk fra datamaskinen, fikk tre vonde tanker i hodet (er egentlig om samme innviklede sak), "så" på tanken, erkjente for meg selv at: "jo, sånn er det", og så sa jeg "stikk" til tanken og så den forsvinne en etter en.

Og nå, nå plager de meg ikke mer! De dukker nok opp igjen med jevne mellomromn, men da skal jeg søren meg be de stikke fortere enn svint igjen.

Hvis dette ikke er en illusjon, er jeg deg evig takknmelig yoga. :klemmer:

Håper flere kan få nytte av denne tråden. Det er så fint når noen kan hjelpe andre som sliter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tipset til yoga, gikk fra datamaskinen, fikk tre vonde tanker i hodet (er egentlig om samme innviklede sak), "så" på tanken, erkjente for meg selv at: "jo, sånn er det", og så sa jeg "stikk" til tanken og så den forsvinne en etter en.

Hvis dette ikke er en illusjon, er jeg deg evig takknmelig yoga. :klemmer:

Håper flere kan få nytte av denne tråden. Det er så fint når noen kan hjelpe andre som sliter. :)

Nå ble jeg glad nå :)

Nei, det er ikke en illusjon, men en fantastisk god måte å få litt indre fred på. Og dess mer man bruker den, og øver på den, dess mer indre fred kan man oppnå og..

Du vil kanskje erfare at den ikke vil alltid hjelpe, men det er ingen grunn til å slutte å prøve. For som med alt annet i livet; ingenting virker som det skal, eller burde, hele tiden :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg glad nå :)

Gode mennesker evner å glede seg på andres vegne. :klemmer:

Nei, det er ikke en illusjon, men en fantastisk god måte å få litt indre fred på. Og dess mer man bruker den, og øver på den, dess mer indre fred kan man oppnå og..

Du vil kanskje erfare at den ikke vil alltid hjelpe, men det er ingen grunn til å slutte å prøve. For som med alt annet i livet; ingenting virker som det skal, eller burde, hele tiden :klemmer:

Dette er ting som har gnagd meg i lang tid, mange måneder er det vi snakker om her. Tankene har kommet igjen og igjen og nærmest gnagd seg fast,og gnagd meg nesten i stykker. Jeg har følt meg revet opp innvendig, og hatt store problemer med å sove. I natt sov jeg ikke, men fikk to timers søvn på dagen i dag. Tenk deg yoga, hva det har gjort med min livskvalitet å ha det sånn, og tenk deg hva det vil gjøre for meg hvis tipset ditt virker. Du har gjort mye for et fremmed menneske i dag yoga. :)

Jeg vet jeg har lest om denne metoden, men jeg tror ikke jeg var villig til å tro at noe så enkelt skulle funke, så jeg har aldri prøvd - ikke en gang.

Det jeg har prøvd, er som nevnt å mane frem gode tanker, men de klarer ikke å sloss seg foran de negative.

Dette har virkelig gitt meg et pusterom, nå hyperkoser jeg meg med overforkuserte gode tanker - a la jeg har det bra, livet er verdt å leve, jeg gleder meg til i morgen osv. (egentlig litt jug da, men jeg skal ta innersvingen på den negativt fokuserte hjernen min). Hver eneste negative tanke skal få beskjed om å stikke.

Heldigvis har jeg et lyst sinn, så jeg vet hvor viktig det er å fokuser positivt, selv om jeg har hatt problemer med det lenge nå.

Åååå så glad jeg er nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en teknikk som kan hjelpe mot negative tanker som kalles S.O.A.L

Det stammer fra en engelsk karkirurg, som er veldig opptatt av å tømme hodet for forstyrrende tanker f.eks før en operasjon.

S=stop

O=observe

A=accept

L=let go

Dvs. når en forstyrrende tanke kommer: stopp opp ved denne tanken. Observer den. Aksepter den. Og deretter Let go.

Dette høres kanskje litt vel banalt og lettvint ut, men det fungerer faktisk :)

Gi det ett forsøk..

