Gå til innhold

Hvordan gifte seg uten å bli ruinert?

Anbefalte innlegg

Gjest Ooolala..
Skrevet

Jeg og min kjære har snakket litt om at vi gjerne vil :bryllup: oss :-D

Men da vi ikke er rike noen av oss, og har mer enn nok av utgifter, vil vi helst gjøre det uten å måtte ta opp lån, tigge penger hos foreldre etc.

Er det noen lure hoder der ute som har noen gode forslag her? Altså vi vil jo gjerne ha endel venner og familie der med oss, men uten at det blir "lurvete" og kjedelig for gjestene... Jeg kan jo fint lage invitasjoner, borddekorasjoner, takkekort og slikt selv, men blomster, kjole, fotograf, mat, drikke og lokale og slikt? Leste her at det var vanlig å regne 1000kr pr gjest. Det vil si at med kun den aller nærmeste familen vår blir det godt over 40000kr... Syns det er mye jeg, og jeg vil jo gjerne ha gode venner i bryllupet vårt også!

Tar imot alt av forslag med stooor takk!

:hjerter_rundt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!jeg synes du skal se etter hva dine bekjentskaper kan gjøre for deg.da mener jeg for eksempel det vi gjorde i vårt bryllup.har ei god venninne som tok bilder,og hun er veldig dyktig,så se etter noen i vennekretsen som er flinke til å fotografere.maten sto min mor for,da hun jobber med catering.har en venninne som er frisør,og hun tok den biten.kaker og sånn gjorde tanter og bestemor.bordkort og invitasjoner tok jeg med på den lokale yrkesskolen og lot tegning,form og farve linja lage,mot at dem fikk 1500 i turkassa si.kjolen lette jeg lenge etter,men dro til slutt til danmark og københavn hvor jeg fikk den til under halv pris sammenlignet med norge.og så fikk jeg en heisatur med et par venninner i samme slengen.alkohol kjøpte jeg gjennom et år,da menere jeg av det sterke slaget.kjøpte et par flasker i måneden.så bare bruk fantasien og det trenger ikke bli så dyrt.vi kom på 30000 for hele bryllupet,og da holdt jeg på med det i et år. ;)

Skrevet

Kjenner noen som inviterte alle til fest etter vielsen hadde funnet sted. Antrekk var sommerklær, brudeparet ordnet med reker og annen god sommermat på buffet, og alle tok med en flaske vin. De ønsket seg ingen gaver, kun penger til et bestemt godt formål. Gjestene sa det var et av de koseligste bryllupene de hadde vært i.

Skrevet

Det er svært mye du kan gjøre for å få det billigere, og det finnes mange steder hvor man kan finne tips. På nettet, i ulike magasin og her inne kanskje ;)

Noen ting jeg kommer på:

Lei lokale istedet for hotell

Lage maten selv (leie inn kokk istedet for catering)

Kjøpe brukt kjole, her er mye å spare. Du finner en flott kjole til langt under 5000!

Kjøp bukett istedet for "brudebukett"

Vurder et "alternativt" bryllup, med en litt mer uformell fest og ditto uformell og billigere servering

Bak kaker selv/ få venner til å bake

Ta bryllupsreisen neste år

La gjestene betale for drikke utover middagen selv. Tror dette er vanlig etterhvert.

Ja... sikkert massemasse mer også, men det var det jeg kom på!

Skrevet

Mine spare tips:

-leige grendehus e.l. istadenfor hotell

-kun servere sprit til kaffien,og ellers kun servere øl og vin

-bruke bekjente som serveringspersonale

-lage svært enkle bordkort/innvitasjonar

-koldtbord istaden for vanlig middag

-lage borddekorasjonar og eventuelt brudebukett sjølv

-brenne cdar istaden for å leige band

-kjøpe brukt kjole

-bruke familie/venner som fotograf

-bruke familie/venner til hårpynting/sminking

Som du ser er det mange ting å spare pengar på, det kjem annpå kva du og mannen din tykkjer det er viktig å prioritere.

Skrevet

Vi brukte ca 25 000 på vårt bryllup. Hadde en fantastisk fest med 50 gjester, men jobba mye i forkant av bryllupet. Og hadde to par snille foreldre og snille venner som hjalp til...

Det vi gjorde varmye av det som er sagt tidligere i tråden, b.la:

- leide et lokale (et idrettslagshus, kosta ca 2000 for en helg)

- Hjemmelaget koldtbord (nam nam)

- mamma bakte tre-etasjesbryllupskake til oss, og mange gjester hadde med kake

- lagde invitasjoner og bortkort selv (trenger ikke bli dyrt, man kan likevel bli stilig medfarget papir etc)

- kjøpte kjole brukt billig, og sko i vanlig skobutikk i stedenfor å kjøpe sko i brudesalong

- fikk broren min til å ta bilder i stedenfor å gå til fotograf

- lagde takkekort selv

- søsteren min fiksa håret mitt

- spilte cder til dansing og bakgrunnsmusikk

- lagde borddekorasjoner selv

- hadde vin og øl og brus til maten. Utover kvelden var det kaff, brus og resken av vinen og ølet til de som ville ha mer drikke, dvs ikke akkurat fri bar. tror det er på alkoholen det er mye penger å spare... Kanskje litt flaks for oss at vi har relativt mange avholdsfolk i familien...

- vi dro på bryllupsreise på hytta til svigermor :)

Lykke til med planlegginga. Selv med et bryllup på "sparebluss" kan det bli kjempestilig og moro for både dere og gjestene. :)

Gjest Gjest_Nuwanda_*
Skrevet

Bare en liten ting... vi forsøkte også å gjøre ting litt rimelig og det gikk greit. Men - det har vært mange diskusjoner her inne om "å be andre hjelpe til" . Noen synes det er greit at man blir bedt om å hjelpe, og andre synes ikke noe om å "jobbe" i bryllup. Så selv om man tror man har en hel hærskare av både kakebakkere, kokker, fotografer, blomsterbindere og frisører i sin venneflokk, kan det av hensyn til vennskapet være greit å avklare lang tid i forveien at man håper de kan hjelpe til :) Forvørig er den beste måten å få et bryllup rimelig på at dere står fast ved det dere bestemmer dere for i utgangspunktet mht dagen og ikke blir revet med av diskusjoner her inne og allskens bryllupsblader.... Man kan fint bli gift uten både diadem, ringputer, trykte invitasjoner, spesielle bryllupsfigurer på toppen av kaka, stiv-pyntet kirke osv ;) Alle disse tingene som man kanskje "blir inspirert" til underveis kan dra i vei noe voldsomt mht til kostnader... og de er faktisk ikke viktige... Et eksempel er pynt til toppen av kaka - den eneste jeg likte som jeg fant... kostet 499,- - da sa jeg stopp. Lykke til! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vi regner med å bruke mellom 8000 og 10 000 på bryllupet vårt.

Vigsler: 3000,- (Human-Etisk forbund)

Lokale: 1500,- (kun for vielsen, festsalen på Blaker Skanse)

Kjole/smykke: ca 1500,- (syr selv/snorresmykke som kostet 330,-)

Bryllupskake: 500,- (bestiller verdens beste gulrotkake på en lokal kaffebar)

Mat/drikke: ca 1000,- (vanlig julemiddag, mamma og svigers stiller med noe mat)

Blomster: ca 500,- (lager selv)

Invitasjoner: ca 300,- (kun 5 stk, lager selv)

Fotograf: 0,- (tar bilder selv, min forlover er flink fotograf)

Vi inviterer bare de aller nærmeste, foreldre, søsken og en bestemor. Altså de som likevel kommer til jul, og som vi uansett måtte ha kjøpt mat til :) Det ble litt dyrere enn vi egentlig hadde tenkt, pga at vigsleren kosta penger (sorenskriveren var opptatt på julaften, gitt...) og vi måtte finne lokale for vielsen selv.

