Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snill, omtenktsom mann som jeg elsker veldig høyt, og jeg føler meg absolutt elsket tilbake.

Men jeg har ett problem som har utviklet seg til å bli veldig stort for meg, han snakker nemlig i søvne. Den siste tiden har han sagt et jentenavn, og at han elsker og savner henne, og et eller annet om å love å gjøre det slutt!

Jeg vet at han ikke er utro, det har han hverken tid eller anledning til, men jeg synes likevel det er veldig sårt.

Dette kan virke som en bagatell, men jeg får ikke sove p.g.a dette. Det har gått så langt at jeg savner den tiden da han bare snorket!

Jeg kan ikke holde ham ansvarlig for hva han drømmer, og det er jo ikke noe å konfrontere ham med, men jeg synes likevel det er sårt at han drømmer om å gjøre det slutt med meg, det tyder jo på at han ikke har det godt sammen med meg.

Hjelp meg noen! Hvordan skal jeg takle dette? Jeg kan jo ikke fortsette å torturere meg selv på denne måten, jeg sover nesten ikke i det hele tatt lenger.

Når jeg leser over innlegget, så ser det ut som det er et troll som har skrevet det, men dette er alvor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta opp det han sier på bånd og spill av for ham. Snakk med ham om det, spør om det er noe som er galt i forholdet for hans del. Evt gå til samlivsterapeut.

Skrevet

Uff da. Jeg ville også blitt redd. Men i min pessimistiske verden ville jeg trodd at siden det er samme jentenavnet hver gang det skjer, at det ikke kan være tilfeldig. Han er sikkert ikke utro men kanskje litt betatt av en jente, og i drømmene arbeider han med disse følelsene (som han kanskje undertrykker til daglig?).

Vet ikke helt hva du skal gjøre... du kan jo bare si en gang dere våkner at du hørte ham si et jentenavn i søvne (men ikke gå i detalj om hva han sa) og lurer på om det er noen han kjenner..?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Sover han så sover han, men er det samme navnet som går igjen og dette plager deg så må du prate med han. Alle kan drømme om andre mennesker. Jeg drømmer også om andre menn, om menn jeg liker og menn jeg ikke liker. Det er likevel mannen min jeg elsker.

Skrevet

Dette kan høres litt "farlig" ut, men trenger ikke bety noen ting. Drømmer styrer man i liten grad selv, og er... ja, bare drømmer. Selv har jeg en særdeles livlig drømmeverden, og jeg er glad for at min mann ikke vet noe om hva jeg drømmer om om nettene (og ikke minst hvem jeg drømmer om). Tror han hadde blitt bekymra og lei seg, så jeg kommer aldri til å nevne noe med et eneste ord. Drømmene går i stor grad ut på "utenomekteskapelige handlinger", og ting jeg absolutt ikke kunne finne på å gjøre i det virkelige liv. Kan det samme gjelde mannen din?

Skrevet
Ta opp det han sier på bånd og spill av for ham. Snakk med ham om det, spør om det er noe som er galt i forholdet for hans del. Evt gå til samlivsterapeut.

Dette forslaget ventet jeg ikke. Det er litt utenom saken, men for meg ville dette vært et lavmål! Det kan sammenlignes med at han leser høyt fra dagboka si uten å vite at noen står bak hjørnet med en båndopptaker... dette ser jeg på som voldtekt av tanker, og det absolutte tillitsbrudd!

(Beklager om jeg virker litt skarp, det er ikke meningen, jeg ble bare sjokkert over forslaget)

Uff da. Jeg ville også blitt redd. Men i min pessimistiske verden ville jeg trodd at siden det er samme jentenavnet hver gang det skjer, at det ikke kan være tilfeldig. Han er sikkert ikke utro men kanskje litt betatt av en jente, og i drømmene arbeider han med disse følelsene (som han kanskje undertrykker til daglig?).

Vet ikke helt hva du skal gjøre... du kan jo bare si en gang dere våkner at du hørte ham si et jentenavn i søvne (men ikke gå i detalj om hva han sa)  og lurer på om det er noen han kjenner..?

Jeg vet at han ikke er utro, så det er jeg ikke redd for.

Når det gjelder å "konfrontere" ham med jentenavnet så kan det bli litt vanskelig.

Ikke nok med at han er så ubetenksom at han snakker i søvne, men han er så hensynsløs at han mumler i tillegg! :sur::frustrert: ( :ironi: )

Alt jeg har fått med meg av navnet er at det slutter på -ine, så det kan være Line, Trine, Katrine, Stine, Kine, Kristine osv.. så det blir litt vanskelig å være generell. ;)

Sover han så sover han, men er det samme navnet som går igjen og dette plager deg så må du prate med han. Alle kan drømme om andre mennesker. Jeg drømmer også om andre menn, om menn jeg liker og menn jeg ikke liker. Det er likevel mannen min jeg elsker.