Og mye ligger nok i begrepet å akseptere og derette la den forsvinne, uten å ta mer stilling til tanken. Akseper at de tankene finnes, men ikke la det bli en sannhet eller usannhet.

Lykke til :)

Dette høres ekstremt likt ut som det man gjør i mange former for meditasjon. Dels så gjør man noe lignende, men bringer altid bevistheten tilbake på det man i utgangspunktet fokuserer på, for eksempel, mantra eller pusten, eller man blir værende ved det enda lengre og observerer mere uten å gripe inn for å få innsikt gjennom den prosessen som da igangsettes.

Mindfulness Based Cognitive Therapy er dels basert på meditasjon og dels på vestlig kognitiv terapi hvor man skifter negative tanker til positive og virker også ekstremt likt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness-b...gnitive_Therapy

Det jeg selv gjør er at jeg mediterer mye og gjennom det for en sterkt forøket evne til å bare observere og akseptere tankene. Det leder så til at når jeg gir slipp på dem så falmer de gjerne av seg selv og erstattes spontant av mere positive tanker. Jeg tror det ligger en slags visdom i den prosessen som er dypere en hva jeg med mitt intelekt skjønner. Med andre ord er det bedre å la det som skjer skje når du aksepterer tanken. Det er som om det er noe dypere i meg som kommer inn og sier hva jeg burde tenke når jeg gjør dette. Noen ganger er det heller ikke riktig å tenkt mere positivt om noe og da har den negative tanken en tendens til å bli, men få selskap av en følelse av aksept for at nå er det noe vondt og sånn er det bare og det finnes alikevel mye annet positivt og jeg er uansett verdifull( eller noe i den dur). I det jeg slutter å stritte i mot tankene, men gir slipp så settes det også gjerne i gang en ny rekke av spontane tanker rundt situasjonen som er mer konstruktive enn de jeg ville hatt om fortsatt slåss mot den negative tanken.

I tillegg til dette så bruker jeg ulike varianter av selv suggesjon/affirmasjoner. Fordi jeg gjennom meditasjon har bygget opp en veldig sterk konsentrasjon så er effekten av affirmasjonene mye sterkere enn de ellers ville vært. Når jeg i dag tidlig etter meditasjon satt og sa til meg selv at jeg hadde god selvtillitt tok det to minutter før jeg satt med en kjempesterk følelse av selvtillitt (den falmer jo etter en stund, men over tid så omprogrameres hjernen). Tidligere ville jeg måttet sitte i 20 minutter for å oppnå det samme.

Kombinasjonen av å la ting gå av seg selv gjennom nøytral observasjon i dagliglivet og å på fastsatte tidspunkter bruke suggesjon for å bygge opp positive tanker og følelser fungerer som en veldig brad kombinasjon for meg.

Jeg bruker også en urgammel kinesisk øvelse som kalles six healing sounds. Det er en kombinasjon av lyder som renser ut negativ emosjonell energi av kroppens organer og suggesjon og visualisering for å fylle dem med positive følelser. Mange vil synes kinesernes kobling av følelser til organer er pussig, men i min erfaring så stemmer det og uansett så virker øvelsen svært godt. De fleste i vesten vil nok forstå koblingen av hjertet med kjærlighet, glede og empati, men kineserne kboler for eksempel også nyrene til angst, leveren til sinne og lungene til tristhet og selvtillitt. Jeg synes jeg merker dette ved at leveren blir litt varmere når jeg blir sint en andre organer (sinne er koblet til leversykdommer i vestlig medisin), nyrene blir kalde når jeg blir engstelig, og at brystet blir fremskutt når jeg er selvsikker og sammensunket når jeg er lei meg. Ved å revesreser en del av disse tingene og bruke lyder og visualisering i tillegg så endrer man psyken dramatisk. Når man har lært den tar øvelsen bare 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I indisk yoga tradisjon finnes det også en meditasjon som ligner på det jeg beskrev over, men alikevel virker litt annerledes. Første trinn er å observere lyder og sanser og kroppslige fornemmelser. Så observerer man tanken og følelsene og lar dem surre helt fritt uten å gripe inn. Så begynner man å aktivt tenke tanker. Man bestemmer seg for å tenke på et eller annet i stedet for å la tanker komme. Så bestemmer man seg for at den tanken skal helt bort. Slik sitter man å velger tanker å tenke på og så velger man dem bort. Det skal igjen gjøre neste trinn lettere som er å vente på at spontane tanker kommer for så å bestemme seg for at de skal bort slik at sinnet helt tiden er helt tomt under meditasjonen. Dette høres vel egentlig ut som det nærmeste man kommer en blanding av østlig meditasjon og vestlig kognitiv terapi.