Gjest Ooolala.. trådstarter her
Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag!!! :)

Blir spennende å se hva vi får til etterhvert!! Tar jo uansett litt tid å planlegge alt, og så må han fri "på ordentlig" først også! :ler:

Jeg har ikke så mange jeg kan be om å hjelpe meg med diverse ting, av den enkle grunn at jeg ikke har så stor omgangskrets, men jeg får vel høre med venner og kjente om de kan tenke seg å hjelpe til med noe. Familiene våre vil nok helt sikkert hjelpe til med det de kan hvertfall.

Til dere som har leid lokale: følger det med bord og stoler og slikt da, eller må man skaffe det i tillegg?

Kjenner noen som inviterte alle til fest etter vielsen hadde funnet sted. Antrekk var sommerklær, brudeparet ordnet med reker og annen god sommermat på buffet, og alle tok med en flaske vin. De ønsket seg ingen gaver, kun penger til et bestemt godt formål. Gjestene sa det var et av de koseligste bryllupene de hadde vært i.

Det hørtes kjempekoselig ut! Men jeg vil gjerne gifte meg og ha festen samme dag lissom... Blir kanskje litt vel "løst og ledig" hvis det er samme dag?

En ting som jeg har lyst til å ha, er mye god frukt istede for drøssevis med kaker. Var i et bryllup hvor de hadde laget en "loveboat" (en hjemmesnekret liten "båt") med massssse deilig frukt, og det var så deilig etter all middagen. Det ble nesten ikke spist kaker der, men frukten gikk unna som bare det!

Har et spørsmål til også når jeg tenker meg om... Det gjelder alkohol i bryllupet. Min kjære vil helst ikke at det skal serveres alkohol i det hele tatt (han har vokst opp med en alkholisert person i nær familie, han drikker selv litt, men det er ikke ofte), mens jeg godt kunne tenke meg hvertfall vin og øl til maten. Blir det veldig rart om man kun har alkohol til maten, og ikke hele kvelden? Har vært i bryllup som har vært helt avhold, og det var kjempekoselig, kan lett bli litt bråk med alt for mye alkohol er min erfaring. Har derimot ikke vært i det "bare-litt" alkohol bryllup... Noen som har erfaringer på området?

Skrevet

vi fikk den såkalte tjenesten som gave,og det ble avklart i god tid.tror de fleste syntes det var litt artig også.

Skrevet

Til dere som har leid lokale: følger det med bord og stoler og slikt da, eller må man skaffe det i tillegg?

I lokalet vi leide var det stoler og bord og servise og glass.

Har et spørsmål til også når jeg tenker meg om... Det gjelder alkohol i bryllupet. Min kjære vil helst ikke at det skal serveres alkohol i det hele tatt (han har vokst opp med en alkholisert person i nær familie, han drikker selv litt, men det er ikke ofte), mens jeg godt kunne tenke meg hvertfall vin og øl til maten. Blir det veldig rart om man kun har alkohol til maten, og ikke hele kvelden? Har vært i bryllup som har vært helt avhold, og det var kjempekoselig, kan lett bli litt bråk med alt for mye alkohol er min erfaring. Har derimot ikke vært i det "bare-litt" alkohol bryllup...  Noen som har erfaringer på området?

Hos oss var det lite alkohol, vare øl og vin til maten som jeg skrev i forrige post. Også var det noen som fant litt av dette igjen utover kvelden...

Serveringa av alkohol blei et litt betent tema hos oss fordi store deler av min familie er avholds (særlig mamma er helt fanatisk) mens mannen min sin familie er ganske "normale" på det området... Dvs drikker til mat og sånn. Og jeg ville gjerne ha vin til maten i bryllupet. Så da ble det vin til maten og ikke noe mer for å ikke gjøre mamma og annen familie altfor ukomfortable.