Dette kan høres litt "farlig" ut, men trenger ikke bety noen ting. Drømmer styrer man i liten grad selv, og er... ja, bare drømmer. Selv har jeg en særdeles livlig drømmeverden, og jeg er glad for at min mann ikke vet noe om hva jeg drømmer om om nettene (og ikke minst hvem jeg drømmer om). Tror han hadde blitt bekymra og lei seg, så jeg kommer aldri til å nevne noe med et eneste ord. Drømmene går i stor grad ut på "utenomekteskapelige handlinger", og ting jeg absolutt ikke kunne finne på å gjøre i det virkelige liv. Kan det samme gjelde mannen din?

Jeg vet. Jeg drømmer også om andre mennesker, også menn (særlig fra fortiden), så det er ikke det som plager meg egentlig.

Det er vel mer det han sier som gjør meg usikker! Ingen liker vel å høre at mannen de elsker høyt heller vil ha noen andre, selv om det bare er i drømme... :sjenert:

Skrevet

I mine egne drømmer vil jeg alltid ha en annen enn min mann. Han blir aldri foretrukket, alltid valgt bort. Dette skjer sikkert fordi jeg kjenner ham og kanskje har lyst til å oppdage litt nye sider ved ham? Kanskje jeg må gå til en samlivsterapeut :forvirret: ?

Skrevet

Beklager, dette var da ikke særlig snilt av meg.

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over, så lenge du vet at din din mann ikke er utro. Dersom han har noe å fortelle, så stol på at han gjør det!

Skrevet
Jeg vet at han ikke er utro, så det er jeg ikke redd for.

Når det gjelder å "konfrontere" ham med jentenavnet så kan det bli litt vanskelig.

Ikke nok med at han er så ubetenksom at han snakker i søvne, men han er så hensynsløs at han mumler i tillegg!  :sur:  :frustrert:  ( :ironi: )

Alt jeg har fått med meg av navnet er at det slutter på -ine, så det kan være Line, Trine, Katrine, Stine, Kine, Kristine osv.. så det blir litt vanskelig å være generell. ;)

Alle kan vel drømme om andre innimellom ;) , men som deg hadde jeg også reagert om han lå og snakket om et annet kvinnemenneske - kalte henne ved navn og sa "romantiske ting". Synes forslaget om å ta det opp en morgen når dere våkner og kanskje har litt god tid, er best. Du kan ikke fortsette å ligge våken fordi du enten hører lyder eller blir liggende å vente på om han skal si noe kommende natt. Du må sove...

Slik jeg ser det må du:

- enten bare svelge dette - stole på han og lukke øyne og ører og sove, uansett hvor vanskelig det er... (legg deg først f.eks og håp at du sover når han kommer)

- eller du må snakke med han. Er greit å ta det litt muntert neste morgen... "Go' morn du! Hvem var det du drømte så varmt om i natt da? Hørte du snakket så godt og varmt om ei eller anna jente..." - Prøv å ta det opp som en moro ting - ikke anklagende.

Skjønner det kan være skummelt. Alle får vel vondt i magen når de må ta opp ting som de føler som usikre - av redsel for at i værste fall går hele forholdet gaiken! Men av og til må man prøve. Er ikke overlevelig for deg å ligge våken hver natt, langt mindre å gå og ha vondt i magen og spekulere på hvem denne xxx-ine er. Enig?

Lykke til!

:klem:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Dersom han har noe å fortelle, så stol på at han gjør det!

Tror du undervurderer vanskelighetsgraden av å snakke om sånne ting. Det passer aldri, det føles feil, det er ikke rett stemning osv. Dersom han nå faktisk HAR noe å fortelle (enten at han vil ha noen andre, at han drømmer seg tilbake til ungdommen eller hva som helst), så synes jeg ikke det er for mye forlangt at ts tar det opp. Det er hundrevis av tråder bare her på KG om folk som ikke forteller partneren sin noe partneren burde vite.

Hva er det med oss damer som gjør at vi heller vil gå og grunne på ting, grave oss ned i ensomhet og ville tankerekker, og trekke en forferdelig konklusjon, heller enn å ta en konfrontasjon med en gang? Hvorfor skal vi alltid vente til andre tar det første skrittet? Det er ditt liv også, ts, så ta grep og gjør noe med det som gjør deg ulykkelig. Ikke sitt og vent på at andre skal skjønne det av seg selv.

Skrevet

Så hvorfor bare spør du ikke? Kan ærlig talt ikke se at det er noe galt i å si at han snakker i søvnet, nevner et navn og du er nysgjerrig.

Skrevet
I mine egne drømmer vil jeg alltid ha en annen enn min mann. Han blir aldri foretrukket, alltid valgt bort. Dette skjer sikkert fordi jeg kjenner ham og kanskje har lyst til å oppdage litt nye sider ved ham? Kanskje jeg må gå til en samlivsterapeut  :forvirret: ?

Beklager, dette var da ikke særlig snilt av meg.

Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over, så lenge du vet at din din mann ikke er utro. Dersom han har noe å fortelle, så stol på at han gjør det!