Det er mulig folk kan ha suksess med å sette seg ned og gjøre alle disse trinnene i en fei første gang, men jeg tror det er ment å gjøres slik at man bruker 20 minutter om dagen på første ledd i en måned eller flere, før man går over på neste trinn osv. Det er det som skal til for at man virkelig, virkelig skal mestre det. Men, som sagt så er det mulige folk kan få noe ut av å gå fortere fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg har også forsøkt! Om det var tilfeldig eller, "så enkelt" vet jeg ikke. Men ble faktisk ikke begravd ned i en spiral av dumme tanker. (tenk om, hvis om, nei det går sikkert aaaaldri, og nei og nei og nei..)

TROR cluet er at før så har jeg prøvd å jage bort det negative med positive tanker. Men kanskje saken er at for å gjøre plass til det positive, så må man jage bort det negative først????

Så må man se om det fortsetter slik, eller tilfedig :sjenert: (kan ikke være for positiv heller! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forsøkt! Om det var tilfeldig eller, "så enkelt" vet jeg ikke. Men ble faktisk ikke begravd ned i en spiral av dumme tanker. (tenk om, hvis om, nei det går sikkert aaaaldri, og nei og nei og nei..)

TROR cluet er at før så har jeg prøvd å jage bort det negative med positive tanker. Men kanskje saken er at for å gjøre plass til det positive, så må man jage bort det negative først????

Så må man se om det fortsetter slik, eller tilfedig :sjenert: (kan ikke være for positiv heller! ;) )

Ja og nei. Stort sett så funker det dårlig å jage bort det negative. Man må heller la det negative få lov til å være eller gå og etter en liten stund velger det som regel å gå. Da kan man fylle på med noe positivt.

What you resist persist!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest og takk for mye god info. :)

Meditasjon har jeg tenkt på lenge, og jeg har så absolutt tro på det. Jeg har også en minimeditasjon som går på pust. Men nå for tiden er jeg litt for urolig til å tenke på meditasjon. Jeg må få kontroll sånn at jeg får jagd bort de negative tankene først. Og det har jeg jo akkurat lært en triks for å gjøre.

Storesky:

Så fint at det funker for deg også. :hoppe:

Rart hva? Jeg har hatt negative tanker noen flere ganger i kveld. Jeg lar dem dukke opp, og jeg ber dem stikke. Har fått sove et par timer i kveld også.

Var godt å lære meg et knep for de tankene, er vondt når tankene griper om seg så det kjennes fysisk.

Jeg har også meldt meg på en tur i skog og mark sammen med fremmede mennesker i morgen kveld. Det er nye toner!! Og jeg gleder meg. Tenk at det å følge et tips på internett kan forandre noe så raskt. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også meldt meg på en tur i skog og mark sammen med fremmede mennesker i morgen kveld. Det er nye toner!! Og jeg gleder meg. Tenk at det å følge et tips på internett kan forandre noe så raskt. :hoppe:

Det høres bra ut :)

Det kan og bidra med å gjøre ting litt bedre. Og ingen har ihvertfall vondt av frisk luft og nye bekjentskaper ;)

Gleder meg på dine vegne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Negative tanker kommer:

Hva er vitsen med å tenke på dette?

Jeg vet det er sånn og tar meg av det når jeg har anledning og blir sterk nok.

STIKK!!

Herlig. :hoppe:

Turen var fin den, men fysj så gjørmete det var i skogen nå. :roll:

Snubla også jeg da, og rulla i gjørma, men det gikk helt fint. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også ofte negative tanker, og når jeg først begynner, er det vanskelig å se de positive tingene.