I mine øyne var det vellykka med "bare litt alkohol". Gjestene koste seg, og var det noen som syns at det var rart at det ikke var fri bar eller mulighet til å kjøpe seg drikke etter maten så sa de ikke noe til meg i hvertfall... :)

Skrevet

Det smarteste dere kan gjøre er å bestemme dato lang tid i forveien, helst et par år. Da er det bare å fordele utgiftene etter hvert. Ikke spar penger for de går fort til noe annet, men kjøp kjole når du har penger. Handle inn etter hvert som du har noen kroner til overs. Gå for leid lokale istedet for hotell, og betal det når du har penger til det. Da behøver du ikke å få en vanvittig sluttsum å forholde deg til.

Skrevet

Ang. kjole: sjekk når det er salg i brudebutikkene, og sjekk også selskapskjoler. Disse kan også fås i lyse kremfarger eller hvite og er ofte mye billigere. En kjole koster ofte litt mer bare den er en brudekjole nemlig.... (ofte under kr.2000)

Dress: leie eller kjøp en fin dress og skjorte på salg på Dressmann e.l. (kr.1500)

Tiara og pynt: H&M selger nå tiara med perler eller blanke stener fra kr.19,50, løp og kjøp!

Sko: mange fine sko i vanlige skobutikker, evt. billige strappesandaler i hvit, gull eller sølv. De får du gjerne til under kr.500

Undertøy: H&M, Lindex, Kappahl... (Korsett, truse og strømper kr.500)

Mat: er det en videregående skole med kokke eller servitørlinje i nærheten, de kan lage alskens mat for en billig penge. ( 40*300= 12000). Mulig de også kan fikse kake. (kr.500)

Be de som er glade i å ta bilder ta mange bilder, da blir det alltid noe bra. Evt. ta kontakt med fotostudenter, mange kveldsskoler har dette, koster bare noen hundrelapper og dere får rettighetene til bildene slik at dere slipper ekstrakostnadene på å få flere.

Drikke: litt vin og øl, kanskje en liten flaske konjakk, ellers bare brus går helt fint. (kr.4000)

I mange lokaler er følger det også med anlegg i prisen, så ta med CD'ene og sett en person ansvarlig for musikken. (leie ca.kr.2000)

Og med leie av lokale kan dere da ha 40 gjester og fine klær og god mat til under kr.25000!!!

Ønsk dere penger til bryllupsreisen, velg ut et reisebyrå som de kan kjøpe gavekort hos eller opprett en bryllupsreisekonto.

Sett av kr.2500 i mnd frem til sommeren og dere har alt til bryllupet! Så nå er det bare å si til mannen at det er ingen grunn til å vente!!!

Lykke til! :)

Skrevet

Hva med å sløyfe bryllupsreisen?

Eller ta bryllupsreise på ei lånt hytte f. eks.?

Skrevet

Hvis bryllupet er om sommeren, kan man plukke blomster selv og dekorere med det, er man litt nevenyttig burde det vel også gå an å lage brudebuketten selv.

Hva med å kjøpe noen engangskameraer og legge rundt på bordene, så alle kan ta bilder, da kan dere få endel av bildetakningen gjort på den måten, og sikkert også få endel morsomme bilder som ellers ikke ville blitt tatt. (send kameraene inn til fremkalling, så blir det ikke så dyrt som i butikk)

Masse lykke til! :)

Skrevet

Synd det skal være så dyrt med dåp, konfirmasjon, bryllup og død.

Har man egentlig råd til å gifte seg eller å dø i dag?

Skrevet

Bryllupsreise er det første jeg ville strøket, siden det kan bli MYE penger.

Vi sparte i 15 mnd, ca 5000 kr hver måned. (Veldig fint med lav rente, ja!) Med så lang tid, så monnet det litt. Så sparing må til. Sett av x kroner hver måned på en egen konto som ikke skal røres! Hvis du bruker nettbank, opprett en konto som heter Bryllupskonto, og sett opp autotrekk av lønnskontoen til deg og kjæresten. Dere får mindre å rutte med en tid, men da får dere også den festen dere vil ha til slutt.

Ellers har du fått mange gode råd om det å gjøre ting selv og det å kjøpe brukt. Prøv å låne en pen bil til transport i stedet for å leie en superfancy en etc.

