Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vanligvis mange av de samme spørsmålene som dukker opp under et jobbintervju. Noen er enklere enn andre. Under er noen av de vanligste listet opp.

(husker ikke kilden!)

Skal selv på intervju igjen. Denne gangen skal jeg sørge for å virkelig forberede meg på disse. Har alltid greid å ro meg i land, men det skader ikke øve litt.

• - Beskriv deg selv med fem ord.

• - Kan du fortelle om deg selv? Hvem er du som person?

• - Hvilke sterke sider har du?

• - Hvilke svakheter har du?

• - Hvordan reagerer du på kritikk?

• - Hvordan tror du dine venner og kollegaer vil beskrive deg?

• - Hva var det som gjorde at du søkte nettopp denne stillingen?

• - Hvordan vil du si at dine kvalifikasjoner tilfredsstiller våre krav?

• - Hvilke arbeidsoppgaver har du på din nåværende arbeidsplass?

• - Hvilke resultater har du oppnådd på din nåværende arbeidsplass?

• - Hvorfor er du den rette til jobben?

• - Hva har du å bidra med til vårt firma?

• - Hva forventer du å lære i den nye jobben?

• - Hva er kreativitet, er du kreativ?

• - Kan du beskrive hva du legger i å ha et godt arbeidsmiljø?

• - Beskriv din drømmejobb?

• - Hva motiverer deg?

• - Hva gjør deg frustrert og opprørt?

• - Hvilken rolle tar du i en forsamling?

• - Har du noen hobby? Hva gjør du på fritiden?

• - Hvorfor sluttet du i din siste jobb?

• - Hvor er du om 2 år? 5 år? 10 år?

• - Hvor lenge har du tenkt å bli hos oss?

• - Har du planer om å studere videre?

• - Hvordan er dine språkkunnskaper?

• - Har du hatt eller hadde du noen ekstrajobb ved siden av studier?

• - Hvordan takler du stress/konflikter/uklare signaler?

• - Hvordan tror du din nåværende arbeidsgiver vil beskrive din innsats?

• - Hva irriterer deg?

• - Hva vet du om bedriften du har søkt jobb hos?

• - Hvorfor søker du denne stillingen?

• - Hvorfor skal vi ansette deg?

• - Er du villig til å arbeide overtid?

• - Når ytet du sist service utover det stillingen krever?

• - Hvordan arbeidsmiljø trives du best med?

• - Hvilke krav stiller du til arbeidsgiver?

• - Beskriv en god kollega, hva forventer du av en god kollega?

• - Beskriv en god leder, hva forventer du av en god leder?

• - Har du noen referanser vi kan ringe?

• - Er det noe annet vi bør vite om deg?

• - Har du noen ytterligere spørsmål?

• - Når kan du starte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å tenke gjennom noen av spørsmålene, men synes det er sykt vanskelig... Synes særlig å finne mine svake sider er vanskelig. Klart jeg har noen, men vil jo helst ikke si d i intervju da...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har vært på maaaange intervjuer og har blitt spurt om mine sterke og svake sider EN gang. Veldig mange følger ikke slike intervjuskjema. Som oftes utvikler intervjuet seg underveis i samtalen og man formidler ofte mye mer om sine holdninger, og sterke/svake sider på den måten.

Skrevet

Jeg har brukt å få spørsmål om jeg blir stresset og hva som gjør meg sint (så ikke de på lista di) og hvordan jeg i så fall reagerer i sånne situasjoner.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Pleier å tenke gjennom noen av spørsmålene, men synes det er sykt vanskelig... Synes særlig å finne mine svake sider er vanskelig. Klart jeg har noen, men vil jo helst ikke si d i intervju da...

Si det du tenker, og at du er klar over dem og jobber med dem. Det går på selvinnsikt. Hvis det sitter noen foran meg og sier "neeeeei, jeg vet ikke jeg...", så vet jeg at enten sitter vedkommende og lyver meg rett opp i fjeset, eller så har h*n veldig liten selvinnsikt, hvis h*n ikke kan komme på noe negativt med seg selv.

Skrevet
Si det du tenker, og at du er klar over dem og jobber med dem. Det går på selvinnsikt. Hvis det sitter noen foran meg og sier "neeeeei, jeg vet ikke jeg...", så vet jeg at enten sitter vedkommende og lyver meg rett opp i fjeset, eller så har h*n veldig liten selvinnsikt, hvis h*n ikke kan komme på noe negativt med seg selv.