Typisk: "Å, nå gjorde jeg det galt" "Og det også ble galt" Selvfølgelig klarer ikke JEG å få til dette!" "Ingenting blir jo riktig!" osv

Men når jeg tenker, "Åååå, jeg får jo ikke til noenting!" (Fordi jeg "feiler" på bagateller, men gjør stooore saker ut av det)

Hva skal jeg gjøre da? Hva kan jeg si til meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Ulla_*
Jeg tenker også ofte negative tanker, og når jeg først begynner, er det vanskelig å se de positive tingene.

Typisk: "Å, nå gjorde jeg det galt" "Og det også ble galt" Selvfølgelig klarer ikke JEG å få til dette!" "Ingenting blir jo riktig!" osv

Men når jeg tenker, "Åååå, jeg får jo ikke til noenting!" (Fordi jeg "feiler" på bagateller, men gjør stooore saker ut av det)

Hva skjer hvis du

Stopper: Husker at det er en teknikk du kan bruke.

Observerer: Konkretiserer tanken med å si "Å, så kløne jeg var når jeg snubla i trappa!"

Aksepter: Tenk So what, gjort er gjort. Det går ikke an å gjøre noe med det nå.

Let go: Gjør noe helt annet.

Har ikke prøvd teknikken selv, men den høres veldig bra ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Da skal du gjøre som Yoga har forklart oss lenger opp i tråden, og som Ulla har gjentatt lenger ned.

Wow. Det virket.

SOAL virket :hoppe:

JAAAAAA!! :hoppe:

Hva skjer hvis du

Stopper: Husker at det er en teknikk du kan bruke.

Observerer: Konkretiserer tanken med å si "Å, så kløne jeg var når jeg snubla i trappa!"

Aksepter: Tenk So what, gjort er gjort. Det går ikke an å gjøre noe med det nå.

Let go: Gjør noe helt annet.

Har ikke prøvd teknikken selv, men den høres veldig bra ut:)

Det er veldig bra også, helt supert. Men jeg forstår ikke hvorfor det virker, men vet nå at det gjør det.

Jeg fikk tankeras med negative tanker før i dag. Og var som vanlig i full gang med å planlegge hva jeg skulle si hvis de forskjellige nagative tankene virkelig kom til å skje. :roll:

Men så :idesmil: jeg hadde jo lært noe lurt av Yoga!! Så jeg kjeppjagde de møkkatenkene en for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Laika_*

SOAL er en kjempefin teknikk. Så bra at den virker på flere!

For de som ikke får den til å funke går det an å prøve en litt annen variant. Den går stort sett ut på det samme, men man gjør det på en litt annen måte.

Når vanskelige tanker dukker opp: Skriv dem ned på et ark, kort og gjerne stikkordsmessig. Legg bort arket du skrev og avtal med deg selv at "i morgen klokka 17.00-17.30 skal jeg tenke på det som er vanskelig, men ikke nå". Tidspunktet velger du når det måtte passe deg, men ikke rett før leggetid. På den måten konkretiserer du når du har "lov" til å gruble. Og du kan slappe av resten av døgnet. På den måten sørger du for at du ikke grubler over vanskelige ting hele tida, men i et avgrenset tidsrom. Samtidig får du ting litt på avstand sånn at når du setter deg ned for å tenke på det vanskelige så er det kanskje ikke så vanskelig lenger likevel.

Når det gjelder negative tanker i form av at "jeg får aldri til noenting" og lignende, har jeg følgende forslag:

Når slike tanker dukker opp: Ta tanken på alvor. Tenk på det litt. Er det sant at du aldri får til noenting? (Neppe) Hva er det du får til da? Tenk på alt du faktisk får til. Minn deg selv så på at det er lov å feile og mislykkes. Ingen lykkes med alt de foretar seg. Du har feilet, ok, så er du ikke superkvinnen. Men hun finnes da kun i tegneserier. Du er et menneske. Mennesker feiler. Og går videre. Dine feil er da vel ikke så mye verre enn feilene alle andre gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...