Når det gjelder alkohol, så kan man spare mye der. Det er også diskutert mye fram og tilbake her på forumet om man skal ha åpen bar etter middagen eller om gjestene skal betale selv. Du kan jo ta en titt på de diskusjonene for å danne deg et bilde av hvordan dere kan ha det. "Problemet" med et helt avholds bryllup er at det innimellom finnes uhøflige gjester som tar med seg egen alkohol... Det kan bli rimelig pinlig. Hvis man serverer noe til maten, så tror jeg man faktisk reduserer sjansen for at gjester finner ut at de skal ta med litt på innerlomma. Hvis man sørger for å ha en eller flere vinkelnere, så vil man også holde litt kontroll på hvor mye som går med, og man kan bremse enkelte gjester fra å drikke seg pære dritings under middagen. Det er vanskeligere å kontrollere hvis man bare setter alle flaskene på bordet. Hva folk gjør etter middagen er i alle tilfelle litt vanskeligere å ha oversikt over, men da sitter man i hvertfall ikke så tett, og man kan alltids spille uønskede elementer ut over sidelinjen. ;)

Når det gjelder fotografering, så ville jeg faktisk brukt litt penger på akkurat det. Dvs jeg ville brukt penger på en som kan ta bilder til å ta et sett ordentlige brudebilder, men hadde ikke trengt å bruke vedkommende til å være med rundt i kirken og i middagen etc i flere timer. Skriv opp en liten liste over motiver som du vil ha bilde av, så får du et pent minne. Og oppfordre alle som har digitalkameraer til å knipse i hytt og gevær, så du får mange å velge mellom. (Tips folk om å ta med laderne sine, så ikke alle går tom for batteri innen desserten. ;) ) Engangskamera ville jeg droppet hvis jeg skulle spart penger. Det kostet ikke så mye å kjøpe inn, men fremkallingen ble dyr i forhold til hvor bra bildene ble. Da er det bedre å tilby seg å kjøpe film til et par folk med vanlig film-basert kamera. De tar alltid litt bedre bilder enn engangskamera, og film kan man ofte få gratis når man sender inn andre filmer til fremkalling. (Hvis man planlegger litt i forkant.)

Catzy

Skrevet

Dropp bryllupsreisa til seinar..

Planlegg god tid i forveien ( 1 år) og handle inn div ting jevnt og trutt...

Skrevet
Jeg og min kjære har snakket litt om at vi gjerne vil :bryllup:  oss :-D

Men da vi ikke er rike noen av oss, og har mer enn nok av utgifter, vil vi helst gjøre det uten å måtte ta opp lån, tigge penger hos foreldre etc.

Er det noen lure hoder der ute som har noen gode forslag her? Altså vi vil jo gjerne ha endel venner og familie der med oss, men uten at det blir "lurvete" og kjedelig for gjestene... Jeg kan jo fint lage invitasjoner, borddekorasjoner, takkekort og slikt selv, men blomster, kjole, fotograf, mat, drikke og lokale og slikt? Leste her at det var vanlig å regne 1000kr pr gjest. Det vil si at med kun den aller nærmeste familen vår blir det godt over 40000kr... Syns det er mye jeg, og jeg vil jo gjerne ha gode venner i bryllupet vårt også!

Tar imot alt av forslag med stooor takk! 

:hjerter_rundt:

Du kan få et langt billigere bryllup enn som så. Vi leide lokale i en resturant/hotell. Vi hadde lokalet i tre timer. Altså middagen. De ordnet det så nydelig, dekking/blomster og lys. Etter middag/dessert ble det servert kaffekopp og en cognac til desom ville ha. Etter de tre timene var det kaffe/kaker hjem til mor. Der var det ferdig dekket da vi kom. De som var igjen fikk servering av ertesuppe på kvelden +godt drikke.

var et koselig pent bryllup. resturanten tok 400 pr. person. Da var det forrett,middag,dessert,drikke og kaffe. Vi var 15 stk der.

kaker lagde vi selv. Kun bryllupskake kjøpt.

• 3 uker senere...
Skrevet

Likte denne tråden så jeg drar den opp igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...