Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2004 #1 Skrevet 2. oktober 2004 Samboeren min er til tider veldig plaget av at huden rundt øyenbrynene, nesen og hodebunnen blir litt rød og flasser av. Lener han seg inntil noe ligger det masse små hudflak igjen etter han. Han har tidligere vært i kontakt med lege ang dette, han mente at det var et slags eksem så han fikk da en resept på en salve han kunne smøre seg med men denne hjalp ikke. Til tider hjelper det faktisk at han vasker hår og ansikt med Fungoral shampo, men jeg vet ikke hvor bra det er for huden i og med at det er et eksem og ikke sopp... Er det noen som har noen tips til hva vi kan prøve...?
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2004 #2 Skrevet 2. oktober 2004 Hvis legen mente at det var eksem, men eksemsalva ikke hjalp, og hvis Fungoral funker... kan det ikke være legen tok feil og mannen din har sopp og ikke eksem?
Gjest Ethereal Skrevet 2. oktober 2004 #3 Skrevet 2. oktober 2004 Seborreisk eksem er forårsaket av en sopp, og Fungoral dreper denne. Slikt eksem opptrer i hodebunnen, rundt øyenbrynene osv. Så han kan bare fortsette med shampoen etter bruksanvisningen på pakken.
Saeria Skrevet 3. oktober 2004 #4 Skrevet 3. oktober 2004 Som Etheral sier så antar legene at det er en sopp som finnes naturlig i huden som forårsaker seborreisk eksem. Jeg er så "heldig" at jeg har det selv. :-? Fungoral funket ikke på meg så jeg bruker Selukos. Den kremen jeg bruker i ansiktet heter Pevisone og fåes på resept. Tingen med denne eksemen er at det som funker for en, funker ikke nødvendigvis for en annen. Så om ikke behandlingen fungerer tilstrekkelig, så snakk med en hudlege som kan gi samboeren din et medikament med et annet virkestoff. Det som hjelper meg er virkestoffet Selen. I Fungoral er det Ketokonazol. Det funker på min samboer som også har eksemet. Det som jeg synes er trist er at det ikke er noen kur. Jeg fikk også beskjed om ikke å forvente en heller.
Carmen_ Skrevet 4. oktober 2004 #5 Skrevet 4. oktober 2004 HVA? Finnes det ingen kur mot seboreisk eksem? Har det selv jeg, bruker en shampo kalt sieprox (tror jeg). Har ikke blitt så mye bedre. Får vel prøve fungoral da... Uff... Trodde det skulle gå vekk jeg :-?
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2004 #6 Skrevet 4. oktober 2004 Noe som holder seborreisk eksem i sjakk hos meg er å skylle hodebunnen med eddikvann to -tre ganger i uken. Da blander jeg 7% husholdnings eddik, halvt om halvt med vann og masserer det inn i hodebunnen, og lar det virke i 5-10 min, før jeg skyller det ut og vasker håret som vanlig. Dette holder det på et akseptabelt nivå, men har jeg store utbrudd f.eks i stess perioder, må jeg ty til fungoral kur.
monja Skrevet 4. oktober 2004 #7 Skrevet 4. oktober 2004 Mannen min har seborreisk eksem i hodebunn, øyenbryn og skjegg, og for han er det bare Selukos som fungerer. Faren hans har det samme og der i gården er det bare Fungoral som virker. Tror det er greit å prøve seg fram jeg.....
Gjest Carmen274 -i.i. Skrevet 4. oktober 2004 #8 Skrevet 4. oktober 2004 Noe som holder seborreisk eksem i sjakk hos meg er å skylle hodebunnen med eddikvann to -tre ganger i uken. Da blander jeg 7% husholdnings eddik, halvt om halvt med vann og masserer det inn i hodebunnen, og lar det virke i 5-10 min, før jeg skyller det ut og vasker håret som vanlig. Dette holder det på et akseptabelt nivå, men har jeg store utbrudd f.eks i stess perioder, må jeg ty til fungoral kur. Hvordan blir hodebunnen din under utbruddene? Min blir fet og lukter litt merkelig. Får også endel kviser i hodebunnen... Trodde man hadde utbrudd nesten hele tiden jeg Kanskje det bare er meg, hehe...
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2004 #9 Skrevet 4. oktober 2004 Hvordan blir hodebunnen din under utbruddene? Min blir fet og lukter litt merkelig. Får også endel kviser i hodebunnen... Trodde man hadde utbrudd nesten hele tiden jeg Kanskje det bare er meg, hehe... Huden blir litt "bulkete", med tykke lag av død hud. Og det klør noe helt vanvittig.
Carmen_ Skrevet 4. oktober 2004 #10 Skrevet 4. oktober 2004 Huden blir litt "bulkete", med tykke lag av død hud. Og det klør noe helt vanvittig. -------
Saeria Skrevet 4. oktober 2004 #11 Skrevet 4. oktober 2004 HVA? Finnes det ingen kur mot seboreisk eksem? :-? Nei, det finnes ingen kur som gjør at en blir kvitt eksemet for godt. Men heldigvis finnes det medikamenter som fjerner symptomene. (Den flassete huden/hodebunnen og hos noen tørre stramme huden rundt nese, og i øyenbryn og evt. skjegg.) Har fått inntrykk av at det ikke er så mange leger som forsker på eksemet med tanke på å finne en kur. Noe av grunnen til det kan kanskje være at det ikke ligger så mye prestisje i det, dessuten er det ikke en sykdom som er livstruende eller så utseendemessig plagsom som f.eks. psoriasis. Selv om vi som har eksemet ikke synes vi er så lekre når eksemet virkelig bryter ut. :-?
Gjest Ethereal Skrevet 4. oktober 2004 #12 Skrevet 4. oktober 2004 I tillegg er det nok vanskelig å sette en finger på én årsak; jeg tror at eksem har stor sammenheng med allmenntilstanden forøvrig, om man stresser mye, sover nok, osv. Slike faktorer er det ikke så lett å sette på papiret...
Gjest Nesten fri det Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 Jeg bruker en kur jeg ikke helt husker hvor jeg har plukket opp. Ihvertfall så 'kurer' jeg håret i 7% eddik cirka hver 14.dag. Altså først fukter jeg håret med vann og tørker lett med et håndkle (kun for at eddiken da skylles lettere inn i håret) før jeg tømmer noen desiliter eddik i håret, surrer et håndkle rundt og lar dette være i minst en time. Eddiken dreper det meste av bakterier og sopp som vi har i håret og som gir enkelte (dessverre) eksem og kløe. Den fjerner altså årsaken til eksemet/kløen midlertidig. Kløen og flassingen i ansiktet blir også bedre når jeg gjør dette. Kanskje trengs flere behandlinger i starten, men etter en stund trengs det sjeldnere (hos meg hvertfall). Hvis du er sår i hodebunnen kan det nok være greit å starte litt lettere med uttynnet eddik og kortere tid (som nevnt over). Dette har hvertfall hjulpet meg veldig, og hvis jeg gjør dette ca annenhver uke er jeg så og si symptomfri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå