Gå til innhold

Hva skjer om man ikke har postkasse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hva da? Begynte å tenke på dette. Hva skjer da med posten? Er det påbudt å ha postkasse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, si det du.....Det har jeg faktisk aldri tenkt på.

Skrevet

Du får vel ikke utlevert post da. Med mindre postbudet vet at du bor der eller leker detektiv og legger posten på dørmatta?

Aner ikke om det er påbudt med postkasse.

Gjest Bodillen
Skrevet

Eh.... Hvis postmannen ikke har noe sted å putte posten, så får du ingen post. Han legger den ikke i veikanten eller på trappa, eller ringer på og putter den i hånda di for den saks skyld. Har du en adresse, så må du sørge for å sette opp en postkasse merket med navn og adresse. Har du lyst på en postboksadresse, så må du kontakte nærmeste postkontor og leie deg en postboks. Postboksens nummer blir en del av din adresse. Da blir postmannen glad.

Gjest Gjesta
Skrevet
Eh.... Hvis postmannen ikke har noe sted å putte posten, så får du ingen post. Han legger den ikke i veikanten eller på trappa, eller ringer på og putter den i hånda di for den saks skyld. Har du en adresse, så må du sørge for å sette opp en postkasse merket med navn og adresse. Har du lyst på en postboksadresse, så må du kontakte nærmeste postkontor og leie deg en postboks. Postboksens nummer blir en del av din adresse. Da blir postmannen glad.

Ja det vet jeg jo. Og det er ikke det at jeg vurderer et liv uten postkasse, men det er jo høyst sannsynlig at en del mennesker lever slik og likevel har en bostedsadresse.

Mulig de har et system på postkontorene som fanger slikt opp. Posten sendes sikkert i retur.

Skrevet

Såvidt jeg vet har posten et stempel med "RETUR - Adressat ukjent" eller "Adressaten har flyttet - ny adresse ukjent" (I de tilfellene ettersendingstiden er gått ut ved adresseendring)

Gjest Bodillen
Skrevet
Ja det vet jeg jo. Og det er ikke det at jeg vurderer et liv uten postkasse, men det er jo høyst sannsynlig at en del mennesker lever slik og likevel har en bostedsadresse.

Mulig de har et system på postkontorene som fanger slikt opp. Posten sendes sikkert i retur.

Hvorfor i all verden skulle folk leve sånn? Det finnes endel bostedsløse mennesker, de har ingen postkasse. De kan evt leie seg en postboks/ha en poste restante-adresse.

Vanlige folk som bor i hus har da både adresse og en plass hvor postbudet kan levere posten deres. Hvis de da ikke synes det er innmari gøy å tøyse med postmannen og alle som kunne ha nytte av å sende dem post....?

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvorfor i all verden skulle folk leve sånn? Det finnes endel bostedsløse mennesker, de har ingen postkasse. De kan evt leie seg en postboks/ha en poste restante-adresse.

Vanlige folk som bor i hus har da både adresse og en plass hvor postbudet kan levere posten deres. Hvis de da ikke synes det er innmari gøy å tøyse med postmannen og alle som kunne ha nytte av å sende dem post....?

Joda, vanlige folk. Men det finnes folk som ikke kommer inn under det vi kaller vanlig (en del er jo blant annet på grensen til å kunne bo for seg selv). Og da lurte jeg bare på hva som skjer med posten.

Skrevet

Narkomane f.eks. har sikkert en adresse, være seg hospits, hjemme hos mor, til steder de ferdes i offentlig regi - så jeg vil tro de også får posten sin ja, for en eller annen adresse har de nok som regel de og

Skrevet
Hva da? Begynte å tenke på dette. Hva skjer da med posten? Er det påbudt å ha postkasse?

Du får ikke post av budet.Har du ike postboks, så skal du ha en eller annen form for kasse der du bor.

Skrevet
Såvidt jeg vet har posten et stempel med "RETUR - Adressat ukjent" eller "Adressaten har flyttet - ny adresse ukjent" (I de tilfellene ettersendingstiden er gått ut ved adresseendring)

:Nikke:

De har ikke lenger som motto at 'Posten skal frem!' (hvis de noensinne har hatt det). Jeg så forøvrig i avisen for noen år siden, da Posten drev og samlet postbokser i samlestativer rundt omkring på bygda at det var et par stykker som ble så fornærmet over å få 1.5 km til postkassa (noe jeg forstår) at de ville slutte å ta imot posten, rett og slett si den opp :ler: Han fra Posten som uttalte seg i avisen virket rimelig sjokkert, han mente på at det da ikke gikk an, og hadde ikke noe mer å si om saken. Men det er vel ingenting de kan gjøre om noen velger å ikke ta imot posten sin, egentlig..

Skrevet

jeg vil vel tro at man er pliktig å oppgi en adresse i folkeregisteret. Denne adressen skal det vel også knyttes en postboks til på en elelr annen måte. Myndigheten er jo avhengige av å kunne nå innbyggerne i mange tilfeller.

Her er løsgjengerloven som jeg tror regulerer dette:

http://lovdata.no/all/hl-19000531-005.html

(har ikke satt meg helt inn i dette nå, orker ikke det).

Men det var denne loven som gjorde at Taterne bløe så kjeppjaget her i landet. De passer ikke inn i det systemet myndighetene ville opprettholde..

Gjest Gjesta
Skrevet

Hadde vært veldig interessant om man f.eks. visste om det kunne utstedes bøter fordi man ikke har hengt opp postkasse.

Skrevet

Man behøver ikke være på kanten av samfunnet for ikke å ha postkasse. Jeg har et godt eksempel:

- Person X bor i en (nokså stor) båt, som har fast kaiplass

- Det finnes ingen ordning for postkasser ved kaien, så han har postboks

- Flere offentlige etater aksepterer ikke en postboks som adresse, og sender til kaiadressen, da det er denne som står (og MÅ stå) i folkeregisteret

- Posten leverer (selvsagt) ikke til kaien, da det ikke er postkasse der, så posten går i retur

- Person X får endeløse problemer med skatteetaten, rikstrygdeverket og stort sett hvert eneste kontor h*n er i kontakt med, fordi han (selvsagt) ikke mottar brevene de sender

Så ja, det er ikke helt uhørt at folk ikke har postkasse, og nei, det fungerer ikke i praksis (selv om man har postboks).

Skrevet

Jeg glemte å henge opp postkasse et sted jeg bodde for lenge siden. :sjenert:

Nå var dette et veldig lite sted, og jeg leide av arbeidsgiveren min, så der ble posten etterhvert levert på jobben min. Jeg fikk også en litt streng påminnelseomat det kanskje var greit å fåopp ei postkassse.

Hvorvidt mman får bot for ikke å ha kasse er jeg ikke sikker på, men du vil jo ganske sikkert på sikt få trøbbel med strømlevrandører, staten, kommunen osv, siden du ikke vil motta og derforikke betale noen regninger.

Skrevet

Akkurat dette har jeg lurt mye på de siste par dagene... Har flyttet på landet og har ikke gateadresse, og så vidt jeg har sett, har verken mitt hus eller nabohusene postkasse -og jeg vil jo ha post! Så det kan vel se ut som jeg ikke har noe annet valg enn å få meg postboks...

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg glemte å henge opp postkasse et sted jeg bodde for lenge siden. :sjenert:

Nå var dette et veldig lite sted, og jeg leide av arbeidsgiveren min, så der ble posten etterhvert levert på jobben min. Jeg fikk også en litt streng påminnelseomat det kanskje var greit å fåopp ei postkassse.

Hvorvidt mman får bot for ikke å ha kasse er jeg ikke sikker på, men du vil jo ganske sikkert på sikt få trøbbel med strømlevrandører, staten, kommunen osv, siden du ikke vil motta og derforikke betale noen regninger.

Det med regninger er jo ikke noe problem i så måte, mtp dagens nettbank og at mange legger ut faktura på nettsteder/mail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...