Helt enig! Har opplevd det når jeg har intervjuet,og synes det var veldig negativt! Alle har sine svake sider!!

Skrevet

Jeg går gjennom de mest generelle spørsmålene, som for eksempel mine tre positive sider og mine tre negative sider, hvorfor jeg vil ha jobben og slike ting. Resten har jeg tatt på sparket, der og da, selv om det har hendt at jeg har blitt litt svett og, fordi jeg ikke er forberedt. Har jo gått bra hittil i vert fall.

Skrevet (endret)
Jeg har brukt å få spørsmål om jeg blir stresset og hva som gjør meg sint (så ikke de på lista di) og hvordan jeg i så fall reagerer i sånne situasjoner.

Stemmer. Dette har jeg også blitt spurt om.

Sist jeg var på intervju fikk jeg en veldig vage spørsmål blandet med diverse fra den lista.

Eks. "Hva mener du om endringer?" Mer vag går det vel ikke an å bli. Heldigvis er jeg ganske god på slike spørsmål. Pleier da å spørre tilbake "Hva slags endringer tenker du på?" Men sist så fikk jeg bare tilbake "Bare endringer generelt. Du kan tolke det som du vil." Ble litt oppgitt, men jeg svarte jeg. Delte opp i ulike typer endringer og forklarte hva jeg mente om de. Så spurte jeg igjen om det var noe sånt svar de var ute etter, men da svarte de bare tilbake at de var fornøyd med hvordan jeg svarte på. Etter intervjuet sa de at grunnen til at de spurte på en litt utradisjonell måte var at de bare ville teste meg i hvordan jeg taklet det. Jeg bestod med glans :)

Det spørsmålet jeg alltid synes er verst er: "Fortell litt om deg selv." Hva skal man egentlig si da?? Noen som har et greit oppsett?

Endret av Lourdes
Skrevet

Når det gjelder styrker og svakheter bruker jeg som regel å svare det samme. Først sier jeg noe om at jeg er initiativrik og ofte har rollen som pådriver. Jeg liker utvikling og se nye muligheter. Men veldig ofte er vel styrken også vår svakhet, og disse egenskapene kan nok føre til at jeg innimellom blir utålmodig hvis ting ikke skjer eller går fort nok. Og at jeg ikke liker rutinearbeid like godt som utviklingsarbeid. Jeg bruker også å si noe om at jeg er en person som liker å bli verdsatt bl annet i form av å bli tatt med på råd. Hvis jeg føler at avgjørelser blir tatt uten at jeg har vært involvert eller forstå hvorfor, har jeg mye vanskeligere for å motivere meg enn om jeg er involvert - ikke bestemme, men bli spurt.

Poenget er vel å vise 1) at man er mennnesklig og har svakheter 2) men ikke rakke ned på seg selv og 3) vise at man har innsikt også til å vite hvordan unngå eller redusere svakhetene i et arbeidsfellesskap.

Har funket for meg :)

Gjest Chloe
Skrevet

Huff disse spørsmålene-

når det gjelder svake sider, så passer jeg på at de på en eller annen måte kan vris positivt. OG siden jeg nå har noen års arb erfaring, har jeg også begynt å nevne noen dårlige sider,---og hva jeg har gjort for å bedre på dette med tida.

Feks- "jeg kan vel være litt distre (når jeg har mange baler i lufta), og derfor har jeg gått i anskaffelse av en blå notatbok, som er uunnværlig for meg.Der skriver jeg ned alle avtaler og ting jeg må gjøre. "

Eller jeg har sagt som liksom negativ ting: " Jeg har vanskelig for å si nei, og har derfor til tider mange baller i lufta"... det behøver jo ikke nødvendigvis å være negativt, ikke sant...

Ellers så er det lenge siden jeg har fått de standard spml. Jeg er ofte godt forbredt til intervjuet, og har med meg en arbeidsmappe, så det er lett å styre praten.

Har bare gode erfaringer med intervju.

Elelrs så vær positiv, lyttende og få de til å le -- en gang, minst. Det har jeg fått jobb på !!

Gjest Chloe
Skrevet

Det kan også være lurt å ha i bakhodet:

Hvis intervjuet går fullstendig dritt, så passet vel ikke kjemien med deg og de du prata med heller,- og i bunn og grunn så kan det jo godt tenkes at du ikke hadde passet inn i den jobben. (Og kan være glad til at du ikke fikk den).

Litt psykologisk triks som funker på meg, ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...