Ja du var litt slem nå, men jeg forstår hva du vil fram til.

Men du sier jo selv at du er glad mannen din ikke vet hva du drømmer, fordi du vet at om han hadde visst så hadde han blitt beskymret og lei seg...

Jeg er redd for at drømmene forteller at han ikke har det bra hos meg.

Jeg vet at han har en 40-årskrise akkurat nå, og jeg vet at han er hardt rammet! Jeg er redd for at han begynner å lengte ut!

Og det er vel derfor jeg ikke har spurt ham direkte, jeg er redd for at om jeg spør hva disse drømmene dreier seg om, så vil jeg ikke takle svaret jeg får.

Huff, dette ble rotete og sentimentalt, jeg burde nok ha sovet litt... :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Huff, dette ble rotete og sentimentalt, jeg burde nok ha sovet litt... :sjenert:

:troest: Prøv å få deg litt søvn du, og forbered deg litt før du snakker med ham. Ting ser som regel litt annerledes ut når man har sovet godt :)

Lykke til. Kanskje det er ingenting.

:klem:

Skrevet
Ja du var litt slem nå, men jeg forstår hva du vil fram til.

Men du sier jo selv at du er glad mannen din ikke vet hva du drømmer, fordi du vet at om han hadde visst så hadde han blitt beskymret og lei seg...

Ja, jeg vil ikke at mannen min skal få vite hva jeg drømmer. Drømmene mine må jeg få ha for meg selv, de er bare mine. En av grunnene er at han skal slippe å få slike tanker som du har nå, at du er redd for at det er noe eller noen andre på gang i hans liv.

Jeg vet jeg skrev at du burde stole på at det ikke foregår noe skummelt, om han selv ikke sier noe. Men dersom du nå tenker så veldig mye på dette, må jeg slutte meg til noen som skrev ovenfor, at det går an å ta det opp på en humoristisk måte. Ikke angrip, ikke still for mange spørsmål. Vær åpen og interessert, men det er ikke nødvendig å gå særlig i dybden på det dersom mannen din selv ikke har lyst. Rene konfrontasjoner kan lett føre galt hen, så de tror jeg du bør prøve å unngå.

Lykke til, kjære deg.

Skrevet
Så hvorfor bare spør du ikke? Kan ærlig talt ikke se at det er noe galt i å si at han snakker i søvnet, nevner et navn og du er nysgjerrig.

Enig.

Glad du ikke går for forslaget om å ta det opp i allefall!

Hvis du ellers ikke føler bekymring er jeg ganske sikker på at du ikke har noe å frykte. Det kan jo hende du har akkurat tilsvarende drømmer selv! Men skjønner at det er veldig kjipt og ekkelt å høre at han snakker i søvne om andre. Fortell ham det du, så kanskje han kan klare å berolige deg :klem:

Skrevet

Hvis du er redd han har 40 års krise, gi ham en fallskjermshopp i gave. Da får han gjort noe spennende uten å gå ut av ekteskapet.

Gjør noe moro sammen, dra på en tur bare dere to. Gjerne en opplevelses tur.

Men kan du ikke bare spørre ham om han sover dårlig om natta? Om det er noe som bekymrer ham, siden du hører ham snakke i søvne? Du trenger ikke å si hva du hørte.

Skrevet

Jeg kunne ikke fortsette slik, så jeg skrev en melding til ham jeg...

"Hei kjærsten, alt bra? Hvem var det du var sammen med i natt da? Du hadde det fint hørte jeg...! Var like før jeg tok med meg dyna på sofaen for å gi deg og drømmen din litt privatliv ;-)

Forresten, de ringte fra (normal beskjed).osv"

Det tok omtrent 10 sekunder fra han leste meldingen til han ringte. :ler:

Da måtte jeg forklare hele historien, og jeg var veldig spent på reaksjonen.

"Vi får snakke mer når jeg kommer hjem" sa han mens han lo, så alt er nok ganske uskyldig.

Så nå har jeg fått dagens påminnelse: alt er svartere om natta! ;)

Skrevet

Så bra! Ha en fiiin kveld sammen med din kjære, da!

Gjest supergjest
Skrevet
Alle kan vel drømme om andre innimellom  ;)

- eller du må snakke med han. Er greit å ta det litt muntert neste morgen... "Go' morn du! Hvem var det du drømte så varmt om i natt da? Hørte du snakket så godt og varmt om ei eller anna jente..." - Prøv å ta det opp som en moro ting - ikke anklagende.

Min favoritt....hvis du er trygg nok, kan du jo flørte litt å si noe ala; "hvis det var så spennende som det hørtes ut som , så vil jeg være med neste gang"...eller noe sånt.

:rodme: hos meg er det ikke bare i drømme mannen min ikke får være med, ei heller i badekaret eller hvor det måtte være....og det enda jeg elsker ham veldig :ler:

Skrevet

Du får holde oss oppdater. Fortell hva han sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...