Gå til innhold

Rødbeter


Gjest Madeline

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline

Nå har jeg akkurat dratt opp en del rødbeter fra grønnsakshagen min. Dette er første gang jeg har dyrket det og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Jeg hadde tenkt å ha skivede rødbeter i lake (slik som en får kjøpt på glass på butikken), men hvordan går jeg fram? Hvis jeg ikke tar helt feil så skal de kokes, men hvor lenge? Det skal vel oppi noe sukker og eddik også?

Har noen andre tips om hva jeg kan gjøre med mine rødbeter, mottat de med takk :).

Endret av Hannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldige deg som har selvdyrkede rødbeter! :)

Jeg får friske økologiske rødbeter gjennom hele året, nesten, men det er jo nå om sommeren de er best. Har prøvd mange tilberedningsmåter etterhvert, men det jeg synes blir best er foliebakte rødbeter med balsamico.

Det gjør jeg ca. sånn:

500 g rødbeter, skrellet og skåret i båter

salt, pepper

4 ss balsamico

saften av 1/4 sitron, sånn cirka

3-4 ss olivenolje

Pakk inn i foliepakke og bak i ovnen ved 200 g i ca. 30-35 min.

Godt som tilbehør til kjøtt og fisk, i salater, med litt feta på som en forrett etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

*noterer* Det hørtes godt ut piaf :). Tror jeg skal prøve meg på det en dag. Vi har en god del rødbeter i grønnsakshagen og jeg vil gjerne bruke den til noe. I dag tok jeg bare opp noen få, men det ble likevel 1,2 kilo.

Jeg fant forøvrig en oppskirft på rødbeter i lake selv her.

Siden jeg kommer til å få mye rødbeter framover, tar jeg gjerne imot flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydrete bakte rødbeter: 12 små rødbeter bakes hele i ovn ved 180 grader i ca 1 time og 15 minutter. Fres litt olje sammen med malt spisskummen, malt koriander, kardemomme, revet muskat, litt sukker og rødvinseddik. Tilsett rødbetene og stek noen minutter. Server varme eller kalde.

Rødbetedip: Kok rødbeter møre og mos med hvitløk, yoghurt naturell, sitronsaft, salt og pepper. Godt med pitabrød til.

Rødbetepletter: Riv rødbeter og bland med finhakket løk, kokte, revne poteter, egg, salt og pepper. Stek små pletter som serveres til f.eks. karristekt kylling.

Ellers har jeg oppskrift på en rødbetekake. Den har jeg ikke prøvd selv, men den høres jo rimelig spennende ut.

Rødbetekake

3 små rødbeter (250 g)

250 g smør

3 ts finrevet sitronskall

220 g sukker

4 egg

150 g korinter

300 g hvetemel

2 ts bakepulver

Skrell rødbetene og grovriv dem. Visp smør, sitronskall og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn rødbeter, korinter, mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20 cm springform. Stek ved 180-190 grader i 1½ time. La stå 10 minutter før den hvelves over på rist. Dryss på melis før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Der var det flere spennende retter. Tusen takk, Arkana :). Det finnes tydeligvis mange spennende måter å tilberede rødbeter på. For meg har rødbeter vært ensbetydende med brødskive med leverpostei og skivede rødbeter :ler:. Nå som jeg har selvdyrkede rødbeter er det på tide å utforske litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

I går fikk jeg syltet ca 1 kg med rødbeter og det ble skikkelig vellykket. Oppskriften jeg brukte var:

1 kg rødbeter

2 ts salt

Lake:

1/2 liter eddik (7%)

200 gram sukker

1 ts karve

Rødbetene vaskes og kokes møre i vann tilsatt salt. Skrelles og skjæres i skiver. Legg rødbetene i en krukke, dryss karve mellom skivene. Kok opp eddik og sukker, hell laken over rødbetene.

Det er viktig at man ikke skjærer i rødbetene før de kokes, da mister de nemlig fargen under kokingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...